Datorbutiken - Makalöst oseriös paketering(del2) av vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
jonbass: Hade det varit så att det vore vanligt förekommande att paket skadas i hanteringen så hade jag hållit med dig utan omsvep, men som tidigare konstaterats i tråden - detta är första gånget jag hört talas om att ett bokomslag inte skyddat till och med originalemballaget på tillräckligt sätt. Med tanke på hur många grafikkort vi skeppar dagligen skulle det handla om mindre än en promille, detta även om det skulle hänt något liknande så ofta som en gång i månaden.. Det finns inget som säger att trådskaparens emballage inte hade varit skadat även i ett par varv bubbelplast, detta då skadan är en tydlig klämskada som skulle kunnat se precis likadan om "klämmandet" klämt ihop den lite större lådan - helt enkelt för att barriärerna (bubblorna) är ett stumt emballage som bara ger med sig så mycket som luften kan komprimeras utan att bubblorna går sönder.

Men bara för att ni inte hört talas om det betyder ju inte att problemet inte existerar. Tänk om en hel del av era returer är saker som skadats i frakten tex? Tror nog att de flesta inte hör av sig med dessa småskador men jag tycker det är bra att någon upplyste om problemet. Nu visar det sig ju att fler har haft problem och hur många gånger ni hört talas om det är ju inte relevant. Problemet existerar ju uppenbarligen. Det låter lite som "Vi har inte hört det förr och det är ju bara en promille så skitsamma" eller vadå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Men bara för att ni inte hört talas om det betyder ju inte att problemet inte existerar. Tänk om en hel del av era returer är saker som skadats i frakten tex? Tror nog att de flesta inte hör av sig med dessa småskador men jag tycker det är bra att någon upplyste om problemet. Nu visar det sig ju att fler har haft problem och hur många gånger ni hört talas om det är ju inte relevant. Problemet existerar ju uppenbarligen. Det låter lite som "Vi har inte hört det förr och det är ju bara en promille så skitsamma" eller vadå?

returer och RMA kostar tid och pengar för datorbutiken , dom skulle inte skicka paketen så för att spara pengar om det ledde till att mängder med varor skadades i transporten.

Tiden det tar för datorbutiken att först reklamera hos posten samt ordna RMA för produkterna skulle kosta mer än vad emballage kostar. Sen är det i praktiken omöjligt att packa produkterna så att det aldrig uppstod en transportskada , Även i en stor kartong så kan skador uppstå.

Om en promille av datorbutikens produkter skadas i transport så skulle jag verkligen känna mig trygg när jag handlar av dom oavsett vilket emballage dom nu använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Om en promille av datorbutikens produkter skadas i transport så skulle jag verkligen känna mig trygg när jag handlar av dom oavsett vilket emballage dom nu använder.

Nu när jag vet att de packar så här lätt så kommer inte jag personligen att köpa såna känsliga saker från datorbutiken dessvärre men alla gör som det vill och mig har de nog råd att "förlora." Jag betalar liknande pengar för frakt hos andra internetbutiker och får det väl packat. Jag kan betala 20 kr extra eller vad det nu kan kosta med lite mer förpackningsmaterial. Gör det som ett val som kunden får göra då om det nu är så sällan det händer. Nu har vi tre exempel här i tråden på paket där det varit bristfälligt packat och som har lett till skador på originalkartong eller att innehållet i originalkartongen har kastats omkring.

Permalänk

N!klas: Tre? Nja, nu får du allt vara tydligare för att inte missleda läsare som inte följt tråden.. Det är bara ett av dessa som vi är "pappa" till, och det innehållet hade ju faktiskt kastats omkring oavsett då grafikkort ligger aningen löst i retail-förpackningen.. Dessutom hade varan inte tagit skada!

Notera att emballaget "bokomslag" endast nyttjas när man köper just en enda produkt som kan packas på det sättet, dvs retail-förpackade produkter typ grafikkort. Om man köper mer än en komponent, oavsett vad det är för komponenter, packas dessa tillsammans i kartong, detta då "bokomslag" endast anses lämpligt för enstaka retail-förpackningar, viktigt att notera..

Som zoloth så fint uttrycker det hade vi givetvis inte kunnat försvara nyttjandet av något emballage som gör att en vara tar skada av att packas med detsamma, varken mot kund eller ekonomiskt..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
N!klas: Tre? Nja, nu får du allt vara tydligare för att inte missleda läsare som inte följt tråden.. Det är bara ett av dessa som vi är "pappa" till, och det innehållet hade ju faktiskt kastats omkring oavsett då grafikkort ligger aningen löst i retail-förpackningen.. Dessutom hade varan inte tagit skada!

jonbass beskriver skador på sin kartong och även trådskaparen. Det får jag till två. Sedan jag då, jag hade inga skador på kartongen men varan låg inte på sin plats i originalkartongen och där har du rätt, det är svårt att veta vad det beror på. Dålig konstruktion av originalkartongen eller pga dålig packning är svårt att visa på.
Oavsett hur mycket du än försvarar det så kan jag inte svälja att du anser det vara okey med bucklade originalkartonger. De tar ju uppenbarligen en del stryk.

Permalänk

N!klas - Jag missförstod jonbass då han talade om sin egen och trådskaparens kartonger, och först i slutet av första stycket nämnde att även hans var bucklad.. Och jag anser det inte vara OK med bucklade originalkartonger - de skall givetvis komma fram i samma skick som de packades ner i. Bokomslaget består av dubbla lager wellpapp i en tämligen formstabil förpackning som vi bandar med maskin - i sig en tänkbar orsak till viss kosmetisk påverkan på originalkartongen.. Men, men..

Att ni ej har förtroende för detta emballage är skäl nog, oavsett allt annat, att se över nyttjandet av denna typ av emballage varför jag ber att få återkomma i frågan när jag diskuterat den med ansvariga..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Du ska ha en eloge som sitter och besvarar inlägg i forumet kl 23 på kvällen. Inte många företag som gör det. Vad har du för position på företaget egentligen? Det har du säkert sagt redan i någon annan tråd och jag förstår förstås om du ändå vill vara lite "anonym" och inte säga det.

Tack för alla svar iaf. Det uppskattas.

Permalänk

N!klas: Jag är "db-man"

Skämt åsido - anonymitet är inget självändamål, snarare är positionen "db-mannen" mer en funktion än en specifik person även om jag sedan årsskiftet innehaft densamma och besvarat/skrivit samtliga inlägg.. "db-mannen" representerar dock alltid företagets ledningsgrupp, varför man alltid kan lita på att db-mannens ord håller hela vägen och till denne kan framföra alla synpunkter - både ris och ros.

Och du - tack för elogen, sådana värmer och "sporrar" för framtiden!

Någon som kan gissa vad som ligger i denna förpackning som vi fick från en kund igår?
http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq-1.jpg

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Någon som kan gissa vad som ligger i denna förpackning som vi fick från en kund igår?
http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq-1.jpg

Tre bananer och ett äpple?
Eller.. .ett moderkort? Eller ... en hårddisk? Kanske grafikkort?

Permalänk

N!klas - Du är nära, men jag får nog tyvärr ge dig fel och låta någon annan gissa..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det var en skärm.

Permalänk

N!klas - inte mig heller efter 10 år i branschen, också nära men inte nära nog... Bara du som är vaken idag tycks det.. Borde vara en sådan tråd som snabbt eskalerar med några 10-tal inlägg. Åtta felaktiga gissningar, nu får du låta någon annan gissa.. Ja, jag räknade äpplena som tre fel

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

En extern hårddisk? Nån hade iofs gissat på hårddisk, men han var ju nära så...

Efter att ha kollat storleken igen så vet i tusan om jag inte ändrar mig till en laptop?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Efter att ha kollat storleken igen så vet i tusan om jag inte ändrar mig till en laptop?

hehe, ja då är det ju allt i ett.
Det skulle vara kul att se innehållet sen när vi vet vad det är.

Permalänk
Medlem

En notebook? Om det är det så föreslår jag att DB-mannen gör hembesök hos den kunden och tvingar han/hon att skriva i anteckningar på sin stationära dator 1000ggr att "Man packar inte en notebook i en jiffypåse" ;).

Permalänk

NoAim vinner! Se http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq-2.jpg
Siktar du lika bra med din mailklient så får du en liten vinst

N!klas inser säkert nu varför han var nära.. Du skulle skrivit "och", inte "eller", utom för frukten då..

olirc - Detta är bara ett exempel på hur det kan se ut, ett av många..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

I Parlamentet på TV4 så får de poäng för ett halvt rätt så då borde jag också få en halv vinst!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
NoAim vinner! Se http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq-2.jpg
Siktar du lika bra med din mailklient så får du en liten vinst

N!klas inser säkert nu varför han var nära.. Du skulle skrivit "och", inte "eller", utom för frukten då..

olirc - Detta är bara ett exempel på hur det kan se ut, ett av många..

Har inte kunderna förstått att dom får tillbaks pengarna om dom är tvungen att köpa packningsmaterial? Iofs kan man ju höra med sin mathandlare som gärna ger bort kartonger om dom inte hunnit pressa ihop dom redan den dagen.

Kan tilläggas att jag jobbat på Scanias reservdelslager och därigenom lärt mig grundligt hur man packar och hur man inte packar ;).

Permalänk

N!klas - du hade ju också 8 fel, så du kan skicka tre äpplena och bananen till mig.. Maila mig - klart grabben skall ha en vinst!

olirc - Kan ju tillägga att varan som skickats till oss (datorn) omfattas av garanti på plats. Följ den tanken..

Hittade ett intressant emballage till:
http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq_2-1.jpg

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det ligger en hårddisk utan antistatpåse där i.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Jag gissar, eller snarare hoppas på en bildskärm!

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk

NoAim har rätt igen.. http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq_2-2.jpg

Detta är inte den "bra" versionen av Jiffy-påse som är klädd med papper på insidan (lika bra som trä/ESD-påse) utan den varianten med ett tunt lager bubbelfilm som förmodligen lyser i mörkret av sig självt.. Mycket intressant val av emballage för en hårddisk.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
NoAim har rätt igen.. http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq_2-2.jpg

Detta är inte den "bra" versionen av Jiffy-påse som är klädd med papper på insidan (lika bra som trä/ESD-påse) utan den varianten med ett tunt lager bubbelfilm som förmodligen lyser i mörkret av sig självt.. Mycket intressant val av emballage för en hårddisk.

Skrämmande hur folk emballerar sina returnerade produkter. Det skulle vara kul om du kunde skriva lite om hur ni hanterar detta (retur utan åtgärd?). Och ännu intressantare, vad kunderna säger när man inte kan skicka en hårddisk i ett brev!

Permalänk

>sniper - det mest förekommande svaret man får, klart överrepresenterat, är "Men, den var ju ändå sönder".. Och ett antal varianter på detta svar.

Vi försöker i möjligaste mån hellre fria än fälla, och nå en överrenskommelse med kunden som kanske inte är ekonomiskt försvarbar alltid men som vi kan leva med. Ofta erbjuds kunden en ny vara för vårt nettopris i de fall vi inte kan ta den på garanti.. Svårt att ta ett grafikkort på garanti om det brutits på mitten, men startar det med de fel kunden uppgivit och i övrigt är helt så kan vi mycket väl ta det ändå. Det måste ju inte knäckas på mitten bara för att det skickas felaktigt, men risken är ju så mycket större att det inte kommer fram i ett stycke eller att komponenter böjts. Det är en avvägning från fall till fall som sagt.

Vi har sedan länge för vana att dokumentera alla ärenden som kan leda till någon form av tvist i en nära framtid, detta för att inte stå med "skägget i brevlådan" den dag man står bakom skranket.. Dessa handlar inte bara om dåligt emballage utan även egenhändigt monterade datorer och liknande. Min absoluta favorit är många år gammal nu och därmed "preskriberad", och handlar en kille som inte fick delarna att passa i chassit. När han ändå fått allt på plats startade inte maskinen.. Han var urförbannat att vi kunde sälja sådan skit som inte passar ihop, och vi hade ändå en lång intervju kring hur många skruvar han använt, och det föreföll ju stämma. Så bad vi honom ange hur många distanser han satt i, för det har ju hänt att en extra distans kortslutit kortet på baksidan.. Svaret: "-Distanser?"... Alla korten (grafikkort, nätverkskort, ljudkort) hade han bockat upp bracket'en på på för att de skulle nå ner i socklarna..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Det där är väl rätt vanligt? Att folk "glömmer" distanser alltså?

Permalänk

Nja, nej.. Det kan jag inte påstå att det är. Inte bland våra kunder i alla fall.

[Edit, the show goes on..]
Nu gör vi det lite mer intressant..
http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq_3-1.jpg

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

19" CRT skärm eller en färdigbyggd dator, hehe

kanske en projektor omringad av metallbitar?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Ett högtalarsystem bara nerslängt kanske.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

jo, alla svar e utan skydd såklart

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Nja, nej.. Det kan jag inte påstå att det är. Inte bland våra kunder i alla fall.

[Edit, the show goes on..]
Nu gör vi det lite mer intressant..
http://www.shoppingsajterna.se/misc/swecq_3-1.jpg

En crt-skärm nerpressad för kartongen är något för liten?