Permalänk
Medlem

Flytta minnen?

Jag har köpt en scythe ninja men jag drar mig för att sätta på den pga minnena skulle behövas flyttas. Minnena sitter just nu i blå+blå, för att få plats med ninjan måste jag flytta dem till svart+svart. Kommer dual channel funka fortfarande även om de sitter i sekundära kanalen?
Har ett EVGA 680i SLI A1 (122-CK-NF68-A1).

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ja!

Korsposta inte.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Tack, och sorry

Permalänk
Medlem

Re: Flytta minnen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fojji
Jag har köpt en scythe ninja men jag drar mig för att sätta på den pga minnena skulle behövas flyttas. Minnena sitter just nu i blå+blå, för att få plats med ninjan måste jag flytta dem till svart+svart. Kommer dual channel funka fortfarande även om de sitter i sekundära kanalen?
Har ett EVGA 680i SLI A1 (122-CK-NF68-A1).

Tacksam för svar

Du har nog missförstått dual channel.
För att dual channel ska fungera måste du ha ett minne i den primära kanalen och ett minne i den sekundära kanalen.

Blå slot är inte primär kanal, utan blå indikerar första minnesplats i både primär och sekundär kanal. Svart är andra minnesplats i primär och sekundär kanal.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Re: Re: Flytta minnen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Du har nog missförstått dual channel.
För att dual channel ska fungera måste du ha ett minne i den primära kanalen och ett minne i den sekundära kanalen.

Blå slot är inte primär kanal, utan blå indikerar första minnesplats i både primär och sekundär kanal. Svart är andra minnesplats i primär och sekundär kanal.

Det är du som nog läst lite fel i manualen. Som på de flesta, men inte alla, moderkort så krävs minne i de bägge blå eller de bägge svarta platserna för att få dual channel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Flytta minnen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maw
Det är du som nog läst lite fel i manualen. Som på de flesta, men inte alla, moderkort så krävs minne i de bägge blå eller de bägge svarta platserna för att få dual channel.

Det var precis det jag sa om du läser mitt inlägg igen.
Originalposten "...måste jag flytta dem till svart+svart. Kommer dual channel funka fortfarande även om de sitter i sekundära kanalen?"

På det svarade jag "För att dual channel ska fungera måste du ha ett minne i den primära kanalen och ett minne i den sekundära kanalen." och att blå slot inte indikerar primär minneskanal.

MSI är väl den enda tillverkaren som inte färgkodar parvis?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Flytta minnen?

Citat:

På det svarade jag "För att dual channel ska fungera måste du ha ett minne i den primära kanalen och ett minne i den sekundära kanalen." och att blå slot inte indikerar primär minneskanal.

Ok, där missförstod jag dig! Sorry!!