Permalänk
Medlem

Ngn som vet hur man ändrar från 1T <--> 2T...???

Kan ta mig f**n inte hitta det valet i bios...:(

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Vad använder DS4 för minnesvolt? Jag har ju Corsair XMS2 PC6400 CL5 som är rekommenderat 1.9, med hur mycket ska jag öka då i BIOS?

Om du startar Easy Tune 5 och klickar på Advanced Mode så kan du se
vilken spänning du har på minnena. Bra att verifiera - men använd inte
Easy Tune 5 för annat än information - överklocka i Bios (senaste versionen
just nu är F5f och den fungerar också bäst - tycker jag).

Själv kör kag 2.1 V till minnena och har DDR2 + 0.30 V i bios.
Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

tjena jag har en fråga angående min kommande cpu kylare jag undrar om den passar på Ds4:n
kylaren är en Scyte Mine

MVH Jerry

P.S ha googlat:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Ngn som vet hur man ändrar från 1T <--> 2T...???

Kan ta mig f**n inte hitta det valet i bios...:(

Finns inte

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Finns inte

Aha...det förklarar ju saken...*asg*...Tack flobo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PtokaXX
tjena jag har en fråga angående min kommande cpu kylare jag undrar om den passar på Ds4:n
kylaren är en Scyte Mine

MVH Jerry

P.S ha googlat:P

Du kan ju kanske ta en titt på denna tråden, där man diskuterar just detta: kylare/fläktar på detta utomordentliga moderkort P35-DS4

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha...det förklarar ju saken...*asg*...Tack flobo

Du kan ju kanske ta en titt på denna tråden, där man diskuterar just detta: kylare/fläktar på detta utomordentliga moderkort P35-DS4

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

jo det kan man juh säga om moderkortet, har aldrig haft ett sådant bra mammakort super nöjd

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

vet ni om moderkortet fungerar med tex program som speedfan ...(jag antar det)-något man måste disabla i bios för att få det o fungera?

varför jag frågar är att jag funderar på och köpa "kyl lappar" och dessa måste ha en temp på 58 grader för att bränna in. och då skulle det vara bra om man kunde reglera cpu fläkten i windows.

Permalänk
Medlem

Easytune är bättre än speedfan för gigabytes moderkort så det är bara att styra fläkten med det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har även jag tänkt skaffa P35-DS4 och undrar om ni som klockat behövt kyla Nord/Syd Bryggan utöver den kylning som finns?
Hur varm blir kortet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

När jag kör Orthos i 3 timmar, så maxar NB på 67 grader. Vilket jag tycker är helt ok på 3.6GHz...:P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

När jag kör Orthos i 3 timmar, så maxar NB på 67 grader. Vilket jag tycker är helt ok på 3.6GHz...:P

Hmm känns lite varmt, min ligger på 40 grader vid max cpu användning och 3.3GHZ på cpun. Dock har jag ju inte ökat volt till moderkortet heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag tolkat SpeedFan rätt här? (Det jag skrivit med fet stil jämte värdena)

Om jag har tolkat det rätt så har jag 42 grader på min nordbrygga på P35-DQ6 när jag kör i 400x9 på full load.

Subrosa jag antar att du kör mycket högre FSB och inte har lika mycket chassiventilation? :>

edit: fixade bilden

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Hmm känns lite varmt, min ligger på 40 grader vid max cpu användning och 3.3GHZ på cpun. Dock har jag ju inte ökat volt till moderkortet heller.

Jag har 1.5750V på min CPU, så det blir...lite varmt.
När jag var...nere;) på 3.2-3.4GHz, hade jag Mycket! lägre temp när det var Full Load...
När jag "gick" från 3.4GHz till 3.6GHz, var tvungen att höja så in he**te på volten, moderkortet, mitt ivartfall verkar vara väldigt progressiv när det kommer till relationen GHz <---> Volt.....:(

Blubben: -Vad har du för kylning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
http://frakt.gtfo.se/bilder/P35-DQ6/Speedfan_temps_voltages.J...

Om jag har tolkat det rätt så har jag 42 grader på min nordbrygga på P35-DQ6 när jag kör i 400x9 på full load.

Subrosa jag antar att du kör mycket högre FSB och inte har lika mycket chassiventilation? :>

Ja, jag tror du har fått det rätt på tempen...jag läser det likadant som du

Ja, jag kör 8x450, vilket gör Under för minnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja jag kör en Scythe Infinity, själv kör jag ju på 475x7 men moderkortet klarar som sagt 500 eller mer med standard volt så jag är lite tveksam till att du behöver öka volten till moderkortet igentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja jag kör en Scythe Infinity, själv kör jag ju på 475x7 men moderkortet klarar som sagt 500 eller mer med standard volt så jag är lite tveksam till att du behöver öka volten till moderkortet igentligen.

Om jag inte ökar volten så stoppar Orthos ganska snabbt, jag vill helst ha den igång i minst 2 timmar innan jag tycker klockningen är Säker.
Vad kör du för test för att kolla och hur länge, innan du känner att Din klockning är säker???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
http://frakt.gtfo.se/bilder/P35-DQ6/Speedfan_temps_voltages.J...

Ajdå isf ligger min NB på runt 50grader. Det kan ju inte vara bra, och det är nu när jag inte gör så mycket. Lite tankning och kollar på lite film. Tips på hur man sänker den snabbt och enkelt?

Visa signatur

Burk #1: P8Z68-V PRO | i7 2600k@2.4 | Corsair Twin2x 6400C4 DDR2 2048 | XFX 8800 GTS 320 MB | Stockfläkt | Seagate 320 GB | Hiper 580 W Type M | Burk #2: X38-DQ6 | Q6600@2.4 | Corsair Twin2x 6400C4 DDR2 4096 | XFX 8800GTX XXX | Corsair HX 620W | Samsung Syncmaster 245B

PSN: Drahgo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drahgo
Ajdå isf ligger min NB på runt 50grader. Det kan ju inte vara bra, och det är nu när jag inte gör så mycket. Lite tankning och kollar på lite film. Tips på hur man sänker den snabbt och enkelt?

Om du har ökat din volt på NB, alltså (G)MCH, så kan du sänka den, och då Bör...tempen gå ner.

EDIT:
Jag är ju en riktig Jubelidiot !
...har ju utav ngn j**la anledning gått på att temp2 på SpeedFan är NB...Och Inte temp1...F***n....:(

MartinuZ: -Tack för att Du frågade....:P

*asg*...nu blir det ändring....

Visa signatur

Permalänk

Hej grabbar, sett att ni skrivit att man skall kunna komma åt fler minnes inställningar genom att trycka ctrl-f1?

händer dock inget när man trycker på det, undrar även också ifall det är där inne man kan välja orginal klock på minnena? dom går för närvarande i 667, vill köra dom lägre.

man kanske måste flasha bios innan det går att ändra mer inställningar eller funkar det med orginal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetsvenne
Hej grabbar, sett att ni skrivit att man skall kunna komma åt fler minnes inställningar genom att trycka ctrl-f1?

händer dock inget när man trycker på det, undrar även också ifall det är där inne man kan välja orginal klock på minnena? dom går för närvarande i 667, vill köra dom lägre.

man kanske måste flasha bios innan det går att ändra mer inställningar eller funkar det med orginal?

Du ska trycka det vid grundbilden, annars fungerar det inte tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du ska trycka det vid grundbilden, annars fungerar det inte tror jag.

Jo det har jag testat, då blinkar det bara till lite snabbt på bilden, ingenting mer händer, så därför undrar jag om det kanske bara funkar efter bios update?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det har jag testat, då blinkar det bara till lite snabbt på bilden, ingenting mer händer, så därför undrar jag om det kanske bara funkar efter bios update?

Det ska bara blinka lite snabbt, sedan går man in i menyn igen och längre ner finns inställningarna. Säker på att du inte får fram fler? Har du F4-BIOS? För med det fungerar det iaf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Det ska bara blinka lite snabbt, sedan går man in i menyn igen och längre ner finns inställningarna. Säker på att du inte får fram fler? Har du F4-BIOS? För med det fungerar det iaf.

Hm jag får väl gå in och titta igen då, vill iaf sänka Mhz på ram så att den ligger på 533 mhz, för tillfället är den ju låst på 667 ;/

Permalänk
Medlem

Det stämmer, tryck Ctrl+F1 i huvudfönstret, sedan är det bara att fördjupa sig i bioset. Det valet som är längst ner till vänster MB Intelligent Tweaker(M.I.T.) är det som du skall välja. Där har du massa roliga val att göra

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det stämmer, tryck Ctrl+F1 i huvudfönstret, sedan är det bara att fördjupa sig i bioset. Det valet som är längst ner till vänster MB Intelligent Tweaker(M.I.T.) är det som du skall välja. Där har du massa roliga val att göra

Jo jag var ju inne där men memory frequence är fortfarande låst till 667 mhz :/
hittar ingen inställning som gör att jag kan sätta den manuellt heller, du kanske vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag var ju inne där men memory frequence är fortfarande låst till 667 mhz :/
hittar ingen inställning som gör att jag kan sätta den manuellt heller, du kanske vet?

....Hmm..Du får ändra SPD från AUTO till Manuell...

EDIT:
Varför vill du Sänka hastigheten på minnena???

Visa signatur

Permalänk
Citat:

....Hmm..Du får ändra SPD från AUTO till Manuell...

EDIT:
Varför vill du Sänka hastigheten på minnena???

Ja om jag sänker dom från 667 till 533 så har jag ju mer utrymme för klockning innan minnena tar stop, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja om jag sänker dom från 667 till 533 så har jag ju mer utrymme för klockning innan minnena tar stop, eller har jag fel?

Ursäkta, jag har felat

Du kan Inte ändra hastigheten på minnena För Sig, och CPUn för sig när det kommer till vilken FSB du skall ha.

Den gemensamma nämnaren heter FSB, och den kan du ändra på.
Likaså kan du ändra på Multipliern på minnena, så Du kan till viss del sänka eller för den delen öka hastigheten på dina minnen.

Förstår du?

Annars så är noob-guiden riktigt bra

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursäkta, jag har felat

Du kan Inte ändra hastigheten på minnena För Sig, och CPUn för sig när det kommer till vilken FSB du skall ha.

Den gemensamma nämnaren heter FSB, och den kan du ändra på.
Likaså kan du ändra på Multipliern på minnena, så Du kan till viss del sänka eller för den delen öka hastigheten på dina minnen.

Förstår du?

Annars så är noob-guiden riktigt bra

Fan, trodde det var som på min gamla Mammabräda från MSI, där kunde man välja en frekvens själv, lägsta var 533 mhz och högsta 800

Trodde det gick att göra så med detta kortet också men tji fick man då alltså

satte multipliern på 2,5 på minnena, så dom körs i 700 mhz nu, fsb på 350, datorn ville inte boota på 400*9 :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan, trodde det var som på min gamla Mammabräda från MSI, där kunde man välja en frekvens själv, lägsta var 533 mhz och högsta 800

Trodde det gick att göra så med detta kortet också men tji fick man då alltså

satte multipliern på 2,5 på minnena, så dom körs i 700 mhz nu, fsb på 350, datorn ville inte boota på 400*9 :/

Glöm inte att göra de nödvändiga ändringarna i bios.
Och att följa upp varje ändring med ett test med ngt slags "Stressprogram", själv kör jag Orthos.

Om det inte funka, och alla ändringar är gjorda som de Skall i bios. Följ upp med en EN ökning på volten på CPUn.
Och glöm inte för allt i världen att kolla vilken volt du har på dina minnen och att de s.a.s lever upp till tillverkarens spec.

EDIT:
En ändring på Mina inställningar:

CPU multiplier: 8
FSB: 450
PCI: 101
DDR2 Multiplier: 2.4
Valet "Extreme" på DDR
Timings: 5-6-6-16 ( på väg ner )

Volt
DDR2: +0.35
FSB: +0.35
(G)MCH: +0.100 ( vilket är Nordbryggan )
CPU: 1.57500

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Glöm inte att göra de nödvändiga ändringarna i bios.
Och att följa upp varje ändring med ett test med ngt slags "Stressprogram", själv kör jag Orthos.

Om det inte funka, och alla ändringar är gjorda som de Skall i bios. Följ upp med en EN ökning på volten på CPUn.
Och glöm inte för allt i världen att kolla vilken volt du har på dina minnen och att de s.a.s lever upp till tillverkarens spec.

EDIT:
En ändring på Mina inställningar:

CPU multiplier: 8
FSB: 450
PCI: 101
DDR2 Multiplier: 2.4
Valet "Extreme" på DDR
Timings: 5-6-6-16 ( på väg ner )

Volt
DDR2: +0.35
FSB: +0.35
(G)MCH: +0.100 ( vilket är Nordbryggan )
CPU: 1.57500

Jag har Corsair xms2 5400 minnen men kan inte hitta nånstans där det står vilken volt dom ska klara av, dom körs i 2,10 volt för tillfället.

ska testa super pi nu och få se om jag klarar det.

Edit: 1 mb i superpi på 17 sekunder, är det bra eller anus?