Köpråd: Most bang for the buck, “ren” prestanda, 10-14k, hjälp!

Permalänk
Medlem

Köpråd: Most bang for the buck, “ren” prestanda, 10-14k, hjälp!

Och här kommer ännu en tråd… Har ganska nyligt blivit väck min gamla Acer Aspire 5024, så nu vare dags att införskaffa något annat (vid löning). Och tänkte då få lite tips från er då det ändå var 2år sedan man sist var ”inne” i det här träsket…
Om vi ska försöka rikta oss in på något så ligger budgeten ungefär mellan 10 till 14k, och jag är väldigt mån om pengarna så jag vill få valuta för varenda öre ;). Och någon Acer blir det inte igen. Vet faktiskt inte varför men jag har snöat in mig ganska fint på Dell. Och någon Mac blir det inte heller denna gång…
Datorn kommer att bli min huvuddator, och den kommer således användas till spelande, filmtittande, CAD och enklare bildredigering, samt de vanliga office-programmen… har eventuellt också varit inne på om man ska försöka knåpa någe med musik, och vad jag förstår så är det bara externa kort som gäller då? Därför vore kanske FW800 trevligt (åtminstone FW400)? Vad som är viktigt för mig är alltså prestanda och mest för pengarna... vikt, batteritid och storlek har alltså mindre betydelse. Sen verkar det som att en större L2-cache är att föredra mot en snabbare bushastighet? Om man säger 2MB och 800Mhz, mot 4MB och 667Mhz? C2D med T7*** är den med den snabbare FSB på 800Mhz va? Dvs. C2D T5*** den ”gamla” på 667Mhz? Tänkte ranka vad som är viktigt nedan så kanske ni kan tipsa om någon modell, eller rekommendera någon av de nedanstående (ifall jag inte är ute och cyklar)..

Viktigt:
Grafik – minst 256MB dedikerat DDR2 minne (ska klara en del tyngre applikationer, viktigaste komponenten)
Processor – minst dubbelkärning och med minst 2MB L2-cache, gärna FSB på 800Mhz (ingen AMD denna gång)
Byggkvalite (huvva för Acer) ;P
Minne – 2GB, kanaler?
HDD – minst 5400rpm gärna 7200rpm, storlek av mindre betydelse gärna 100GB dock
Goda anslutningsmöjligheter – såsåom gott om USB2.0, gärna FW800, PCMIA-plats, gärna DVI eller HDMI, helst TV-Out (S-VHS), WLAN, gärna BT
Bra betraktningsvinkel
Relativt sval, om som man slipper bränna sig på (ni som haft 5024 vet vad jag menar)

Mindre viktigt:
Vikt
Batteritid
Storlek – mellan 15,4” och 17”
Inbyggda kortläsare
Inbyggt modem (56k)
OS

Jag är egentligen öppen för de flesta märken, så kom med förslag.. tänk på att prestanda (främst grafik) och kvalitet prioriteras..
De modeller jag kikat på är följande:

Dell Inspiron 1720
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se... – Saknar DVI vilket blir ett minus, annars trevlig config med ett bra grafikkort till de priset, C2D T7300 2Ghz 4MB L2-cache, 2GB minne. nVidia GeForce Go 8600M GT med 256 MB DDR2, 17” – .

Dell Inspiron 1520
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se... – I stortsett samma config som 1720, fast med en 15,4” högupplöstskärm istället för 17”-skärm som på 1720. Saknar DVI och HDMI, samme graffe med GT och 256MB – .

Dell Vostro 1500
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se... – Samma config som 1520 och 1720, med 15,4” högupplöstskärm, samt samma grafik GT med 256MB – Vad skiljer 1520 och denna åt egentligen?

Alienware Area-51 m9750
http://www.alienware.com/Configurator_Pages/area-51_m9750.a... – Grym grafik som spöar Inspiron ganska fint, dock bara 1GB minne, och en C2D T5500 (i standard utförande, +1000kr för en T7200) på bara 1,66Ghz och 2MB L2-cache, spränger nästan pris gränsen. 512MB NVidia GeForce Go 7950 GTX, 17”-skärm – Överlägset bäst grafikkort

Asus A7S-7S025C
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=ASA7... – Slö hårddisk på 4200rpm, sämst grafikkort av de ovan rankade, notebook-kamera, Core 2 Duo T7300 på 2Ghz FSB på 800Mhz med en L2-cache på 4MB, 2GB minne, FW800, HDMI, 17,1”-skärm – Bra anslutningsmöjligheter för digitalt ljud och bild, bra processor (FSB och L2-cache, samt klockfrekvens), FW800 EDIT: Verkar ju som att grafiken är kass, tom. sämre än X700 jag hade i 5024an? I sånna fall ryker den direkt!

HP Pavilion DV9575
http://www.inet.se/?page=product&stockid=1968159&a=1968159&... – Samma processor som Asus T7300? Verkar vara okej, men inget som utmärker sej prestandamässigt förutom processorn då? nVidia GeForce 8600M 256MB dedikerat, verkar vara GS? HDMI ingen DVI, BT, 2GB minne, HDD på 5400rpm, TV-out, 17”-skärm – Likvärdig grafik som Dell?

Amilo XI 1554
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111336 – Core 2 Duo T7200 (ej SantaRose), 2Ghz 4MB L2-cache, trevlig grafik som börjar närma sej Alienware med hjälp av Ati Mobility Radeon X1900 256MB dedikerat (DDR2?), 2GB minne, DVI, TV-out, BT, HDMI? 17”-skärm – Trevlig processor och grafik, + för DVI (då jag tänker skaffa en TFT snart)

Zepto Znote 6625WD
http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=278&no... – NVIDIA GeForce 8600GT 512MB (DDR2 eller DDR3)? Hur pass stor skillnad gör 521MB mot 256MB? C2D T7300 (antar att det är 800Mhz och 4MB cache som tidigare), 2GB minne, 120GB 7200rpm, 15,4”-skärm – Verkar vara ungefär jämlik med Dell Inspiron, verkar dock vara mer minne i grafiken, hittar dock inget om anslutningsmöjligheter på denna.. Vad är det för fel på tangentborden som folk pratar om?

Hur är Alienware, Fujutsi Siemens, HP, Zepto och Asus på byggkvalite, support, garanti ärenden etc.? Mkt frågor på en och samma gång, hoppas ni orkar svara.

EDIT: Har nästan bestämt mej för en C2D med den nyare T7***-serien, dvs. med FSB på 800Mhz och 4MB L2-cache. Alienwaren känns trevlig (mest pga. grafikkortet) men processorn avskräcker lite (samt pris ;P), är den en flaskhals i det systenet? Sen är det bara 1GB och dessutom så korkat som 2x512..
Är det amerikanskt tangenbord på någon av ovan nämda modeller? Tänker främst på Alienwaren och Zepton..

Vore också bra om någon kunde tala om vila som stöder DX10 av korten till ovan nämnda datorer.. Hur blir 17” på en bärbar, för stort? Ska försöka fara ut i handeln och känna mej för lite.. känns kanske som det lutar åt en 15,4”-högupplöstskärm.
Vet vart hemskt mycket information och frågor, hoppas ni orkar ta er tid och läsa igenom och svara, mycket uppskattat i alla fall..

EDIT2: Tror jag stryker Asusen som verkar ha kasst grafikkort, samt HPn som iofs är trevlig, men som jag inte tycker känns värd pengarna, ni får säga till om ni tycker det är fel...
Hur vet man om det är GS eller GT på 8600-korten?!

EDIT3: Jag har haft mkt hjälp av dessa sidor där man kan kolla hur olika grafikkort och processorer står mot varandra, samt kolla 3DMark-scores på olika modeller.

http://www.notebookcheck.com/Mobile-Grafikkarten-Benchmarklis... - Jämförelse av grafikkort

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.... - Jämförelse av processorer

http://kettya.com/notebook2/3dmark06.htm - En annan sida med 3DMark06 resultat bland laptops

EDIT4: Santa Rose är Intels nya plattform som återfinns i C2D T7***-serien, observera att det endast är de med ojämna nummer som T7100, T7300, T7500 och T7700 som stödjer den nya plattformen. Dvs inte T7200 etc.
Mer information om Santa Rose kan du läsa här: http://www.tomshardware.se/processorer/20070510/index.html#sa...

EDIT5: Vet inte varför jag fortsätter och skriva i denna tråd men FYI (For Your Information), så tänkte jag bara skriva lite kort om DVI och HDMI då många verkar fundera över detta..

DVI (Digital Visual Interface), är som namnet antyder en digital signal för överföring av enbart "bild" (video). Det finns tre olika typer av DVI-kontaken:

DVI-A - Vilket innehåller enbart analoga signaler
DVI-D - Vilket innehåller enbart digitala signaler
DVI-I - Som innehåller både digitala signaler samt de analoga RGB-signalerna, vilket gör att denna kan kopplas med en adapter till en vanlig VGA-skärm (vilket oftast används på CRT-skärmar)

HDMI (High Definition Multimedia Interface), är en digital kontakt som överför både digitalt ljud och digital bild i samma kontakt.
Har man VGA och HDMI på sin laptop kan man via en konverter, konvertera HDMI signalen till en vanlig digital bild signal dvs. DVI.

Mycket tacksam för alla svar!
VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Kolla asus g1s, tror den precis går över 15K

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Kolla asus g1s, tror den precis går över 15K

Tack för tipset, kollade på prisjakt, den billigaste där gick på 15,9k. Ser egentligen ingenting som skall vara värt att betala 2-3k extra för jämfört med de modeller jag listat, den har HDMI, men om man jämför med HPn, varför ska man betala nästan 1,5k mer för denna?
Känns tyvärr för ovärt att lägga ut så mkt pengar på en burk som inte ger så mkt "buck" ;P. Isf. hade jag hellre lagt ut 1k mer på Alienwaren för en snabbare prolle.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Re: Köpråd: Most bang for the buck, “ren” prestanda, 10-14k, hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken

Har nu förstått att SantaRosa är Intels nya plattform som används i T7***-serien :).

T7100, T7300 och T7500 och T7700. kolla bara efter 800 MHz i fsb. Riktigt bra skriven tråd. önskar att vi kunde lägga lite klister på den

edit: apropå Vostro 1500 vs 1520 så ska det vara samma model förutom att vostro bara finns i svart. den ska tydligen vara riktad mot företag och det finns lite företags-mjukvare alternativ.

Permalänk
Medlem

Zepto går iaf få med svenskt tangentbord, inga problem.. Anslutnings möjligheter hittar du väl på www.zepto.se? i produkt beskrivningen om inte annat.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Alienware datorn är bara dyr.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpråd: Most bang for the buck, “ren” prestanda, 10-14k, hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
T7100, T7300 och T7500 och T7700. kolla bara efter 800 MHz i fsb. Riktigt bra skriven tråd. önskar att vi kunde lägga lite klister på den

edit: apropå Vostro 1500 vs 1520 så ska det vara samma model förutom att vostro bara finns i svart. den ska tydligen vara riktad mot företag och det finns lite företags-mjukvare alternativ.

Tack, kul att du tycker det.. hoppas min lilla research kanske kan vara till nytta för någon annan med.
Ja, det är ungefär det jag kommit fram till med, så det är mest smaksak då vad gäller design? Men det lustiga är att identiska configs. kostar tusingen mindre i Vostron?

Jag har nu iaf. kommit fram till att jag vill ha en C2D med den nya SantaRose-plattformen, samt som "sämst" ett GeForce 8600M GT med 256MB DDR2, stödjer detta kort DX10? Därför känns det nästan som att Alienwaren nästan oxå ryker (annars en fin config där med). Ska på måndag spana in lite olika storleker främst 15,4" och 17" då, vore bra att försöka rikta in sig ännu lite mer.. Ingen som har några tankar om hur mkt det ger att ha 512MB (DDR2) i minne på graffen i Zepton, jämfört med 256MB som bla. är i Dell burkarna?

Reoshi: Jo, hittade den nu har alltså inte DVI eller HDMI, men S/PDIF. Okej låter bra med SV-layout, men är det kvaliten i tangborden dom haft problem med?

flraer: Håller med, den går ju lös på nästan 15,5k fast då ändå med den äldre T5***-processorn och bara 1GB minne.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har läst något om att Zepto i slutet av sommaren/höst ska lägga till HDMI till vissa av sina modeller, bl.a. 6625WD och då kan du ju använda en hdmi>dvi konverter för att koppla till en extern skärm.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Jag tror jag har läst något om att Zepto i slutet av sommaren/höst ska lägga till HDMI till vissa av sina modeller, bl.a. 6625WD och då kan du ju använda en hdmi>dvi konverter för att koppla till en extern skärm.

Låter ju intressant.. vill dock inte vänta alltför långt in i skolstarten på ett inköp. 6625WD, står helt rätt i kurs och prestandamässigt, så även Dell datorerna, det tråkiga är som sagt att både Zepto och Dell saknar HDMI/DVI på sina modeller (jag kikat på). Har Dell några planer på att släppa ngt liknande 1520 med DVI eller HDMI? Det jag är lite osäker med Zepton är att dom verkar haft mindre men ändå påtagliga problem med kvaliten, främst tangenborden? Aja, jag tror inte det är någon större grej, men läste i en tråd att vissa Zepto modeller inte stödjer XP, stämmer det? 6625WD stödjer den XP, Vista?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Alltså, Zepto stödjer inte XP, men deras datorer fungerar utmärkt med xp, precis som andra datorer med samma komponenter. Dock så fungerar inte Santa rosa tex fullt ut i xp, oavsett tillverkare.

Zepto säljer och tillhandahåller bara med drivisar till vista.

Jag har också fått intrycket att 6625WD ska ha ett halvdant tangentbord, förstår dock inte riktigt om det är en smaksak då det som jag förstår det, är att knapparna är mycket lätta att trycka ner (dvs lite motstånd) och ger inte särskilt mycket respons.. Personligen skulle jag inte ha några problem med det, därför menar jag det känns lite smaksak. Men visst, det kanske inte känns kvalitet.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Alltså, Zepto stödjer inte XP, men deras datorer fungerar utmärkt med xp, precis som andra datorer med samma komponenter. Dock så fungerar inte Santa rosa tex fullt ut i xp, oavsett tillverkare.

Zepto säljer och tillhandahåller bara med drivisar till vista.

Jag har också fått intrycket att 6625WD ska ha ett halvdant tangentbord, förstår dock inte riktigt om det är en smaksak då det som jag förstår det, är att knapparna är mycket lätta att trycka ner (dvs lite motstånd) och ger inte särskilt mycket respons.. Personligen skulle jag inte ha några problem med det, därför menar jag det känns lite smaksak. Men visst, det kanske inte känns kvalitet.

Okej.. jadu jag kan inte påstå att jag heller skulle ha ngt problem med det, om det nu är det dom menar. Men du äger en Zepto Reoshi? Hur känns byggkvaliten generellt? Har du vart i kontakt med supporten etc. och hur är dom?

Om man kikar på system med 15,4" skärm så har jag tre aktuella:

Znote 6625WD
http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=281&note...
Konfiguration:
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT 512MB DDR2 (dedikerat)
6 Cell batteri
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare 6xx4W/6xx5WD/2xx5W/3x15W
Inget operativsystem
Tangentbord Znote 6xx5W Grått SE
Miljöavgift
Rabatt 588,- ex. moms
2.00 GHz Intel® Core™2 Duo T7300 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
100GB 7200rpm SATA Harddisk

Kalaset kostar ändock "bara" 10.963,32 kr.

EDIT: Dom andra system föll bort, men här kommer dom med..

Dell Inspiron 1520
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...
Konfiguration:
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
VAL AV FÄRG Espresso Brown med finish i mikrosiden och kamera med 2 megapixlar
LCD-SKÄRM 15,4-tums widescreen WXGA+ (1 440x900) TFT-skärm med TrueLife™
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT nVidia® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB DDR2 dedikerat grafikminne
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Kostar 12789:- (med studentrabatt 5% från CSN)

Dell Vostro 1500
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...
Konfiguration:
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7300-processor (2,0 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Business - svenska
SINNESRO 3 års nästa arbetsdags service på plats
LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™
INTEGRERAD WEBBKAMERA Kolsvart med matt yta webbkamera med 2,0 megapixlar
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
GRAFIKKORT 256 MB nVidia® GeForce® 8 600M GT
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet
PRIMÄRT BATTERI Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Kostar 12087:- (med studentrabatt 5% från CSN)

Alla dessa tre system (inklusive Znote) är nästintill identiska, det som skiljer är att Znote har 512MB dedikerat och utan OS, Inspiron 256MB dedikerat med Vista Home Premium, Vostron med 256MB dedikerat med Vista Business. Så detta måste ju betyda att Zepton är den mest prisvärda?
Och vad i hela friden gör att det skiljer 600 nästan 700kr mellan Vostron och Inspiron, enbart design? Dessutom har ju Vostron 3 års nästa arbetsdags service på plats, vad det nu innebär?

Det lutar mer och mer åt att jag släpper DVI och HDMI, känns som inte värt i nuläget att lägga ut 1,5k extra för det och kompromissa på andra punkter.. så mkt kommer den inte vara kopplad till TVn, det tråkiga är när man kopplar den mot en 22" TFT med VGA... :/

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Dessvärre antar jag att du betalar Inkl. moms?
Dock enligt mig fortfarande mkt prisvärt.

Och jag äger en zepto ja, men 3415W och 6625WD är från olika ehm tillverkare, 3415W säljs även som Compal Fl-90.. Medans 6625WD är zeptos egen. Vad jag hört skall dock 3415W hålla lägre kvalitet, men då jag är extremt nöjd och faktiskt inte kan klaga på kvaliten (så länge det är plast vi snackar om) lär ju då inte 6625WD vara av låg kvalite..

Support har jag inte behövt vilket jag är glad över. Men vad jag hör från flera på forumet som dessvärre behövt support, är den mycket bra.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

kicken zepto är helt okej men de har lite problem med qualitet. tangentbord är skräp och de blir varm som satan. men man får mest för pengar. en 8600m gt med 256mb och en med 512mb är nästan lika bra. 512mb hjälper bara i högre upplösning vilket oftast blidskärm inte orkar med så en 256mb och 512mb är lika bra men om du få en med 512mb ta den. kolla också att de är gddr3 inte gddr2. acer 5920g har såna gt med gddr2 vilket gör att de få mindre på mark05. alla hp´s modeller har bara geforces 8... gs. de har inga gt. jag skulle rekommendera
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336998&view=detailed men man hittar den säker för lite mindre pengar. dock bara en geforce 8600gs 256mb upp till 1g. den blir lite varm!
eller kanske en sånt men jag gillar inte zepto http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112805
alienware i alla ära men to much for the power you get! It´s just the name you pay for! dell tro jag få du mycket power för lite pengar som http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

lycka till, jag kommer att köpa den här http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113374 men för 9450kr! sweeeet är på semester i schweiz och de har bara 7% skatt på de!

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem

vilken blir varm som satan?:p

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Znote 6625WD och Znote 3415W. finns många som har problem med värme utveckling.

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem

Konstigt, min 3415W har nada problem med värmen. I cs:s ligger gpun på runt 72 grader, kan väl inte kräva mer? Har aldrig känt att den blir obehagligt varm heller, det bränns alltså aldrig..

vad baserar du det på?

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

kolla på notbookcheck.com eller net och läs lite där.

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundi
kicken zepto är helt okej men de har lite problem med qualitet. tangentbord är skräp och de blir varm som satan. men man får mest för pengar. en 8600m gt med 256mb och en med 512mb är nästan lika bra. 512mb hjälper bara i högre upplösning vilket oftast blidskärm inte orkar med så en 256mb och 512mb är lika bra men om du få en med 512mb ta den. kolla också att de är gddr3 inte gddr2. acer 5920g har såna gt med gddr2 vilket gör att de få mindre på mark05. alla hp´s modeller har bara geforces 8... gs. de har inga gt. jag skulle rekommendera
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336998&view=detailed men man hittar den säker för lite mindre pengar. dock bara en geforce 8600gs 256mb upp till 1g. den blir lite varm!
eller kanske en sånt men jag gillar inte zepto http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112805
alienware i alla ära men to much for the power you get! It´s just the name you pay for! dell tro jag få du mycket power för lite pengar som http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

lycka till, jag kommer att köpa den här http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113374 men för 9450kr! sweeeet är på semester i schweiz och de har bara 7% skatt på de!

Mm, någon sådan slags uppfattning har jag med. Hpn där verkar inte vara så hemskt prisvärd heller (ser nu att det är den jag kikat på), dessutom inte om den är med GS, blev nu lite intresserad av Zeptos 3415W, men jag blir lite smått avskräckt också när jag läser om en del kompatibilitets problem mellan Zeptos datorer och XP/Vista.. dessutom så låter det ju inge vidare om dom har tendenser till värmeproblem, har jag fått nog av med Acern. Och appropå Acern du är sugen på så kan jag tyvärr inte råda dej en Acer, byggkvalite i underkant, visst mkt prestanda för pengarna som zepto, men jag tror acer är värre än zepto, supporten är ett skämt för sej med...

Reoshi: Du skulle inte kunna kolla några värden på CPUn, GPUn, HDD etc. med Mobilemeter? Den använder sej inte av SpeedStep och klockar ner sej i spel, pga. att den blir för varm?

hundi: Vad tror du om Dell Inspiron 1520 (systemet jag skrev om ovan), måste inte det vara ganska prisvärt? Och för den delen Vostron 1500?
Alla GeForce 8600M GT jag sett så är det väl GDDR2 på, men de finns alltså även med GDDR3? Gäller det både 256MB och 512MB versionerna? Och hur pass mkt blir skillnad i "verkligheten" mellan GDDR2 och GDDR3, är det bara "poängen" som ändras, eller gör det verkligen skillnad?

Sen verkar 3415Wn bli billigare om du beställer från Zepto själva än från DustinHome..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

"Du skulle inte kunna kolla några värden på CPUn, GPUn, HDD etc. med Mobilemeter? Den använder sej inte av SpeedStep och klockar ner sej i spel, pga. att den blir för varm?"

jag förståd inte riktigt allt det där "Den använder sej inte av SpeedStep och klockar ner sej i spel, pga. att den blir för varm?" var det en fråga?

men iaf, kan ge lite temp info från notebook hardware control.
allt är 'orginal' dvs inget voltat eller klockat.

Idle; CPU - 53C / HDD 48C / GPU 58C

Cs:s; CPU 60-62C / HDD 50C / GPU 72C~

ehm pallar inte gå in mer seriöst för det atm, men jag hade MSN, Firefox och Foobar2000(med spelade musik på laptop högtalarna) samt en rad andra applikationer igång.

då jag inte kan stänga av msn atm väntar jag med ett ev. mer ingående test.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
"Du skulle inte kunna kolla några värden på CPUn, GPUn, HDD etc. med Mobilemeter? Den använder sej inte av SpeedStep och klockar ner sej i spel, pga. att den blir för varm?"

jag förståd inte riktigt allt det där "Den använder sej inte av SpeedStep och klockar ner sej i spel, pga. att den blir för varm?" var det en fråga?

Hehe ja, ursäkta ;P. Men tex. processorn i min gamla Acer 5024 hadde något som kallades SpeedStep, så när processorn mest var i idle när man surfade etc. så klockade den automatiskt ner sig till 800Mhz 4x, och när den belastades och kördes i full load gick den upp till 1,8Ghz 9x. Men ibland när man körde krävande applikationer så blev prollen över 82 grader, vilket var ett gränsvärde då den automatiskt klockade ner sig till 800Mhz, för att inte processorn skulle ta skada. Och därför undrar jag om du upplevt att den gör det, dvs. den blir för varm -> klockar ner sig -> lagg i spel etc.?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

hm, nej det upplever jag inte.. inte lyckats lagga än.

dock har jag inte belastat CPUn så överdrivet mycket, speciellt inte med cs:s då den inte behöver styra nån AI eller liknande.

jag editerade förresten min förra post.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Okej, har nu bestämt mej för Dell. Vet dock inte om jag vill ha 17” eller 15,4”, har inte varit ute och känt efter ännu. Andledning varför Zepto ryker, beror på diverse kompabilitets problem med XP, Vista. Även pga. vissa problem med kvaliten. Har fått nog med värmeproblem, halvtaskig byggkvalite med Acern. Så nu vill jag ha något gediget jag vet kommer funka ”utan” problem.. Fujutsi Siemns Amilo, är en verkligt fin dator som jag skulle rekommendera för er som söker en dator mellan 13k – 15k, den har DVI, grafikkort som än så länge tillhör toppsegmentet X1900, 2GB, men gamla C2D processorn T7200, dvs. inte den nya Santa Rose plattformen, men vad jag läst ska det tydligen inte ha så stor inverkan vad det gäller prestanda, verkar mest vara typ förberedande för nya trådlösa kommunikationer, effektivare kommunikation mellan olika delar etc. HP Pavilion far pga. att den inte utmärker sig ngt specielllt, dvs. inte så mkt ”bang for the buck”, dessutom är grafikkortet ett GS istället för GT. Alienwaren åker pga. av processorn, och minnet, sen är den för dyr. Asusen åker pga. den kassa grafiken. Ja då har jag motiverat mitt val:

Så nu behöver jag hjälp att välja..

[I]Bland 17-tummarna står:
Dell Inspiron 1720
Dell Vostro 1700

Bland 15,4-tummarna står:
Dell Inspiron 1520
Dell Vostro 1500[/I]

Jag tror jag är mer inne på en högupplöst 15,4” (1440*900) med TrueLife, så om vi utgår från det, vilken av Vostron och Inspiron ska man välja? Jag menar jag begriper inte vad som skiljer dom åt? Det skiljer 700:- för samma config vad jag kan se, har man samma kontakter, anslutningsmöjligheter på dom båda, bara att dom är på andra ställen?

Konfigurationen på båda 15,4”-system kan ni läsa nån post längre upp… snälla ge mig tips nu så jag kan bestämma mig någon gång :).

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Vostro 1500 för att den är svart.
Sen tycker jag det är lite småsvårt att motivera 17" köp. Laptop alltså.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Men visst, ibland kan man kanske önska att ens laptop var lite kallare. men min Zepto Znote 3415W är den av tre laptops jag har haft minst värmeproblem med och de andra två tidigare var HP och Fujitsu Siemens.

När jag har råd och lust så ska jag skaffa en bra kylplatta till datorn, men även om jag inte gör det så är jag knappast rädd att datorn någon gång överhättas om inte batteriet får ett flipp och överhättas samt att kabeln i nätadaptorn och smälter fast kontakten i datorn på grund av det, vilket min HP gjorde.

Reoshi, trycks ditt tangentbord också ner sig lite när du skriver på vänster sida?

Det ända som kunde varit bättre med 3415W är skärmens kontrast. Skönt med lång batteritid. Sen undrar jag dock om en hybridhårddisk skulle göra datorn snabbare och om 7200 rpm hårddisk väsnas mer, inför framtida uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

jag har nada problem med mitt tangentbord, otur att just jag skulle få ett så välfungerande då jag antagligen inte kunde brytt mig mindre.

jag tror på 7200rpm framför hybrid..

jag kör med en kemisk kylplatta när jag överklockar, annars finns det absolut ingen anledning.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Vostro 1500 för att den är svart.
Sen tycker jag det är lite småsvårt att motivera 17" köp. Laptop alltså.

Samma som jag tänker, men Vostron är väl inte sämre än Inspiron 1520, vad gäller modekort, chipset etc.?
Känns lite svårt med en 17" laptop, när man är hemma och ska lira blir det ju ändå extern skärm. Visst var det "Privatkund" man skrev om man beställer via internet, hur gör man via telefon?
Finns ju inga bra bilder på Vostron någon stans, någon som vet av någon sida? Inte ens på Dells sida hittar jag några?

Asså jag vill inte vara den som klagar på Zepto, dom gör säkerligen fina datorer, bra med prestanda för pengarna, och egentligen så är nog inte problemen så stora som vissa kanske "målar" upp dom. Men jag orkar verkligen inte denna gång börja småtrixa med en ny dator, men drivisar som inte funkar, små glappt här och där. Visst jag hade kanske kunnat få lite mer prestanda om jag valt en Zepto, men jag kör på Dell denna gång, Zepto finns förhoppningsvis kvar ;).

Fler synpunkter?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Well, kan inte direkt säga att det är ett stort problem heller jag har. Antar det finns lite utrymme mellan tangentbordet och hårdvaran under.

Dock läst om minst en som klagat på att 7200 rpm på Zepto väsnas bra mer än en 5400 rpm. Jag har ingen aning.

Går det bra att överklocka 3415W? Hur överklockar du?

Permalänk
Medlem

Jag gillar zepto mest pga deras valfrihet bland komponenter (vilka är mkt bra) och att man kan slippa satans Vista.. Blev ju som en 800kr+ rabatt för mig att köpa den redan mycket billiga Znote 3415W, då jag skippade OS.. Jag tänker absolut inte köra Vista än på ett tag.

Det som avgör mellan Dell och Zepto är för mig att jag gillar 3415W designen mycket mer än 1520.. Dock är Vostron inte så dum. (gillar diskreta svarta)
Sedan att Zepton hade en väldigt bra fingerprint reader (jag använder mycket ofta) och för att inte tala om ett mycket bra pris.. Angående kvaliten har jag sedan bara blivit positivt överaskad, har inget att klaga på. Uppenbarligen har flera andra inte samma tur dock.. Sedan tror jag faktiskt att många, likt mig, sökt sig till zepto för att dem inte har ngt emot lite fixande, men att sedan många andra gör samma val omedvetna om vad som väntar, o då blire en jävla massa frågetecken. Tycker inte zepto är förtjänt av all kritik tbh. Menar inte att det nödvändigtvis krånglar, men att tex inte välja OS.. Det blir 'trixande' då.

Men det är som sagt jag, och jag har full förståelse för varför man skulle välja en Dell, alla har olika prioriteringar (förutom att jag har rätt hrm!)..

Jag tror Vostro och Inspiron har samma innehåll..Inte insatt men det är hur jag förstått det, men alltså var inte rädd att ringa, dell har trevlig och tillmötes gående personal som brukar ha koll (bortsett från gddr incidenten). bara kolla me dem hur det är att beställa via telefon som privatkund, och om det är något skillnad mellan datorerna annat än färgen, ev. programvara och målgrupp.

Edit: just nu överklockar jag bara GPUn, ingen anledning att göra annat. Det gör jag med nTune (nvidias överklocknings program, även om det inte är särskilt bra.) Har egnetligen ingen anledning att göra det heller, bara lite kul att pressa.. Hittills har det inte varit några problem.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

vostron är lika bra som inspiron men du ska tänka på 2 grejer. Med inspiron få du en lilla fjärnkontroll och du kan välja lite mer extras på inspiron. Vostron är mer gjord för lilla företagere och lite billigare du får ju 3 år garantie men jag skulle tabort den och använda bara 1 år så att du kan köpa en bildskärm med uppl. 1920x1024. hur som helst dell är best på bärbara och om det går nåt fel så kommer de inom 24h och fixar alla problem! jag skulle gå för inspiron som är mer multimedia. 15" eller 17" naja jag skulle välja en 17" om du spelar mycket. annars en 15" om du bär den runt hela tiden och behöver en bra batterie tid.

lycka till

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Medlem

Antar att du ska börja, eller redan studerar på högskolan. Problemet är ju att du inte kommer få din dator förän om 4 -6 veckor på grund av lång leveranstid. Det står massa röd text om det på deras hemsida. Funderar själv på köpa någon av demodeller som du kommit fram till, men det avskräcker att vara utan dator så länge som kanske upp till 6 veckor.

edit:

Eller ännu bättre, du kan numera inte ens beställa en 1520 från dells hemsida, verkligen konstigt. Det finns bara 1521: or.

edit 2: såg nu att man kunde beställa 1520 ändå, men dom hade tagi bort den från listan med bärbara datorer på startsidan...