Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med min E6420 & DS3

Jag köpte nyligen en ny dator en E6420,6400minnen och ett Gigabyte 945P-DS3 som tydligen var ett jävla dåligt köp

Jag har hållt på och försökt klocka CPUn i bios efter OC guiden här på SC och även på andra forum men det är något som går snett. Jag går in i bios och stänger av alla saker som man ska stänga av i BIOS när man ska klocka.
Ställer minnena på AUTO och PCI-e på 100 (Har testat 100-103) och sen vrider jag på FSBn till 267 från 266 och sparar och bootar om. Datorn bootar upp och jag ser att datorn går i 267*8. Sen står det Testing memory eller nått sånt och sen ser man lite snabbt att den räknat upp 2gb och det står OK. Sen startar datorn om sig och nästa uppstart är det 266*8 igen.. Så jag går in i bios igen och kollar och då har den tagit Disable på CPU Host Clock Control (menyn som möjliggör överklockningen) igen men den har kvar 267 i menyn fast nu är den Disable.

Så jag hoppar in i BIOS igen och fipplade lite. Smekte på FSBn till 267 och satt PCI-e till auto från 100 då kunde jag boota in i windows... Så startade om och då var allt disable igen och den gick i 266mhz. Ska man inte köra PCI-e på 100 eller 102 som det står på vissa sidor?

Så jag tröttnade och testade att överklocka CPUn i windows med hjälp av EasyTune5 som följde med moderkortet. Och nu funkar det utan problem att köra 300*8 med minnena på 750MHz och allt är stabilt.

Så min fråga vad är det jag har glömt att göra i BIOS eftersom jag inte ens kan OC 1Mhz där men kan lätt smeka på CPUn 266MHz extra i Windows?

Vet att 945P inte är det senaste eller hetaste överklocknings kortet men ska man inte kunna överklocka iaf 1Mhz i BIOS? VIll inte överklocka i Windows utan vill att det ska vara rätt från början i BIOS

Tacksam för alla svar och tips jag kan få.

M.V.H
Tomas

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med min E6420 & DS3

Jag köpte nyligen en ny dator en E6420,6400minnen och ett Gigabyte 945P-DS3 som tydligen var ett jävla dåligt köp

Jag har hållt på och försökt klocka CPUn i bios efter OC guiden här på SC och även på andra forum men det är något som går snett. Jag går in i bios och stänger av alla saker som man ska stänga av i BIOS när man ska klocka.
Ställer minnena på AUTO och PCI-e på 100 (Har testat 100-103) och sen vrider jag på FSBn till 267 från 266 och sparar och bootar om. Datorn bootar upp och jag ser att datorn går i 267*8. Sen står det Testing memory eller nått sånt och sen ser man lite snabbt att den räknat upp 2gb och det står OK. Sen startar datorn om sig och nästa uppstart är det 266*8 igen.. Så jag går in i bios igen och kollar och då har den tagit Disable på CPU Host Clock Control (menyn som möjliggör överklockningen) igen men den har kvar 267 i menyn fast nu är den Disable.

Så jag hoppar in i BIOS igen och fipplade lite. Smekte på FSBn till 267 och satt PCI-e till auto från 100 då kunde jag boota in i windows... Så startade om och då var allt disable igen och den gick i 266mhz. Ska man inte köra PCI-e på 100 eller 102 som det står på vissa sidor?

Så jag tröttnade och testade att överklocka CPUn i windows med hjälp av EasyTune5 som följde med moderkortet. Och nu funkar det utan problem att köra 300*8 med minnena på 750MHz och allt är stabilt.

Någon som har något bra tips på hur jag ska gå vidare med detta problem?
Multipeln är ju tydligen låst på mitt moderkort så den kanjag inte röra men någon som kan ha något bra tips på att testa mig fram? Måste jag börja höja volten tro?

DIMM OverVoltage Control
PCI-E OverVoltage Control
FSB OverVoltage Control
CPU Voltage Control

Det är dom sakerna jag kan höja men har testat att öka på för FSB och för DIMM utan några störe framgångar.

Permalänk

kolla om det finns nån nyare bios version kan va nån bugg i det som kommer med det...

viste inte vilken revition så ja länkar till bägge
Rev 2.0
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Rev 3.3
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

du behöver inte göra flera trådar om samma sak..!!!

Permalänk
Medlem

Jag kör ju med version F5 som är den senaste.
Jag kunde ju boota upp med 350*8 igår från bios och det gick stabilt i Windows och inga problem alls..
Sen gick jag ut och gick och när jag startade om datorn igen efter det bootade den upp med 350*8 och sen kom memory testing saken och sen bootade den om och nollstälde mina inställningar så den bootade upp med 266MHz igen.

Alltså borde det ju gå att göra i 350*8 eftersom jag gjort det men VARFÖR går det bara då och då?

Sen är det rev 3.3 men jag tror faktiskt att det är samma bios till dom 2 eller? För kollar man på filnamnen på F5 versionen som kom samma dag till båda korten så länkas dom till samma fil.

Permalänk
Medlem

nr1: använd inte Easytune.

