Permalänk
Medlem

Coca-Cola Light

Gjorde en liten iakttagelse idag. På en Coca-Cola Light-burk läste jag att den per 100 ml innehåller 0,4 kcal, dvs nästan ingenting. Antar att det beror på avsaknaden av vanligt socker.

Det jag undrar är om det är helt "nyttigt" att dricka cola light? Finns det inga dolda onyttigheter eller liknande? Någon som är insatt i detta?

Tack,

Permalänk

Nu förstår jag inte riktigt, vad har en burk med en Coca-Cola Light att göra?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jo typ sötningsmedel som man utvecklat från nervgift.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Finns ett sötningsmedel i alla lightläsker som framkallar cancer. Ämnet står på baksidan. Kommer dock inte ihåg namnet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Finns ett sötningsmedel i alla lightläsker som framkallar cancer. Ämnet står på baksidan. Kommer dock inte ihåg namnet.

Felaktigt. Det finns ett sötningsmedel som framkallar cancer, men det finns fler än en typ av sötningsmedel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Det är väl aspartam i såna där?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu förstår jag inte riktigt, vad har en burk med en Coca-Cola Light att göra?

Ber om ursäkt för särskrivningen. Ska ge mig själv 80 piskrapp också.

Citat:

Cola light innehåller inte aspartam (som du syftar på) längre.

Dock menade jag inte onyttigheter som i cancerframkallande ämnen eller liknande utan snarare sådant som gör en överviktig och dylikt.

Permalänk
Medlem

Cola light bytte från aspartam till sukralos för nått år sedan på grund av på grund av vissa forskning resultat att det skulle vara farligt. Den nya cola zero där imot är det samma som "gammla" cola light med aspartam som sötningsmedel.

Permalänk

Att sötningsmedel skulle framkalla cancer är ju inget som är helt säkerställt, om det vore så skulle vi ju knappast hälla i oss det. Sen ska man ju komma ihåg att det är fruktansvärt lite i läsk, sötningsmedlena är ju hundratals gånger sötare än socker. Har för mig det är 4 liter läsk om dagen man ska dricka för att komma upp i EUs gränsvärden.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte den innehåller några dolda onyttigheter. Sen jag började dricka Cola Light (visserligen ICA:s) har jag gått ner i vikt. Nu är det ju inte p.g.a. Cola Lighten, det har väl mer att göra med att jag inte dricker vanlig Cola (så mycket) längre.

Problemet är att jag har blivit beroende av den, jag dricker 2-3 glas om dagen. Skulle gissa på att det inte är så bra för tänderna/magen. Men jag går i alla fall inte upp i vikt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk

Som outcast redogjort så finns det inga nackdelar sett ur ett "fett-perspektiv". Många bodybuildare dricker lightläsker som fan, och dom gubbarna vet vad dom stoppar i sig.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Testpilot

En sak jag undrat över lite, i alla reklamer säger dom att alla sockerfria alternativ är lika goda som socker-varianterna. Finns det verkligen folk som inte känner skillnad på dom och det är jag som är sockerskadad och därför känner skillnad? eller är det bara ett (otroligt) dåligt försäljningsknep?

Det finns ju uppenbarligen folk som dricker de sockerfira alternativen men jag tycker dom smakar riktigt äckligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
En sak jag undrat över lite, i alla reklamer säger dom att alla sockerfria alternativ är lika goda som socker-varianterna. Finns det verkligen folk som inte känner skillnad på dom och det är jag som är sockerskadad och därför känner skillnad? eller är det bara ett (otroligt) dåligt försäljningsknep?

Det finns ju uppenbarligen folk som dricker de sockerfira alternativen men jag tycker dom smakar riktigt äckligt.

Man måste vänja sig. Jag tyckte Cola Light var äckligt som satan förut, nu dricker jag hur mycket som helst av det.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Testa vatten, det kan man också vänja sig vid att uppskatta.

