Permalänk
Medlem

Asus Extream Striker varmt som fan !!

Oj ursäkta språket men jag har problem med värmen och undrar om det är mitt fel eller om det är fel på moderkortet eftersom det är jag själv som har byggt ihop datorn och jag vet att det är här som finns dom bästa som kan hjälpa mig ! Hade nog inte klarat mig utan denna sidan bara så ni vet !

till problemet

Jag har precis införskaffat mig en dator som jag själv har byggt ihop och självklart fick jag problem, men efter jag läst på denna hemsida så tog jag ut 2gb ur datorn och installationen gick smärtfritt, men senare har jag försökt att updatera bios, och fick i en till 1gb minne och det går bra, men senare tid har datorn bara dött under spel (mest under black or white 2) och har öpppet chassi eftersom jag små pillar ibland och då känner jag att dom kylflänsarna är riktit varma gränsen till bränna mig (kanske överdriver lite men det är varmt). jag låter datorn står lite och sen starta jag dator och samma sak består ok det händer om och om igen hehe hämtade en stor bordsfläkt och satte den på full fläkt rakt på moderkortet (men då försvann tystheten direkt) och det är bara en temporär lösning. datorn funkar bra annars förutom att jag inte kan använda 4gb elr att moderkortet blir varmt.
jag har ju inbyggt temp mätare men kan jag lita på dom för en står på -500 den andra står på 70 och den sista på 34 och cpu står på 83 grader och inga program funkar heller för everest vet inte vilket moderkort jag har och speedfan tror att min fläkt snurrar i 176000 rpm. och min prcessor känns inte inärheten av 83 grader men om ni har några lysande lösningar så skriv så att era händer är nöjda !!

Behöver ni mer info om datorn så skriv !!!!

Hela systemet består av :

moderkort det vet ni redan men det fullständiga namnet är :

Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

sen använder jag intel Q6600 fyrkärniga processor

och 3 gb corsair 800mhz minne eftesom vid fyra så startar inte min dator nått med vista har dom andra sagt men om ni har andra förslag så kom med det med.

en cd läsare som det inte står namn på men den är bra för den kosta 600 kr har tagit den från den gamla datorn

2st samsung spinpoint 500gb

graffe kortet är inget att skryta om men en 8600 gts 256 mb gainword

kyler min processor med denna saken Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes

och allt detta har jag i ett hyfsat fint chassi thermaltake armor jr

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

mm just det ! jag köpte ett asus striker och den var svin varm på nb + sydbryggan så jag bytte skiten till asus commando istället och slapp alla jävelskaper

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Moderkort med 680i kretsar blir i allmänhet väldigt varma. Har du klockat processorn något?

Övrig kylning? Hur många fläktar har du i chassiet och hur är de placerade? Kan vara att du inte har tillräckligt med luftgenomströmning över kylflänsarna på moderkortet.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Inaktiv

har enligt rykten hört att striker är ett hafsverk ihopsatt på en natt med de varma 680-kretasrna.. jag striker blir varmt så är det med alla nforce 6 kort...

Permalänk
Medlem

Yepp, bara o leva me siiten eller köp ett P35, eller vänta till X38

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

X38 kommer nästa månad vill ha

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Banga SLI, var själv nära på att skaffa mig ett nForce 650/680i-mobo men jag lät bli då dessa chipset är skit, fick bli ett P35 istället och jag är supernöjd! Visst saknar det SLI men hellre ett stabilt och svalt system, coolingfreak som man är, och dubbla grafikkort ger inte SÅ mycket mer så att det ska vara värt att stå ut med buggiga drivers, värmeproblem, BSOD osv.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Va?! Vägrar Vista fungera om man har 4GB RAM? *chock* Kan någon elaborera lite snabbt om det verkligen är så? Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Va?! Vägrar Vista fungera om man har 4GB RAM? *chock* Kan någon elaborera lite snabbt om det verkligen är så? Tack!

Nej, det vägrar inte fungera om du har 4GB ram, 32-bitars versionen av Vista kan dock inte tillgodogöra sig såpass mycket RAM, ska man köra med 4GB ram så måste man köra med 64-bitars versionen av Vista, detsamma gäller för XP.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Nej, det vägrar inte fungera om du har 4GB ram, 32-bitars versionen av Vista kan dock inte tillgodogöra sig såpass mycket RAM, ska man köra med 4GB ram så måste man köra med 64-bitars versionen av Vista, detsamma gäller för XP.

Ah! Tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Yepp, bara o leva me siiten eller köp ett P35, eller vänta till X38

mvh

Men man borde väl kunna byta ut moderkortet om det nu blir så väldigt varmt och kostar det också så pass mycket att man borde begära att moderkortet inte blir så varmt att datorn stängs av !

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

tjena tjena !

Jag är nu inne på mitt 4e Striker Extreme, Har nog haft alla problem som går att ha på 3 generationers kort, har haft alla varianter och använt samtliga bios .......vet inte om det är bra eller dåligt.

Grejjen är att jag kör Vista 64 och har kört XP 64 till striker extreme och jag har aldrig kunnat ha 4gig minne på nått operativ. Har köpt och testat corsair dominator samt corsair 9600-800mhz. Inte ens 800 minnena fungerar med 4 gig, vilket jag surt fick erfara idag.

Visst, korten blir äckligt varma på heatpipes, Kopplar man in dom små fläktarna som följer med så gör det faktiskt en del.
Jag kör med vattenkylning så min processor går aldrig över 35 grader.
Men värmeproblemet du har, kan bero på att det är glapp mellan fläkten och processorn, det har jag vart med om iaf.......

Om du har hittat några minnen som mot all förmodan skulle fungera på 4 gig så säg gärna till. Tjo!

Permalänk
Medlem

Angående 4GB problem så läste ja för en tid sedan här på swec att vista
fungerar bara med 3GB om det var 32 eller 64 :an är ja osäker på

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Angående 4GB problem så läste ja för en tid sedan här på swec att vista
fungerar bara med 3GB om det var 32 eller 64 :an är ja osäker på

Om du inte vet så skriv inte. Det är bara 64-bits operativsystem som kan hantera mer än 3GB ram-minne. Sen om det är Vista, XP, Linux eller någonting annat så spelar det ingen roll.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Om du inte vet så skriv inte. Det är bara 64-bits operativsystem som kan hantera mer än 3GB ram-minne. Sen om det är Vista, XP, Linux eller någonting annat så spelar det ingen roll.

Vista ska klara 4 GB minne. Både 32, 64 bit. Jag har lyckats köra 4 GB på ett 64 bit Vista med Striker kort.

I Vista finns det en bugg i systemet som gör att du inte kan installera Vista med 4 GB minne. Dra ur minnen så att du har max 3 GB innan du ska installera Vista. När installationen är klar. Installera patchen som fixar detta. När patchen är installerad stoppar du tillbaka de minnena du tagit ur.
Denna bug finns väl dokumenterad i detta forum.

Sen kan det ju finnas andra orsaker varför det inte funkar med 4 GB minne.

//Indurain

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||