Permalänk
Medlem

8995kr för en 2,0 GHz Intel Core 2 Duo, 1 GB minne och en 80gb hårddisk är faktiskt otroligt prisvärt måste jag säga. Nu vart helt plötsligt den billigaste varianten intressant! Dessutom så får man ett fodral till datorn på köpet värt 249kr.. Vill vill! Kommer dock vänta till efter sommaren.

Tänkte fråga också; Är det någon av er macbook-ägare som faktiskt kör med windows på den? Har hört att det ska gå, men vet inte om det är populärt att göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
kanske för att den då skulle vara nästan helt som mellanmodellen?

Jag förstår inte det argumentet (varför har dom ens en mellanmodell?). Jag förstår inte heller varför man inte skulle kunna använda Centrino Pro platformen med GMA X3100 eller ett budgetgrafikkort som iaf är bättre än GMA 950, bara för att Macbooken då skulle minska gapet till Macbook Pro?! Då är väl problemet snarare att MB Pro är för dålig, att den inte rättfärdigar det nästan dubbla priset. Varför inte uppdatera MB och MB Pro samtidigt, så skulle det problemet aldrig uppstå.

Den här uppdateringen känns väldigt typisk för hur man brukar göra i slutet av en produkts livscykel, man ger den lite konstgjord andning så att den fortfarande lockar några kunder. Egentligen tror jag inte att det folk ville ha var en uppdatering, utan en helt ny Macbook, låt säga ny tunnare/smidigare design, led-skärm, lite nya roliga finesser som Santa Rosa med Robson och GMA X3100, Solid State hdd (dyrt än så länge), Blu-ray (iaf som tillval),bakgrundsbelysta tangenter, bättre batteritid, hårdvaru-accelerator för HD-film, kanske också något helt banbrytande (Apple brukar ju vara bra på att överaska) som vridbar skärm med multi-touch eller något som jag inte ens kan komma på...

Hur som helst, hoppas uppdateringen av MB Pro kommer snart och att den är betydligt mer meningsfull än denna!

Visa signatur

AMD Athlon 3500+, 1024MB PC3200, 7800GT, 490GB HDD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ja och? är det inte rätt standard med DVD-brännare och hur stor är prisskillnaden egentligen... Ta bort mellanmodellen isf istället om de inte kan göra någon annan skillnad än att ha en sämre cd-spelare.

Permalänk
Medlem

ja frågade bara, sa inte att det var så. sluta vara så agresiva o skriva värsta inlägen när ja bara stälde en fråga.

personligen tror ja att detta bara är en liten uppdatering och att det kommer en till strax efter att macbook pro får sin uppgradering. macbook pro lär ju få sin nu på mac mässan nu i juni eller om det va juli.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp det var det jag menade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sredna
Jag förstår inte det argumentet (varför har dom ens en mellanmodell?). Jag förstår inte heller varför man inte skulle kunna använda Centrino Pro platformen med GMA X3100 eller ett budgetgrafikkort som iaf är bättre än GMA 950, bara för att Macbooken då skulle minska gapet till Macbook Pro?! Då är väl problemet snarare att MB Pro är för dålig, att den inte rättfärdigar det nästan dubbla priset. Varför inte uppdatera MB och MB Pro samtidigt, så skulle det problemet aldrig uppstå.

Den här uppdateringen känns väldigt typisk för hur man brukar göra i slutet av en produkts livscykel, man ger den lite konstgjord andning så att den fortfarande lockar några kunder. Egentligen tror jag inte att det folk ville ha var en uppdatering, utan en helt ny Macbook, låt säga ny tunnare/smidigare design, led-skärm, lite nya roliga finesser som Santa Rosa med Robson och GMA X3100, Solid State hdd (dyrt än så länge), Blu-ray (iaf som tillval),bakgrundsbelysta tangenter, bättre batteritid, hårdvaru-accelerator för HD-film, kanske också något helt banbrytande (Apple brukar ju vara bra på att överaska) som vridbar skärm med multi-touch eller något som jag inte ens kan komma på...

Hur som helst, hoppas uppdateringen av MB Pro kommer snart och att den är betydligt mer meningsfull än denna!

