VARNING för Dustin Homes service

Permalänk
Medlem

VARNING för Dustin Homes service

Bifogar här min story angående inköp av en Sony Vaio FE31M.
Ni som orkar läsa hela får gärna ge erat stöd eller om ni anser mig vara knasig så säg det också

Hej.

Torsdag den 5:e Juli beställde jag en Sony Vaio FE31M från Dustin Home.

Lördagen den 14:e går, troligen hårddisken sönder efter ett fåtal timmars användning.

Måndag den 16:e Juli ringer jag till Sony Vaio support efter att jag har pratat med Malin eller Johanna på Dustin Home kundcenter.

Jag beskriver felet och Sony säger att det bara är att göra en så kallad DOA på den och jag får då ett ärendenummer.

Jag ringer direkt upp er igen och berättar att jag nu pratat med Sony och att jag även fått ett ärendenummer.

Jag får nu besked om att jag får skicka in datorn och sedan avvakta upp till 30 dagar.

I detta läge förklarar jag att när jag gjorde köpet en vecka tidigare kunde jag inte vänta två veckor på en nyare Vaio modell pga att jag ska flytta utomlands. Så att nu sitta utan dator i 30 dagar pga en dator med ursprungsfel fungerar inte och jag undrar istället om ni kan byta ut den varan jag inhandlat hos er på ett snabbare sätt.

Detta visade sig inte möjligt.

Efter rådgivning från konsumentvägledare tar jag och skickar ett email och förklarar att det inte är logiskt att vänta 30 dagar på en reklamation med ursprungs fel. För att vara på säkra sidan ringer jag även en dryg timme senare och får då prata med Johan. Jag drar storyn och han säger då att ni har ärendet uppe och ber mig avvakta någon timme. Detta är ca kl 13.

16:40 ringer jag för att höra vad ni kommit fram till, blir då bollad mellan Johan och Per innan jag slutligen får prata med Henrik, om jag inte minns fel angående namnet.

Jag förklarar då återigen att jag inte anser det vara en skälig tid med 30 dagar för att kontrollera om den är trasig eller ej. Svaret blir då att ni kan kontrollera den själva och sedan ge pengarna tillbaka om produkten visar sig vara intakt i övrigt. Det låter enligt mig rimligt och vi lägger en ny order på en ny produkt av samma typ. Nu visar det sig att under tiden jag väntat och dividerat med de andra i personalstyrkan hos Dustin har resterande produkter blivit sålda och eftersom produkten fanns kvar på förmiddagen blir jag nu aningen förbannad över att det tagit Dustin Homes kundtjänst en hel dag att fatta ett enligt svensk lag korrekt beslut. Behovet av dator kvarstår men steget upp till nästa dator visar sig vara 3000 kronor och min kompensation är enligt Henrik att Dustin Home betalar tillbaka pengarna för datorn med ursprungs fel!!!

Någon riktig kompensation finns inte att tala om.

Tycker det hela är totalt bedrövligt. Att en kund som köper en produkt med ursprungs fel ska få vänta i en månad på att få den utbytt är skrattretande. Inte minst när omständigheterna kring utlandsflytt ser ut som det gör.

Bara under lördag och söndag gick jag miste om 4000kr i förlorad arbetsinkomst. Detta var ingen jag tog upp.

Då jag nu i efterhand står utan dator och utan kompensation kommer jag tveklöst gå vidare till allmänna reklamationsnämnden för att gräva fram fakta samt medier för att låta folk få reda på hur bemötandet är inom Dustins verksamhet när problem uppstår.

Permalänk

Jag ser det snarast som en sjuk överreaktion från din sida. Jag tvivlar starkt på att en anmälan till ARN kommer att ge något, förutom att handläggaren kommer att sitta och skratta när han läser anmälan.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Haha ok.

Men seriöst. Hade den första "kossan" sagt att det var ok att skicka in den till dem, dem kollar läget sen skickar en ny hade allt varit bra. Nu fick jag bråka mig fram till det och då har dem inga nya kvar för dem såldes medan jag satt å väntade på ett svar som jag aldrig fick!!

Grejen e att jag verkligen hade panik efter en dator och än mer nu.
Har själv kunder jag jobbar mot och levererar jag skit så drar ja av min vinst, thats it liksom.
Sen är det lite bökigt att sitta och avsluta en sån här grej på andar sidan jorden och dessutom ligga ute med 10-15´000 extra för att en vara var fel. JÄÄÄÄÄSP

Permalänk

Kanske lite överreaktion, du borde köpt en dator med bättre serviceavtal(vill inte göra reklam för dell men de är faktiskt ganska bra på sådant,.....). Samtidigt har du väl rätt till öppet köp via distansavtalslagen och det borde väl gälla även om det är ett ursprungsfel på datorn?.. Så du borde ju kunna lämna tillbaka datorn via just distansavtalslagen ..

Permalänk
Avstängd

Helt klart att Du skall belysa hur förbannat illa du har blivit bemött av Dustin Home. 30 dgr väntan är helt oacceptabelt.
De borde minst ha bjussat på hälften av kostnaden upp till nästa modell.
Skriv på ALLA datorrelaterade forum om hur illa de burit sig åt, jag lovar dig att de själva läser varenda rad;-) (Dra dem riktigt i skiten upp & ned.

Vad det sedan gäller ARN så glöm dessa "Kaffekärringar" där har du INGET stöd att hämta. (Fullständigt tandlösa)
Det fanns en tid då ARN agerade till kunden bästa, den tiden är dock ett minne blott.

GLÖM EJ att skriva om "Dustin home:s URUSLA SERVICE" hos Prisjakt samt Pricerunner.

Visa signatur

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Permalänk
Medlem

Tack för stödet

Det som Dustin Home först pratade om är inte enligt lag. Jag pratade med kunnig på Konsumentrådgivning och enligt henne hade jag all rätt på min sida. Hon tycke jag skulle yrka skadestånd

Länkar här till min fråga angående Dell1520 eller Vaio FZ11S
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Är produkten en DOA, skall du få en ny, utan frågor. Sen om butiken råkar ha slutsålt på produkten kan göra det lite knivigt.

Jag håller med dig på några punkter, att dom kunde var lite snabbare med att svara dig. Att du skall flytta utomlands är inget argument till att du skall få bättre service än alla andra dock.

Lycka till vidare, hoppas det löser sig

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad* -> Konsumenträtt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag forstar din frustration men samtidigt kan man ju tycka att du borde ha bestallt datorn 'i tid' om du nu visste att du skulle aka utomlands. Man far ju ha i atanke att 'shit can happen' sarskillt nar det ar tight med tid.

Som sagt trakigt men Dustin har for ovrigt bra service, hata mig om du vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jee
Jag forstar din frustration men samtidigt kan man ju tycka att du borde ha bestallt datorn 'i tid' om du nu visste att du skulle aka utomlands. Man far ju ha i atanke att 'shit can happen' sarskillt nar det ar tight med tid.

Som sagt trakigt men Dustin har for ovrigt bra service, hata mig om du vill

Hata dig,, nej då. Här finns inget plats för hat

Jo, att det var panik var just för att jag ville va ute i tid. Och än har jag lite kvar men vill hinna ha datorn några veckor så att allt funkar.
Enligt hon på konsumentrådgivningen hade min flytt att göra med en för kunden stor olägenhet och därav var det av betydelse.

Att gå före å kön ska man väl inte göra, men ja tror inte de har så många reklamationer att dem behöver 30 dagar att kolla om varan är skadad

Köp en bil, rulla ut ur butiken och du märker att de e punka. Dem säger att du kan rulla in på service, dem fixar det inom 30 dagar. Nej tack, ge mig en ny nu. Ursprungsfel = åtgärd NU!