Nr2: din multipel är låst till max 8, du kan ha lägre om du vill men inte över 8.

hur din cpu överklockar kan enbart DU veta ingen annan.

och nej normalt sett ska du inte behöver höja nånting förrän du är uppe i 3ghz ungefär.. säg till när du är där..

PCi-E ska vara 100 - 120 som MAX ..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

1) Jag la in det för att se vad det var och jag testade lite snabbt i det.
2) Min multipel är låst på mitt moderkort då funktionen att ens se vilken multipel processorn går i. Så kan inte sänka den tyvärr, då jag bara ser den menyn i instruktionsboken inte i bios.

Jo jag vet att det är svårt för andra att veta hur min cpu klockar men därför jag frågade här om lite hjälp och råd på hur man ska göra för att komma iväg i rätt riktning. Tänkte om det var någon mera som har kört med 945p kretsen och kände igen problemen att man kan boota med 350*8 ena gången och bara med 266*8 andra gången. Tänkte om någon kände igen problemet och kom på vad jag har missat...

Permalänk
Medlem

ok, ville inte låta som nedlåtande

945 är inte ett bra OC kort överhuvudtaget...

kanske inte går att få den mer om du har otur..
du ska komma mer än 266 fsb utan att fixa nåt me spänningarna, och gör du itne det så vette sjutton faktiskt.. ställ det manuellt istället..

sätt dimm på 2.2

PCI-E på kanske 1.60

FSB 1.45

CPU på 1.50

sen höjj FSB i steg tills det inte går mer.. hojjta sen.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W

Permalänk
Medlem

Då ska jag ta och testa det dära.
Men från 1.35 till 1.50V är inte det ganska stort hopp?
Jag ska ta och testa det dära iaf för det kan ju inte bli sämre än vad det är nu.
Tycker det är skumt att jag har lyckats starta i 350Mhz utan problem om så bara 1 gång... OCh i windows kan man klocka hejvilt

Men ska allt ta och skriva ner detta och droppa ut i bios igen

Edit

Nu har jag varit ute och testat och ställt på dom sakerna du tipsade om. Drog på FSBn till 270 FSB och ändå så får jag post-pip och sen direkt efter memory testet så bootar den om..
Kan det vara nå knas med inställningarna på minnena tro?
Att det blir nå fel på minnes testet och därför den bootar om till optimize default?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

§ 3.4 - Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning). Till reglerna >>

Permalänk
Medlem

Jo då är det nåt knas...

prova ställ minnena manuellt...

tror Gigabyte har Ctrl-F1

så får du fram avancerade inställningar eller nåt sånt..

där kan du ställa in SPD själv, sätt den på 5-5-5-15 och resten som det är redan...

jag tog i på cpu volten för att vara på säkra sidan...1.50 är ganska högt för luftkylning, men ville utesluta att det var det...du kan ställa tillbaka den till normalt igen..

Du kanske måste inse att det inte går att klocka så mycket högre om du har otur... kan vara nån liten keff inställning som man måste hitta..eller så pallar inte moderkortet helt enkelt.

Jo det är lite konstigt, men man kan alltid normalt klocka högre i windows faktiskt...

Att den bootar om tyder ju på att den inte klarar av klockningen...
har du Disabled på sakerna i CPU i bios?

hmm...konstigt problem iaf.

MVh

EDIT: luskade runt lite o hittade BLA.

Other Thoughts: Not a great overclocker's board; 300+ FSB speeds are by no means guaranteed. The PCIe lock only functions if you set the memory multiplier to the magical '2.0-' setting, and usually you won't have enough headroom working with just the BIOS to get your memory back up to full speed. Its only saving grace is that it works with BSEL modded CPUs. So if you aren't afraid to go crossing wires, it'll still overclock a bit.

Anyway u are wright 945P does not officially support a DDR2-800 memory multiplier. But have sort of gotten around this by adding a 2.66x multiplier which gives DDR2-709 speed (when the FSB is set to normal) and 3.33x which gives DDR2-888. So you have the choice of either underclocking or overclocking your memory.

Another difference is in the audio outputs. Although both boards use the same Realtek ALC883 codec, only the P965 comes with full 7.1 channel output. The 945P only has stereo out. 945P does not allow CPU multiplier setting adjustments and RAID option.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha då har man köpt ett himla dåligt moderkort med andra ord alltså
Får testa att pilla lite mera annars ger jag nog upp och köper ett nytt moderkort till hösten istället... Lite tråkigt är det ju iaf när man hade fått tips om detta kort och att det skulle klocka hyffsat bra

Jo jag har Disable i BIOS men hittar dock inte vart man disablar spread spectrum i mitt bios. Men annars har jag stängt av allt och den bootar ju verkligen om direkt efter memory testing.. Så känns ju som att den räknar nå fel på mina minnen och bootar om.

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars titta efter på fyndlistan på Komplett

http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=p965&sortBy=p&minprice...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323508

är annars ett bra tips..

du hade rätt om multipeln, det går inte att ändra den på ditt nuvarande moderkort lite B faktiskt.

bara o bita i det sura äpplet..hehe..

