Sata II-diskar går bara i 1.5Gb/s

Permalänk

Sata II-diskar går bara i 1.5Gb/s

Har ett par Hitachi T7K250 (HDT722525DLA380). Enligt specifikationen är de sata2-diskar vilket borde betyda att de borde gå med 3Gb/s (teoretiskt). Av moderkortet (Asus A8N-E) identifieras de som vanliga sata och körs i 1.5Gb/s trots att det ska ha stöd för sata2. Har kollar på hitachis hemsida, mb-manualen och letat i bios men har inte hittat något. Efter att ha googlat hittade jag en sida http://tweakers.net/productsurvey/110069 som kanske har svaret men den är dessvärre på tyska som jag inte behärskar så bra.

Någon som har kört dessa diskar på Asus Nforce4-moderkort eller som har en lösning/förklaring till problemet?

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk
Permalänk

kommer inte ihåg va det heter men har du en sån där liten plopp *skratt* på din hårdisk? själv så har ja en sån och den va ja tvungen att ta bort annars så blir den 1.5,, inte för det blir så mycke snabbare men = ).. hoppas du fattar va ja menar med plopp..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

det va de ja mena med plopp = ) byglad.. jaja

Permalänk

Tack olirc. Fixat! Passade på att aktivera "acoustic management" också. Nu går de snabbare och är dessutom tystare.
Har letat efter byglingar och liknande men vilket program som fodrades förstod jag inte. Hitachi's sida var inte så tydlig på den punkten.

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix