Permalänk
Medlem

Matten kan vara riktigt kul då man får räkna ut andra saker än bara ner skriva uppgifter som t.ex 2+2, när man har tal där man får lära sig lite annat med än bara öva på att kunna dividera osv.

Permalänk

Det är intressant det där. Jag hade grova problem med motivationen i skolan. Gled mest igenom gymnasiet. Matten var inte särskilt kul. Jag pluggade inte många minuter på egen hand. Missade tom betyg i matte E. Men jäklar vad glad jag är idag att jag trögade mig igenom skiten. För rätt var det var så hittade jag en linje på KTH som jag verkligen ville gå. (Tack högskoleprovet:) ). Nu ska jag börja år 3 av 5. Och det är nu man börjar fatta vad man kan göra med matematik. Speciellt inom min intressesfär. Det finns ju massor med spännande som man aldrig får veta nånting om när man är yngre, då är det bara matte för att ta sig till nästa sida (som så ofta sagts här). Visst, kursen Differentialekvationer var hemsk. Men det finns ju så mycket annat kul såsom strömingsmekanik, hållfasthetslära, termodynamik, ljud och vibrationer o.s.v.

Nu skriver jag väldigt svamligt ser jag. Men det jag försöker säga är att jag tycker man borde få större inblick i vad som faktiskt görs med matematik. Inte bara matematisk onani som vissa genier gillar utan en massa tillämpade saker som gör att vardagen vi lever i ser ut som den gör...

Jag klistrar in en spännande bild som illustration till min post

Permalänk

mmmm men det grundläggande behövs alltid; och det jag tycker är mer konstigt är isf varför räknas slöjd/hemkunskap/bild lika mycket som matte/svenska/engelska??

Det enda som jag gillar med matte är att det är lätt att veta vad man måste kunna och att betygen kommer efter kunskap... det är inte som i bild, där vi får uppgifter likande: rita en bild... Hur kan någon bedömma den????

-"Nja, du glömde ögonbrynen på hunden så du får bara ett VG"?

Det man måste lära barn är att "kunskap är makt"...

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Säg en enda gång då en vanlig medelsvensson faktiskt skulle ha nytta av den matte man läser?

Som jag sa tidigare, jag tycker mer det handlar om att träna upp sitt logiska tänkande.
Samma sak med att gå på gym ju, eller löpträna. Hur ofta måste du faktiskt springa typ en mil? Det är nog inte många som är ute och springer för att bli snabbare, utan snarare för att rent allmänt få mer ork, på samma sätt som man inte räknar matte för att kunna räkna ut galna saker, utan för att träna upp sitt logiska tänkande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Som jag sa tidigare, jag tycker mer det handlar om att träna upp sitt logiska tänkande.
Samma sak med att gå på gym ju, eller löpträna. Hur ofta måste du faktiskt springa typ en mil? Det är nog inte många som är ute och springer för att bli snabbare, utan snarare för att rent allmänt få mer ork, på samma sätt som man inte räknar matte för att kunna räkna ut galna saker, utan för att träna upp sitt logiska tänkande.

Sant, men logiskt tänkande går att träna på massvis av andra sätt utöver matte. Problemet är nog inte att matte i sig skulle vara speciellt tråkigt eller roligt, utan allting runtomkring. Människor som inte gillar matte kan vara hur logiska och kvicktänkta som helst ändå, men eftersom det finns någon slags absurt uppbyggd hype kring just matematik (eller ja, alla studier idag, frågan är bara hur mycket) så har det ju blivit ett mått på ens mentala kapacitet, vilket är helt uppåt väggarna om man frågar mig.

Mest tydligt är ju detta när det gäller alla data-inriktade utbildningar som finns. För även om man inte skall syssla med matematik med datorerna alls, så räknas matte som någon slags grundkrav för att man skall kunna hantera ett tangentbord även fast de två inte behöver ha någonting med varandra att göra. Att man vet hur man hanterar mjukvara eller pysslar ihop ett system betyder inte att man per automatik kan dra kvardratroten ur sexsiffriga tal i huvudet. När man sen utformar lärandet av matte enligt modeller som var omoderna redan på 1800-talet så blir det ju inte bättre än att man har lastat ihop nästan alla sätt att få folk att ogilla ämnet. De enda som egentligen inte har en anledning att tycka illa om matte är de få som både gillar siffror och kommer behöva kunskaperna, nästan alla andra har minst en anledning att ogilla matte, vilket är synd eftersom det mesta av dessa anledningar beror på utformning och omvärlden och inte ämnet i sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Va trist att nästan ingen verkar klara av att föra den här diskussionen utan att förlöjliga och dra overkliga exempel.
T.ex. som att "hantera ett tangentbord" är allt man gör på datorinriktade utbildningar. Eller att "dra kvardratroten av sexsiffriga tal" är något de lär ut och kräver.
Datorutbildningar innehåller exempelvis en hel del programmering, som innehåller en hel del matematik.
Sedan bör personen kunna kommunicera med en ingenjör inom ett annat område.
Är jag inne på fel utbildningar? Ge mig isåfall konkreta exempel på vilka du menar, så kan jag nog finna en anledning som passar den med.

Permalänk
Medlem

för att återgå lite till diskussionen. Jag tycker det verkar jätte bra. Jag menar dagens matteundervisning är alldeles för monoton och passar alldeles för få. Frågan är mer om boken kommer användas eller tillåtas att användas i undervisning? Jag tror undervisningen måste bli bättre på att lära ut på olika sätt och inse att alla inte lär sig lika. Visst skolverket har förstått detta och det står i styrdokumenten men vad hjälper det när många lärare tycker att man skall göra som man alltid gjort?

Nu vet jag att det finns bra lärare så det är inte det jag kritiserar. Att lärar ut handlar om att göra det roligt, utmanande på studentens villkor inte lärarens.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Mest tydligt är ju detta när det gäller alla data-inriktade utbildningar som finns. För även om man inte skall syssla med matematik med datorerna alls, så räknas matte som någon slags grundkrav för att man skall kunna hantera ett tangentbord även fast de två inte behöver ha någonting med varandra att göra.

Nu är det förvisso lite oklart vilken utbildningsnivå den här tråden handlar om men om vi antar att det gäller gymnasienivå är väl rådet till den som vill programmera utan att räkna att inte läsa naturvetenskapsprogrammet. Förvisso blir man kanske inte behörig att söka ingenjörsprogram senare, men det vill man förmodligen ändå inte om man besväras av matematik.
Gäller det istället högskolenivå är väl knepet att inte läsa ingenjörsutbildningar (i synnerhet inte civilingenjörsutbildningar). Dessa kan innehålla innehålla datorrelaterade kurser av olika slag, men har även många matematikkurser (just för att de är ingenjörsutbildningar, inte för att de innehåller tangentbordskurser). En följd av att man inte går ingenjörsutbildningar är att man inte får någon ingenjörsexamen och möjligen kan det vara svårt att hitta någon annan datorrelaterad utbildning som har samma goda status. Detta hör dock inte till denna diskussion.

Citat:

Att man vet hur man hanterar mjukvara eller pysslar ihop ett system betyder inte att man per automatik kan dra kvardratroten ur sexsiffriga tal i huvudet.

Och förmågan att i huvudet kunna utföra beräkningar av detta slag har väl inte så mycket med matematik att göra. Jag har förvisso inte någon källa på detta, men jag misstänker att majoriteten av världens matematiker inte besitter denna.

Citat:

De enda som egentligen inte har en anledning att tycka illa om matte är de få som både gillar siffror och kommer behöva kunskaperna, nästan alla andra har minst en anledning att ogilla matte, vilket är synd eftersom det mesta av dessa anledningar beror på utformning och omvärlden och inte ämnet i sig.

Just att gilla siffror har väl kanske inte heller så myket med matematik att göra, men jag skulle hävda att den sifferfetischism som genomsyrar grundskolans matematikundervisning (och som förmodligen har blivit vanligare då folk vill ha mera konkreta uppgifter) har stor skuld till den tristess som ofta präglar matematiklektioner. Att räkna ut numeriska lösningar på hundratals uppgifter av samma typ är väl inte särskilt givande i längden. Var är algebran när den behövs? Och varför gick så stor del av trigonometriundervisning och liknande ut på att med hjälp av miniräknare finna numeriska lösningar? Miniräknare förresten, vems idé var det? Skall man läsa matematik bör man väl ägna sig åt matematik, inte siffror. (Nu talar jag helt från mina egna erfarenheter, och till undervisningens försvar kan man tillägga att ljuspunkter som integraler och komplexa tal givetvis fanns.)

