Permalänk
Medlem

CPU-Z visar fel?

Jag är ingen expert på överklockning. Men clockade upp min x2 3800+ till 2,4ghz. Satte dividern till 5/6 och HTT till 4x, funkade prima, körde prime inga problem. (Asrock Dual Sata 2)

Kollar med CPU-Z och det påstår att min processor är clockad till 1200mhz multiplier*5... hmm nå detta var ju inte meningen Windows och bios påstår att det är 2400mhz, vad stämmer?

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

AMD Cool N quiet är det som spökar skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Ok... så om jag drar på prime och kollar med CPU-Z så får jag ett korrekt värde?

update:
Det stämde tack för hjälpen.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Avstängd

Jag skulle rekomendera att du slår av Cool 'n' Quiet då det oftare leder till problem än hjälp.

Till de som får det att fungera: Grattis!

Permalänk
Medlem

Det funkar nu, processorn går ner till 1200 vid idle och upp till 2400 vid max belastning. Det är bra när datorn bara står och tankar eller när man surfar då låter det inte så mycket.

Ska testa med det på en stund till slår av det om jag får myccket problem, stannar på 2400mhz nu tills vidare.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson