Nya ÖÄs första jag-vill-ha-körkort-tråd!

Permalänk
Medlem

Först privat och sen skola alltså? Eller menar du typ att man varvar mellan privat och skola?

Appropå växel, ska man kunna både manuell och automat?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Har uppkörning 10 Augusti.. första lediga tid i Kalmartrakten. Lång väntan.

Visa signatur

Ge oss tillbaka det ni tog från oss, ÖÄ
Edit: Ja, nu vare tillbaka. Vilken lycka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Appropå växel, ska man kunna både manuell och automat?

Frågar du om du ska lära dig växla manuellt eller om du ska lära dig köra med automatlåda?

Du behöver inte lära dig köra med automatlåda.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Frågar du om du ska lära dig växla manuellt eller om du ska lära dig köra med automatlåda?

Du behöver inte lära dig köra med automatlåda.

Jasså? Det ser rätt krångligt ut. En vanlig växel är väl en enkel 1-8 eller något sånt växel som fungerar typ som på en cyckel antar jag, medans en automat har massa konstiga bokstäver och skit?
Är jag HELT ute och cycklar?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Automatlåda:

D - Drive, Alltså framåt.
N - Neutral, Friläge
R - Reverse, Backen

Visa signatur

Ge oss tillbaka det ni tog från oss, ÖÄ
Edit: Ja, nu vare tillbaka. Vilken lycka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jasså? Det ser rätt krångligt ut. En vanlig växel är väl en enkel 1-8 eller något sånt växel som fungerar typ som på en cyckel antar jag, medans en automat har massa konstiga bokstäver och skit?
Är jag HELT ute och cycklar?

en vanlig låda är oftat 4-6växlad plus back.

lastbilar, truckar, mm kan ha 16 växlar både hög och lågväxlade

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riskokaren
Automatlåda:

D - Drive, Alltså framåt.
N - Neutral, Friläge
R - Reverse, Backen

Inga fler inställningar alls? Blir det inte jobbigt att justrera hastigheten eller nått sånt då?
Vad är skillnaden på N gentemot D och R?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
en vanlig låda är oftat 4-6växlad plus back.

lastbilar, truckar, mm kan ha 16 växlar både hög och lågväxlade

Man börjar alltså på 4? wtf?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Inga fler inställningar alls? Blir det inte jobbigt att justrera hastigheten eller nått sånt då?
Vad är skillnaden på N gentemot D och R?

Man börjar alltså på 4? wtf?

Vad menar du med börjar på 4?

N så är motorn frikopplad. Du kan gasa bäst fan du vill, bilen rör sig inte. Du rullar dock om du står i lutning.
D så växlar ju växellådan själv baserat på belastning och varvtal på motorn.
Och R... så ja, det är backen precis som på en vanlig bil.
Sen finns det ofta P också. Park.. parkering.
Då rullar inte bilen iväg i tex en backe som när du har neutralen i. Inte alls ovanligt att det finns en 1a och en 2a på en automatlåda heller. När du startar en automatväxlad bil så ska du hålla på bromsen när du vrider om nyckeln och du ska förstås inte ha D i när du startar.

Automat är ju helt klart asenkelt.
Lägg i D och gasa/bromsa. Svårare är det inte.
Finns ingen koppling att tänka på.

Permalänk
Medlem

Oj vad ni körkortslösa krånglar till det

Permalänk

Till trådskaparen:

Jag tror det är lättare att lära dig att känna bilen om du går ut och sätter dig i den och pillar lite istället för att sitta på sweclockers och fråga.

Och bevisligen så är det enooorma skillnader på körkortspriset.
Jag ska snart köra upp för A-kort och sammanlagt för ABC har jag lagt ut ~6000kr (Då hade jag lite tur och fick köra upp för C genom försvarsmakten).

Citat:

Urpsurnligen inskrivet av Trojan1313
Man börjar alltså på 4? wtf?

Nej, det finns 4-växlade bilar (1,2,3,4+R) och upp till 6 (1,2,3,4,5,6+R).

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Till trådskaparen:

Jag tror det är lättare att lära dig att känna bilen om du går ut och sätter dig i den och pillar lite istället för att sitta på sweclockers och fråga.

Och bevisligen så är det enooorma skillnader på körkortspriset.
Jag ska snart köra upp för A-kort och sammanlagt för ABC har jag lagt ut ~6000kr (Då hade jag lite tur och fick köra upp för C genom försvarsmakten).