Dom har den billigaste för att det finns en marknad för den, jag vet att bara min skola har köpt ett tiotal, det är ju till sånt den är till för. Personer som inte behöver mer/har råd med mer. Nu när den är uppdaterad är det dessutom ännu lättare att motivera ett köp.
Om dom har Core2Duo på alla MacBook/Pro (och alla överhuvudtaget:P) så är det mycket lättare att jämföra, enhetligare, lättare för nya Mac-använadare att hålla reda på och så, The Apple Way:)

Men håller helt med dej i grafikkortsfrågan, och jag tror att dom kommer att göra just så, uppgradera båda samtidigt. Och nya finesser kommer garanterat, det var ju ett tag sen dom kom på magneterna;P. Och sen verkar det definitivt som detta är en mycket mindre uppgradering, dom satsar ju som bekant på iPhone, sen på leopard (och förmodligen med MacBook Pro parallellt). Med Santa Rose kommer det att bli en större satsning på råå prestanda, inte bara så OS:X glider på bra, det kommer efter den uppdateringen också synas på papper, iaf mer. Men endel saker kommer dröja, tillex. Blue-Ray, jag är inte så insatt, fast jag tror att det kommer dröja läänge innan det kommer till en "standard" bärbar.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

ja frågade bara, sa inte att det var så. sluta vara så agresiva o skriva värsta inlägen när ja bara stälde en fråga.

Ledsen om jag upplevdes som aggresiv, det är inte dig jag är irriterad på, det är apple som spottar oss i ansiktet när vi hoppas på stordåd, jaja gissar att apple gör rätt trots allt, dom har ju lite resurser för att kontrollera marknader och att dom verkligen går rätt väg, den stora massan kanske inte tänker som oss (nördar) på sweclockers...

Men jag vill haaaa... snällaaa!

Visa signatur

AMD Athlon 3500+, 1024MB PC3200, 7800GT, 490GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
8995kr för en 2,0 GHz Intel Core 2 Duo, 1 GB minne och en 80gb hårddisk är faktiskt otroligt prisvärt måste jag säga. Nu vart helt plötsligt den billigaste varianten intressant! Dessutom så får man ett fodral till datorn på köpet värt 249kr.. Vill vill! Kommer dock vänta till efter sommaren.

Tänkte fråga också; Är det någon av er macbook-ägare som faktiskt kör med windows på den? Har hört att det ska gå, men vet inte om det är populärt att göra det.

Vart får man med fodralet, från vilken butik köper du då ifrån?

Jag undrar också över Windows på denna macbook, skulle vara himla bra om det fungerade utan problem!

Funkar macbooken till spel någorlunda? Typ Wow och CS:S i första hand.. Har egentligen en bärbar men det är mest om jag och tjejen vill spela samtidigt. Skiljer ju ändå 10.000kr mellan Macbook och Macbook pro, lite väl stor skillnad

Men tanken är att ha den som HTPC och då fungerar den bra, klarar 720p va?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Vadå? Jag som går i valet och kvalet att skaffa en Macbook Pro (mellanmodellen, SEK 24,495.00) ska man då hellre vänta efter sommaren då det kommer få en fet uppdatering? Kommer den ligga kvar på samma pris eller kommer det höjas? Är det waist att köpa den nu?

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sredna
Ledsen om jag upplevdes som aggresiv, det är inte dig jag är irriterad på, det är apple som spottar oss i ansiktet när vi hoppas på stordåd, jaja gissar att apple gör rätt trots allt, dom har ju lite resurser för att kontrollera marknader och att dom verkligen går rätt väg, den stora massan kanske inte tänker som oss (nördar) på sweclockers...

