VARNING för Dustin Homes service
Bifogar här min story angående inköp av en Sony Vaio FE31M.
Ni som orkar läsa hela får gärna ge erat stöd eller om ni anser mig vara knasig så säg det också
Måndag den 16:e Juli ringer jag till Sony Vaio support efter att jag har pratat med Malin eller Johanna på Dustin Home kundcenter.
Jag beskriver felet och Sony säger att det bara är att göra en så kallad DOA på den och jag får då ett ärendenummer.
Jag ringer direkt upp er igen och berättar att jag nu pratat med Sony och att jag även fått ett ärendenummer.
Jag får nu besked om att jag får skicka in datorn och sedan avvakta upp till 30 dagar.
I detta läge förklarar jag att när jag gjorde köpet en vecka tidigare kunde jag inte vänta två veckor på en nyare Vaio modell pga att jag ska flytta utomlands. Så att nu sitta utan dator i 30 dagar pga en dator med ursprungsfel fungerar inte och jag undrar istället om ni kan byta ut den varan jag inhandlat hos er på ett snabbare sätt.
Detta visade sig inte möjligt.
Efter rådgivning från konsumentvägledare tar jag och skickar ett email och förklarar att det inte är logiskt att vänta 30 dagar på en reklamation med ursprungs fel. För att vara på säkra sidan ringer jag även en dryg timme senare och får då prata med Johan. Jag drar storyn och han säger då att ni har ärendet uppe och ber mig avvakta någon timme. Detta är ca kl 13.
16:40 ringer jag för att höra vad ni kommit fram till, blir då bollad mellan Johan och Per innan jag slutligen får prata med Henrik, om jag inte minns fel angående namnet.
Jag förklarar då återigen att jag inte anser det vara en skälig tid med 30 dagar för att kontrollera om den är trasig eller ej. Svaret blir då att ni kan kontrollera den själva och sedan ge pengarna tillbaka om produkten visar sig vara intakt i övrigt. Det låter enligt mig rimligt och vi lägger en ny order på en ny produkt av samma typ. Nu visar det sig att under tiden jag väntat och dividerat med de andra i personalstyrkan hos Dustin har resterande produkter blivit sålda och eftersom produkten fanns kvar på förmiddagen blir jag nu aningen förbannad över att det tagit Dustin Homes kundtjänst en hel dag att fatta ett enligt svensk lag korrekt beslut. Behovet av dator kvarstår men steget upp till nästa dator visar sig vara 3000 kronor och min kompensation är enligt Henrik att Dustin Home betalar tillbaka pengarna för datorn med ursprungs fel!!!
Någon riktig kompensation finns inte att tala om.
Tycker det hela är totalt bedrövligt. Att en kund som köper en produkt med ursprungs fel ska få vänta i en månad på att få den utbytt är skrattretande. Inte minst när omständigheterna kring utlandsflytt ser ut som det gör.
Bara under lördag och söndag gick jag miste om 4000kr i förlorad arbetsinkomst. Detta var ingen jag tog upp.
Då jag nu i efterhand står utan dator och utan kompensation kommer jag tveklöst gå vidare till allmänna reklamationsnämnden för att gräva fram fakta samt medier för att låta folk få reda på hur bemötandet är inom Dustins verksamhet när problem uppstår.