Men men, det hela hade smidigt löst sig om dem på morgonen sagt, ok det här löser vi. Skicka den till oss så ska vi bara se så att det inte är några yttre skador, sen skickar vi bums en ny. Men under dagens sega lopp såldes dem slut och jag hade nöjt mig med en liiiten symbolisk komensation. Deras synkiga bemötande gjorde nog 50% av min ilska.

De va mer som om jag försökte begå ett bedrägeri kändes det som dem tyckte, mindre uppskattat.

Men det löser sig nog ska vi se, bara så trist.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att de säger att det tar 30 dagar är just på grund av personer som dig, som kallar personalen på kundtjänsten för "kossor" på grund av sitt lilla i-lands-problem. Och att svenskarna är parasiter som utnyttjar goodwill så till den milda grad att försäljare och kundtjänstpersonal inte längre kan lita på sina kunder.

Det är juli månad och för att inte hamna med skägget i brevlådan säger de att en service kan ta upp till 30 dagar. Förmodligen skulle det löst sig betydligt snabbare (typ 3, eftersom du har ett DOA-nummer), men de säger så för att du inte ska säga att de lovat dig något som det sedan visade sig att de inte kunde hålla på grund av omständigheter bortom deras kontroll. För då skulle du väl krävt ett förstfött barn eller något liknande som kompensation.

Du ska ju få pengarna tillbaka, sluta klaga. Det här är ju bara patetiskt. Ytterligare ett exempel på hur löjliga vissa Swec:are kan vara.

Oroa dig inte för att flame:a tillbaka, olirc kommer snart in och hugger ner mig med KKL-yxan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Liten lätt överreaktion tycker jag allt.

Du fick ju ändå beskedet att du skulle få pengarna tillbaka samma dag(!) som ärendet startade.

Visst att det borde gått smidigare, men så extremt illa låter det inte...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nåja. Bättre bemötande kanske du skulle kunna ha fått. Dock så är detta Sverige där konkurrensen trots allt inte är lika knivig som borta i öst eller väst. Där får man riktigt akta sig för att göra en kund missnöjd. Detta gäller både inom den elektroniska världen och den reella världen. På gott och ont naturligtvis.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Anledningen till att de säger att det tar 30 dagar är just på grund av personer som dig, som kallar personalen på kundtjänsten för "kossor" på grund av sitt lilla i-lands-problem. Och att svenskarna är parasiter som utnyttjar goodwill så till den milda grad att försäljare och kundtjänstpersonal inte längre kan lita på sina kunder.

Det är juli månad och för att inte hamna med skägget i brevlådan säger de att en service kan ta upp till 30 dagar. Förmodligen skulle det löst sig betydligt snabbare (typ 3, eftersom du har ett DOA-nummer), men de säger så för att du inte ska säga att de lovat dig något som det sedan visade sig att de inte kunde hålla på grund av omständigheter bortom deras kontroll. För då skulle du väl krävt ett förstfött barn eller något liknande som kompensation.

Du ska ju få pengarna tillbaka, sluta klaga. Det här är ju bara patetiskt. Ytterligare ett exempel på hur löjliga vissa Swec:are kan vara.

Oroa dig inte för att flame:a tillbaka, olirc kommer snart in och hugger ner mig med KKL-yxan.

Nej då det har ju ordnat sig för kunden så jag lägger mig inte i nåt :D.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så borde du inte handla dator på det sätt som du gör om du är beroende av den i tjänsten.
1. Handla av ett företag som handlar med företag istället för privatpersoner
2. Se till att köpa med NBD-service kontrakt så är det inget problem.

Tyvärr få du nog skylla dig själv, pengarna tillbaka var en bra deal bättre än så kan du inte få!

