Permalänk
Medlem

Hur undvika nollning?

Hej!
Började i ettan i gymnasiet i onsdags. Lektionerna börjar på måndag.
Någon som kan förklara vad nollning är?

Hörde rykten om att elever på Teknik brukar tejpas upp på väggen.
När borde denna nollning i så fall komma, och hur undviker jag den?

Alla tips tas tacksamt emot

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Se lite irriterad ut hela tiden, då skiter dom nog i det

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Ta ett fast tag i förövaren.

Done.

Permalänk
Medlem

Brukar man inte ha nollning när man börjar på en högskola/universitet? Aldrig hört talas om att någon gör det på gymnasie-nivå.

Permalänk
Medlem

Wikipedia : http://sv.wikipedia.org/wiki/Nollning

Gymnasieskolor:

På främst de tekniska gymnasierna har det funnits en lång tradition av teamfrämjande nollning, men på senare år har traditionen spridits till fler gymnasieskolor. Det verkar därmed också ha blivit vanligare med pennalistiska och kränkande invigningsriter som på en del ställen urartar. Gymnasienollning sker oftast utan skolledningens godkännande utanför skoltid och av äldre elever med syfte att "ge igen" från deras egen nollning. Detta till skillnad från högskolenollningen som är en del av den officiella mottagningen med syftet att guida de nya studenterna och skapa en god gemenskap.

Permalänk
Medlem

Vilket Program börjar du på?
Så jag vet vilka man ska jävlas med hehe.

Edit: Vilka man ska jävlas med

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Nollning görs efter skol tid, så de är ju bara att stanna hemma...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
*snip*
Detta till skillnad från högskolenollningen som är en del av den officiella mottagningen med syftet att guida de nya studenterna och skapa en god gemenskap.

Fast sådan var faktiskt min gymnasienollning också. Fullt sanktionerad av skolledning, och enbart med syftet att skapa gemensamhet i klassen.

Vilket, ska tilläggas, fungerade.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Hmm.. Fast, att tjepas fast på väggen är ju lagom kul. Får väl se ifall jag stannar kvar

OP (Omvårnadsprogrammet) har tydligen förbjudet det iår i deras program, någon blev skadad tidigare

Läste också att i USA så dör ~10 ungdomar pga misshandel under nollningen, stabilt...

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara rädd för nollningen brukar ju oftast vara nån kul grej. Måste ju tåla lite kul ibland:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Hmm.. Fast, att tjepas fast på väggen är ju lagom kul. Får väl se ifall jag stannar kvar

OP (Omvårnadsprogrammet) har tydligen förbjudet det iår i deras program, någon blev skadad tidigare

Läste också att i USA så dör ~10 ungdomar pga misshandel under nollningen, stabilt...

Coolt själv går jag 3:e året på elprogrammet.
Går elektronik/datalinjen vilken kommer läggas ner nästa år eftersom 2or och 3or bara är totalt 12st.
Därefter blir El bara installationselektrikerlinje.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

På min skola var det nollning förr men sedan så sände svt en grymt vinklad dokumentär av nollningen. Så nu får vi frackar (alla treor klär sig i frack) nöjja oss med en vecka festande och sen en förbrödningsfest på fredagen med nollorna. =/

Har pratat med flera personer i olika åldrar som har sagt att nollningen har varit de roligaste veckorna i sitt liv, inkl. då de blev nollade.

Och som sagt, det skedde efter skolan och var frivilligt.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Coolt själv går jag 3:e året på elprogrammet.
Går elektronik/datalinjen vilken kommer läggas ner nästa år eftersom 2or och 3or bara är totalt 12st.
Därefter blir El bara installationselektrikerlinje.

Tss. Vi hade endast 3 st elever i elektronik bland 2 - 3:orna.
Datainriktingen hade däremot lite fler.
Verkar som om det största intresset ligger i installation.

Nollningen bör du för övrigt inte vara rädd för. Det brukar vara roligt så länge man har ett glatt humör och kan bjuda lite på sig själv. Go for it!

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Nollning görs efter skol tid, så de är ju bara att stanna hemma...

Ehm.. nej?
Kanske på någon muppskola, men jag har blivit nollad och varit med och nollat flera klasser, alltid på dagarna, i alla fall på högskolan.

OnTopic: Var med på det, visst, du kanske tejpas upp på väggen, men det är skitkul ändå. Du kommer ångra dig om du inte är med på det, det kan jag lova dig. Det stärker klassen och allihopa. Inte för att jag tror du hamnar utanför om du inte är med, men det är helt klart värt det.

Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vara elak mot dig, kränka dig eller göra dig illa. Det är på skoj och alla råkar ut för samma sak.

Minns när vi nollade en klass på högskolan. Söp ner dom under borden ena dagen och tutade i alla att det var viktigt möte dagen efter kl. 10, alla kom, varenda en, den ena bakfullare än den andre.

Och vad får dom se?
Jo vi låser dörrarna, kliver upp på scenen med tejp och rep. Sen satte vi fast dom två och två och så fick dom lira fotboll inför hela skolan, bakfulla som as. Kom rätt många spyor och så, och alla såg det.

Lite pinsamt, men dom hade jävligt kul.

Så var med på det, som sagt, du kommer ångra dig annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Ehm.. nej?
Kanske på någon muppskola, men jag har blivit nollad och varit med och nollat flera klasser, alltid på dagarna, i alla fall på högskolan.

Snackar om gymnasie nollning, då inte många rektorer uppskattar att minderåriga sups ner och förnedras...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Snackar om gymnasie nollning, då inte många rektorer uppskattar att minderåriga sups ner och förnedras...

Vem har sagt att dom ska supa och förnedras?
Jag har hört om många gymnasienollningar dagtid på skolområdet, men det är ju frivilligt, men ändå under skoltid.

Sen att alkohol var inblandat i min historia är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Vem har sagt att dom ska supa och förnedras?
Jag har hört om många gymnasienollningar dagtid på skolområdet, men det är ju frivilligt, men ändå under skoltid.

Sen att alkohol var inblandat i min historia är en annan sak.

Vanligaste nollningen på gymnasiet är att supa ettorna fulla och sen få dem göra dumma saker. Då man vill hämnas på dem för det dom äldre gjorde på dig.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Den vanligaste nollningen är helt klart dricka blandat med laxeringsmedel, vilket jag hörde vi skulle råka ut för :/, får se hur det går dock.

Permalänk
Medlem

Har varit med om två nollningar, en när jag började 1an och en när jag flyttade till skolan jag pluggar på nu.

Och det med att främja god gemenskap igenom nollningen tvivlar jag starkt på att dom försöker, iallafall på den nollningen jag fick uppleva i 1an.

Då vi fick, klä av oss till underkläder, springa igenom halva stan, sedan göra armhävningar i Konsum, springa ner till en park, där vi fick _MASSOR_ med gammal mat o skräp på oss, sedan fick vi rulla oss på en pressening med gammal grädde och fiskrens osv. Och allt detta under konstant beskjutning av en sockerblandning av socker, vatten och vitlökssaft och ägg-regn..

Fick duscha + schamponera mig 7-8gånger innan stanken började försvinna..

Som tur va varade bara nollningen bara en kväll på den skolan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Nollning görs efter skol tid, så de är ju bara att stanna hemma...

Jag har precis börjat ettan och om man inte är med på nollningen så kommer man bli nollad i skolan. Vi kommer endast bli nedsupna o inte allt för kränkta

Permalänk
Medlem

Den nollning jag fick uppleva var både rolig och pinsam, med alkohol och utan alkohol.
Det första vi fick göra var att presentera oss, ståendes på en stor bänk i klassrummet och sedan direkt välja en sång att sjunga på, tills faddrarna sa till att en att sluta.
Sången lät ju inte bra, riktigt pinsamt vid tillfället men sjukt roligt såhär i efterhand.
Sen blev lite långkalsonger på stan och sedan rulla i skit o grejer.
SKOJJ!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Verkar finnas massa skräckhistorier på nollningar från gymnasiet här ju :S Gick själv på ett av de mycket få gymnasieprogram i Sundsvall som har nollning och vi fick efter ungefär en vecka besök av programmets alla tvåor som, tillsammans med våra klassmentorer, berättade att en nollning på på antågande och förklarade vad det innebar, vad syftet var (större gemenskap), att det var _frivilligt_ och att man när som helst kunde hoppa ur om det kändes fel.

