Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
You can't escape

There's no escape... game over man. GAME OVER!!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Nollning är det mesigaste jag vet, både på gymnasie och högskolenivå. Vill du inte bli nollad så håll dig utanför det bara.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Nollning är det mesigaste jag vet, både på gymnasie och högskolenivå. Vill du inte bli nollad så håll dig utanför det bara.

+1

Permalänk
Medlem

På en gymnasieskola nollade en linje ettorna genom att hälla urin på dom när ettorna gick i led fastbundna genom skolan...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
du snackar skit.

På min gamla gymnasieskola har vi haft en tid av ORGANISERAD inskolning sen 70-talet(och iofs varit den enda skola med kårhus i hela landet typ), och den fungerar mycket bra.
Varje år har vi anonyma undersökningar av 1:orna och 90% är possetiva. Man skapar mycket bra sammanhållning i klassen, och man blir kompis med 3:orna.
De flesta tycker det är jätteroligt, och det är dessutom helt friviligt.
Man kan tillochmed välja att bara vara med på vissa grejer, det är bara att säga till, de som inskolar måste lyssna. Ingen kan tvinga någon.
Man kan se det lite osm ett "låtsaskrig"(och ifall man ska ifrågasätta det ska man även ifrågasätta paintball, airsoft osv..) mellan 1:or och 3:or, vilket av naturliga skäl får klasserna att sammarbeta.
Jag har själv inskolats, och tyckt edet va skitkul. Ibland var det tungt, men jag visste hela tiden att jag kunde avbryta, och att det hela var en lek.

oorganiserad inskolning däremot, där 3:or gör lite osm dom vill utan kontroll kan eskalera till obehagliga saker.

Amen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Ah, en fellow soltorgare. Soltorg är ett mycket bra exempel på en bra gymnasienollning.

jajamen :D. Årgång?

jag är själv född 88.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jag blev aldrig nollad.
Och jag lär nog inte nolla folk, känns taskigt att kränka nån etta som redan är lite småskraj.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Re: Hur undvika nollning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Hej!
Började i ettan i gymnasiet i onsdags. Lektionerna börjar på måndag.
Någon som kan förklara vad nollning är?

Hörde rykten om att elever på Teknik brukar tejpas upp på väggen.
När borde denna nollning i så fall komma, och hur undviker jag den?

Alla tips tas tacksamt emot

Är du en sån unge som går runt med hjälm och nackskydd i skolan?
Först gråten i halsen över ett trasig staket... och nu detta.
Ta det lugnt bara, du kommer inte bli nerslagen eller något annat. Se det positivt bara, att om du blir nollad så leder det med största sannolikhet till en bättre sammanhållning och att du lär känna nya människor.

Permalänk
Medlem

Jag ska nolla till veckan 8D!!! Mohaha

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Haha nollning... jag minns att 3:orna (under gymnasietiden) försökte nolla vår klass men blev inget av det för vi var en s.k "kaosklass" med tuffa elever. Försökte man nolla fel kille(ar) blev man riktigt, riktigt arg och hotade med counter-attacker med repliker som: "Om du bara andas på mig, plockar vi dig efter skolan".

EDIT: Förresten, har aldrig blivit nollat och skulle aldrig någonsin ta emot skit från någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
På min skola var det nollning förr men sedan så sände svt en grymt vinklad dokumentär av nollningen. Så nu får vi frackar (alla treor klär sig i frack) nöjja oss med en vecka festande och sen en förbrödningsfest på fredagen med nollorna. =/

Har pratat med flera personer i olika åldrar som har sagt att nollningen har varit de roligaste veckorna i sitt liv, inkl. då de blev nollade.

Och som sagt, det skedde efter skolan och var frivilligt.

Ja det är mycket tråkigt att nollningen inte finns kvar på eber. Jag började samma år som nollningen förbjöds så jag fick aldrig uppleva att bli nollad.

Dock så vann mitt lag den där tävlingen (eberyran?) som anordnas istället två år i rad, och det var nära det tredje året.

Permalänk
Medlem
Citat:

På min skola var det nollning förr men sedan så sände svt en grymt vinklad dokumentär av nollningen. Så nu får vi frackar (alla treor klär sig i frack) nöjja oss med en vecka festande och sen en förbrödningsfest på fredagen med nollorna. =/

Har pratat med flera personer i olika åldrar som har sagt att nollningen har varit de roligaste veckorna i sitt liv, inkl. då de blev nollade.

Och som sagt, det skedde efter skolan och var frivilligt.

Oh ja, för nollningen på eber var ju inget stört... totala pucko-idéer från ännu större puckon som folk blev tvingade att delta i

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Är nollning samma sak som en inspark? Har aldrig hört talas om nollningar förr..

Antagligen. Det vart ju sånt liv gällande nollningar för ett tag sedan så det är väl knappt någon på gymnasie-nivå som vågar kalla det för nollning längre. Btw, vad har hänt med avataren... saknar din gamla lite ^^

Citat:

du snackar skit.

Nej det gör han inte. Nollning kan vara en kul grej om det görs rätt, men det är långt ifrån alla gånger det händer. Så det behöver inte alls vara någon trevlig eller kul upplevelse.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

du snackar skit.

På min gamla gymnasieskola har vi haft en tid av ORGANISERAD inskolning sen 70-talet(och iofs varit den enda skola med kårhus i hela landet typ), och den fungerar mycket bra.
Varje år har vi anonyma undersökningar av 1:orna och 90% är possetiva. Man skapar mycket bra sammanhållning i klassen, och man blir kompis med 3:orna.
Man kan tillochmed välja att bara vara med på vissa grejer, det är bara att säga till, de som inskolar måste lyssna. Ingen kan tvinga någon.
Man kan se det lite osm ett "låtsaskrig"(och ifall man ska ifrågasätta det ska man även ifrågasätta paintball, airsoft osv..) mellan 1:or och 3:or, vilket av naturliga skäl får klasserna att sammarbeta.
Jag har själv inskolats, och tyckt edet va skitkul. Ibland var det tungt, men jag visste hela tiden att jag kunde avbryta, och att det hela var en lek.

oorganiserad inskolning däremot, där 3:or gör lite osm dom vill utan kontroll kan eskalera till obehagliga saker.

Det är väl klart att det finns undantag som bekräftar regeln – att gymnasienollning är oorganiserad och att de som nollar inte har fått någon som helst utbildning i ämnet (alkoholpolicy, sjukvård, krishantering, anti-mobbing, osv osv). En nollning som går rätt till är jättekul men det måste göras på rätt sätt, annars blir folk kränkta, ledsna, arga och bittra. Jag är glad att iaf någon gymnasieskola gör det på ungefär rätt sätt (även om jag inte tycker att nya vs. gamla är någon bra idé... de gamla ska hjälpa/stötta eller vara med de nya och om tävlingar förekommer är det bara mellan nya klasser).

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Antagligen. Det vart ju sånt liv gällande nollningar för ett tag sedan så det är väl knappt någon på gymnasie-nivå som vågar kalla det för nollning längre. Btw, vad har hänt med avataren... saknar din gamla lite ^^

Aha, alright. Då förstår jag.
Nä jag tänkte det var dags att byta avatar, har haft Auron från Final Fantasy X sen jag reggade mig Juni 2003. Jag tänkte det vore coolt att ha mitt ansikte som du Belga.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Oh ja, för nollningen på eber var ju inget stört... totala pucko-idéer från ännu större puckon som folk blev tvingade att delta i

Jag har då inte träffat på någon som faktiskt har varit utsatt för den som tyckt att det har varit dåligt på något sätt. Alla har sagt samma sak om dokumentären, den är sjukt vinklad. Jag skulle inte alls ha något emot att bli nollad.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har då inte träffat på någon som faktiskt har varit utsatt för den som tyckt att det har varit dåligt på något sätt. Alla har sagt samma sak om dokumentären, den är sjukt vinklad. Jag skulle inte alls ha något emot att bli nollad.

Jo visst var dokumentären sjukt vinklad, men jag känner personligen ett par stycken som for mer illa den veckan än resterande 3 åren. En av dem lider fortfarande då han lyckades få en glas-skärva i knät när de tvingades krypa fram på drottninggatan. Jag själv höll på att strypa de där fjantarna i frack när de kom fram och knuffade omkull mig och började härja om att jag inte deltog, och då gick jag inte ens på eber utan på Kungsgård, jag var bara där för att se till att de lät bli att trakassera en av mina polare som inte ville vara med...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har bara gått igenom gymnasieåren, och har inte blivit nollad, har inte nollat, eller sett någon annan som blivit nollad. Jag ser ingen anledning med nollning. Vill man skapa en gemenskap, anordna något mer lämpbart. Jag kan bjuda på mig själv, om jag känner för det. Bjuder någon annan på mig vid fel tillfälle och fel sätt svartnar ögonen. Kul för er som upplevt en trevlig frivillig nollning.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Att förnedra andra bara för att man är äldre än dom är knasigt.
Jag håller just nu på med årets "nollning" av nya elever som börjar ettan på gymnasiet. Är dock inte alvarigare än att de ska genomföra lite olika tävlingar, grilla korv osv.
Men å andra sidan så är jag lärare och det vore olämpligt för mig att tejpa upp mina elever

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo visst var dokumentären sjukt vinklad, men jag känner personligen ett par stycken som for mer illa den veckan än resterande 3 åren. En av dem lider fortfarande då han lyckades få en glas-skärva i knät när de tvingades krypa fram på drottninggatan. Jag själv höll på att strypa de där fjantarna i frack när de kom fram och knuffade omkull mig och började härja om att jag inte deltog, och då gick jag inte ens på eber utan på Kungsgård, jag var bara där för att se till att de lät bli att trakassera en av mina polare som inte ville vara med...

Jaha så du var kungsgårdsfjolla du, det märks iofs.
Jo men olyckor händer ju självklart, han blev ju knappas tvingad att krypa på glasbiten? Och eftersom det var efter skoltid så kunde han ju ha stannat hemma, alla visste ju vad nollningen innebar så jag förstår egentligen inte problemet. Kanske är jag lite objektiv då jag faktiskt är sur för att jag inte får nolla nollorna som jag borde få nolla den här veckan som kommer xD.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha så du var kungsgårdsfjolla du, det märks iofs.
Jo men olyckor händer ju självklart, han blev ju knappas tvingad att krypa på glasbiten? Och eftersom det var efter skoltid så kunde han ju ha stannat hemma, alla visste ju vad nollningen innebar så jag förstår egentligen inte problemet. Kanske är jag lite objektiv då jag faktiskt är sur för att jag inte får nolla nollorna som jag borde få nolla den här veckan som kommer xD.

Egentligen så tycker jag inte ens att det där är värt ett svar, men för att vara lite hyfsad kan jag ju åtminstone försöka.

Ja, det är frivilligt, men på min tid var det iallafall så att om man inte gick igenom träsket så vart man utesluten från diverse olika saker, bussfesterna bland annat. Hade det bara vart en kul grej man gjorde för att inviga ettorna så visst, men när man faktiskt förlorar någonting på att inte vara med så handlar det istället om att folk med uppenbart fattig tillförsel av syre till hjärnan skall visa sig som stående över vissa andra. När man sen lägger till att vissa av sakerna som folk tvingas göra är uppenbart farliga och medför rätt stor risk för skador så blir det ju ännu mer uppenbart att hela idén är befängd. Att du sen väljer att skylla detta på deltagarna och inte de som faktiskt är ansvariga tycker jag säger mer om mentaliteten och olämpligheten hos frack-folket än tillställningen i sig.

Och nej, jag var aldrig någon "Kungsgårdsfjolla", men jag tackar hjärtligt för att du precis bevisade att jag på intet sätt behöver ta dig på allvar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

du snackar skit.

Som den är nu ja. I slutet av 90-talet var den i hårt blåsväder och mycket togs bort. Vet inte vad som finns kvar i historier på skolan nu men saker som plockats bort är tex slangen, likkistor, hängningen och fingalerna fick inte bära helt svarta kläder. De fick inte heller tillåtelse att använda surtröming och filmjölk på något sätt.
Jag fick en väldigt mild inskolning och när vi skulle inskola och skolan samtidigt fick en ny rektor förändrades en hel del.
Tycker det var roligt att bli inskolad även om vissa saker man får göra kanske inte är så roliga just för stunden. Men i efterhand är det roligt att tänka tillbaka på och man lärde känna många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Egentligen så tycker jag inte ens att det där är värt ett svar, men för att vara lite hyfsad kan jag ju åtminstone försöka.

Ja, det är frivilligt, men på min tid var det iallafall så att om man inte gick igenom träsket så vart man utesluten från diverse olika saker, bussfesterna bland annat. Hade det bara vart en kul grej man gjorde för att inviga ettorna så visst, men när man faktiskt förlorar någonting på att inte vara med så handlar det istället om att folk med uppenbart fattig tillförsel av syre till hjärnan skall visa sig som stående över vissa andra. När man sen lägger till att vissa av sakerna som folk tvingas göra är uppenbart farliga och medför rätt stor risk för skador så blir det ju ännu mer uppenbart att hela idén är befängd. Att du sen väljer att skylla detta på deltagarna och inte de som faktiskt är ansvariga tycker jag säger mer om mentaliteten och olämpligheten hos frack-folket än tillställningen i sig.

Och nej, jag var aldrig någon "Kungsgårdsfjolla", men jag tackar hjärtligt för att du precis bevisade att jag på intet sätt behöver ta dig på allvar.

Det där med kungsgårdsfjolla var ett skämt som jag hoppades du skulle förstå, så ta inte illa upp av det.

Och jag försöker inte skylla på varken deltagarna eller ansvariga, jag hoppas att det bara var en olycka som ingen kunde förutse. Hade däremot frackarna lagt ut glaset med flit hade det ju däremot varit fruktansvärt, då hade jag lätt gått med på att stänga ner hela nollningen.

Vad jag vet så missade man bara en bussfest, nämligen förbrödningsfesten. Det är den festen som går ut på att efter nollningen så ska nollorna bli kompisar med frackarna och accepteras som ettor. Och det är den festen som frackarna super ner nollorna på vilket var en av orsakerna till att nollningen togs bort ändå finns förbrödningsfesten kvar fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Som den är nu ja. I slutet av 90-talet var den i hårt blåsväder och mycket togs bort. Vet inte vad som finns kvar i historier på skolan nu men saker som plockats bort är tex slangen, likkistor, hängningen och fingalerna fick inte bära helt svarta kläder. De fick inte heller tillåtelse att använda surtröming och filmjölk på något sätt.
Jag fick en väldigt mild inskolning och när vi skulle inskola och skolan samtidigt fick en ny rektor förändrades en hel del.
Tycker det var roligt att bli inskolad även om vissa saker man får göra kanske inte är så roliga just för stunden. Men i efterhand är det roligt att tänka tillbaka på och man lärde känna många.

Fingalerna har nu röda tröjor, övrigt är svart. Slangen vet jag inte vad det är, men filmmjölk och likkistor finns kvar i allra högsta grad.

Det var nog lite slapphänt förr i världen på soltorg, har hört lite otäcka historier faktiskt. Bland annat en där fingaler stängde in en stackars yahoo i en sandlåda och slängde ner ammoniak.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Fingalerna har nu röda tröjor, övrigt är svart. Slangen vet jag inte vad det är, men filmmjölk och likkistor finns kvar i allra högsta grad.

Det var nog lite slapphänt förr i världen på soltorg, har hört lite otäcka historier faktiskt. Bland annat en där fingaler stängde in en stackars yahoo i en sandlåda och slängde ner ammoniak.

Likkistorna kom tillbaka året våran årskurs var fingaler i samband med att skolan fick en ny rektor. Han sa ja utan att riktigt veta vad det var tror jag så jag visste inte om de var med åren senare. Vet inte hur det var i år men jag misstänker att de nu har brunnit upp samtidigt som kårhuset eftersom det var där de låg.
Filmjölk försvann några år innan jag började där. Då placerades den på skolans tak någon gång under sommaren och sedan användes till att hällas över yahooerna, detta tror jag inte de får göra idag. Det har dock brottats i filmjölk på gasken vill jag minnas. Det finns även mycket små detaljer som förbjudits men som ändå görs, tex saker som inte får sägas men det går inte rent praktiskt att totalt stoppa det.

En av de värsta historierna jag hörde var en fingal som spårade ur och hoppade av armen på en yahoo.

Permalänk
Medlem

På min skola har dom fest där ettorna får supa sig fullla osv. så du behöver nog inte vara så rädd

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur undvika nollning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Är du en sån unge som går runt med hjälm och nackskydd i skolan?
Först gråten i halsen över ett trasig staket... och nu detta.
Ta det lugnt bara, du kommer inte bli nerslagen eller något annat. Se det positivt bara, att om du blir nollad så leder det med största sannolikhet till en bättre sammanhållning och att du lär känna nya människor.

Nu tycker säkert alla på Swec att jag är värsta fjollan..
Men jag trodde att treorna skulle slå oss eller nåt ^^

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Likkistorna kom tillbaka året våran årskurs var fingaler i samband med att skolan fick en ny rektor. Han sa ja utan att riktigt veta vad det var tror jag så jag visste inte om de var med åren senare. Vet inte hur det var i år men jag misstänker att de nu har brunnit upp samtidigt som kårhuset eftersom det var där de låg.
Filmjölk försvann några år innan jag började där. Då placerades den på skolans tak någon gång under sommaren och sedan användes till att hällas över yahooerna, detta tror jag inte de får göra idag. Det har dock brottats i filmjölk på gasken vill jag minnas. Det finns även mycket små detaljer som förbjudits men som ändå görs, tex saker som inte får sägas men det går inte rent praktiskt att totalt stoppa det.

En av de värsta historierna jag hörde var en fingal som spårade ur och hoppade av armen på en yahoo.

aaah, jag pratade om brottning och sånt..
Jag och 2 polare snickrade de nya kistorna efter branden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Här i Linköping på Bezeliusskolan så har dom ju nollning i en vecka, och dom som säger emot faddrarna (eller inte gör som dom ska) gå under avslutningen av det hela gå upp på en scen inför 1000 pers och tex dansa i underkläderna, få ruttna ägg knäckta på sig eller läsa upp en sexnovell.

Jag skulle aldrig stå ut med det där, utan skulle bara dra där ifrån med knytnävar i allt som står i vägen. Hatar sånt där jävla skit.

Verkar so matt när jag själv var nolla på Berzan (2003), var det trevligare än vad det verkar vara nu. Visst de hade ju någon form av bestraffningssystem men det var bara om man var otrevlig med dem. Under min nollning hade vi mycket lekar sopm var i par eller grupp vilket hjälpte till att lära känna sina klasskamrater. Nu var jag bara med på en nollefest men den började med brännboll, vandring till Ryd där vi hade diverse lekar med klassen samt mot varandra. Därefter var det festande och de faddrar som jag hade ville inte supa ned en. De höll snarare koll på att man inte gjorde det själv.
Tror det handlar mycket om vad för faddrar man själv hade. Mina var bra och dina eller de du hört om verkar inte vara bra faddrar.

Om man börjar på högskola/universitet och är med på deras nollning märker man att den är avsevärt mycket bättre. Faddrarna är mer mogna, informerar mer om skolan samt ställer upp om det är något man behöver hjälp med. Allting är även valfritt och man slipper tvång. Men ett tips är att vara med på en mycket, kanske inte allt men ändå en hel del för i efterhand kommer man med största sannolikhet vara glad över det.

Man kan först och främst se lite hur nollningen är. GIllar man det inte är det helt enkelt bara att skippa den. Ska inte under några omständigheter vara ett tvång.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Nollning på gymnasiet låter ju som en skittöntig ide... Tredje ringare som vill vara som de stora grabbarna...
Trodde du dom skulle slå dig? Det hade ju fått hållt på länge isf...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz; MSI 8800GT 512OC; 4GB Corsair XMS2; 2 x 500GB ; Windows Vista Ultimate x64