Köp en Dell med NBD (next-business-day) support istället eftersom det är det du kräver, som vanlig konsument kan du aldrig kräva det eller i vart fall inte utan att köpa till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkan
Tyvärr så borde du inte handla dator på det sätt som du gör om du är beroende av den i tjänsten.
1. Handla av ett företag som handlar med företag istället för privatpersoner
2. Se till att köpa med NBD-service kontrakt så är det inget problem.

Tyvärr få du nog skylla dig själv, pengarna tillbaka var en bra deal bättre än så kan du inte få!

Köp en Dell med NBD (next-business-day) support istället eftersom det är det du kräver, som vanlig konsument kan du aldrig kräva det eller i vart fall inte utan att köpa till det.

Varför handla från företag som säljer till företag? Då har man sämre vilkor så det fattar jag inte.
Sen förundras jag över att det är en bra deal att få pengarna tillbaka på en produkt man just köpt som har ursprungsfel...
Det är väl en självklarhet om det hela inte är ett lurendrejeri.

GENOME:
Antar att du jobbar på Dustin.
Likaväl som det är mitt ilandsproblem så är det väl deras och kan lika bra ta tillbaka den produkt som leverades defekt??
OCH, det hela började pga deras dålig abemötande. Eftersom jag fick beskedet 30 dagar så är det beskedet jag reagerade emot. 30 dagar är INTE i detta fallet en skälig tid när man fått en DOA.

Som jag skrev blev det knappast bättre av att dem bråkade på och inte hörde av sig och att den tiden avgjorde att jag inte kunde få en likadan dator eftersom dem såldes medan dem väntade att jag skulel höra av mig 10 min innan stängning.

Enkelt val. Storyn är här. De som vill ha detta bemötande etc fine. De som ställer krav på bemötande etc vet att dem inte ska beblanda sig med Dustin.
Så enkelt är det ju faktist. Men då måste också ordet spridas.

Och sedan följde jag anvisningarna enligt konsumentrådgivaren, vilket jag ska göra fullt ut.

Permalänk
Medlem

tvivlar på att en av nordens största butiker inte är att lita på

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endoo
Varför handla från företag som säljer till företag? Då har man sämre vilkor så det fattar jag inte.
Sen förundras jag över att det är en bra deal att få pengarna tillbaka på en produkt man just köpt som har ursprungsfel...

GENOME:
Antar att du jobbar på Dustin.
Likaväl som det är mitt ilandsproblem så är det väl deras och kan lika bra ta tillbaka den produkt som leverades defekt??
OCH, det hela började pga deras dålig abemötande. Eftersom jag fick beskedet 30 dagar så är det beskedet jag reagerade emot. 30 dagar är INTE i detta fallet en skälig tid när man fått en DOA.

Som jag skrev blev det knappast bättre av att dem bråkade på och inte hörde av sig och att den tiden avgjorde att jag inte kunde få en likadan dator eftersom dem såldes medan dem väntade att jag skulel höra av mig 10 min innan stängning.

Enkelt val. Storyn är här. De som vill ha detta bemötande etc fine. De som ställer krav på bemötande etc vet att dem inte ska beblanda sig med Dustin.
Så enkelt är det ju faktist. Men då måste också ordet spridas.

Och sedan följde jag anvisningarna enligt konsumentrådgivaren, vilket jag ska göra fullt ut.

Helt klart är ju dock att det normala vid distansköp är att man får skicka in sin vara, säljaren får kontrollera felet och först därefter får man tillbaka något fungerande.

Den där speciallösningen du erbjöds, som misslyckades på grund av att varan tog slut under dagen, var väl just ett försök lösa problemet att du inte hade tid att vänta på en normal retur. Då fick du istället pengarna tillbaka.

Vad "upp till 30 dagar" hade inneburit vet vi förstås inte, och vad "skälig tid" i lagens mening innebär är jag personligen inte säker på (sa konsumentvägledaren något om vad skulle borde anses skäligt?).

Om du enligt KKL har rätt till skadestånd för din förlorade inkomst vet jag inte, det kan ju vara värt att kolla upp. (Den måste ju i så fall kunna styrkas, iaf.)

