Recension av nätdelar, vilken prisklass?

Permalänk
Hedersmedlem

Recension av nätdelar, vilken prisklass?

Häromåret testade jag nätdelar här på Sweclockers, och tanken är att det ska komma fler liknande tester framöver (av mig, eller någon annan).

Tycker det vore intressant att höra vilken effektklass/prisklass som ni helst vill ha testade. Gjorde en liten omröstning för att få bättre koll på läget. Vore även intressant att höra om det är någon specifik modell som ni vill se under luppen

Omröstningen är inte avgörande för vad som kommer testas i första hand, men självklart kan den påverka lite

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle gärna se ett test på Gigabytes nya Odin-serie agg. Det är väl 680-wattsmodellen som jag personligen är mest intresserad av.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Min (kommade) server behöver ett nätagg och eftersom det i princip bara är en trave hårddiskar och en ganska strömsnål cpu och integrerad grafik som gäller så bör det räcka med ett bra nätagg från en känd och bra tillverkare i storleksordningen 500w.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Har en 480-Wattare (med 28A? på 12V) idag, men skulle ta ett nätagg med lite mer headroom om jag köpte ett idag. Kör en E6300@3,2GHz och ett HD2900XT.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker watten håller på att gå i taket, alla tester man läser (iaf 99.99%) är om ett 500w+ nätagg så själv tycker jag att du borde satsa på att testa dom lite svagare aggen och se vad som går för. Max 400w typ, alla har inte SLI/CF eller annat som drar en massa ström och då behöver man absolut inte mer än 400w.

Permalänk
Avstängd

500-650W av kvalité skulle jag vilja se mer av, gärna de nyare serierna såsom Odin

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Mer prisvärda agg för max 600 kr. För oss snåla människor.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte gå att dela in testet i 2 st subklasser ?
Menar med det, att det dels testas de starkare nätaggen, men även de på 350-500W som 90% av alla datorer egentligen klarar att drivas av.

Gärna ett fokus på ljudnivå...antar att du läser i detta forumet frekvent och att du därmed vet att det är en av de faktorer som efterfrågas mest.

Märken :
FSP
Corsair
Seasonic
be Quiet
Hiper
Q-tec (för referens)
Tagan
Enermax
osv..

Har respekt för din kunskap Fook, vet att du gjorde förra testet här, men tycker att din frågeställning i pollen i denna tråd är något olycklig...
Menar du att nätagg måste vara 700W eller mer för att vara High end ?
Kan tänka mig flera runt 5-600 som jag tycker borde vara klassade det.

Intressant vore oxå om ni använde ett (flera) system med hårdvara som är ganska tung i strömförbrukning (de senaste gkorten tex) med Wattangivelser
eftersom det finns för många som tror man måste ha ett nätagg på 700W för att driva en Core 2 duo och ett 8800GTS...(tex)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Såna som passar oss som inte har 10HDs och 2 8800Ultra i SLi. Men som inte har någon lite strömsnål sak till dator heller. alltså i 500-700W klassen

Permalänk

Själv kör jag med följande nätagg från be Quiet!

Visst det kostar men fan så mycket bättre än alla billighetsprodukter. Hörs inte ett skit. När jag har örat intill nätaggregatet hör jag precis att fläkten snurrar. Det kallar jag kvalité!

Deras Straight Power serie rekommenderar jag starkt! Synd bara att de hamnar lite i skymundan för alla andra märkesprodukter som inte alltid förtjänar sin uppmärksamhet. Fler jämförelser mellan många olika nätagg hade jag velat se! För få såna recensioner på nätet.

Ett måste att recensera be Quiet! Dessutom har ju deras nätagg lite extrafinesser utöver det vanliga. Exempelvis att när du stänger av datorn så fortsätter de anslutna fläktarna att vara igång 3min till, trots att systemet är avstängt, för att kyla ner datorn riktigt.

Citat från be Quiet! officiella webbsida:

"Readers of the German Magazine PC Games Hardware have chosen be quiet! as their favorite Power Supply manufacturer of the year 2006."

Sen en sak till. Fler Watt talar inte alltid om hur mycket det räcker till. Beror helt och hållet på hur effektivt nätagget är och hur bra den presterar. Därför kan man köpa nätagg med lägre watt men betala dyrare och få ut lika mycket som ett billigt nätagg med många fler Watt.

Nåväl! Det var väl det jag hade att säga och dela med mig utav.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar hittils. Även om inte så många har röstat än ser jag redan en tydlig trend. Själv trodde jag nog det skulle vara lite mer spritt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Menar du att nätagg måste vara 700W eller mer för att vara High end ?
Kan tänka mig flera runt 5-600 som jag tycker borde vara klassade det.

Kanske lite olyckligt namnval från min sida i så fall, för jag ser nog begreppet på ett annat sätt. Jag ser alltid "High End", oavsett branch (t.ex. hifi), som det mest extrema marknaden har att erbjuda. Ofta dyrt och overkill. Nu finns det faktiskt en hel del att välja på när man shoppar 1kw-nätdel, sen hur motiverat det är kan man fråga sig...

Permalänk
Medlem

Eftersom 99% av användarna på SweClockers har system som drar under 500W så tycker jag givetvis ni ska recensera 1000W nätagg för att inte råka ge användbara råd eller liknande, det vore ju för hemskt! /ironi

Jag röstade på 500W. Grafikkort drar mer idag, processorer drar mindre. Status quo alltså. Men givetvis, kan man lägga ned mer pengar än man behöver så ska man ju göra det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Röstade inte då jag tycker frågan är lite skumt ställd:

Vaför måste "High-end" vara 700w eller mer?
Corsair och andra 500-600w i 1000kr-klassen får väl anses vara "high-end",
trots de mer modesta watten de matar ut?

Dra parallell med stereonördarna, en svindyr kvalitetsanläggning för musik behöver inte vara stor.

Tycker nog att stabilitet/kvalitet ska vara det som avgör vad som är "high-end", eller inte,
hellre än hur många svajiga watt det står i specen att aggen klarar.

Mitt eget system drar omöjligen mer än 500w,
men jag har själv satsat 2k på ett dunderagg (IMO) för att vara lite framtidssäker.
Om det är "high-end", eller inte, det skiter jag nog rätt rejält i,
men jag vill ha så stabila nätagg jag kan få, eftersom det underlättar klockning avsevärt.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Vaför måste "High-end" vara 700w eller mer?

Häng inte upp dig på namnvalet (se mitt svar tidigare).
>700 kr innefattar ju även modeller som kostar >1000 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Häng inte upp dig på namnvalet (se mitt svar tidigare).
>700 kr innefattar ju även modeller som kostar >1000 kr.

Då säger vi så, röstade high-end då.
Ett riktigt bra agg är förutsättningen för att resten av datorn ska fungera bra,
tycker det är dumsnålt att snåla i den viktigaste änden av ett datorbygge.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ett test av lite billigare nätdelar så att man verkligen ser vad som skiljer dem åt. Behöver man inte mer än 400W så är även kända kvalitetsmärken billiga, men är kvaliten sämre än deras betydligt dyrare och mer kraftfulla modeller.
Är FSP 350W lika bra som namnet antyder trots priset på 258:-
Kan 620W för 301:- mäta sig med Seasonic S12 430W

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Häng inte upp dig på namnvalet (se mitt svar tidigare).
>700 kr innefattar ju även modeller som kostar >1000 kr.

Ok. Röstande inte heller pga att jag inte såg ett relevant alternativ.

Jag tycker faktiskt att Sweclockers inte bör hjälpa till att bygga på den "watthysteri" som delvis råder här.
Kanske uppåt 99% av de datorsystem som läsarna här har, skulle klara sig utmärkt med tex ett Seasonic 500W (eller mindre) och att göra ett test där stora delar av de testade nätaggen ligger på 700W eller mer, sänder helt fel signaler och får folk att köpa fel nätagg.
För vem skall testet göras ? konsumenten/läsaren här ? eller fabrikanter av nätagg ?
Kvalitet inte kvantitet, tack.

Stabil volt
Rätt volt
och tyst

...är de kriterier som är relevanta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jag skulle vilja se ett väldigt blandat test. Allt i från 300-1000W skulle vara av intresse.

Men jag röstade på "Prestanda, >700 kr, ca 500-700 W" för det är i den klassen det finns mest rötägg.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

En sak som jag stötte på när jag skulle bygga min första dator är detta, Jag hade ingen anning om nätagg alls, vad man ska kolla på när man letar efter dem, vilka som är dåliga vilka som är bra osv. Jag märker också att det är flera här som kommer in och ställer samma fråger hela tiden, klarar mitt nätagg ett 8800gts? Vilket nätagg ska jag köpa?

En bra grej att göra vore att sätta ihop 3 olika system, budget, advanced och overkill (kalla dem vad ni själva vill). Och sen testa och ta reda på vilket nätagg räcker för att driva dessa. Detta skulle då kunna fungera som en guideline för folk som vill bygga sina nya datorer. Nu vet jag att hårdvara är färskvara och denna guideline skulle kanske bara vara i ca 4 måndare om äns det men iaf. Det skulle vara till någon hjälp och man kan alltid uppdatera den.

Detta är iaf min tanke, jag tycker att test av nätagg kan man hitta varstans men praktiska test och vad man som användare egenligen behöver har jag inte sett mycket av.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
En bra grej att göra vore att sätta ihop 3 olika system, budget, advanced och overkill (kalla dem vad ni själva vill). Och sen testa och ta reda på vilket nätagg räcker för att driva dessa. Detta skulle då kunna fungera som en guideline för folk som vill bygga sina nya datorer.

Jag håller med om att det är viktigt. Öjvind använder numer en effektmätare i samband med sina grafikkortstester. Jag tycker den ger en bra indikation på hur mycket effekt som behövs, även om inte så många detaljer framgår av graferna.