Windows Fungerar ej, Konstigt filnamn som slutar med .lnk

Permalänk
Medlem

Windows Fungerar ej, Konstigt filnamn som slutar med .lnk

Hej!

Har fått ett riktigt knepigt problem med min data.
Antagligen är det ett jäkligt illasinnat virus som pajat windows totalt.
Det hela började med att jag startat om datan och ad-aware varnade om nåt i stil med hkkey_local (antar att det har med registret att göra) och jag klickar i "block"sen dyker det upp pop-up efter pop-up med samma meddelande , jag klickar i "block" i alla , men tills sist tröttnar jag och startar om datan efter en sisådär 15-20 klickningar ..

När jag sedan startar datan så kommer det upp openoffice.lnk (jag kör det istället för word) och där kommer det upp en sån där ruta om att windows inte kan hitta filen, och den undrar om jag vill leta efter den själv eller om windows själv ska leta upp den vi nätet (allså den "gamla" vanliga rutan som kommer upp om ett program inte brukar funka). Det konstiga är att ALLA program beter sig likadant asså samma ruta kommer upp t.e.x " Windows can not open this file:QuickTime Player.lnk . . . Vanliga program filer brukar ju sluta med .exe men alla mina program slutar på .lnk när jag vill starta dem.

Konstigheterna slutar inte där, När jag tittar i papperskorgen på skrivbordet så visar den att den är full, jag går in i den och tittar men inget syns i den , jag klickar på "empty recycle bin" och då kommer det upp :
"Are you sure that you want to delete WINDOWS?" Helt jäkla mysko. Jag klickar på "restore this item" men inget händer.

Jag får också upp en varning nere i högra hörnet i verktygs fältet , där windows update brukar visa nya systemuppdateringar. Det står :
"Windows Corrupt file. The file or directory C:\$Extend\$ObjId is corrupt and unreadable. Please run the chkdsk utility.
Jag provar att köra Chkdsk genom att gå in i "kör" i start menyn, och skriver in chkdsk, men då kommer det bara upp samma gamla felmeddelande som innan om att "windows cannot open this file" .

Men om jag vill spela en mp3:a så funkar det, men då måste jag klicka på mp3 filen, klicka på "öppna med" och så väljer jag då "öppna med Windows media spelaren" och då funkar programmet normalt.

Jag har provat att formatera om datan, partion C, som windows ligger på men det går inte detta felmeddelandet kommer upp :
"Windows cannot format this drive.Quit any disk utilities or other programs that are using this drive, and make sure that no window is displaying the contents of this drive. Then try formatting again"

Jag försöker att starta ms-dos men det fungerar inte.

Detta driver mig till vansinne, program fungerar ibland men bara om jag t.ex. då väljer "öppna mp3 fil med:"

Jag har ingen aning om vad jag ska göra! Snälla hjälp mig!

Jag har en :

Processor: AMD Athlon 64 3200+ mhz
Moderkort:MSI K8N neo2-Fx. nForce3 250 gb
Hårddisk: Samsung Spinpoint p120 200gb
Minne: 512 mb Crucial pc3200 mhz ddr-dimm

Windows xp Proffesional Sp2 (engelsk version)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

har fixat det o blivit av med delar av viruset. Men jag kan fortfarande inte formatera om hårddisken, samma felmeddelande som innan dyker upp!

Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Börja med att sluta kalla datorn för en "data", det driver en till vansinne. Tala också om det för alla dina vänner och släktningar att göra det med, och att dessa i sin tur talar omdet för sina vänner så att detta otyg får ett slut.

Gå in i bios, sätt cd:n som första boot-enhet, stoppa in windows-skivan i cd:n och starta om. När du får frågan om du vill starta från cd:n, gör då det. Sedan formatterar du hårddisken enlligt de instruktioner du får. Voila! En helt ny intallation av systemet.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Hjälp överfallen av ordpolisen!

Har redan provat det, skivan går ej igång när jag försöker köra den ifrån bios.

Permalänk
Medlem

Du kan alltså inte ens starta datorn med cd som första boot-enhet? Försök först nollställa bios, prova sen igen, när du satt cd som första boot-enhet igen förstås. Kolla i manualen hur det går till.

PS om man inte gör nåt fel får man heller inte påhälsning av polisen, eller hur?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
PS om man inte gör nåt fel får man heller inte påhälsning av polisen, eller hur?

Vilken värld lever du i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Vilken värld lever du i?

Tydligen inte i samma som du.

Jacob_g: hur har det gått?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!