ska bygga dator för första gången. har frågor!

Permalänk
Medlem

ska bygga dator för första gången. har frågor!

hej hej

har tänkt att köpa och bygga min första helt egna dator och har lite frågor.

komponenter jag tänkt köpa är:

Silverstone SST-TJ05B ATX/E-ATX, svart, Aluminium Front (utan nätagg)

Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB XXXGDDR3 PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,630/2000Mhz

Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD?

komponenter jag redan har:

asus dvd-rom
skärm, mus, tangentbord etc

sen så har jag xp pro som jag fick med min 4 år gamla dell (står dell på skivan också). kommer den fungera med den ny datorn eller funkar det bara med dell datorer?

behöver jag något annat? sladdar? extra fläktar? kylpasta? eller följer allt med?

vad för typ av verktyg behöver jag?

något annat att tänka på? har läst att man måste avjorda sig och man kan göra detta genom att ta på ett element? är det sant?

sen när man har byggt ihop allt vad gör man då? startar och sätter in win-skivan? vad för inställningar måste man göra i bios?

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

kylpasta brukar finnas på. Fläktar kan redan finnas i chassit. Skruvmejsel är det enda jag använder när jag fixar me datorn.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hej.

Kan tipsa dig om denna artikel som beskriver noggrant hur du ska gå tillväga.
Pc byggarskolan

Sedan ett tips från mig: stressa inte, gå igenom allt och rör inte den röda flärpen som det står 230V på

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

om det är första gången du meckar med en dator så kan det ju vara rekommenderat att du slänger med ett ESD-armband med i beställningen...
extra fläktar och dyl. kan du ju alltid köpa till sedan om du upptäcker att det behövs fler... (följer med 2st i chassit)

angående xp skivan så ska den väll funka... så länge det inte är en "recovery cd"

Permalänk

Dellskivan ska fungera utan problem, har själv använt en sån.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Du kommer bli supernöjd med chassit, har en sån jag med och den är en fröjd för ögat.

Som redan sagts så är ett ESD-armband riktigt bra att ha, slipper man en massa onödigheter på så vis.

Vad beträffar verktyg så behöver du en skruvmejsel för att fästa moderkortet och nätagget, resten av sakerna sätts dit utan skruvar i chassit, oerhört smidigt!