Men jag vill haaaa... snällaaa!

alltså, som du säger, vi "entusiaster" är ju egentligen en rätt liten del av marknaden. den stora delen av marknaden är inte de som beställer datordelar från datorbutiken osv. utan den stora delen av marknaden åker till onoff eller elgoganten osv. o köper en dator och rör sen inte sin dator när det gäller hårdvara på några år. möjligen petar de i mer ram minne, men ibland inte ens det. :D:D

pondus:efetrsom apple är duktiga på att hålla hemligheter finns det ingen som med säkerhet kan säga att det kommer en ny macbook pro, MEN det är mac mässa nu i juni (eller om det var juli) och det skulle inte vara allt för förvånande om apple då släpper en uppgraderad macbook pro med t.ex. santa rosa kretsar. dessutom släpper de ju ny osx till hösten. men frågan är ju om du behöver datorn nu, gör du det, att det är akut, så köp. men kan du vänta nån månad eller två, så skulle i alla fall jag göra det. i alla fall över mässan, så man vet lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Well, Macbook Pro har inte direkt fått någon större uppdatering sen den kom ut. Det är verkligen dags och det kommer förmodligen bli stort. Vänta tills nästa kommer... du får en underbar dator för pengarna även om du köper idag, men hårdvaran är inte den hetaste...!

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

ok ok , då får det väll vänta tills sommaren är över. Klart man vill vara värst Men kommer det nya osx säljas med dem nya mbp?

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

Självklart, inget ms här, samma dag som det nya OS:X kommer så finns det till alla deras Macar.

Edit: Menade såklart alla nya Macar, om du redan har en får du köpa en uppgradering.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Apple säljer ju både hårdvara och mjukvara själva... det är klart att alla maskiner kommer att levereras med 10.5 när det väl kommer ut.

Den enda orsaken till att billigaste mac mini och macbook har combostation i dagsläget är för att man ska kunna ta mer betalt för maskiner med superdrive. Det har känts löjligt rätt länge nu nu, även det billigaste bottenskrapet hos acer och andra lågpristillverkare har ju haft dvd-brännare i flera år.

Permalänk
Citat:

Jag kör windows genom Parallels, mest för att köra några udda program och Internet Explorer då jag testar websidor. Funkar jättebra!

Permalänk
Medlem

Windows på Macbooken med Bootcamp fungerar hur bra som helst. Det fungerar med andra ord precis som vilken PC som helst med Windows. Ingen emulering alls, så det går så snabbt som det brukar göra på en Core 2 duo 2 / 2,16Ghz med 1 GB RAM o.s.v..
Går även att köra windows paralellt med OSX, med hjälp av Paralells, vilket är ett underbart program. Då kan man sitta med windowsprogram direkt i OSX (Coherance (stavning?) kallas det), dock så är det rekommenderat att ha 2 GB ram om man ska göra så.. Macbooken är väldigt allsidig med andra ord

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
ok ok , då får det väll vänta tills sommaren är över. Klart man vill vara värst Men kommer det nya osx säljas med dem nya mbp?

när 10.5 kommer, så komer det skeppas med alla apples datorer. dock är ju frågan om inte en ny macbook pro kommer innan 10.5 kommer ut och om den då kommer skeppas med 10.4.10 eller vare nu är som sägs vara påväg ut. rent strategiskt borde de ju skeppa med 10.5, men 10.5 sägs ju blivit försenat till senare i höst pga. iphone, och så länge tror ja inte apple väntar med macbook pro. men egentligen skulle ja inte bli förvånad om apple vid den stora mac mässan säger typ "suprise, we är fördiga med 10.5 tidigare än väntat", men det är kanske önskedrömmande

Visa signatur

Permalänk
Citat:

när 10.5 kommer, så komer det skeppas med alla apples datorer. dock är ju frågan om inte en ny macbook pro kommer innan 10.5 kommer ut och om den då kommer skeppas med 10.4.10 eller vare nu är som sägs vara påväg ut. rent strategiskt borde de ju skeppa med 10.5, men 10.5 sägs ju blivit försenat till senare i höst pga. iphone, och så länge tror ja inte apple väntar med macbook pro. men egentligen skulle ja inte bli förvånad om apple vid den stora mac mässan säger typ "suprise, we är fördiga med 10.5 tidigare än väntat", men det är kanske önskedrömmande

Jag har "hört" att betan blir mer och mer driftsäker, så jag tror med på att de kommer bli klara tidigare. De vill dock inte släppa 10.5 samtidigt som iPhone för att inte störa dess marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Windows på Macbooken med Bootcamp fungerar hur bra som helst. Det fungerar med andra ord precis som vilken PC som helst med Windows. Ingen emulering alls, så det går så snabbt som det brukar göra på en Core 2 duo 2 / 2,16Ghz med 1 GB RAM o.s.v..
Går även att köra windows paralellt med OSX, med hjälp av Paralells, vilket är ett underbart program. Då kan man sitta med windowsprogram direkt i OSX (Coherance (stavning?) kallas det), dock så är det rekommenderat att ha 2 GB ram om man ska göra så.. Macbooken är väldigt allsidig med andra ord

Tack så mycket! Men det finns ingen högerklicksknapp, så jag antar att det är kört? Finns det något som man kan göra för att kompensera för det? Kanske binda Äpple-knappen som högerklicksknapp, går det?

Eller det kanske fungerar om man kör med en liten notebook mus med två knappar till? Isåfall är det egentligen inget problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så mycket! Men det finns ingen högerklicksknapp, så jag antar att det är kört? Finns det något som man kan göra för att kompensera för det? Kanske binda Äpple-knappen som högerklicksknapp, går det?

Eller det kanske fungerar om man kör med en liten notebook mus med två knappar till? Isåfall är det egentligen inget problem.

Man högerklickar på touchpadden genom att trycka på plattan med två fingrar samtidigt, då blir det ett högerklick, annars fungerar det även att hålla inne äpplet och trycka vanligt. Det fungerar även att köra med en notebookmus med en högerknapp.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Härligt! Tack så mycket.

Så det är alltså ingenting man behöver drivrutiner eller dylikt för i windows utan helt integrerat i touchpaden? D.v.s. två fingrar på plattan ger högerklick oavsett om det är i osx eller windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

Härligt! Tack så mycket.

Så det är alltså ingenting man behöver drivrutiner eller dylikt för i windows utan helt integrerat i touchpaden? D.v.s. två fingrar på plattan ger högerklick oavsett om det är i osx eller windows?

Kan faktiskt inte säga säkert att touchpaden fungerar på det viset i windows tyvärr. Kan bara gissa. Vet dock säkert att cmd (äpplet) eller extern mus fungerar i windows.

edit: Ursäkta mig, ursäkta mig. Det är ctrl och inte cmd som ger ett högerklick.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Det duger helt fint det också Så länge det går att göra utan allt för mycket omständighet så är det ju ingen fara alls.. Det vore givetvis kalasbra om dubbelfingertouch på touchpaden gav högerklick även i windows. Är det någon som vet ifall det fungerar?

Permalänk
Medlem

Ja det funkar. Drivrutinerna som krävs finns med på skivan man bränner med boot camp.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

tvåfingers grejjen, funkar väll inte i windows, utan bara i osx. så i windows får man använda nått annat komando/knapp om ja inte minns fel. va så länge sen ja körde window på macbooken.

för övrigt så ber bootcamp mjukvaran om att man trycker in en skrivbar cd skiva när det partioenrar disken för windows och bränenr då ut de nödvändiga drivrustinerna för windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man håller två fingrar på musplattan och trycker en gång på knappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Man håller två fingrar på musplattan och trycker en gång på knappen.

eller som föredraget, bara trycka med två fingrar direkt på plattan och skita i knappen ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

21 maj 2007 17:08 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point. Börjar närma sig.

Hur gör man med Bootcamp om man inte har brännare? Går det att bränna skivan på en annan dator eller måste man ansluta en extern brännare?

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
eller som föredraget, bara trycka med två fingrar direkt på plattan och skita i knappen ;D

Hehe:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emp
21 maj 2007 17:08 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point. Börjar närma sig.

Hur gör man med Bootcamp om man inte har brännare? Går det att bränna skivan på en annan dator eller måste man ansluta en extern brännare?

Finns det någon Intel-Mac som inte har brännare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Hehe:D

Finns det någon Intel-Mac som inte har brännare?

Japp det är det som är det sjuka, billigaste macbooken har bara en superdrive som dom kallar det. ingen brännare i den.