Försämras Livslängden På Datorn Om Man Klockar?

Permalänk
Medlem

Försämras Livslängden På Datorn Om Man Klockar?

Elloo

Min guld fråga är
Om man skulle klocka datorn lite granna "safe stable overclocking 3-40%" då.
Kommer livslängden på delarna förkortas?

Hur länge kommer delarna leva om man klockar sakerna?(om man nu gör det på ett säkert och metodiskt sätt)

Jag är en gröngöling inom klockandet, men jag tänker lite som att om man väl börjar klocka så chansar man lite granna. Vad som helst kan hända med delarna typ, att det finns risker och att en av de är att delarna inte lever väldigt länge.

Permalänk

Jovisst minskar livslängden hos komponenterna vid överklockning, men frågan är ju hur mycket. Vi säger att en processor har en normallivslängd på 10 år eller så och om du klockar den, så minskar du kanske livslängden med något/några år. I det stora hela så spelar det då inte någon roll, eftersom du ändå tänkt byta system inom 3-4år (det är ju en såpass snabb utveckling inom datorkomponenter)
.
Med ordentlig kylning och moderat överklockning, så har du faktiskt inte särskilt mycket mer slitage på komponenterna än i normalfall. Om du däremot höjer spänningar ordentligt och försöker maxxa klockningen och dessutom har dålig kylning, så får du ett högre slitage på komponenterna.

Jag har haft delar som gått överklockade i åratal utan problem och andra som har pajat efter några år i oklockat utförande. Det hela beror ju ofta på hur tur man har haft med just sina komponenter. Det finns ju inte två komponenter ens ur samma serie och från samma tillverkare som har exakt samma egenskaper.

Men det är klart, om man köper ett budgetmoderkort med sopiga kondensatorer, så kan det ju dö i förtid om man klockar det. Fast ett sådant kort kommer ju ändå dö mycket tidigare, även om det körs oklockat, än ett kvalitetskort med riktiga kvalitetskondensatorer.
Det samma gäller för nätaggregat. Ett kvalitetsaggregat klarar hög belastning under flera år, medan ett med dålig kvalitet på ingående komponenter dör inom något år vid samma belastning.

I det stora hela så skulle jag vilja säga att den minskning du får i livslängd hos komponenterna vid klock är försumbar (finns undantag, men det är just undantag).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

WrongTarget sammanfattade det hela bra. Typisk beräknad livslängd för en modern CPU är just 10 år. Om det skulle minska med ett par år spelar mindre roll.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

eller för mycket speed å volt på minnena så räcker dom i ca 2 månader.....

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Avstängd

Min 166:a @ 233 mhz tuffar fortfarande iaf, som du förstår är den rätt gammal

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

Mina minen kör i 833Mhz (orginal är 667) med en volt på 2.05

Är det för högt farligt?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Min börjar bli till åren men rullar fint ännu i samma klockning som när jag knölade ihop den.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Mina minen kör i 833Mhz (orginal är 667) med en volt på 2.05

Är det för högt farligt?

OffT: Det beror på vilken spänning de byggdes för...