Permalänk

Bästa CPU-luftkylaren på marknaden idag?

Vilka CPU-kylare är det som ligger högst upp på topplistan idag?

Zalman CNPS9700 NT, Tuniq Tower 120, Noctua NH-U9F, Thermalright Ultra-120?

Vilka är bra för vilken "målgrupp"?
De som vill ha en så tyst som möjligt, de som bryr sig mer om att den ska kyla så bra som möjligt, de som vill clocka så mycket som möjligt, de som inte klockar alls.

Tack för svar.

Visa signatur

Rexendaal

Permalänk

tuniq tower äger alla.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Om du raderar Zalman från de där så har du tre st kylare som är näst intill identiska i kylprestanda. Själv föredrar jag Tuniq Tower då jag finner den vara snyggast av de tre.

När jag körde oklockat så hade jag Tuniqen passiv (dvs ingen fläkt alls i den) körde så en vecka utan problem. Dock sitter där en 120 mm fläkt som går i 800 RPM i chassit bakom.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Om du raderar Zalman från de där

Hur mycket sämre är Zalman då?

Visa signatur

Rexendaal

Permalänk

har läst lite nya tester och thermalright ultra-120 extreme tycks vara bäst. ganska mycket bäst dessutom. dessvärre verkar den inte finnas i sverige än. men exempelvis datorbutiken.com uppger att de ska få in den snart. annars går den att beställa från tyskland och sånt.

här är anandtechs testresultat:

finns resultat från andra klockningar också men de bilderna gick inte att länka av någon anledning. ta en titt själv: http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943&p=4

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Ganska mycket bättre... Vet inte om 1-2ºC är mycket precis... Går nog inom felmarginalerna det där.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Ganska mycket bättre... Vet inte om 1-2ºC är mycket precis... Går nog inom felmarginalerna det där.

ja, jag insåg att min text inte matchade bilderna så bra. men om man kollar i reviewen när dom kör med högre klockningar, så skiljer det lite mer.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

lätt man ska köpa thermalright 120 extreme när den kommer in på svenska sidor.

Permalänk

För mig som inte tänker klocka (vad jag har planerat iaf) så går det väl lika bra med en Tuniq Tower eller Zalman? Jag kanske provar att klocka lite men det är inte något jag har planerat. För enligt jämförelserna tidigare i tråden så skiljer det inte så extremt mycket, väl?

Visa signatur

Rexendaal

Permalänk
Medlem

Ja det kommer gå väldigt bra med en Tuniq.
Temps i tat: 24/28 idle
40/45 Load

med 1.43 i vcore.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Ja det kommer gå väldigt bra med en Tuniq.

Zalman då?

Visa signatur

Rexendaal

Permalänk
Medlem

Meh...
Iaf inte om du ska överklocka.
Den är säkert tyst och så men den kyler inte i samma klass.
Dessutom har väl den leds? *usch och fy*

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Haha, om man ändå har ett chassi man inte ser in i så gör det väl inget att den har leds, och om man har ett som man ser in i så blir det väl konstigt att inte ha leds, för då ser man ju ändå inget? ^_^

Visa signatur

Rexendaal

Permalänk
Medlem

Har inte provat någon zalman kylare, men jag har hört att deras fläktar ska vara riktigt skrot men det är vad jag hört

Permalänk

Dom finns o köpa här.

thermalright ultra-120
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2920&session=28254f...

Hade tänkt o beställa en till detta mobo men är osäker på att den får plats
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334478
fråga supporten på komplett men dom va osäkra själva.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
Dom finns o köpa här.

thermalright ultra-120
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2920&session=28254f...

Det är Thermalriht "Ultra-120" inte "Ultra-120 extreme" som är på anandtechs testresultat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kellerus
Det är Thermalriht "Ultra-120" inte "Ultra-120 extreme" som är på anandtechs testresultat.

vet väl jag med men ultra 120 ligger precis efter extreme

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Har själv en Scythe Infinity och tycker den är alldeles utmärkt, hyfsat billig,kyler bra och är tyst, men den duger kanske inte för mer extrem överklockning vad vet jag

Permalänk
Medlem

har själv en CNPS9700 NT, bortsett att den väsnas som en jetmotor när man drar på max, så kyler den hur bra som helst.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rexendaal
Zalman då?

Zalman är bara skit om man jämför, högljudda som fan också!

Permalänk

Tuniq Tower är bra dock låter min lite mer än vad jag skullle vilja sen har jag 44-42grader idle på min e6600 kanske är normalt med tuniq tower.
Jag är nöjd med den.

Permalänk

Vilken låter mest av Tuniq Tower och Zalman CNPS9700 NT om man kör på högsta?

Visa signatur

Rexendaal

Permalänk
Medlem

Om man tänker på bästa prestanda/kr så finns det en kylare som klår alla med hästlängder, AC Freezer 7 Pro. (Jag har 5 st!!!)

(den är väldigt tyst också!)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

om du ska byta ut fläkten på kylaren kan du lika gärna byta till en Delta. http://www.sidewindercomputers.com/de12gf.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Om man tänker på bästa prestanda/kr så finns det en kylare som klår alla med hästlängder, AC Freezer 7 Pro. (Jag har 5 st!!!)

(den är väldigt tyst också!)

Ninja Plus Rev B, Schyte är mest prisvärd.

Köpte min för 350:- hos min lokala handlare.

AC Freezer 7 är skräp vilket ju du bevisar då du säger att du måste använda 5 stycken till din burk för att det ska fungera tillfredställande..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
Ninja Plus Rev B, Schyte är mest prisvärd.

Köpte min för 350:- hos min lokala handlare.

AC Freezer 7 är skräp vilket ju du bevisar då du säger att du måste använda 5 stycken till din burk för att det ska fungera tillfredställande..

Vet inte om du var ironisk eller inte, men AC freezer slår lätt allt som finns när det gäller pris/prestanda!

Permalänk
Medlem

hej headcleaner ska bara informera att de inte testar NT modellen i ditt testresultat (bild) NT har ca 1-2c bättre kylaning vid full load i förhållande till den "gamla" 9700

kör i 3798Mhz E6600 med stängt chassi har även ett 8800gto som värmer endel. nöjd Zalman CNPS9700 NT ägare.

Ska du inte klocka eller klocka lite så skulle jag inte byta kylare
körde i 3240Mhz med standard kyl orginal är 2400Mhz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese

ett 8800gto som värmer endel.

?

Du kan gärna säga vad du har för temps .

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
AC Freezer 7 är skräp vilket ju du bevisar då du säger att du måste använda 5 stycken till din burk för att det ska fungera tillfredställande..

AC'n kostar 200kr och kyler antagligen bättre. Dessutom har jag har 5 kylare i 5 olika datorer

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Ingen av fläktarna ni har pratat om är ju för AM2 som jag har, men jag såg att på datorbutiken.se så kunde man köpa en am2 platta för Thermalright 120 ultra, är detta en sån man sätter bakom moderkortet? https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx