Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Det är ingen Router, det är en Accesspunkt, men den är trevlig.

text

jaha, det är en AP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Jo det är ju sant, man kan ju kvitta det mot den minskade värmekostnaden (ifall man bor i hus )

Haha, jovars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jaha, det är en AP

Absolut.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Såhär är mitt LAN uppbyggt. Primitiv bild, men lättförstålig.

)

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Detta är mitt lilla nät. Uppdateringar och ändringar i nätet sker iofs i helgen redan:

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem

Edit: Såg att den gamla bilden var _aningen_ ouppdaterad

Permalänk
Medlem

Iof en enkel paint , men den duger så länge då jag inte lyckas på ner trial på visio.

Edit: Jävlar va svårt det ska vara då att länka rätt ifrån Imageshack då ... Tror jag har fått det rätt nu ...

Permalänk
Snusfri

Inte hänt så mycket som det borde, men lite iaf

Ny switch skall inhandlas, 100/100 switch är inte så roligt att ha

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fiberanslutning 10/10
Router netgear rp614 v3
dator1
dator2

hade tidigare en 3com officeconnect 54Mbit trådlös router dock dog den och har haft svårt att hitta en bra trådlös router sen dess inte änns Belkin n1 router klarar biffen. i övrigt provat belkin n1, philips snk5600 och dlink di-524. de sistnämnda är inga höjdarroutrar men Belkin n1 trodde jag skulle klara biffen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Fungerar Philips SNK5600 tillsammans med Vista? Undrar för farsan sade tidigare på telefon att han köpt en sådan.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Fungerar Philips SNK5600 tillsammans med Vista? Undrar för farsan sade tidigare på telefon att han köpt en sådan.

Rätta mig om jag har fel.

Det spelar ingen roll vilket OS man kör bakom routern.
Routern delar ut ip-adresser,dns osv.

Permalänk

Mitt nätverk är nummera uppdaterat lite...

info om vad som finns i racket finns på min hemsida (se sign).

*Edit* la till bild över strukturen på nätverket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

!

[

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk

Hathor är för närvarande inte inkopplad pga platsbrist i routern.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

http://www.unixsystem.se/myhomenetwork.png

Såg att det låg ett felaktigt dns-record på unixsystem.se så jag lägger upp den här också.

http://www.lillekungmagnus.se/myhomenetwork.png

Så här ser mitt nät ut om ett par dagar. Min ombyggda garderob står hos föräldrarna och ska hämtas. AP'n köpte jag igår på Tradera.

Unex-switchen måste bort, och ska ersättas med en Cisco 2950 eller 3550.

Mvh Magnus

EDIT: La till en url.

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk

Dags att presentera mina 2 främsta nätverk, vi kan börja med mitt hemnät...

Bild

Internet är ett DSL-Nät (därav DSL-Modemet), och därefter leder det till en dator som kör operativsystemet RouterOS.
Ut från RouterOS-Datorn så kommer en 8-Portars Zonet-Switch, som sedan går ut till alla maskiner (förutom det trådlösa).
RouterOS-Datorn har också ett Atheros-Kort som gör det möjligt att köra den som accesspunkt.
Ut från Zonet-Switchen så går en korsad kabel rakt in i min Catalyst 2950-Switch och därifrån till min dator via en Trunk-Länk, som gör att jag kan vara i hemnätverket och komma åt switchens webbsidor, och snmp-server.
Min server, som är en IBM Netfinity 7000 ansluts till Catalyst 2950-Switchen, och från Catalyst 2950-Switchen så går det en 8-Portars EtherChannel till en Cisco Catalyst 2900XL som förnärvarande inte är i drift.

Det var en liten sammanfattning om mitt hemnätverk, nu till LAN-Nätverket:

Bild

I detta nätverk så finns en Cisco Catalyst 4006 som centralswitch, och som har 192 10/100-Portar.
Ut från den så kopplas alla deltagare in.
Från Centralswitchen så kopplas också min server in, som är DNS, DHCP, Webbsideserver, och DC++ Hubb.
Våran Centralrouter kopplas också rakt in i Switchen och leder ut till internet. Routern har 1 WAN ,1 LAN-Port, och ett trådlöst nätverkskort som gör att den kan agera accesspunkt. WLAN:et och LAN:et är ihopbryggade, och via bryggan så körs en Hotspot-funktion som gör att alla deltagare måste logga in för att använda internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluefinder
Dags att presentera mina 2 främsta nätverk, vi kan börja med mitt hemnät...

Bild

Internet är ett DSL-Nät (därav DSL-Modemet), och därefter leder det till en dator som kör operativsystemet RouterOS.
Ut från RouterOS-Datorn så kommer en 8-Portars Zonet-Switch, som sedan går ut till alla maskiner (förutom det trådlösa).
RouterOS-Datorn har också ett Atheros-Kort som gör det möjligt att köra den som accesspunkt.
Ut från Zonet-Switchen så går en korsad kabel rakt in i min Catalyst 2950-Switch och därifrån till min dator via en Trunk-Länk, som gör att jag kan vara i hemnätverket och komma åt switchens webbsidor, och snmp-server.
Min server, som är en IBM Netfinity 7000 ansluts till Catalyst 2950-Switchen, och från Catalyst 2950-Switchen så går det en 8-Portars EtherChannel till en Cisco Catalyst 2900XL som förnärvarande inte är i drift.

Det var en liten sammanfattning om mitt hemnätverk, nu till LAN-Nätverket:

Bild

I detta nätverk så finns en Cisco Catalyst 4006 som centralswitch, och som har 192 10/100-Portar.
Ut från den så kopplas alla deltagare in.
Från Centralswitchen så kopplas också min server in, som är DNS, DHCP, Webbsideserver, och DC++ Hubb.
Våran Centralrouter kopplas också rakt in i Switchen och leder ut till internet. Routern har 1 WAN ,1 LAN-Port, och ett trådlöst nätverkskort som gör att den kan agera accesspunkt. WLAN:et och LAN:et är ihopbryggade, och via bryggan så körs en Hotspot-funktion som gör att alla deltagare måste logga in för att använda internet.

Mer info om Catalyst 4006:an finns på denna sida

Haha, en gammal cat4k, har en jag med... Vad har ni för SUP i eran?

Visa signatur
Permalänk

Vi har en Supervisor II (WS-X4013), med 4st 48-Portars 10/100 Ethernet (WS-X4148-RJ), och 3st Nätagg...

Sen är väl inte Cat4k så himla gammal ?

Vad har du för Supervisor och moduler i din då ?

PS. Hur får man bilder att visas i foruminlägget här på Sweclockers ?
[img] funkar ju inte

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluefinder
Vi har en Supervisor II (WS-X4013), med 4st 48-Portars 10/100 Ethernet (WS-X4148-RJ), och 3st Nätagg...

Sen är väl inte Cat4k så himla gammal ?

Vad har du för Supervisor och moduler i din då ?

PS. Hur får man bilder att visas i foruminlägget här på Sweclockers ?
[url] funkar ju inte

hm jodå det funkar.. laddar du upp till pici.se så får du hela länken med
miniatyr om du väljer länken "längst ner"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
hm jodå det funkar.. laddar du upp till pici.se så får du hela länken med
miniatyr om du väljer länken "längst ner"

Ok, nu fattar jag vad jag gjorde för fel...tack...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluefinder
Ok, nu fattar jag vad jag gjorde för fel...tack...

finfint, hoppas det funkar då:P

Permalänk
Medlem

Detta i min 20 kvadrat studentlägenhet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk

Nu har jag byggt om mitt nätverk lite.

Jag har konsoliderat och flyttat servrarna och dragit fasta nätverkskablar.

Nätverkskarta:

Patchpanelen och Switchen:

Server och brandvägg (endast två av burkarna är i drift):

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluefinder
Vi har en Supervisor II (WS-X4013), med 4st 48-Portars 10/100 Ethernet (WS-X4148-RJ), och 3st Nätagg...

Sen är väl inte Cat4k så himla gammal ?

Vad har du för Supervisor och moduler i din då ?

PS. Hur får man bilder att visas i foruminlägget här på Sweclockers ?
[url] funkar ju inte

Jag har också en SUPII och ett L3-blad med 32 switchportar och 2 1000BaseX.

Den är ju eol och catos är omöjligt gammalt. Även 4500 som ersatt den är ju ledsen...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Jag har också en SUPII och ett L3-blad med 32 switchportar och 2 1000BaseX.

Den är ju eol och catos är omöjligt gammalt. Även 4500 som ersatt den är ju ledsen...

L3-Modulen finns ju integrerad i Sup II+ och uppåt (Sup II+, SupII+TS, Sup III, och Sup IV) etersom dessa Supervisors kör IOS.

Visst är den EOL, men det är ju inte mycket som skiljer den mot C4500, förutom att C4500 lite små förbättringar typ nätagg, och redudanta supervisors (Endast R-Serien t.ex C4507R)...

CatOS är faktiskt nyare än IOS då det kom från Crescendo år 1993 då Cisco köpte det, och innan det fanns så kördes ju IOS i Ciscos Routrar...
Catalyst 6500-Serien kör ju det än ibland kombinerat med IOS, och då är ju C6500 Ciscos bästa och nyaste switch.

Sen kan jag också hålla med om att IOS är mer utvecklat än CatOS.
Det enda jag inte gillar med CatOS är att det inte har stöd för L3, det är därför som jag tänkt uppgradera Supervisorn i framtiden.

Föresten, skulle du kunna visa mig hur det ser ut i konsollen när din switch bootar ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Nu har jag byggt om mitt nätverk lite.

Jag har konsoliderat och flyttat servrarna och dragit fasta nätverkskablar.

Nätverkskarta:
http://hellgren.mine.nu/images/network/network_h.png

Patchpanelen och Switchen:
http://hellgren.mine.nu/images/network/network_h.png

Server och brandvägg (endast två av burkarna är i drift):
http://hellgren.mine.nu/images/network/server_h.png

Va tät du måste vara som har råd med alla dom där licenserna

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Va tät du måste vara som har råd med alla dom där licenserna

MSDN...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluefinder
L3-Modulen finns ju integrerad i Sup II+ och uppåt (Sup II+, SupII+TS, Sup III, och Sup IV) etersom dessa Supervisors kör IOS.

Visst är den EOL, men det är ju inte mycket som skiljer den mot C4500, förutom att C4500 lite små förbättringar typ nätagg, och redudanta supervisors (Endast R-Serien t.ex C4507R)...

CatOS är faktiskt nyare än IOS då det kom från Crescendo år 1993 då Cisco köpte det, och innan det fanns så kördes ju IOS i Ciscos Routrar...
Catalyst 6500-Serien kör ju det än ibland kombinerat med IOS, och då är ju C6500 Ciscos bästa och nyaste switch.

Sen kan jag också hålla med om att IOS är mer utvecklat än CatOS.
Det enda jag inte gillar med CatOS är att det inte har stöd för L3, det är därför som jag tänkt uppgradera Supervisorn i framtiden.

Föresten, skulle du kunna visa mig hur det ser ut i konsollen när din switch bootar ?

Absolut... Men hur vida catos är nyare eller äldre är väl inte relevant, då det helt uppenbart saknar en hel del features som IOS har och dessutom har ett komplett magiskt CLI.

Och ingen frisk människa kör CatOS på en 6500.

Bra tänkt att uppgradera suppen, men det är dyyyrt... Och den blir ändå inte särskilt het, 4500 har ju 6Gbit per slot, vet ej vad 4000 har men det är ju knappast mer...

/Eric

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Absolut... Men hur vida catos är nyare eller äldre är väl inte relevant, då det helt uppenbart saknar en hel del features som IOS har och dessutom har ett komplett magiskt CLI.

Och ingen frisk människa kör CatOS på en 6500.

Bra tänkt att uppgradera suppen, men det är dyyyrt... Och den blir ändå inte särskilt het, 4500 har ju 6Gbit per slot, vet ej vad 4000 har men det är ju knappast mer...

/Eric

Vad jag har läst så har C4000 12 Gbit/s full duplex per slot, men jag kan ha fel....

Permalänk
Snusfri

Så här ser det ut just nu då:

Servern ska flyttas nått tag när man får ork

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem