Db.com, veckans klipp, prisvärt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tja bland de billigare 500gb'arna men skulle nog hellra tagit
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715
en gnut dyrare men spinpoint t166 serien har rykte om sig som tystaste som finns idag.

finns lite billigare här men inte i lager
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD5...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

Jag är inte insatt i de allra nyaste modellerna men min 250GB fick bli en spinpoint t120 av samma anledningar som thompson skrev ovan, tystast, svalast, rätt snabb..

Då var väl dock WD (och eventuellt Hitachi) de diskarna som var snabbast, och det är mycket möjligt att den är det nu med, men de brukar som sagt låta mest och vara varmast så jag vet inte, beror sig väl på behovet.

Mina 2st 80GB WD-diskar har överlevt en 5 års konstant drift så jag känner mig rätt nöjd med dem, men enstaka fall bevisar ju ingenting och jag vet att folk även har haft problem med sina sådana så..

Permalänk

En föregångare till den disken fick mycket bra kritik hos SPCR i alla fall. Se här: http://www.silentpcreview.com/article617-page1.html

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Har själv en spinpoint 200gb i den datoren som disken ska till. Och jag är hel nöjd med den så den 500gb är helt klart ett alternativ.

Dock så vill jag att 500gb ska vara snabb men samtidigt inte höras med dom klasiska hd ljuden. Finns det nått test som gemför dom båda?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett par WD 320/500KS och måste säga, ja hör dom inge speciellt alls. Bara min Raptor som gillar å väsnas lite då och då.

Helt klart godkänt ljud.

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk
Medlem

WD disken vare sig låter mycket eller blir varm.
Riktigt bra disk, men man köper ju de märket man har
mest förtroende för.

Permalänk
Medlem

Jag står själv i valet och kvalet. Funderar på att köpa en 500gb-disk och låta min 160gb samsung hamna på hyllan (har bara två låsta sata-portar)

Just nu har jag en Samsung Spinpoint 160GB och en Samsung Spinpoint 400GB. Båda diskarna har fungerat verkligen klockrent för mig. Det jag prioriterar framför allt är tystnad, efter det hastighet och värme. Jag litar på att de flesta av dagens diskar är pålitliga nog att kvaliten inte ska spela någon större roll.

Antingen så fortsätter jag med Samsung, som jag är nöjd med: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMHD5...

Eller så vidgar jag mina vyer och köper min första WD: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WDC500...

Jag har kollat runt lite och WD verkar både snabbare och tystare (iaf idle). Kan någon länka lite jämförelser dem emellan och säga vad de själva tycker? Givetvis har jag inte uteslutit någon annan tillverkare men för mina behov verkar dessa två mest intressanta.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag bruka hålla mig till WD då jag haft problem med alla andra märken. Ren otur säkerligen men man kör på det man känner sig säker med.

Men jag kan inte säga att jag märkt någon jätte stor skillnad mellan Seagate/samsung elle WD för den saken. Skulle de vara några värme skillnader så är dom säkerligen minimala.

För ljudet så är de väl samma där. När diskarna jobba mycke så hör man väl dom. Men mina fläktar och musik överösta oftast det så inget jag har stört mig på.

Men testa WD jag lovar dig, du lär inte bli missnöjd.

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk
Medlem

Har själv två WD 3200 AAKS (samma serie, men 320GB). Har läst (på SPCR) att Samsung T166 ska ha tystare motorljud, men att de har kännbara vibrationer som fortplantas i chassit ifall man inte kan montera dem fritt hängande i gummiband.

Eftersom jag inte ville/kunde offra plats på fri upphängning köpte jag mina WD 3200AAKS, som jag monterade i 'gummipluppar' istället. Jag är mycket nöjd. Hör inte motorerna, och sökningarna hörs som mycket svaga 'tick' som från sekundvisaren på ett armbandsur. Hör dem inte alls när burken står på golvet, bara när den står på skrivbordet.

Det är möjligt att Samsung blivit tystare, men WD är åtminstone ett mycket bra val. Har dessutom bättre söktid än Samsung.

Visa signatur

Gammal och gnällig