Senaste nytt om G92! [Sammanslagen med "Information kring G92"]

Permalänk
Medlem

Tycker det skulle gå att optimera för DirectX och sedan för de olika SSE-grejerna osv. Sedan är det upp till grafikkortstillverkarna om de vill göra några egna specifika optimeringar. Det svåra, men som dessutom ger väldigt bra prestanda, är ju att optimera för flera processorkärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
det är MYCKET jobbigare att optimera spel för en dator då det finns mängder av olika kombinationer av grafik kort, cpuer och ram minnen mm medans på ett ps3 så är det alltid samma grejjer då kan dom tok fokusera på att optimera till just dom sakerna.
tillverkarna till ps3 kan optimera spelet för 1st cpu 1sorts ram samt 1 sort graffe medan det som gör till pc måste göra samma sak fast med kanske 100 tals olika kombinationer och alla måste fungera.

Nu är jag inte insatt i utvecklingen, men inte fan måste väll dem optimera sina spel efter vad ram minnet har för märke? Känns ju helt ologiskt. Grafikkort är väll en sak, kanske processorn också, men t.ex ram minne så antar jag att dem bara pekar mot minnesallokeringen? :S

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

märket kanske inte är någon fara men vilken typ av mine det är tex ddr1 och 2 osv. sen så har vi ju dualcore kodningen oxå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Nu är jag inte insatt i utvecklingen, men inte fan måste väll dem optimera sina spel efter vad ram minnet har för märke? Känns ju helt ologiskt. Grafikkort är väll en sak, kanske processorn också, men t.ex ram minne så antar jag att dem bara pekar mot minnesallokeringen? :S

Mängden minne är ju rätt viktigt också. En dator har kanske 1GB en annan har 512 och en tredje har 2GB eller 4GB. Ett helsike att optimera ifall du aldrig vet hur mycket minne som finns och hur mycket du har tillgång till.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
det är MYCKET jobbigare att optimera spel för en dator då det finns mängder av olika kombinationer av grafik kort, cpuer och ram minnen mm medans på ett ps3 så är det alltid samma grejjer då kan dom tok fokusera på att optimera till just dom sakerna.
tillverkarna till ps3 kan optimera spelet för 1st cpu 1sorts ram samt 1 sort graffe medan det som gör till pc måste göra samma sak fast med kanske 100 tals olika kombinationer och alla måste fungera.

Spelutvecklare optimerar inte för minnen.

Är det till exempel multitasking som gäller så har de kanske avtal med Intel och optimerar för Intels Dual eller Quad, thats it. Har speltillverkarna avtal med Nvidia eller ATi så optimerar de spelet för ett märke och använder sig av till exempel ett 8800GTX.

Att optimera till konsol kanske är enklare, det vet jag inte men att optimera efter ram, grafik, processor spelar ingen roll. Speltillverkare optimerar sällan för två olika märken som AMD, Intel eller Nvidia, ATi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

men det måste ju fungera med alla olika konfigurationer? det kanske kan vara jobbigt att få in? fast det kanske inte fungerar så?
kanske bäst att ringa upp en speltillverkare för dessa knepiga frågor?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Spelutvecklare optimerar inte för minnen.

Är det till exempel multitasking som gäller så har de kanske avtal med Intel och optimerar för Intels Dual eller Quad, thats it. Har speltillverkarna avtal med Nvidia eller ATi så optimerar de spelet för ett märke och använder sig av till exempel ett 8800GTX.

Att optimera till konsol kanske är enklare, det vet jag inte men att optimera efter ram, grafik, processor spelar ingen roll. Speltillverkare optimerar sällan för två olika märken som AMD, Intel eller Nvidia, ATi.

man måste fortfarande se till att alla får ok prestanda, för annars kommer inte lika många köpa spelet.

Permalänk
Medlem

På en konsol har man också begränsade resurser att arbeta med. Har du XMb grafikminne kanske det bara räcker till 256x256 texturer t.ex. Då får man göra det bästa av läget. Till PC har man lite större frihet, vilket också innebär större frihet att klanta till det.

Apropå just texturer borde annars Elder Scrolls spelen vara rätt bra exmpel, även om de släppts till konsol också. Att döma av hur många texturer ser ut kunde de mycket väl klarat sig på betydligt mindre storlekar.

Permalänk

Så det är ett 8700GT, ett 8900GTS och 8900GTX vi kommer att fås se snart kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
man måste fortfarande se till att alla får ok prestanda, för annars kommer inte lika många köpa spelet.

Tror det krävs ganska seriöst dålig kodning av ett spel om det funkar bra på ett nvidia kort sedan knappt är spelbart på ett ati kort

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Tror det krävs ganska seriöst dålig kodning av ett spel om det funkar bra på ett nvidia kort sedan knappt är spelbart på ett ati kort

Japp särskilt ifall man använder directx i båda fallen. Detta gäller särskilt DX10 då spelen inte får kommunicera direkt med hårdvaran oavsett om det är d3d eller openGL.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
men det måste ju fungera med alla olika konfigurationer? det kanske kan vara jobbigt att få in? fast det kanske inte fungerar så?
kanske bäst att ringa upp en speltillverkare för dessa knepiga frågor?

Klart det måste fungera med olika konfigs men inte är det så att dom har 10 olika system i olika prestandaklasser och optimerar efter dessa, så kan det inte fungera bara. Jag säger inte att jag har rätt men det låter väldigt ologiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Så det är ett 8700GT, ett 8900GTS och 8900GTX vi kommer att fås se snart kanske?

Japp, hoppas på det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart det måste fungera med olika konfigs men inte är det så att dom har 10 olika system i olika prestandaklasser och optimerar efter dessa, så kan det inte fungera bara. Jag säger inte att jag har rätt men det låter väldigt ologiskt.

Japp, hoppas på det.

Vad jag vet så har de i regel olika testsystem för att motsvara low-end, mainstream och high-end. Sen olika CPU kombinationer. Dock ska sånt inte behövas med DX10 annat än att se vad low-inställningar ser ut och ifall det går att förbättra utseendet utan att tvinga sina användare att uppgradera.

Med DX10 så ska en stor del av optimeringarna bli bättre då man alltid vet vad man arbetar emot. DX-lagret. Till skillnad från DX9 så ska ju ett kort som är klassat som DX10 klara av alla DX10 funktioner utan undantag.

Jag hoppas och tror själv på att G90, G92 och G98 blir 8900GTX, 8900GTS och 8700. Där siffrorna i beteckningen motsvarar hur de står sig i förhållande till de nuvarande korten på marknaden.

(tack för ditt PM förresten. Har inte orkat svara bara då jag är en lat jävel...)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om high-end rykterna stämmer, vad tror ni man kommer få se för prestanda gentemot 8800 GTX/Ultra? 20-30% eller rentav mer?

Permalänk

Senaste var att g92 blir ersättare till 8800gts, nu ska det alltså bli high end? Hur svårt ska det vara att ge oss lite fast information, /slap på nvidia

Hoppas hoppas hoppas det blir high end dock. Blir det så har ni en som kommer leva på gröt, bröd och vatten närmaste två månaderna

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Hoppas de inte blir för strömkrävande och varma bara, så man kan köpa två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad jag vet så har de i regel olika testsystem för att motsvara low-end, mainstream och high-end. Sen olika CPU kombinationer. Dock ska sånt inte behövas med DX10 annat än att se vad low-inställningar ser ut och ifall det går att förbättra utseendet utan att tvinga sina användare att uppgradera.

Med DX10 så ska en stor del av optimeringarna bli bättre då man alltid vet vad man arbetar emot. DX-lagret. Till skillnad från DX9 så ska ju ett kort som är klassat som DX10 klara av alla DX10 funktioner utan undantag.

Jag hoppas och tror själv på att G90, G92 och G98 blir 8900GTX, 8900GTS och 8700. Där siffrorna i beteckningen motsvarar hur de står sig i förhållande till de nuvarande korten på marknaden.

(tack för ditt PM förresten. Har inte orkat svara bara då jag är en lat jävel...)

Det är säkert som du skriver, jag vet inte riktigt.

Jag hoppas också på att det blir i den följden som du skriver och hoppas mest på att det kommer ett High end som äter upp dagens Ultra, det hade vart nice.

(Vsg)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Om high-end rykterna stämmer, vad tror ni man kommer få se för prestanda gentemot 8800 GTX/Ultra? 20-30% eller rentav mer?

Om specifikationerna stämmer kring en shaderklock om 2400-2500Mhz och en GPU om 800Mhz så får vi förmodligen se en 60%+ boost skulle jag tro. Jag menar dagens Ultra har en Shaderklock om 1500Mhz och boostar ca 10-15% i spel med en GPU om 600?

Sedan ska det ju tydligen vara GDDR4 och vi ser ju på HD2900XT 1GB vad minnena boostar, ganska mycket och 100% över HD2900XT GDDR3 512.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Fudzilla ser jag knappast som en tillförlitlig källa, snarare som en skvallerblaska..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Fudzilla ser jag knappast som en tillförlitlig källa, snarare som en skvallerblaska..

Särskilt inte när författaren tidigare skrev åt theinquirer och fick mycket kritik då han ibland kunde hitta på lite.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Om specifikationerna stämmer kring en shaderklock om 2400-2500Mhz och en GPU om 800Mhz så får vi förmodligen se en 60%+ boost skulle jag tro. Jag menar dagens Ultra har en Shaderklock om 1500Mhz och boostar ca 10-15% i spel med en GPU om 600?

Sedan ska det ju tydligen vara GDDR4 och vi ser ju på HD2900XT 1GB vad minnena boostar, ganska mycket och 100% över HD2900XT GDDR3 512.

Låter som det kan bli riktigt porrigt. Mer shaderkraft borde också få korten att dra iväg ordentligt när det gäller DX10-spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Låter som det kan bli riktigt porrigt. Mer shaderkraft borde också få korten att dra iväg ordentligt när det gäller DX10-spel.

Oja! Du förstår en shaderklock om 2.5Ghz är inte att leka med. Där snackar vi ren prestandaboost i DX10 spel.

Detta ska bli väldigt intressant och julafton börjar tidigare iår, precis som förra året.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är säkert som du skriver, jag vet inte riktigt.

Jag hoppas också på att det blir i den följden som du skriver och hoppas mest på att det kommer ett High end som äter upp dagens Ultra, det hade vart nice.

(Vsg)

Om specifikationerna stämmer kring en shaderklock om 2400-2500Mhz och en GPU om 800Mhz så får vi förmodligen se en 60%+ boost skulle jag tro. Jag menar dagens Ultra har en Shaderklock om 1500Mhz och boostar ca 10-15% i spel med en GPU om 600?

Sedan ska det ju tydligen vara GDDR4 och vi ser ju på HD2900XT 1GB vad minnena boostar, ganska mycket och 100% över HD2900XT GDDR3 512.

Jag drömmer mer om ett mid-end kort med väldigt bra teknik så att det inte kräver sån jävla högklock överallt så att man har gått om utrymme till överklockningen ^^

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Sedan ska det ju tydligen vara GDDR4 och vi ser ju på HD2900XT 1GB vad minnena boostar.

Nu hänger jag inte med. Kan du förklara för mig är du snäll?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Nu hänger jag inte med. Kan du förklara för mig är du snäll?

Han menar att i 1bg utgåvan av HD2900xt kortet så sitter det GDDR4 minne istället för GDDR3 som i Nvidias modeller, dock så skall det även vara GDDR4 i G92 kretsen. Detta ger en prestandaboost (dock vet jag inte hur mycket).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Nu hänger jag inte med. Kan du förklara för mig är du snäll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Han menar att i 1bg utgåvan av HD2900xt kortet så sitter det GDDR4 minne istället för GDDR3 som i Nvidias modeller, dock så skall det även vara GDDR4 i G92 kretsen. Detta ger en prestandaboost (dock vet jag inte hur mycket).

Jag vet inte om ni såg senare nyheter och prestandatester från Xbitlabs kring HD2900XT 512 och HD2900XT 1GB. Prestanda skillnaden där emellan var enormt stor, ca 100-400% boost i Company of Heroes:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/directx10-game...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Re: Information kring G92

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Eftersom de andra tråden kring topic blev låst på grund av skitsnack om bilar och personangrepp och out of topic så skapar jag nu en tråd som endast ska handla om G92.

[U]Information kring G92 i trådarna tidigare[/U]:

sthlmskille82 lägger fram:
http://www.theinquirer.net/?article=41836 - Senaste informationen
http://www.theinquirer.net/?article=41740
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=39829

Raghor lägger fram:
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=43412
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41739
http://www.nordichardware.se/nyhet,13232.html
http://www.theinquirer.net/?article=41836

xavixavixavi lägger fram:
http://news.softpedia.com/news/Nvidia-9800-Series-Coming-Soon...
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=43412
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41739
http://www.nordichardware.se/nyhet,13232.html

Diskutera!

Det ser saftigt ut men hade vart bra med 512-bitars buss till minnet, och är G9x en riktigt R6xx dödare så får det väl bli sådant kort. Pressa i en Phenom och dubbla 9800GTX plus 2GB minne till så har man en fullständig killer dator

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

är det någon som har nån aning om hur priset kommer att se utt? det är nämligen så att min polare ska uppgradera sitt system och vill ha bra grejjer ... han hade funderat på 8800gts men jag berättade om det här kortet så vasrt han som ett frågetecken. han vet inte hur han ska göra men val av kort. är det någon som kan hjälpa till och välja kort om han ska vänta på 8900 lr om 8800gts(320mb) räcker . han kommer att spela nya avancerade spel och hålla på med fotorendering och film. han kommer att köra på en 19 tums skärm . jag vet att det kanske är svårt att säga eftersom kortet inte hasr kommit ut än men på ett ungefär?

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EkeNs
är det någon som har nån aning om hur priset kommer att se utt? det är nämligen så att min polare ska uppgradera sitt system och vill ha bra grejjer ... han hade funderat på 8800gts men jag berättade om det här kortet så vasrt han som ett frågetecken. han vet inte hur han ska göra men val av kort. är det någon som kan hjälpa till och välja kort om han ska vänta på 8900 lr om 8800gts(320mb) räcker . han kommer att spela nya avancerade spel och hålla på med fotorendering och film. han kommer att köra på en 19 tums skärm . jag vet att det kanske är svårt att säga eftersom kortet inte hasr kommit ut än men på ett ungefär?

8800 räcker till den upplösningen, men det smartaste är att vänta, då du förhoppningsvis får se prissänkningar och han kanske tom får råd med ett GTX istället? GTS 320 är inte så framtidssäkert tackvare den låga minnesmängden, i framtiden kanske spelen suger ut jätte mycket minne och då kommer kortet bli väldigt svagt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Har ni några spekulationer kring storleken på korten?

Dagens 8800GTS/X får knappt/inte plats i mitt chassi, och det borde vara många med mig som sitter på en standardlåda á la 2004. Jag vill absolut inte behöva byta ut mitt fina Acousticase som verkar vara bättre än nästan alla dagens.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.