Permalänk
Medlem

Uppgradera till draft-N på Macbook?

En kollega till mig som har en macbook planerar att köpa den nya airport extreme, varvid jag påpekade att hans macbook inte kommer kunna utnyttja draft-n tekniken eftersom den inte stödjer det. Då sa han att man kunde köpa en mjukvaruuppdatering från Apple för 35kr som gör det möjligt.

Stämmer det?

För mig låter det konstigt att man kan "låsa upp" draft-n som ligger i hårdvaran, genom en enkel mjukvaruuppgradering.

Har han missförstått saken eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Re: Uppgradera till draft-N på Macbook?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
En kollega till mig som har en macbook planerar att köpa den nya airport extreme, varvid jag påpekade att hans macbook inte kommer kunna utnyttja draft-n tekniken eftersom den inte stödjer det. Då sa han att man kunde köpa en mjukvaruuppdatering från Apple för 35kr som gör det möjligt.

Stämmer det?

För mig låter det konstigt att man kan "låsa upp" draft-n som ligger i hårdvaran, genom en enkel mjukvaruuppgradering.

Har han missförstått saken eller är jag helt ute och cyklar?

Det stämmer att man kan det! På Apples hemsida står det vilka modeller som kan det.

Puss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Um... Jag kanske missförstår, men MacBooken har ju 802.11n ?

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Um... Jag kanske missförstår, men MacBooken har ju 802.11n ?

Det är väl den nya MacBooken som har det direkt ur kartong? Den gamla har stöd för det, men det är tydligen inte aktiverat, eftersom det just bara var en draft. Apple är nog ganska mån om perfekt kompabilitet och sådant innan de släpper något.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ja, alla de här burkarna har 802.11n:

- MacBook Pro med Intel Core 2 Duo
- MacBook med Intel Core 2 Duo
- Mac Pro med AirPort Extreme som tillval
- iMac med Intel Core 2 Duo (dock inte 17-tums, 1,83 GHz iMac)

Men innan Apple släppte sin nya basstation AirPort Extreme i januari var inte 802.11n aktiverat.