Någon annan kompensation är ju inget du kan kräva, även om man kunnat tänka sig sådan just för att hålla dig glad. (Att hinna bli så illa behandlad på ett par samtal under en enda dag, där slutresultatet var att du fick pengarna tillbaka är dock nästan svårt att förstå.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

(Samtliga inlägg)

Du överreagerar något extremt. Om det var så fruktsvärt viktigt för dig att ha en dator kunde du valt ett sämre alternativ när Sony inte fanns inne, lånat av en bekant, köpt den från någon annan butik.

Visst, jag skulle heller inte varit så nöjd över beskedet med 30 dagar. Men detta var med största sannolikhet ett standard svar, när "Kossan" inte visste hur lång tid det kunde ta. "Kossan" visste med största sannolikhet inte hur belastad den övriga personalen var, vilka som var på semester etc då hon inte är en mänsklig databas.

Är det en DOA ska du få ny produkt. Detta gick inte att ordna fram. Dustin gav förslag på en likvärdig produkt. DU kunde då valt en SÄMRE när mellanskillnaden var för stor. Du tackade nej, Dustin gav dig då pengarna tillbaka. Vid detta laget kunde du själv åka till butik eller beställt på en annan hemsida samma produkt.

Det jag ständigt förundras över är det faktum att folk inte har tålamod för någonting längre.

Allt ska hända NU! Deras datorkomponenter får inte komma en dag för sent.
Supporten ska svara på mail, telefonsamtal inom tre minuter.
Gärna ha svaret eller lösningen framme inom fem minuter.

Tycker det är DÅLIGT av dig som kund att inte har någon som helst respekt för kundservice. De är inte mer än människor. Det sitter inte en armé som väntar på samtal från just DIG.

Det är snarare tvärtom. Det är en armé kunder som ringer till ett par få på kundsupporten. Sedan får man prioritera. Tycker Dustin skötte sig bra i ditt fall.

Jag förstår att du är frustrerad. Men att springa till ARN och gråta som en barnunge tycker jag är dåligt. Att du nämner din utlandsresa är ingen ursäkt. Företag kan inte anpassa sig efter vad deras kunder har planerat (eller inte planerat som i detta fallet).

Till findus1:
Skärp dig. Det är just sådana som dig som får företag i USA att skicka med en hel bok om vad man INTE får göra med deras produkter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Det jag ständigt förundras över är det faktum att folk inte har tålamod för någonting längre.

Allt ska hända NU! Deras datorkomponenter får inte komma en dag för sent.
Supporten ska svara på mail, telefonsamtal inom tre minuter.
Gärna ha svaret eller lösningen framme inom fem minuter.

Håller med dig om allt i ditt inlägg utom detta. Om man nu har så mycket jobb att man hamnar i en 4-5 veckor lång kö för att få en vara som är trasig från början fixad så bör man anställa mer folk, alternativt införa ett kösystem för folk som ska handla. Mer än 1½-2 veckor är inte rimlig tid. Svar på 2-3 min är väl att ta i, det tror jag inte många räknar med att få. Grov mellanskillnad på 2-3 min -> 30 dagar, inte sant?

Det är ju inte så att företag blir populära av långa köer. Då får man anställa mer folk om företaget är underbemannat, och få mer nöjda kunder. Om alla kunder får en sådan lång väntetid för att få sitt från-början-trasiga paket kommer man "inte" ha några kunder kvar i slutändan. Dom som t.ex är beroende av en dator i jobbet kan inte vänta 30 dagar för att få sin dator reparerad för att en liten del är sönder, för att sedan ligga på ett lager tills någon har en timme över att byta ut den.

Däremot om varan går sönder efter X antal månader efter något man själv gjort eller något som bara går sönder, ja då får man acceptera lite mer tid, det tycker jag. (fortfarande inte 30 dagar)

Kul annars för småbarnsfamiljen som köpte en ny bil till semesterresan och får höra "ni får den om 30 dagar när vi fixat den trasiga delen i motorn som medföljde bilen".

Erik

Edit. Prova att ringa telia kundservice med handledare. 45 min väntetid, perfekt. Då hinner man laga mat, stryka tvätt, duscha och läsa en bok medans telefonen ligger och väntar.

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Håller med dig om allt i ditt inlägg utom detta. Om man nu har så mycket jobb att man hamnar i en 4-5 veckor lång kö för att få en vara som är trasig från början fixad så bör man anställa mer folk, alternativt införa ett kösystem för folk som ska handla. Mer än 1½-2 veckor är inte rimlig tid. Svar på 2-3 min är väl att ta i, det tror jag inte många räknar med att få. Grov mellanskillnad på 2-3 min -> 30 dagar, inte sant?

Det är ju inte så att företag blir populära av långa köer. Då får man anställa mer folk om företaget är underbemannat, och få mer nöjda kunder. Om alla kunder får en sådan lång väntetid för att få sitt från-början-trasiga paket kommer man "inte" ha några kunder kvar i slutändan. Dom som t.ex är beroende av en dator i jobbet kan inte vänta 30 dagar för att få sin dator reparerad för att en liten del är sönder, för att sedan ligga på ett lager tills någon har en timme över att byta ut den.

Däremot om varan går sönder efter X antal månader efter något man själv gjort eller något som bara går sönder, ja då får man acceptera lite mer tid, det tycker jag. (fortfarande inte 30 dagar)

Kul annars för småbarnsfamiljen som köpte en ny bil till semesterresan och får höra "ni får den om 30 dagar när vi fixat den trasiga delen i motorn som medföljde bilen".

Erik

Edit. Prova att ringa telia kundservice med handledare. 45 min väntetid, perfekt. Då hinner man laga mat, stryka tvätt, duscha och läsa en bok medans telefonen ligger och väntar.

Vi kan endast spekulera i varför supporten sade 30 dagar. Jag har väldigt svårt att tro att det faktiskt skulle ta 30 dagar. Kan förtydliga vad jag menade med mitt tidigare inlägg. Gissar på att supporten sade 30 dagar för att hon inte ville lova ett datum som hon inte visste om de kunde hålla.

Nu vet jag inte hur påstridig Endoo var, men jag gissar att han inte skulle nöjt sig med ett "Jag är inte säker..." eller "Det vågar jag inte svara på..." så hon gav honom en siffra.

Ja, det här med underbemanning går ju i vågor. Speciellt semester tider. De kan ju inte nyanställa endast för att deras personal tar semester? Detta kanske till och med var en nyanställd som inte kände till rutinerna?

När semestern är över kanske de har överbemanning. Inget är statiskt.
Sedan finns även Murphys lag...

Vad jag vill ha fram är att man inte alltid ska förvänta sig att allt går på räls. Sluta häng upp Er på 30 dagar. Har ALDRIG hört att Dustin tagit 30 dagar på sig att slutföra ett ärende. Ni får mer än gärna visa mig ett fall. Då ber jag om ursäkt. Men tills dess bör Ni släppa hela den här "30 dagars" anmärkningen.
Någon gång får man bita i det sura äpplet och hoppas på att leverantören hjälper dig i den mån de kan. Detta anser jag Dustin har gjort genom att

a) Alternativ på en annan produkt
b) Pengarna tillbaka

Tycker det gnälls något fruktansvärt för minsta lilla. Ingen verkar tåla motgångar.

Jo, har prövat att ringa Telias support. Det beror väldigt mycket på vilken tid på dygnet du ringer. Ringer du på morgonen behöver du nog inte vänta alls länge. Det är samma sak här.