Nej, det finns 4-växlade bilar (1,2,3,4+R) och upp till 6 (1,2,3,4,5,6+R).

Mjo, tänkte göra det i nästa vecka. Ville bara ha en ide på hur jag ska lägga upp det mest. Tror jag i stora drag gör så här nu:
1: Sätta mig i bilen med pappa och lära mig starta, växla, backa och sånna enkla saker. Inte riktigt köra.
2: Sticka till en bilskola och ta ett par lektioner, en eller två antagligen beroende på hur effektiva dom är.
3: Ta privatkörningstestgrejen.
4: Övningsköra med pappa massa.
5: Ta några lektioner för att slipa upp mina skillz.
6: Repetera 4 och 5 tills jag känner mig säker.
7: Halkisbana.
8: Uppkörning. (teoriprovet är samtidigt va?)
9: Sitta och gråta över mina sista sedlar och tomma plånbok med körkortet till tröst.

Vet inte vart jag ska slänga in teoriplugg än, antagligen sprider jag ut det på 2 och 7.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Innan ni har tillstånd för privatkörning så får ni inte ens utföra nummer 1 om man ska vara riktigt petig.

Teoriprovet och uppkörning är helt skilt från varandra. Först gör du teorin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Så här kostade mitt körkort:

Övningskörningstillstånd 220 kr
Körlektioner 1 900 kr (5st)
Halkkörning 1 350 kr
Teoriprov 220 kr
Uppkörning 1 045 kr
Tillverkning av körkort 200 kr
Totalt 4 935 kr

Nuförtiden tillkommer handledarkursen om man vill övningsköra privat. På den körskola jag gick på kostade det 380 kr per person, så idag skulle 1140 kronor tillkomma på kalkylen ovan.

Med tanke på att en körlektion kostar ca 400 och en uppkörning ca 1000 så känns 1000 spänn för att få övningsköra privat som mycket väl investerade pengar Tänk på att alla körskolor också rekommenderar privat övningskörning.

Sluta också intala dig själv att du endast kommer köra på landet. Ska man kunna köra bil skall man kunna det i alla situationer.

Du körde 1000 mil också. Det är 11000:- i bensin! Beror lite på vad det var för bil i.o.f..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Du körde 1000 mil också. Det är 11000:- i bensin! Beror lite på vad det var för bil i.o.f..

I princip all körning, förutom ett par enstaka mil, var resor med ett mål. Alltså räknar jag inte med det, kanske tvärt om borde dra bort några kronor för jag tror att jag kör bränslesnålare än farsan

Det ALLRA första du borde göra är att sticka till en bilskola och köpa teoriboken plus ett körhäfte, där förklaras hur man gör ..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

För mig kostade det ganska exakt 10k vill jag minnas. Skulle väl kalla mig helt vanlig, inte bilintresserad, övningskörde förmodligen snitt-mycket, och tog runt 10-12 lektioner tror jag. Klarade teorin och uppkörningen på första försöket.

Edit: Vet att 10-12 lektioner är rätt mycket, men skolan jag körde upp på hade en sjukt bra statistik över hur många som klarade uppkörningen på första försöket. Så de föreslog helt enkelt att jag väntade med att köra upp tills de ansåg att jag helt säkert skulle klara det. Sure, blev säkert rippad på lite pengar, men då fick jag gå på en bra skola också, och inte minst, ha förjävla trevliga lärare.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att ta körkort, har gjort halkkörningen (eller snarare riskutbildning som det heter egentligen), gått en teorikurs men kan inte göra provet än (inte 18), kört 4 dubbellektioner (á 1h 10min) och övningskört privat sen jag fyllde 16 i augusti 2005.

Förresten någon annan som halkkört på kinnekulle-ring? Vi började med en introduktion på en 15min där de berättade vad vi skulle göra under eftermiddagen (ca 14.30-19.30) gav lite tips och försäkrade att alla som kört tidigare hade överlevt

Sen körde vi bromsning i kurva (halt) med abs, bromsning utan abs torrt och halt där vi skulle behålla någorlunda styrförmåga och väjning för hinder.

Efter detta var det en person som berättade lite om hur man skulle sitta säkert, lite om airbags hur de fungerade och var de satt. Han visade även krashfilmer mot ett träd i olika hastigheter (kan ju säga att det inte var mkt kvar av bilarna i 90km/h, trädstammen trycktes in igenom motorn och vidare genom halva resten av bilen), vi fick även testa hur en krock i 7km/h (tror jag det var) kändes i en bilstol som gled nerför en lutande grej.

Överlag var det kul och ganska lärorikt. Alla blev godkända (och ingen dog )

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riskokaren
Automatlåda:

D - Drive, Alltså framåt.
N - Neutral, Friläge
R - Reverse, Backen

Man måste i alla fall lägga till P - Park i alla fall. Sen på den bilen jag har automat på har jag även L1 och L2, två "dragväxlar" alltså

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
För mig kostade det ganska exakt 10k vill jag minnas. Skulle väl kalla mig helt vanlig, inte bilintresserad, övningskörde förmodligen snitt-mycket, och tog runt 10-12 lektioner tror jag. Klarade teorin och uppkörningen på första försöket.

Edit: Vet att 10-12 lektioner är rätt mycket, men skolan jag körde upp på hade en sjukt bra statistik över hur många som klarade uppkörningen på första försöket. Så de föreslog helt enkelt att jag väntade med att köra upp tills de ansåg att jag helt säkert skulle klara det. Sure, blev säkert rippad på lite pengar, men då fick jag gå på en bra skola också, och inte minst, ha förjävla trevliga lärare.

Om vi säger såhär. Gick till en körskola, han sa jag var farlig i trafiken men på 5 lektioner skulle jag bli en av de bästa förarna... yeah right. Sen tog jag en hos en annan 2 dar senare, han sa ungefär "tänk bara på speglarna under uppkörningen så klarar du den, du kan det här". Dagen efter tog jag lappen på första försöket. Så vissa försöker lura än. Vill inte säga något om dig men jag tänkte bara ge motpol till de som funderar på att ta körkortet, man skall inte alltid lita på hur många lektioner läraren säger. Sen anser jag också att själva uppkörningen är den mest givande lektionen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om vi säger såhär. Gick till en körskola, han sa jag var farlig i trafiken men på 5 lektioner skulle jag bli en av de bästa förarna... yeah right. Sen tog jag en hos en annan 2 dar senare, han sa ungefär "tänk bara på speglarna under uppkörningen så klarar du den, du kan det här". Dagen efter tog jag lappen på första försöket. Så vissa försöker lura än. Vill inte säga något om dig men jag tänkte bara ge motpol till de som funderar på att ta körkortet, man skall inte alltid lita på hur många lektioner läraren säger. Sen anser jag också att själva uppkörningen är den mest givande lektionen...

Jag undrar om inte det där med antalet lektioner har ganska mycket att göra med var du kör upp. Hemma i Umeå tog de flesta jag känner runt 10 lektioner, och många misslyckades på uppkörningen bara för att uppkörningskontrollanterna tyckte att man var allmänt osäker och liknande. Samtidigt som jag har en kompis som tog körkortet längre norrut, och tog typ två lektioner. Han berättade hur han råkade svänga över på fel sida vägen under uppkörningen, men kontrollanten bara skrattade. Han fick körkortet på en gång, men är (var) helt värdelös på att köra bil, och skulle aldrig någonsin ha klarat samma uppkörning som jag körde.

Permalänk

Fan, jag har kuggat 9 gånger på teorin. Rekordet är 49p.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Håller själv på att ta körkort, har gjort halkkörningen (eller snarare riskutbildning som det heter egentligen), gått en teorikurs men kan inte göra provet än (inte 18), kört 4 dubbellektioner (á 1h 10min) och övningskört privat sen jag fyllde 16 i augusti 2005.

Förresten någon annan som halkkört på kinnekulle-ring? Vi började med en introduktion på en 15min där de berättade vad vi skulle göra under eftermiddagen (ca 14.30-19.30) gav lite tips och försäkrade att alla som kört tidigare hade överlevt

Sen körde vi bromsning i kurva (halt) med abs, bromsning utan abs torrt och halt där vi skulle behålla någorlunda styrförmåga och väjning för hinder.

Efter detta var det en person som berättade lite om hur man skulle sitta säkert, lite om airbags hur de fungerade och var de satt. Han visade även krashfilmer mot ett träd i olika hastigheter (kan ju säga att det inte var mkt kvar av bilarna i 90km/h, trädstammen trycktes in igenom motorn och vidare genom halva resten av bilen), vi fick även testa hur en krock i 7km/h (tror jag det var) kändes i en bilstol som gled nerför en lutande grej.

