Permalänk

Hjälp! Ska köpa ny monsterburk.

Hej! Jag är inte så särskillt erfaren av datorbygge, så jag vänder mig till er här som är betydligt bättre på det.

Jo, det är så att jag har lite frågor inför mitt datorköp som jag skulle behöva besvarade, fast jag kan ju börja med att lista upp vad det är jag hade tänkt att köpa;

• ----------

• ,

• (

• )

• ,

• (

• )

• ,

• (

• )

• ,

• (

• )

• ,

• (

• )

• ,

• (

• )

• (

• )

----------

• (

• )

• (

• )

• (

• )

---

• ,
    (

• )

• ___________________________________________

* FRÅGOR OCH FUNDERINGAR
Jag har inte planerat att överklocka speciellt mycket bortsett från processorn, då det inte riktigt är min grej så jag har försökt att hitta övriga komponenter som har grym prestanda så som de säljs.

Tidigare var jag inne på ett annat moderkort, nämligen Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323508) - det verkade stabilt och var väldigt lovordat och omtyckt i diverse recensioner, men jag blev inte riktigt övertygad eftersom priset var såpass lågt och det kändes inte heller som ett riktigt "prestanda-moderkort". Så jag bestämde mig för att titta på en prisklass som var runt 2,000 kronor och hittade då Asus Commando..

#1. Läste att Commando-moderkortet stödjer Crossfire-funktionen av ATI-kort, betyder det att det inte är lika bra stöd för nVIDIA's grafikkort eller är det bara jag som inbillar mig detta?

#2. Om man inte är en överklockarfanatiker, har Commando-kortet några klara fördelar över det Gigabyte-kortet som jag nämner ovan i form av prestanda?

#3. Tror ni att OCZ Reaper-minnena jag valt är kompatibla tillsammans med Asus Commando-kortet? Har försökt att leta efter forumtrådar eller recensioner där något om detta nämns utan att lyckas.

#4. Är det nödvändigt att minnena är PC8500 (1066MHz) om jag inte tänkt överklocka dem? Processorn och moderkortet är på 1066Mhz så jag tänkte att det var bra att matcha det med minnen som också var 1066Mhz. Om inte så rekommendera gärna vad ni tycker är de bästa och snabbaste minnena som fungerar ihop med Commando-kortet.

#5. Någon som vet om Tuniq Tower 120 är så stor att den täcker någon minnes-slot på moderkortet?

#6. Hårddiskskylaren Scythe Quiet Drive behöver en 5,25"-plats för att kunna monteras korrekt, och alla specifikationer jag läst om chassit Antec P182 står det att det finns 4st externa 5,25"-platser, vad menas med det? Det är väl inuti lådan hoppas jag?

#7. För att montera 8800 GTX-grafikkortet i P182-lådan var man tydligen tvungen att plocka bort den övre hårddiskskammaren, kan jag fortfarande montera Scythe Quiet Drive (som behöver en 5,25"-plats) och en vanlig Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2-hårddisk då?
Bild: http://surl.se/avfz

#8. Kan jag fortfarande köra hårddiskarna ihop utan några problem? Trots att Western Digital Caviar SE16 500GB är SATA2 och inte Raptorn, kanske tillomed i RAID?

#9. Jag har inte riktigt undersökt allt angående grafikkortskylaren men tror ni att den får plats på 8800-kortet utan att krocka med exempelvis den gigantiska processorkylaren? Den har fått väldigt bra recensioner men verkar inte riktigt ha kommit till Sverige ännu, fast jag har luskat ut ett ställe i Danmark där man kan köpa den ifrån om någon är intresserad, http://www.coolerkit.dk/product.asp?product=670&sub=50

[i]Information om mått osv.[/i]
- http://www.thermalright.com/a_page/main_support_installation_...
- http://www.legionhardware.com/document.php?id=624&p=0

(Fick i skrivande stund tips om att man kan sätta grafikkortet i den andra PCI-Express-slotten, och att det då inte skulle vara några problem med utrymme - förlorar jag någon prestanda på något vis om jag har det i slot #2 eller komma ivägen för någonting annat? Har inte planerat att använda någon annan PCI-slot)
Bild: http://surl.se/avgj

#10. Vilket operativsystem borde jag använda? Windows XP 32Bit eller 64Bit? Vad är fördelarna med 64Bit - om det är det jag ska ha?

Ja, där var nog funderingarna över - det blev rättså många, haha.
Kom gärna med synpunkter på det jag valt och tips om eventuellt nya delar och tillbehör jag kan tänkas behöva.

Tack på förhand, hälsningar,
[i]Engineer Jr.[/i]

Permalänk
Medlem

Orkar tyvärr inte läsa igenom allt,men kan säga direkt att du inte kan köra raid med två olika hårddiskar.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Kan köra några snabba som jag inte behöver tänka så värst mycket på...

#5: Näe, det ska den inte göra. ...Även om Reaper minnena förvisso har stora heatspreaders.

#6: Externa platser innebär bara att det finns en frontlucka. Föredömligt till optiska enheter och HD-kylaren som du nämner. Interna 5,25" är nog inte så vanligt - jag kommer åtminstone inte på några stora användningsområden... Interna 3,5" är ju däremot bra till HD's och sådär...

#7: Ja.

#8: Instämmer med föregående talare.

#9: Beror väl på om man kör passivt eller med fläkt. Med fläkt monterad är den tydligen enorm. Borde förmodligen klara CPU-kylaren dock... Men nåt annat på moderkortet kan ju vara i vägen.

#10: Tja, jag kör 64'an eftersom 32'an inte stödjer mer än 3GB RAM-minne, så om du har planer på att utöka kan man ju lika bra slänga in 64'an direkt. Själv har jag inte märkt några andra stora fördelar/nackdelar. Annat än att vissa tillverkare helt verkar neglegera att det finns en 64-bitars version när det gäller att skapa drivrutiner och liknande.

För övrigt hyfsat lik min setup. Du lär inte bli besviken!
Hoppas jag var till nån hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||