De har mer att göra på eftermiddagen än de har på morgonen. Ska de ha en arme av support som sitter arbetslös på morgonen och kostar pengar, men får kunder att slippa sitta i kö på eftermiddagen? Nej, det är ett företag. De vill inte förlora pengar på att supporten sitter arbetslös på morgonen, men samtidigt vill de hålla kunden nöjd. Så de försöker hitta en balans.

Sedan är det bara otur om ett helt gäng sjukskriver sig. Då får du nog sitta ett bra tag i telefonen.

Permalänk

Oh cry me a river....

Du kunde t ex köpt en Dell med internationell på platsen-garanti, med åtgärd dagen efter. Då hade du sluppit nuvarande situation, och även kunnat få datorn reparerad i det land du flyttar till (förutsatt att Dell finns där).

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom du uppenbarligen driver ett företag och använder produkten i tjänsten pga förlorad arbetsinkomst som du gnäller om så är det väl självklart så att företag köper av företag eller arbetar du svart?

Den service du efterfrågar kan du inte få som privatkonsument utan du måste köpa till servicekontrakt därmed basta, lycka till!

Jag tycker det är synd för oss vanliga konsumenter att företag får gnäll när de faktiskt föröker lösa situationen så bra det går.

Permalänk
Medlem

Det kan säkert vara på det viset att Sony inte kan få fram denna modell på ett tag eller att den inte längre finns att tillgå hos dem, det kan också vara så att Sony har en åtgärdstid på upp till 30 dagar för DOA artiklar & då Dustin inte har varan i lager så kan de inte ersätta dig med en likadan vara omgående.

Jag tycker att det finns företag som har MYCKET sämre service än vad du beskriver i detta fall. Skäll inte på de som jobbar på kundservice är ett tips från mig, det leder ingenvart. Dom gör bara sitt jobb utifrån de förutsättningar dom har, om du istället är trevlig & snäll mot dem så kanske du kan få det där "lilla extra" & dom kanske av ren vänlighet gör lite utöver vad de "ska göra" just för dig!

Visa signatur

Jonkan - What you do, is what you are.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkan
Eftersom du uppenbarligen driver ett företag och använder produkten i tjänsten pga förlorad arbetsinkomst som du gnäller om så är det väl självklart så att företag köper av företag eller arbetar du svart?

Den service du efterfrågar kan du inte få som privatkonsument utan du måste köpa till servicekontrakt därmed basta, lycka till!

Jag tycker det är synd för oss vanliga konsumenter att företag får gnäll när de faktiskt föröker lösa situationen så bra det går.

Satt precis och tänkte på samma sak, luktar ju lite svartarbete

Håller för övrigt med dig junkan samt Tracer till fullo, det är sjukt överreagerat för ingenting men å andra sidan så översvämmas Dustin med rosor så någon ville väl ge sig på att ge dom dålig kritik helt enkelt, vilket i mina ögon verkar vara helt misslyckat.

Att alla ska vara såna attentionwhores på denna delen av forumet

Permalänk
Medlem

Snacket om att ta en sämre dator fungerade INTE. Jag hade planerat en FZ11S men då det var 2 v leverans på dem tog jag FE31M. Den funkade men en sämre gick inte. Deras alternativ som var sämre var dessutom dyrare, så nej tack.

Min reaktion grundades tidigt när de först ville jag skulle ta det hela med Sony och dem tydliggjorde att detta kommer ta tid. Då vände jag mig tillbaka och fick svar, det kommer ta lika lång tid genom oss PLUS några extra dagar för vi kommer gå exakt samma väg som du får göra själv via Sony.

Dessutom kändes det som om de trodde jag stampat sönder datorn och nu försökte lura dem. Mindre kul. En liten ros dock till Johan på Dustin som var trevlig.

Till flera här så har ni misstagit det totalt.
Någon skrev att standard är att man skickar in datorn där den är köpt och sedan efter dem kollat produkten får man en ny eller pengar tillbaka. DETTA VAR ALLT JAG BAD OM FRÅN START.
Men detta gick inte föränn 16:50 då detta plötsligt blev möjligt.