Permalänk

Vi kan hålla med om att undervisningen i skolan är lite fel...

Undervisningen passar de sämsta... ingen movitivering för bättre... och de sämsta som undervisningen anpassad till vill inte lära sig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är det förvisso lite oklart vilken utbildningsnivå den här tråden handlar om men om vi antar att det gäller gymnasienivå är väl rådet till den som vill programmera utan att räkna att inte läsa naturvetenskapsprogrammet. Förvisso blir man kanske inte behörig att söka ingenjörsprogram senare, men det vill man förmodligen ändå inte om man besväras av matematik.
Gäller det istället högskolenivå är väl knepet att inte läsa ingenjörsutbildningar (i synnerhet inte civilingenjörsutbildningar). Dessa kan innehålla innehålla datorrelaterade kurser av olika slag, men har även många matematikkurser (just för att de är ingenjörsutbildningar, inte för att de innehåller tangentbordskurser). En följd av att man inte går ingenjörsutbildningar är att man inte får någon ingenjörsexamen och möjligen kan det vara svårt att hitta någon annan datorrelaterad utbildning som har samma goda status. Detta hör dock inte till denna diskussion.

Att det finns vägar runt det vet jag, men min poäng är densamma. Matte idag är överskattat, inte minst av samhället och skolan själv. Man försöker blanda in det på så många ställen som möjligt och använda och hålla upp det mot skyarna så ofta det bara går även fast det med lite sunt förnuft inte alls behövs. Hade det varit ett dator eller tv-spel så hade det kallats för över-hypat för längesedan. Detta leder sen i förlängningen till att de som läser matte får lida och ha tråkigt trots att det under andra omständigheter säkerligen hade kunnat vara mycket bättre.

Citat:

Och förmågan att i huvudet kunna utföra beräkningar av detta slag har väl inte så mycket med matematik att göra. Jag har förvisso inte någon källa på detta, men jag misstänker att majoriteten av världens matematiker inte besitter denna.

Nej det var mest ett exempel på hur felaktigt matematik värderas i samhället. Det används som någon slags måttstock på hur begåvad man är både generellt och till och med inom områden som inte ens behöver vara relaterade.

Citat:

Just att gilla siffror har väl kanske inte heller så myket med matematik att göra, men jag skulle hävda att den sifferfetischism som genomsyrar grundskolans matematikundervisning (och som förmodligen har blivit vanligare då folk vill ha mera konkreta uppgifter) har stor skuld till den tristess som ofta präglar matematiklektioner. Att räkna ut numeriska lösningar på hundratals uppgifter av samma typ är väl inte särskilt givande i längden. Var är algebran när den behövs? Och varför gick så stor del av trigonometriundervisning och liknande ut på att med hjälp av miniräknare finna numeriska lösningar? Miniräknare förresten, vems idé var det? Skall man läsa matematik bör man väl ägna sig åt matematik, inte siffror. (Nu talar jag helt från mina egna erfarenheter, och till undervisningens försvar kan man tillägga att ljuspunkter som integraler och komplexa tal givetvis fanns.)

Nej att gilla siffror behöver inte ha så mycket med matematik att göra, men det underlättar ju med tanke på just hur utbildningarna idag är utformade. Monotont lösandes X antal av samma uppgift fast med olika siffror, om och om igen... det är liksom inte konstigt att folk uppfattar matematik som tråkigt. Lägger man sedan till denna mystiska status som matematik har fått så har man helt plötsligt en massa människor som läser det bara för att de känner att de måste, och det är inte heller underhållande. Och efter det har man alla som kanske bara har svårt för just matematik och simsalabim så har man ett ämne som egentligen bara kan vara kul för en ytterst liten grupp av de som läser det trots att ämnet med rätt utformning kan vara hur kul som helst för riktigt många.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Matte idag är överskattat, inte minst av samhället och skolan själv. Man försöker blanda in det på så många ställen som möjligt och använda och hålla upp det mot skyarna så ofta det bara går även fast det med lite sunt förnuft inte alls behövs. Hade det varit ett dator eller tv-spel så hade det kallats för över-hypat för längesedan. Detta leder sen i förlängningen till att de som läser matte får lida och ha tråkigt trots att det under andra omständigheter säkerligen hade kunnat vara mycket bättre.

Huruvida det är överskattat kan dock diskuteras. Jag förstår att folk som läser naturvetenskapsprogrammet och motsvarande utan att vilja läsa matematik vantrivs, men de har valt fel program från början. Vill man däremot senare studera till ingenjör eller liknande (och sådana är en bristvara i dagens samhälle) är matematik kanske det viktigaste man kan läsa, så jag vill hävda att det endast är positivt om blandar in det överallt. Håller man sig utanför naturvetenskapsprogrammet är det väl mest matematik A som gäller, och den är väl inte mera onödig än många andra kärnämnen.

Citat:

Monotont lösandes X antal av samma uppgift fast med olika siffror, om och om igen... det är liksom inte konstigt att folk uppfattar matematik som tråkigt. Lägger man sedan till denna mystiska status som matematik har fått så har man helt plötsligt en massa människor som läser det bara för att de känner att de måste, och det är inte heller underhållande.

Precis. Monotont och tråkigt har det ofta en tendens att bli. Jag har dock en känsla av att löningen är att göra undervisningen mera teoretisk vilket antagligen inte kommer glädja dem som från början valt fel program. Varför väljer man då fel? Och varför byter man inte om man inte trivs? Är det it-utbildningar och dylikt på högskolenivå som ej är ingenjörsutbildningar som saknas? Många frågor blir det.

Permalänk
Medlem

Matematiken har fått en "mystisk status" eftersom det är den enda oföränderliga vetenskapen utöver logik.

Eulers formel gäller förr, nu och alltid i framtiden.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Matten var kul tills den blev tråkig. Valde att ta bort Matte D och E , då Matte C var riktigt tråkig. Visst, fick VG, med god marginal.. men det var ju inte kul för det.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Kul iniativ måste jag säga! Önskar att jag hade roligare böcker när jag var yngre. (Vet iofs inte om det hade hjälpt men ändå)
Är askass på matte och har alltid varit. Kan inte hela multiplikationstabellen ens och måste räkna enkla tal på fingrarna.

Jag är bättre på språk etc men det tycker jag är tråkigt. IT lockar mycket mer. Så himla synd att det krävs Matte C+ på nästan alla kurser ^_*

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk

ursäkta om jag tar lite off-topic men jag har räknat både B och C och jag undrar vilken igenteligen är svårast?

För B har man halva tiden som man har för C eller? men sedan är C svårare än B
Så är det svårighetsgraden eller tidsbegränsningen som är jobbig?

För ni som tycker B är jobbigare är det väl så svårigheten inte spelar så stor roll utan att memorisera matten...

För ni som tycker C är jobbigare är det väl så att tiden inte spelar roll utan att ni har lätt för att komma ihåg men måste fundera mer innan ni kan svaret....

Bara en liten hypotes.....

EDIT: tycker igentligen inte att multiplikationstabellen är matte.... det handlar ju bara om att snabbt komma ihåg och rabla upp... Senare räknar man aldrig tal i huvudet utan jag har till och med börjat skriva saker som 5*6 på min TI84+.

Huvudräkning är överskattat... Antingen är det enkla tal (plus, minus, entals gånger och dividering till hela tal) eller tal du måste skriva upp och ta miniräknare! Varför kunna 1,35*2,5 i huvudet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine

EDIT: tycker igentligen inte att multiplikationstabellen är matte.... det handlar ju bara om att snabbt komma ihåg och rabla upp... Senare räknar man aldrig tal i huvudet utan jag har till och med börjat skriva saker som 5*6 på min TI84+.

Huvudräkning är överskattat... Antingen är det enkla tal (plus, minus, entals gånger och dividering till hela tal) eller tal du måste skriva upp och ta miniräknare! Varför kunna 1,35*2,5 i huvudet?

"Senare" som i när? På universitetet är miniräknare förbjudet.
Huvudräkning kan ju vara lämpligt när du vill hitta lösningarna till ekvationen 73y + 14x = 403

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk

VA?!?! får man inte ha miniräknare på universitetet!?!?!? HJÄÄÄÄÄÄLP!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är klart att du får. Dock inte på tentan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Man får inte ha det på de grundläggande matematikkurserna Lite jobbigt för oss som aldrig lärde oss multiplikationstabellen eller är speciellt bra på huvudräkning

EDIT: som ovan, det är förstås på tentorna som förbudet gäller.

Permalänk
Medlem

Nog skiter de i ifall du använder räknare till att integrera när du räknar vanligt på lektionerna. Men att jag menade på tentorna var liksom underförstått.

Visa signatur

Permalänk

men om man räknar med logaritmer måste man ju ha miniräknare (såvida det inte går jämn ut)....

Hur räknar man ut: lg5=??

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

men om man räknar med logaritmer måste man ju ha miniräknare (såvida det inte går jämn ut)....

Fördelen med matematikstudier på universitetsnivå är att man inte behöver göra detta, då svaret ej är intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett förslag är att använda samma metod som den som används i miniräknaren. En taylorserie för log(z).

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Varning följande mening kan innehålla ironi:

MATTE ÄR JU HUR ROLIGT SOM HELST!

Permalänk

......... varför skulle man behöva lära sig logaritmer i huvudet?

Det är ju inte så att man behöver räkna ut det på daglig basis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Matematiken har fått en "mystisk status" eftersom det är den enda oföränderliga vetenskapen utöver logik.

Eulers formel gäller förr, nu och alltid i framtiden.

Det här är en rent felaktig uppfattning. Matematiken är på inget sätt oföränderlig. Det har vi sett massvis av exempel på i historien. Jag skulle t.o.m. vilja säga att själva grunden för matematiken, att vi accepterar vissa axiom och ser vad vi kan härleda ur dessa gör att matematiken till sin natur inte kan vara oföränderlig. T.ex. är eulers identiter en följd av bl.a. konvergens, och konvergens det är en följd dels av vilken metrik man väljer att använda, dels vilket metriskt rum man väljer att operera i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det här är en rent felaktig uppfattning. Matematiken är på inget sätt oföränderlig. Det har vi sett massvis av exempel på i historien. Jag skulle t.o.m. vilja säga att själva grunden för matematiken, att vi accepterar vissa axiom och ser vad vi kan härleda ur dessa gör att matematiken till sin natur inte kan vara oföränderlig. T.ex. är eulers identiter en följd av bl.a. konvergens, och konvergens det är en följd dels av vilken metrik man väljer att använda, dels vilket metriskt rum man väljer att operera i.

Det är ju sant.
Axiomen står en fritt att välja och förändra.
Det som är oföränderligt är väl dock själva implikationerna från axiom till bevis, att givet vissa axiom så följer vissa slutsatser. Det förändras inte med tiden.
Har man tex visat Eulers formler givet något visst axiomsystem så kommer beviset inom detta axiomsystem gälla för alltid.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det är ju sant.
Axiomen står en fritt att välja och förändra.
Det som är oföränderligt är väl dock själva implikationerna från axiom till bevis, att givet vissa axiom så följer vissa slutsatser. Det förändras inte med tiden.
Har man tex visat Eulers formler givet något visst axiomsystem så kommer beviset inom detta axiomsystem gälla för alltid.

Vad jag vet så finns det olika skolor inom bevisföring också, d.v.s. att man har olika syn på vad som utgör ett bevis. T.ex. formalims och intuisionism. Så det är ju inte helt givet att ett bevis från en skola accepteras inom en annan skola, även om man pratar om samma axiomsystem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer ju bra.
Fast de måste dock acceptera andras skolors bevis, givet de andra skolornas förutsättningar, även om de kan ifrågasätta dessa förutsättningar.
Men från sina egna axiomsystem så är det ju fullt möjligt att de andra skolornas bevis inte skulle vara giltiga.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Vad jag menade var att det inte som inom fysik eller läkarvetenskap plötsligt upptäcks att något är helt fel och konstigt.
Det beror förstås på de givna förutsättningarna, pythagoras sats gäller ju bara på rätvinkliga trianglar och det är bevisat att så är fallet. Det är inget man kan komma att ändra i framtiden. Inom fysiken så kan ju saker förändras genom upptäckt av en ny partikel eller vad som helst eftersom den bara är en modell av verkligheten.

Men du verkar mer insatt än mig i det hela så jag kanske har missat något i mitt resonemang. Men det är iaf så jag alltid sett på det.

Visa signatur