Permalänk
Medlem

Det enda som hindrar en från att dricka coca cola light eller zero alla dagar varje dag är ju priset. Så gott som inga kalorier och sötningsmedlet finns i så sjukt små mängder så det är inget man behöver bry sig om.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Du vet att det inte finns några som helst rapporter som skulle stödja att du får cancer av Aspartam/Sukralos i måttliga mängder. Om du överkonsumerar är det klart att du ligger i risk men då kan du få cancer av allt som finns på jorden. Om du dricker cirka 50L Coca-cola light om dagen i 40år så finns nog en risk att du utvecklar cancer men om du ligger under det skulle jag inte oroa mig.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Själv sluta jag med cola (igen) och börja dricka Cola zero. Är mer beroende av det än vanlig cola! lätt hänt att det blir 1 liter per dag ibland.
Näe, nu ska jag sluta med det också och dricka vatten samt mineralvatten (blir bara förbannad när oftast bara finns loka i butikerna som smakar fördjävligt).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Haha, det är färre kalorier i Coca Cola Light än i smaksatt Bon Aqua mineralvatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden

Känner skillnaden direkt. Dricker aldrig cola light då det är äckligt som satan. Det måste finnas socker i läsk... det bara måste.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

håller med dig DaVani.. och 4liter läsk för mig e inget problem alls:P
fast håller mig till 2 iaf:)...

och tjaa drack en hel del Cola Light, men har nu gått över till
riktig cola med socker!!

Permalänk
Medlem

Dricker aldrig lightdrickor. Den artificiella smaken är vidrig, som att dricka plast. Då dricker jag hellre mindre mängder av sockeralternativen. Dessutom får jag ont i huvudet av drickor med "fenylalanin-källa".

Permalänk
Medlem

Kanske finns det inte aspartam i cola light. Nu finns det i coca cola zero istället. Senast jag kollade iallafall.

Permalänk
Avstängd

Jag hade kunnat reda ut det där åt dig men jag jobbar ändå på min ban så det är ingen idé att börja skriva något ;D

Permalänk
Medlem

Light-läsk fräter på tänderna, i vissa fall tydligen mer än de med vanligt socker. Jag känner en person som fick hål i tänderna när han gick över till light-läsk. Dessutom brukar stora mängder artificiella sötningsmedel inte vara så bra för magen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Cola Light är nu, efter jag druckit Light ett år, godare än vanlig. När jag blir bjuden på vanlig cola så tycker jag att sockret klibbar igen hela munnen. Nej, light ska det vara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Haha, det är färre kalorier i Coca Cola Light än i smaksatt Bon Aqua mineralvatten

Det beror på alla Stockholmare som badar i Bon Aqua

Jag tycker det är kul med folk som inte dricker kranvatten men köper Bon Aqua som är kranvatten från Stockholms Vatten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Light-läsk fräter på tänderna, i vissa fall tydligen mer än de med vanligt socker. Jag känner en person som fick hål i tänderna när han gick över till light-läsk. Dessutom brukar stora mängder artificiella sötningsmedel inte vara så bra för magen.

Finns inga bevis på att det skulle vara farligt för tänderna eller magen. Möjligtsvis om du har svårt att bryta ner det kan du få problem eller om du är allergisk/överkonsumerar.
Finns säkert något annat samband som att man slarvar med tandborstning eller att personen dryckit mindre och salivproduktionen som skyddar dina tänder sjunkit etc.

Du kan inte påstå något som detta utan att ha något direkt grundläggande bevis.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX

Cola Light ar ju negativa kalorier om du dricker den kall så behöver kroppen energi för att "värma" den och koffeinet i drickan höjer förbränningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Det beror på alla Stockholmare som badar i Bon Aqua

Jag tycker det är kul med folk som inte dricker kranvatten men köper Bon Aqua som är kranvatten från Stockholms Vatten.

Därför dricker man ramlösa och inte nån halv-äcklig bon aqua

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.