Permalänk

Router och server i ett

Hej gott folk.

En liten frågeställning, var vänlig läs igenom alla kriterier innan ni postar svar. Det ska även vara konstruktivt, inte linux roxxurz osv osv.

Anyways, jag har en burk ståendes, en P4 1.8ghz står som router just nu med smoothwall. Tycker det inte funkar sådär jätte bra och jag vill nyttja den lite till och även köra någon form av server. Så jag vill alltså veta om det går att installera någon dist av linux och köra någon router mjukvara och även köra kanske en webserver eller liknande. Kraven är:

* Ska finnas router-mjukvara
* Det ska vara Svensson lätt , inte massa krångel och massa kommandon. Smoothwall skötte sig mest själv, men krånligare än så får det egentligen inte vara. I värsta fall step by step guider.
* Ska ha stöd för rätt mycket hårdvara out of the box. Jag försökte installera ubuntu på min nya burk, X gick inte igång vilket resulterade i formatering och att Windows las in. Det ger kanske en inblick hur intresserad jag är av att "krångla".

Kommer inte på så mycket mer just nu. Kom med lite tips ni som är insatta!

MVH

Permalänk
Medlem

http://www.clarkconnect.com/

Svensson lätt, iaf när jag körde det för några år sedan. Lär inte blivit sämre. Där får du en box anpassad för hemmet, med routerstöd och webbserver!

Permalänk
Medlem

Clarckconnect är nog att föredra för svensson. Jag skulle gärna vilja se finesser som torrent klient inbyggt. Själv kör jag ingen anpassade linux dist för just routers utan en helt vanlig som jag har gjort om med iptables o sånt. Då kan man åtminstone ha alla möjliga program installerade som inte går med en sådan där, tyvär är det ju omständigare =(.

Hur kommer det sig att windows inte har någon konkurrent till alla linux distar anpassade för routrar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Clarckconnect är nog att föredra för svensson. Jag skulle gärna vilja se finesser som torrent klient inbyggt. Själv kör jag ingen anpassade linux dist för just routers utan en helt vanlig som jag har gjort om med iptables o sånt. Då kan man åtminstone ha alla möjliga program installerade som inte går med en sådan där, tyvär är det ju omständigare =(.

Nu kan man ju iof installera det mesta på clark, då det bygger på centos.

Citat:

Hur kommer det sig att windows inte har någon konkurrent till alla linux distar anpassade för routrar?

Kanske för att ingen vill betala licenspengar för något som bara står som hemmarouter Av de större lösningarna har det ju många gånger växt fram av att användare kunnat testa gratis. Hade aldrig kunnat få den spridningen på windows.

Permalänk

Annars är det inte SÅ himla svårt att installera ett enkelt Debian-paket. Du kör in Debian med CD och installerar, därefter installerar du Shorewall, Apache2 och ProFTP med kommandot

apt-get install shorewall apache2 proftpd

När det är klart, funkar webservern och ftpn per automatik, och det enda du sen behöver göra är att konfiguera shorewall manuellt, men det är enkelt om du följer denna guide som du hittar här http://www.cyberdogtech.com/firewalls/tutorial.php Ganska kul guide faktiskt,

Lycka till!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde köra Gentoo !!

Visa signatur

Asus P5L | Intel E6600 @ 3,0 | ATIX1950XTX | 2GB Corsair PC5300|Chieftec 560W | Samsung 225BW
% man: why did you get a divorce?
man:: Too many arguments.

Permalänk
Medlem

Googlah jag tror inte det är någon bra ide, det är svårare att konfa den debian servern än via ett webgränsnitt oavsätt vad du ska göra. Dina möjligheterna blir givetvis större på så vis.

Ex. han måste då använda sig at iptables och hur lätt är det att förstå dem utan att ha gått en grundkurs först? ex han vill öppna port för ett spel eller aktivera QOS...

Permalänk
Medlem

Ingenting är svårt om man vet hur man gör. Visst, webbservern fungerar bara sen , men han kanske vill ha en lite mer avancerad setup. Kanske vill ha quota på ftpn eller lägga till mailalias, eller kanske köra med vhosts.

Samtliga saker måse han ju då läsa på om och det kanske han inte har tid eller lust med. Nu kan ju iof inte clark allt detta, men finns ju gott om grafiska gränssnitt för mer hostinginriktade syften att tillgå som man kan komplettera med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ex. han måste då använda sig at iptables och hur lätt är det att förstå dem utan att ha gått en grundkurs först? ex han vill öppna port för ett spel eller aktivera QOS...

Granted att det kanske är lite krångligt att använda sig av iptables eller pf (bsd) så är det inte svårare än vad man gör det till. Nu letar ju OP efter en svensson-vänlig dist så jag tänker inte föreslå att du installerar vilken Linux dist som helst eller ett BSD och använder dig av respektive kommando, däremot tycker jag att det är värt att poängtera att såna lösningar är inte så jäkla svår bara man ställer in sig på att man får läsa en exempelconfig eller två för att fatta hur det fungerar och sedan kanske det tar lite tid innan man börjar få grepp om hur man skriva sina egna regler eller lär sig diverse syntaxes utantill.

Själv bytte jag från linux till bsd och gillar pf syntaxes mer än iptables, det är egentligen inte sån vansinnig stor skillnad i upplägget utan mer att de är kortare och därav snabbare att skriva. "rdr on $ext_if from any to $ext_if port 80 -> $www port 80" blir fasen inte mycket enklare än så alltså (pass måste man visserligen fylla i också).

iptables variant: iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -s 0/0 -d $ext_if --destination-port 80 -j DNAT --to-destination $www

EDIT: just ja, skulle ju ha en poäng också om än en lite "i told you so" varning på den: Hade du valt att installera en dist och fixat brandväggen där igenom skulle du inte haft det här problemet. använder du en dist som uteslutande är brandvägg så får du bara det och i de flesta fall verkar det ju onekligen vara mer eller mindre omöjligt att installera något eget på dom. eller så är de så att har man valt en sådan så kan man inte nog mycket för att lista ut hur man gör så det går lite hand i hand. no offense,

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Hej alla, jätte kul med svar, nästan alla bra, ett dåligt slank igenom (no finger pointing).

Orkar inte hålla på att citera alla, so vi tar det i tur och ordning.

Clarkconnect, har faktiskt haft ögonen på det förut. Väldigt bra förslag, visste inte att webserver följer med (nu antar att det gör det till alla routrar med webgränssnitt, men ändå). Tyvärr känns det inte som det är vad jag letar efter.

Googlah pratar om ett debian paket, tycker inte det låter så dumt. Känns mer som det jag var ute efter, tyvärr får jag intrycket av att det är precis så krångligt som jag inte vill ha det. Vill inte lägga mer tid på det än nödvändigt.

Svårt att bestämma mig. En vanlig dist är ju helt klart önskvärt då man kan göra precis vad som helst med burken, men jag orkar helt enkelt inte hålla på med det. Jag ska nog prova Clark, passar inte det återkommer jag

Mer tips mottages fortfarande varmt! Inlägg såsom Unix postat är inte önskvärt.

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att hitta en distribution som kan göra det du vill utan något pill alls. Clarkconnect lär nog vara det enklaste isåfall.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Inget jag har erfarenhet av själv. Men du kan ju ta en titt på eBox.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

En sak dock, du behöver inte X på en server/router.

En sammanfogning av FreeNAS och m0n0wall hade varit något. fSense kanske?

eBox såg inte dumt ut heller.

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en sak som kan hjälpa dig !

Ubuntu känner du säkert till, iallafall, här har du en guide hur du får igång Apache, Mysql och php på ganska kort tid. Detta är steg för steg instruktioner.

http://onlyubuntu.blogspot.com/2007/05/ubuntu-704-feisty-fawn...

Varsågod.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

SuSE har routerfunktioner inbyggt. Det enda du behöver göra för att sätta upp forwards och sådant är att ändra i /etc/sysconfig/SuSEfirewall2 filen. Ett exempel på hur det kan se ut i den filen:

## Type: string
#
# 9.)
# Which TCP services _on the firewall_ should be accessible from
# untrusted networks?
#
# Enter all ports or known portnames below, seperated by a space.
# TCP services (e.g. SMTP, WWW) must be set in FW_SERVICES_*_TCP, and
# UDP services (e.g. syslog) must be set in FW_SERVICES_*_UDP.
# e.g. if a webserver on the firewall should be accessible from the internet:
# FW_SERVICES_EXT_TCP="www"
# e.g. if the firewall should receive syslog messages from the dmz:
# FW_SERVICES_DMZ_UDP="syslog"
# For IP protocols (like GRE for PPTP, or OSPF for routing) you need to set
# FW_SERVICES_*_IP with the protocol name or number (see /etc/protocols)
#
# Format: space separated list of ports, port ranges or well known
# service names (see /etc/services)
#
# Examples: "ssh", "123 514", "3200:3299", "ftp 22 telnet 512:514"
#
FW_SERVICES_EXT_TCP="1099 113 1413 30000:31000 3724 3784 6111:6112 6851:6859 6881:6889 6891:6899 7770 7780 7890 7990 ftp http ssh"

## Type: string
#
# Which UDP services _on the firewall_ should be accessible from
# untrusted networks?
#
# see comments for FW_SERVICES_EXT_TCP
#
# Example: "53"
#
FW_SERVICES_EXT_UDP="1413 7777 7778 8767 8768 3784 7877 7878 7977 7978 27012 27015"

## Type: string
#
# 14.)
# Which services accessed from the internet should be allowed to masqueraded
# servers (on the internal network or dmz)?
# Requires: FW_ROUTE
#
# With this option you may allow access to e.g. your mailserver. The
# machines must be in a masqueraded segment and may not have public
# IP addesses! Hint: if FW_DEV_MASQ is set to the external interface
# you have to set FW_FORWARD from internal to DMZ for the service as
# well to allow access from internal!
#
# Please note that this should *not* be used for security reasons!
# You are opening a hole to your precious internal network. If e.g.
# the webserver there is compromised - your full internal network is
# compromised!
#
# Format: space separated list of
# <source network>,<ip to forward to>,<protocol>,<port>[,redirect port,[destination ip]]
#
# Protocol must be either tcp or udp
#
# Examples: - "4.0.0.0/8,10.0.0.10,tcp,80" forward all tcp request on
# port 80 coming from the 4.0.0.0/8 network to the
# internal server 10.10.0.10
# - "4.0.0.0/8,10.0.0.10,tcp,80,81" forward all tcp request on
# port 80 coming from the 4.0.0.0/8 network to the
# internal server 10.10.0.10 on port 81
# - "200.200.200.0/24,10.0.0.10,tcp,80,81,202.202.202.202"
# the network 200.200.200.0/24 trying to access the
# address 202.202.202.202 on port 80 will be forwarded
# to the internal server 10.0.0.10 on port 81
#
# Note: du to inconsitent iptables behaviour only port numbers are possible but
# no service names (https://bugzilla.netfilter.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=273)
#
FW_FORWARD_MASQ="0/0,192.168.0.6,tcp,1413 0/0,192.168.0.6,udp,1413 0/0,192.168.0.6,tcp,6881:6889
0/0,192.168.0.6,tcp,1099 0/0,192.168.0.6,udp,6111:6112 0/0,192.168.0.6,tcp,6111:6112"