Överlag var det kul och ganska lärorikt. Alla blev godkända (och ingen dog )

Jag fick rulla runt i en volvo v70? skit skoj fast man var rätt röd i huvudet:P
sen så räknade de ut vad en av tjejornasväskor vägde.. låg väl runt 3200kilo om jag minns rätt tog lite anndra föremål som skor jackor mm..

krokckudde i över 50 är livsfarligt..

7km/h räknas som att du faller stående och inte tar emot dig med händerna. det rycker till rätt bra i 7km/h
fast trilla med moppen i 60 gjorde mindre ont

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

För att öva "hitta dragläge" hyr en billigt bil fan och öva bäst du vill, kostade 299kr per dygn med en fjuttig ford ficus, plus mil kostnad eller vad dom kallade det för.. fan körde bara 4km

Men koplingen var slut när jag behärska hitta-dragläget, nu är det inga problem alls, vilken bil som helst.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag övade "hitta dragläge" i en bilskolebil. 400 kr som inte jag betalade.

Körde förstås på bilskolan där min fader arbetade som trafiklärare.
Han hade inte tid privat. Körde privat med svärmor istället. Hon brukade somna. Det var trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag undrar om inte det där med antalet lektioner har ganska mycket att göra med var du kör upp. Hemma i Umeå tog de flesta jag känner runt 10 lektioner, och många misslyckades på uppkörningen bara för att uppkörningskontrollanterna tyckte att man var allmänt osäker och liknande. Samtidigt som jag har en kompis som tog körkortet längre norrut, och tog typ två lektioner. Han berättade hur han råkade svänga över på fel sida vägen under uppkörningen, men kontrollanten bara skrattade. Han fick körkortet på en gång, men är (var) helt värdelös på att köra bil, och skulle aldrig någonsin ha klarat samma uppkörning som jag körde.

Som sagt, bara man visar sig säker förare, kollar speglar osv e det lugnt. Jag tog mitt på första försöket med 1.5 lektion (kom för sent till den andra).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Jag är 16år och har börjat övningsköra. Blir allt säkrare hela tiden
Ska ta körkort när jag kan, 18 år.

edit: Tror ni det är bra träning att sitta hemma och köra bilspel med en g20 ratt? Förutom vanlig övningskörning då? Eller är det inte alls som i verkligheten (syftar på växlandet mest)?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som sagt, bara man visar sig säker förare, kollar speglar osv e det lugnt. Jag tog mitt på första försöket med 1.5 lektion (kom för sent till den andra).

Och som sagt, det är olika hårt på olika ställen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag är 16år och har börjat övningsköra. Blir allt säkrare hela tiden
Ska ta körkort när jag kan, 18 år.

edit: Tror ni det är bra träning att sitta hemma och köra bilspel med en g20 ratt? Förutom vanlig övningskörning då? Eller är det inte alls som i verkligheten (syftar på växlandet mest)?

Nej det är inte dugg lik verkligheten att spela bilspel, svängradie m.m tänker jag på

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag är 16år och har börjat övningsköra. Blir allt säkrare hela tiden
Ska ta körkort när jag kan, 18 år.

edit: Tror ni det är bra träning att sitta hemma och köra bilspel med en g20 ratt? Förutom vanlig övningskörning då? Eller är det inte alls som i verkligheten (syftar på växlandet mest)?

Snarare motsatsen skulle jag hävda. När man suttit och lirat bilspel en hel dag och sen ska ge sig ut på riktiga vägarna får man verkligen se upp så man inte kör för fort och bromsar för hårt typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av örli
Håller själv på att ta körkortet, ska göra teoriprovet snart. Som några har sagt så blir det väldigt dyrt med körlektioner på trafikskola (380 kr/st på den jag går i) så att köra privat är nästan ett måste.

Jag själv har gått på 9 lektioner men har ingen möjlighet att träna privat, kör ungefär 35 min varje vecka och det känns nog inte så lärorikt men jag har tyvärr inget annat val.

Skämtar du med mig? dyrt med 380kr gången? :S jag betalade 600kr gången och då tog jag den billiga som finns här i staden...

Visa signatur
Permalänk

tacka vet jag autopower växellåda dock på traktor

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv