Permalänk
Medlem

5.1 i ett jack.

Hejsan, finns bara ett utag för ljud på min kommande laptop. Vet att man ska ha ngn form av omkopplare för att kunna köra 5.1 på den (kortet är ett 7.1 kort)

Fråga, vad är det mer specifik man behöver? länk? (a)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

optisk kontakt eller nåt sånt kallas det väl? Var nån tråd här nyligen om det. Kan dock inte ge mer hjälp än så

Edit:

Hittade tråden här, hoppas det hjälper
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=738...

Permalänk
Avstängd

yes.. finns ibland en 3.5mm optisk utgång på laptops

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

hmmm lite, Vill ha ngn form av dadapter som kan ge 3 in 1, har ju tre sladdar ifrån högtalarna.

Permalänk
Medlem

Du kopplar ju en optisk kontakt från datan till förstärkaren åsså kopplar du högtalarna till den.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

hehe, jag var nog lite otydlig, det är dator högtalare jag har... går dirrekt till datorn.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att gissa då vi inte vet vad du har för uttag på datorn eller vad du har för anslutningar på högtalarna.

Antagligen är det optiskt eller SPDIF. Annars går det inte att få 5.1 på ett uttag så vitt jag vet. Ta reda på det så kan vi hjälpa dig!

Permalänk
Medlem

"Lydkortet har understøttelse for op til 7.1 surround sound højtalere gennem et digitalt SPDIF stik der er kombineret med det normale analoge mini-jack lydstyk som findes i højre side sammen med mikrofonstikket og volumenknapperne."

Så står det på ett produkttest (DK) som gjorts på datorn, en Znote 6625WD.

Ifrån mina högtalare går det tre stycken sladdar, en svart, en grön och en orange/rosa. Kan inget om ljud så ja kan inte avgöra om det är optiskt eller ej, skulle dock inte tro det.

Permalänk

Det är en digital utgång, dvs allt ljud går genom 1 sladd, antingen optiskt (om det lyser rött) annars är det coaxialt ljud. Du kommer inte kunna få ut 5.1 genom att koppla in tre sladdar.

Antingen tar du ut stereoljud eller så måste du helt enkelt ha någon enhet som avkodar den digitala signalen, t.ex en surroundförstärkare...

Permalänk
Medlem

Hmm okejj, finns det något alternativ till en surroundförstärkare? Typ som en grenkontakt eller liknande som kan fungera som avkodare?

Permalänk
Avstängd

nej finns inte. du måste köpa nya högtalare. finns ingen analog 3till1 switch.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Ajj då aja sånt är livet ibland...

Någon som har nått tips på nya högtalare då? Har inte riktigt bestämt prisklass men runt 1-2k...

Permalänk

Jag har också försökt hitta 5.1 med optisk/coaxial kontakt. Hittar inget under Z-5500. Tipsa!