Kort sagt. Jag hade inte en tanke på tjaft, ersättning etc innan jag matats med deras attityd etc.

Har förut fått en DOA när jag köpt DVD spelare. I detta fallet löste det sig toppenbra. Jag skickade in den, dem kollade den, och sedan fick en ny. Trevligt bemötande etc. Då har man ingen anledning att sura. Saker kan vara paj etc etc, thats life....

Permalänk
Medlem

Grejen är att som jag förstått det problemet är med Sony INTE Dustin, om man läser på deras hemsida ser man att vissa tillverkare ska hålla på och kolla och hantera alla felaktiga produkter själva först vilket nästan alltid tar mycket tid.
Detta verkar vara fallet med denna dator, Dustin har i princip ingenting att säga till om utan att själva ta en stor risk att Sony vägrar ersätta dem för datorn.

Så personligen tycker jag att det inte verkar konstigt igentligen, dessutom finns det vad jag vet ingenting i lagen som säger att det inte får ta ganska lång tid att få en ny dator eller den gamla lagad vid fel.

Så summa sumarum, service avtal är a och o om datorn är så viktig som den verkar vara för dig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Jag får nu besked om att jag får skicka in datorn och sedan avvakta upp till 30 dagar.

2. Nu visar det sig att under tiden jag väntat och dividerat med de andra i personalstyrkan hos Dustin har resterande produkter blivit sålda och eftersom produkten fanns kvar på förmiddagen blir jag nu aningen förbannad över att det tagit Dustin Homes kundtjänst en hel dag att fatta ett enligt svensk lag korrekt beslut.

3.Tycker det hela är totalt bedrövligt. Att en kund som köper en produkt med ursprungs fel ska få vänta i en månad på att få den utbytt är skrattretande. Inte minst när omständigheterna kring utlandsflytt ser ut som det gör.
Bara under lördag och söndag gick jag miste om 4000kr i förlorad arbetsinkomst. Detta var ingen jag tog upp.

4. Då jag nu i efterhand står utan dator och utan kompensation kommer jag tveklöst gå vidare till allmänna reklamationsnämnden för att gräva fram fakta samt medier för att låta folk få reda på hur bemötandet är inom Dustins verksamhet när problem uppstår.

1. Självklart måste väl Dustin undersöka datorn innan de kan ge dig ersättning för den? Det måste du väl förstå? 30 dagar kan låta långt, men det är ju semestertider samt "upp till".

2. Dustin reagerade ju mycket snabbare än om det hade gällt en vanlig reklmation, då de förmodligen kollat på datorn innan dom tagit beslut.

3. Köp en dator med serviceavtal om du vill ha snabbare service än en vanlig konsument?! Och handla i tid om du nu ska flytta utomlands!

4. Jag tycker bemötandet från Dustins sida var mer än OK så det här är väl knappast något negativt för dom?

vilket gnäll, Sverker borde köra några program med företagsrätt mot gnälliga konsumenter oxå

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Du har ju lösningen mitt framför ögonen!

Ta pengarna tillbaka och handla en laptop någon annanstans!

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Kortar ner mitt tidigare inlägg; sluta gnälla när företaget ifråga gjorde allt de kunde, sen att de inte passade kungligheten är ditt eget fel.

"Då jag nu i efterhand står utan dator och utan kompensation kommer jag tveklöst gå vidare till allmänna reklamationsnämnden för att gräva fram fakta samt medier för att låta folk få reda på hur bemötandet är inom Dustins verksamhet när problem uppstår."

Vad är dina argument? Dustin kunde inte ta hand om mig först av alla som säkert också behandlades? Varför ska du få kompensation för att deras datorn du erbjöds inte fanns på lager?
Du frågade inte om deras "gnälliga jävla kund"-lager hade den?

Du är ju bara för mycket.... snyt dig och väx upp.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz