Permalänk

Det piper!

Hej!

Sitter på min nya AMD Athlon 64 x 2 3.0 Ghz 6000+ som jag har haft i dryg en vecka.

Har haft lite problem med datorn i början (men jag trots ligga bakom det, fel installationer, drivrutiner som kraschar datorn och så vidare) men ett "problem" som jag itne förstår är att datorn låter konsigt, det är lågt lågt pip som tycks komma från processorn, är alltså en lång ton som låter nästan hela tiden. TRodde först att det nätagget men när jag sticker in huvudet i burken så låter det som om att det kommer ifrån processorn.

Detta är även något som låter när datorn är avständ, men som slutar om jag bryter strömmen.

Jag har dock inte märkt något prestanda fel hittills, men inte kan det vara bra med detta pip?

Det är likt en tandläkarborr, fast då betydligt lägre, ilande ljud.

Övriga komponenter är:
MSI K9N Neo V3 Moderkort
Hiper Nätagg 730 Watt
8800 GTS 640 MB

Permalänk

Är du helt säker på att det piper från processorn så kan du ju kontakta utgivaren om det. Förmodligen så får du då skicka in din gamla, och får i ersättning en helt ny likadan processor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Är du helt säker på att det piper från processorn så kan du ju kontakta utgivaren om det. Förmodligen så får du då skicka in din gamla, och får i ersättning en helt ny likadan processor.

Jo, det är ju klart. Skulle mest se om någon kände igen problemet, men helt hundra på att det är processorn är jag inte, kan väl lika gärna vara moderkortet?

Förmodligen kommer jag att vänta och se om prestandan sänks eller datorn börjar strula på annat sätt. Har ju 3 års service garanti via Komplett.

Permalänk
Medlem

skulle tro att det är dom där vet inte riktigt vad dom heter, men dom ser ut som en liten "ring med koppar tråd" har jag för mig som vibrerar. är nog inget farligt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Hedersmedlem

har samma problem med mitt MSI moderkort =(
ska man skicka in den till komplett eller bara strunta i det?

Permalänk

Det är nog någon komponent på moderkortet som låter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
har samma problem med mitt MSI moderkort =(
ska man skicka in den till komplett eller bara strunta i det?

Jag kommer förmodligen avvakta, känns inte som om det är ett "säkert fel", vilket kan betyda att man får betala felsökningen o.s.v själv utan att dom "lagar" det. Sen är jag väl för lat att skicka in den också..;)

Det är väl det dryga med komplett, service och reperationer verkar vara lite klurigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scooterlover
Jag kommer förmodligen avvakta, känns inte som om det är ett "säkert fel", vilket kan betyda att man får betala felsökningen o.s.v själv utan att dom "lagar" det. Sen är jag väl för lat att skicka in den också..;)

Det är väl det dryga med komplett, service och reperationer verkar vara lite klurigt.

men det är ju klart att det är något fel, moderkortet ska ju inte låta som det gör liksom

Permalänk
Medlem

det är troligen spännings regulatorerna som piper på moderkortet. Tror inte det är din processor, låter lite odd. Aktiva komponenter kan avge pip som nätadaptrar och nyare nätagg.

Permalänk

Tror inte heller det är processorn, enda processorn jag hört låter är den som sitter i PowerMac G5 (strömspararläge av någon typ men det slår man lätt av). Har varit med om att ett moderkort låter på ca 10 års tid (tror det var ett msi också) och då testar jag säkert 10 moderkort i veckan Ovanligt fel.

Oftast är det hårddisken eller nätdelen, prova att starta din ATX nätdel med ett gem (hittas lätt en guide via google) utan att ha någon kabel i till moderkortet. Iofs kan du ha hårddisk(arna) i och se om dom låter på samma gång.

Hoppas det fixar sig, jobbigt med sånt fel. Stör sig lätt på det.

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Entusiast

Känner igen det fenomenet.

Pipet kan produceras av vissa sorters halvledare (transistorer, spänningsregulatorer, dioder och dylika)
Dessa halvledare återfinns som oftast kring dem områden som har med spänningsmatning att göra.

Det kan vara Nätagget och att ljudet "studsar" omkring i chassit och gör att det upplevs som starkast från processorn.

...men...

Det kan också vara moderkortet, dvs dess spänningsregulatorer kring processorsockeln som orsakar ljudet.
Och om så är fallet så tyder det på att ditt nätagg har en urusel DC-spänning.
Den släpper igenom den högfrekventa växelspänningen på DC-ledningarna och orsakar att andra komponenter på moderkortet börjar producera det pipande ljudet du hör.

Prova med att tillfälligt köra med ett annat nätagg som du VET är okej och inte släpper igenom (överlagrar) toner på DC-lednignarna.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Känner igen det fenomenet.

Pipet kan produceras av vissa sorters halvledare (transistorer, spänningsregulatorer, dioder och dylika)
Dessa halvledare återfinns som oftast kring dem områden som har med spänningsmatning att göra.

Det kan vara Nätagget och att ljudet "studsar" omkring i chassit och gör att det upplevs som starkast från processorn.

...men...

Det kan också vara moderkortet, dvs dess spänningsregulatorer kring processorsockeln som orsakar ljudet.
Och om så är fallet så tyder det på att ditt nätagg har en urusel DC-spänning.
Den släpper igenom den högfrekventa växelspänningen på DC-ledningarna och orsakar att andra komponenter på moderkortet börjar producera det pipande ljudet du hör.

Prova med att tillfälligt köra med ett annat nätagg som du VET är okej och inte släpper igenom (överlagrar) toner på DC-lednignarna.

Tack för tipset, men tror ej jag vågar det. Har aldrig varit inne i en dator och pillat och vågar ej i fall jag skulle sjabbla till det, det går ej på garantin då.

Jag har ett Hiper 730 Watt Nätagg om det hjälper dig något? Har iofs hört att Hiper ska ha vissa problem, men samtidigt har jag hört att dom är väldigt bra så.

Nej, om jag går vidare med det så är det rätta och smartaste nog att serva via Komplett.