P5B är annars en riktig hit...klockar bra faktiskt för den som inte är ute efter lite extra som Deluxe modellen erbjuder.

lycka till iaf!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanon det dära med fyndhörnan det har jag inte tänkt på tidigare

Har sett att många kör runt på P5B korten är det något att rekommendera? alltså typ:
329776
Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16 - Demo
Asus P5B-E, P965, S-775, ATX, GbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16 - Demo

Eller vad ska man satsa på? Vill ju inte köpa ett dyrt kort nu eftersom jag redan köpt ett skitkort som inte vill funka som jag vill.

Infa eller Subrosa har ni lust att gå in på:
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=p965&sortBy=p&minprice...
och titta efter ett billigt men dugligt kort till mig? Som sagt är ingen hardcore klockare så behöver inte ha allt lulllull som finns men vill ju självklart ha ett kort som är bra mycket bättre än mitt 945P som jag har nu

Tack boys!

Permalänk
Medlem

Ok...

Detta..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323508

Eller Detta..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333536

är mina tips! men min röst lutar mest åt P5B.

Hoppas det går bra med valet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

höja volten på ddr2/fsb och en aning på cpu, då ska den komma ihåg inställningarna efter reboot. 965P-DS3 har samma 'problem'. Annars sök på google efter "ds-3" +cold +boot , då kommer du hitta massa bra info om cold boot 'problemet'

Cheers

Visa signatur

e6600@~3.2ghz (8*400) | tuniq tower 120 | ga-965p-ds3 v3.3 bios f12 | 2gb corsair pc5400 4-4-4-12-2t@800mhz | radeon x1950pro ultimate w/zalman fan | 2*500gb spinpoint t166 sata2 | antec sonata III 500w psu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekados
höja volten på ddr2/fsb och en aning på cpu, då ska den komma ihåg inställningarna efter reboot. 965P-DS3 har samma 'problem'. Annars sök på google efter "ds-3" +cold +boot , då kommer du hitta massa bra info om cold boot 'problemet'

Cheers

Aha då ska jag ta och kolla upp det dära med engång.
För är jävla irriterande problem det där skiten

Men annars får jag kör på ett:
Asus P5B-E PLUS, P965, S-775,ATX,GbLAN, SATAII,Firewire,PCI-Ex16+PCI-Ex4
som Infa tipsade om.
Har det kortet också ColdBoot problemet eller?

Permalänk
Medlem

Nepp, inte vad jag vet om.. inte sett nåt problem med dessa kort i denna P5B familj, du kan nog få en jädra massa bra kommentarer om dessa kort... haft/har ett P5B deluxe... ALDRIG krånglat nånsin med nånting.

finns lite små problem...som med alla kort , men inget som är så fel att det inte funkar, tror du gör ett bra val. Iaf tills vidare, när X38 familjen kommer..så är det ett bra val.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Behöver hjälp med min E6420 & DS3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk

Någon som har något bra tips på hur jag ska gå vidare med detta problem?
Multipeln är ju tydligen låst på mitt moderkort så den kanjag inte röra men någon som kan ha något bra tips på att testa mig fram? Måste jag börja höja volten tro?

DIMM OverVoltage Control
PCI-E OverVoltage Control
FSB OverVoltage Control
CPU Voltage Control

Det är dom sakerna jag kan höja men har testat att öka på för FSB och för DIMM utan några störe framgångar.

Ställ inte minnena på Auto - gå istället till BIOS huvusmeny och tryck Ctrl+F1, sedan har du möjlighet att ställa in minnena som du vill (t ex 5-5-5-15 till en början).
DIMM overvoltage borde vara +0.3V på dina minnen (kontrollera med Easy Tune 5 - de ska då ha 2.1 V (kolla specen på minnena också)).
PCI-E overvoltage borde vara kvar på Normal, även FSB (till en början). Nordbryggan (G)MCH kan du höja en aning (+0.10 V t ex). vCore höjer du efter behov beroende på vilken kylning du har (testa temp med TAT).

Jag har själv ett DS4 kort så jag kan inte ditt bios i detalj, men jag utgår från mina egna erfarenheter med DS4. Förresten bör du börja med att flasha till senaste Bios - beta versionerna brukar vara helt OK att testa (dock på egen risk).

Edit: Ställ in SPD på 2.0 (dvs minnena går på 2*FSB).
PCI-E ska vara på 100 - inte Auto. I övrigt bör du läsa överklockningsguiden för c2d processorer där övriga inställningar (Disable EIST osv) finns detaljerat beskrivna. Du borde även hoppa lite högre med FSB - 267 är förmodligen samma som 266, testa 270 direkt, sedan 280, 290, 300, 310, ... Good Luck!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen grabbar!

Jag ska iväg till norrland och sätta upp en 3G mast nu men till helgen har jag alltid i världen att fixa och trixa!

Ska ta och testa lite mera när jag kommer hem men nu måste här sovas
Godnatt och tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

var kan ajg hitta denna "noob" clock guiden alla pratar om vill klocka min E6600

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
var kan ajg hitta denna "noob" clock guiden alla pratar om vill klocka min E6600

Här finns den:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...