Vilka codecs o mediaspelare passar mig?

Permalänk
Medlem

Vilka codecs o mediaspelare passar mig?

Har sökt och läst massa trådar om detta men skulle gärna vilja ha tips om vilka codecs och filmspelare som passar min dator och mina behov.

Jag har en ny dator med Intel Core 2 Duo E6420, Grafikkort: Geforce GTS 8800 (320mb)och tänker köra med Win XP på den.

Jag använder datorn mycket för att kolla på film o serier i formaten xvid, divx, mpg och vill gärna att datorn ska klara av att spela upp 720/1080p, H264 o sånt vad man nu kallar allt för

Har tidigare på min gamla dator kört VLC Player mestadels med FFDSHOW o några andra codecpacks, vobsub för texter. Har funkat ok men sen att den inte riktigt orkat 1080p-klipp mm beror väl både på prestandan o kanske att man blandar massa codecs vad vet jag.

Vore trevligt med lite tips i denna codecs-djungel innan jag installerar min nya dator med Win XP!

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Medlem

jag kör med vista codec-pack och media player classic

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Combined Community Codec Pack med MPC som spelare, är väldigt nöjd och inga konflikter.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har använt SLD Codec Pack tillsammans med MPC en längre tid och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Ok, Media Player Classic har jag bara använt tidigare när inget annat funkar men kanske ska kika lite mer på den då.

Fungerar det bra med undertexter också och använder ni i så fall Vobsub för att få texterna fungera med MPC?

Olika förslag på codecspack som väntat så jag får väl testa mig fram lite.

Visa signatur

Jack71

Permalänk

Jag kör inget codec pack nu efter jag formaterat (körde SLD codecpack då) har inget behov för något codecpack iochmed att man kan köra .avi prickfritt i bsplayer och MPC (inte den som finns med från början) och de som inte klarar av spelas upp i de programmen kör jag i VLC.

Permalänk
Medlem

Jag kör endast VLC och det fungerar oftast hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Ok, får testa att köra programmen "rent" först men behövs inte vobsub för undertexter heller?

Visa signatur

Jack71