Permalänk
Medlem

E6750,moderkort,minnen,grafikkort?

Tjenare!

Min nuvarande dator håller på att bli instabil och tänkte uppgradera lite, eftersom jag bara har s754 just nu så känns det ovärt att göra nått åt den. Så ska köpa nytt moderkort,processor,minnen,grafikkort!

Jag hade koll på saker förut men nu har jag inte varit inne i datorvärdlen ett tag så undrar vad man ska ha för grejjer riktigt

Är en E6750 rätt prolle att satsa på?

Tänkte mig från 4000-7000 får det kosta därikring!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

- 8800GTS 640mb ~3300 kr
- E6850 ~2400 kr eller Q6600 ~2400 kr (beroende på om man vill köra dual eller quad)
- Asus P5K DLX ~2100 kr eller Gigabyte P35-DS4 ~1500 kr
- Corsair XMS2-6400 2gb CL5 ~900 eller CL4 ~1000 kr

det är setup jag själv skulle kunna tänka mig. tyvärr ligger den ju lite över din budget men du kan ju spara in lite genom att satsa på en e6750 istället och kanske ett billigare grafikkort (beror lite på vilken upplösning du lirar i).

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Beror på om du ska ha för nytta eller spel. För spel känns en E6750 som ngt du har mest nytta av om du kör ett 8800GTX som grafikkort också. Annars är det väldigt få spel som behöver riktigt så mycket processor just nu. Det är primärt just när du kör GTX'et som du kan få processorn som flaskhals.

För din budget verkar en E4300 eller E4400 för 1000 kr, minnen för 800kr (DDR667, tex Corsair ValueSelect), moderkort 1000 kr, samt resten till grafikkort (2900XT eller GTS 320/640 - beroende på vilken upplösning och vilka inställningar du vill köra på - dvs 2700-3700 kr) mer balanserat om du just ska spela spel primärt. Då landar du på 5500-6500 kr. 8800GTX ligger trots allt på nästan dubbla pengarna så då ryker din budget.

Permalänk
Medlem

hmm okej såg ju rätt smaskigt ut alltså egentligen spelar jag inte så mycket nu men skulle man ha en vassare dator skulle man ju självklart spela mycket mer!

om jag ska säga lite mer vad jag är ute efter så är det en så prisvärd dator som möjligt! gärna klockvänlig så man inte står i samma träsk om ett halvår igen.

Sen vet jag inte om minnena behöver vara så bra?
Moderkortet vad ger jag upp om jag köper ett billigare?

Fan vad dumt det känns att fråga, förut hade man ju stenkoll på all denna skit haha voltmoddade mitt prisvärda 6800LE och var toknöjd
skulle vara gött om ni hjälpte mig!

tack för svaret btw.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
hmm okej såg ju rätt smaskigt ut alltså egentligen spelar jag inte så mycket nu men skulle man ha en vassare dator skulle man ju självklart spela mycket mer!

om jag ska säga lite mer vad jag är ute efter så är det en så prisvärd dator som möjligt! gärna klockvänlig så man inte står i samma träsk om ett halvår igen.

Sen vet jag inte om minnena behöver vara så bra?
Moderkortet vad ger jag upp om jag köper ett billigare?

Fan vad dumt det känns att fråga, förut hade man ju stenkoll på all denna skit haha voltmoddade mitt prisvärda 6800LE och var toknöjd
skulle vara gött om ni hjälpte mig!

tack försvaret btw.

Ska du överklocka lite lagom så håll dig till de vanliga modellerna på moderkort - typ Asus P5K, P5N, eller Gigabytes motsvarande (tusenlappen). Dom är bra att överklocka, medan de än mer strippade moderkorten ofta är struliga att klocka. Ska du klocka MYCKET, så är det ett riktigt bra moderkort du ska ha, typ P5K Deluxe (eller P5N Deluxe). Jag gillar Asus eftersom dom är enkla att överklocka och kan köra med max 1-2 sämre fps med 667-minne som är klart bra i pris.

Om du multitaskar extremt mycket eller jobbar mycket med 3D eller så kan du överväga billigaste Quad'en som prolle. Du har dock idag inte ut något av den i spel (jämfört med pristillägget). Om du inte spelar så mycket kanske ett GTS 320 duger, för du kanske inte är lika petig på att ha allt godis påslaget medan du lirar i 1600x1200 eller högre då. GTS 320 är klart mest pris/prestanda i just nu, så för dig kanske det är värt att stiga upp lite i processor från den 4300-4400 som jag föreslog först om du ändå inte ska spela så himla mycket utan mest vill ha en bra allround som hänger med. Håll dig bara från att spela med alla options på, alternativt spela i mindre än 1600x1200 så går det precis hur bra som helst med GTS 320.

Permalänk
Medlem

okej tack för svaren, vill självklart att jag inte ska behöva göra såhär om 2 år igen, vill säga byta allt (nästan)

menar att amd kanske är bättre om något år eller vad tror ni? vill bara kunna uppgradera processor, sen kanske grafikkort sen är man tillbaka med igen

då den dagen kommer vill säga, mycket framtidstänk

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

har satt ihop ett paket. Bra prestanda och klockvänligt, ligger på din övre budget gräns. Men det är det värt imo.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=485740...

du ska helst ha ett nätaggregat runt 500w

Permalänk
Medlem

tackar! fan börjar få lite beslutsångest, behöver även en ny hårddisk nu också då dom verkar pajja som flugor...

så blir 1000:- till då. Jag har ett nätagg på 520watt men vet inte hur bra det är egentligen. Men är det dåligt så köper jag det sen!
men eftersom jag ska vänta med andra inköp så kan jag nog sträcka mig till 8000-8500 för datorn
moderkort,graffe,prolle m fläkt,minnen!

funderar på om E6320 är lika värt? går väl ändå klocka rätt bra? är det värt att lägga några hundra på en E6750 istället?
Vart ska man dra gränsen liksom...tycker det är skitsvårt!

men lägg gärna upp fler förslag blir troligen nästa vecka jag ska beställa så posta på!

apropå spelen då, jag kanske max kommer köra 1280*1024 med lite AA och lite AF annars räcker det gott och väl med 1024*768 för mig också! så länge det flytar. Hackar det blir spelen inte roliga.
Men antar att alla förslag ni slängt upp kan köra alla spel idag på minst 1024*768 med lite AA och AF utan probs?

nu har man då fått lite kött på benen iaf! keep on posting

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hnns
har satt ihop ett paket. Bra prestanda och klockvänligt, ligger på din övre budget gräns. Men det är det värt imo.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=485740...

du ska helst ha ett nätaggregat runt 500w

Det där paketet kanske man ska slå till på! Såg verkligen prisvärt ut.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

jooo det blir nog något liknande för mig! kanske byter ut nånting, sen slänger dit en 500gb sata disk för 1000 lappen också. borde landa på kring 8500~

fan blev dyrare än vad man tänkt sig men vafan, var svinlängesen jag köpte nytt så känner ingen ångest....(än iaf)...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!