Under själva nollningen, som gick ut på att man i olika grupper med teman gick runt och fjantade sig på stan (var själv transvestit ^^), var våra nollare oerhört lyhörda på hur mycket vi nollor ansåg vara ok att göra så jag kan helt ärligt säga att nollningen var oerhört rolig Till och med det avslutande vattenkriget i stadens fontän var kul och ingen såg ner på de personer som inte hade någon lust att vara med

Är just nu med på min andra universitetsnollning, att gå tekniskt basår har sina fördelar ;), och det är ungefär som på gymnasiet fast mycket längre och inkluderandes alkohol för de som vill. Har själv varit sågott som alkofri senaste 2 dagarna pga sjukdom och ingen ser ner på mig för den sakens skull.

Om man blir illa behandlad på sin nollning ska man genast gå till sin skolledning och anmäla detta, vilket är anledningen till att det program jag gick på gymnasiet fick ha kvar sin nollning eftersom de inte hade några anmärkningar.

Blir du illa behandlad och senare får chansen att själv nolla så är det otroligt viktigt att du gör ditt absolut bästa för att den nollningen blir bättre än din egen. Vänd den dåliga trenden till något bättre och bli en bra förebild för framtida nollare

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Själv har jag bara erfarenhet av högskolenollning, min egen förra året och de nyas i år.

För att citera någon gammal och äcklig: "Det mest pinsamma man kan utsättas för är att frivilligt gå upp och sjunga karaoke på karaokekvällen." och jag måste tillägga att det är förbannat kul

Visst det är en del supande, men vafan, de jag har bäst kontakt med idag är de som var i min faddergrupp och/eller var med på de flesta av aktiviteterna.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Gymnasienollning är äckligt och borde förbjudas. Det är bara de äldre eleverna som ska hävda sig mot de yngre och skratta åt dem när de rullar i skit. Sådant elände ger bara seriösa högskolenollningar dåligt rykte.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Nollningen är frivillig och ingen kan tvingas att vara med. Bara vägra om du inte vill. Om de promptar, Be dom vänligt men bestämt. Om de försöker tvinga dig handgripligen, försvara dig våldsamt, du har lagen på din sida.

Har varit mycket skriverier om detta i Kalmar tidigare då ett stort antal elever ansett sig blitt kränkande behandlade och tjejer sexuellt trakasserade. Skolor har därför gått ut med information till elever att de inte ska tvinga någon till nollning och ev. följder.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Är nollning samma sak som en inspark? Har aldrig hört talas om nollningar förr..

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Gymnasienollning är äckligt och borde förbjudas. Det är bara de äldre eleverna som ska hävda sig mot de yngre och skratta åt dem när de rullar i skit. Sådant elände ger bara seriösa högskolenollningar dåligt rykte.

du snackar skit.

På min gamla gymnasieskola har vi haft en tid av ORGANISERAD inskolning sen 70-talet(och iofs varit den enda skola med kårhus i hela landet typ), och den fungerar mycket bra.
Varje år har vi anonyma undersökningar av 1:orna och 90% är possetiva. Man skapar mycket bra sammanhållning i klassen, och man blir kompis med 3:orna.
De flesta tycker det är jätteroligt, och det är dessutom helt friviligt.
Man kan tillochmed välja att bara vara med på vissa grejer, det är bara att säga till, de som inskolar måste lyssna. Ingen kan tvinga någon.
Man kan se det lite osm ett "låtsaskrig"(och ifall man ska ifrågasätta det ska man även ifrågasätta paintball, airsoft osv..) mellan 1:or och 3:or, vilket av naturliga skäl får klasserna att sammarbeta.
Jag har själv inskolats, och tyckt edet va skitkul. Ibland var det tungt, men jag visste hela tiden att jag kunde avbryta, och att det hela var en lek.

oorganiserad inskolning däremot, där 3:or gör lite osm dom vill utan kontroll kan eskalera till obehagliga saker.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Här i Linköping på Bezeliusskolan så har dom ju nollning i en vecka, och dom som säger emot faddrarna (eller inte gör som dom ska) gå under avslutningen av det hela gå upp på en scen inför 1000 pers och tex dansa i underkläderna, få ruttna ägg knäckta på sig eller läsa upp en sexnovell.

Jag skulle aldrig stå ut med det där, utan skulle bara dra där ifrån med knytnävar i allt som står i vägen. Hatar sånt där jävla skit.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
På min gamla gymnasieskola har vi haft en tid av ORGANISERAD inskolning sen 70-talet(och iofs varit den enda skola med kårhus i hela landet typ), och den fungerar mycket bra.

Ah, en fellow soltorgare. Soltorg är ett mycket bra exempel på en bra gymnasienollning.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

You can't escape