Senaste nytt om G92! [Sammanslagen med "Information kring G92"]

Permalänk
Inaktiv

förr i tiden var medium end "mindre än halva priset men _inte_ halva prestandan" jämfört med high end. nu för tiden så har ju mer high end korten ungefär samma/bättre pris/prestanda jämfört med de lägre stående korten.

Permalänk
Medlem

Läste här idag att spekulationer går runt angående G92 och dess kapacitet. Nvidias nya chip kommer ha ett fokus på mainstreamprestanda, för att uppdatera flytet/energikonsumtionen för t.ex. 8800GTS/GTX, eventuellt med annat namn (8850GTS/8900GTS?) men kommer antagligen inte satsa på en total innovation som Nvidia tidigare lovat.

Det låter inte helt omöjligt, låter riktigt realistiskt enligt mig - det tycker jag inte bara för att stärka mitt ego som en ATi-följare utan för Nvidias egen skull då återförsäljarna annars tvingas att sälja 8800ultra till inköpspris, om inte lägre, om ett nytt flaggskepp skulle lanseras - det skulle skapa väldiga problem för Nvidia och återförsäljarnas förtroende att investera i Nvidias dyrare produkter skulle minska.

Källa: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20070902154658.htm...

Det var tidigare ändå helt rasande orimligt att G92 skulle bli ett milsteg framåt mot tidigare produktserien, ett sådannt hopp i prestanda har aldrig tagit rum tidigare. Det är en skillnad mellan generation och generation, men från produkt till produkt...

Därför är det, som det ser ut, upp till ATi att få fart på Nvidia, vilket är påväg. Rv680 lanseras förhoppningsvis samtidigt med Phenom senast i tidiga Januari med god chans att slå ut 8800GTX med marginal och därmed ha goda chanser att trycka ned 8800ultran en bra bit - tekniska specifikationer pendlar, men det handlar såklart om en 55nm-krets mot G92s 65nm och G80s och R600:as 80nm vilket kommer att dra ned energikonsumtionen med en hel del, göra produktionen billigare och potentiellt öka hastigheterna då temperaturerna blir lägre. i Rv680 ser vi antagligen 1Gb GDDR4 i 512-bit minnesbuss, som blivit standard, och DirectX 10.1 stöd och möjligtvis Tessalation 2 (annars kommer detta i R700). Jag hittar inte mycket info, men det kommer med tiden - jag ser positivt på RV680, dock handlar det inte om en hype som G92, men intressant kommer det bli då det leder vägen för R700, går RV680 bra kan R700 lanseras tidigare då 55-nm-tekniken konstateras som funktionellt.

Fördelarna man kan se med G92 över G80 som det ser ut i dagens läge är potentiellt ökat stöd för Anti-Aliasing och AF samt lägre energispecifikationer vilket gör det ännu enklare att köra SLi för de som gärna inte vill spendera tusenlappar på nätdelar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Läste här idag att spekulationer går runt angående G92 och dess kapacitet.

Redan upplagd tidigare i den här tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
har ni läst detta grabbar!!!??

"While according to media reports the company has no plans to dethrone its high-end GeForce 8800 Ultra with the new code-named G92 product"

G92 kommer vara klenare än 8800 Ultra?! Jag som hade gått och hoppats på en 50% ökning, så man får KICK-ASS prestanda i Crysis sen. Men men det är ju inte helt säkert, inget är säkert förens kortet lanserats!

Hoppas Hoppas Hoppas på ett grymt High-End kort!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Redan upplagd tidigare i den här tråden.

Det är så det blir i en sönderspammat tråd - orkar inte gå egenom varje enskild sida då alla snackar strunt iallafall för att skriva ett inlägg.

Permalänk

Re: Dåliga nyheter!??

Citat:

"While according to media reports the company has no plans to dethrone its high-end GeForce 8800 Ultra with the new code-named G92 product"

G92 kommer vara klenare än 8800 Ultra?! Jag som hade gått och hoppats på en 50% ökning, så man får KICK-ASS prestanda i Crysis sen. Men men det är ju inte helt säkert, inget är säkert förens kortet lanserats!

Hoppas Hoppas Hoppas på ett grymt High-End kort!

Tycker det skulle vara lite av en flopp ifall g92 inte skulle klå 8800ultra. Ett midsegmentskort som släpps bör rimligtvis vara bättre än det ett år gamla high end kortet.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Re: Dåliga nyheter!??

Citat:

"... according to media reports" och sen får vi inte glömma resten av meningen:

"it is highly unlikely that Nvidia has no plans to offer a new top-of-the-range product this fall."

Jag läser det i varje fall som; "lösa rykten i media gör gällande att nVidia inte planerar att ersätta 8800 Ultra med G92, det verkar dock högst osannolikt att nVidia inte har planer på en ny high-end produkt nu i höst".

Bara spekulationer med andra ord.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Dåliga nyheter!??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
"... according to media reports" och sen får vi inte glömma resten av meningen:

"it is highly unlikely that Nvidia has no plans to offer a new top-of-the-range product this fall."

Jag läser det i varje fall som; "lösa rykten i media gör gällande att nVidia inte planerar att ersätta 8800 Ultra med G92, det verkar dock högst osannolikt att nVidia inte har planer på en ny high-end produkt nu i höst".

Bara spekulationer med andra ord.

media är inte pålitligt. så det är 80% chans att dt kommer en ny prestandakung.

Permalänk

Låter flummigt att bara släppa ett mid range kort som inte klår ett år gamla 8800 ultra. Det skulle ju bara vara en besvikelse för alla entusiaster och inte bra för nVidia.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Minns ni hur "media" sa att G80 skulle inte ha unified shader?!

Ta allt med nypa salt. Alltid.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
AN Doja: http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

taget ur luften? eller missförstod du mej, menar förstås 512-versionen för annars skulle 7900gtx ha mer minne.

Hur i Albins namn skulle jag veta att du menade 512 versionen när den knappt gick att få tag på samt att 256 versionen var standard kortet för 7800GTX. Jag vet att 7900GTX har 512 men det är standard- highend kortet i 7900 serien. Då kunde jag ju lika gärna trycka på 7950GX2 som är 7900 seriens top kort och kan köra utan SLI stöd right?

Men jag fattar nu vad du menar i alla fall och håller med om att 7900GTX inte är väldigt många procent före 512 versionen. Då är vi överrens.

ON-T:
Marcus, aka Kinc är väl egentligen den personen inne på Sweclockers som har närmast relation till Nvidia (var är ringarna Marcus? ). För er som har missat det så länkar jag till det han skrev tidigare:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=763...

Hans ord väger ju upp betydligt mer än vad Media går ut med just nu. Jag skriver inte att det måste vara så som Marcus skrev och som han trodde eller hade hört om men chansen är betydligt större att det stämmer och Marcus brukade inte ha fel tidigare så varför börja nu?

Något kort från Nvidia i slutet på året eller i början på nästan år är jag helt övertygad om kommer att köra över 8800Ultra. Nvidia lovade en helt ny arkitektur varje år och en helt ny generation, så vi får väl se vad dom skriver. Jag kan förstå varför Nvidia inte skulle göra det tanke på att ATi inte har något att komma med men kom igen, tror ni att det endast handlar om main stream som inte skulle prestera om Ultra?

För övrigt så håller jag med DataNusse.

Angående spekulationer eller ej så tycker jag vi slutar upp med att i tråden påpeka att vi inte ska spekulera med mera. Detta är ett forum och i detta forum existerar det en tråd som heter Senaste nytt om G92. Jag tycker det är roligt och se vad andra skriver och hur dom tänker när dom spekulerar. Det handlar om logiskt tänkande tillsammans med erfarenheter samt spekulationer, mycket intressant! Nu vet jag inte vem av er som började skriva att spekulationer är onödigt och jag struntar faktiskt i vilket. Låt tråden flöda med spekulationer, kanske blir vi alla missnöjda eller supernöjda? Fritt fram tills dess!

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hur i Albins namn skulle jag veta att du menade 512 versionen när den knappt gick att få tag på samt att 256 versionen var standard kortet för 7800GTX. Jag vet att 7900GTX har 512 men det är standard- highend kortet i 7900 serien. Då kunde jag ju lika gärna trycka på 7950GX2 som är 7900 seriens top kort och kan köra utan SLI stöd right?

Men jag fattar nu vad du menar i alla fall och håller med om att 7900GTX inte är väldigt många procent före 512 versionen. Då är vi överrens.

ON-T:
Marcus, aka Kinc är väl egentligen den personen inne på Sweclockers som har närmast relation till Nvidia (var är ringarna Marcus? ). För er som har missat det så länkar jag till det han skrev tidigare:

Hans ord väger ju upp betydligt mer än vad Media går ut med just nu. Jag skriver inte att det måste vara så som Marcus skrev och som han trodde eller hade hört om men chansen är betydligt större att det stämmer och Marcus brukade inte ha fel tidigare så varför börja nu?

Något kort från Nvidia i slutet på året eller i början på nästan år är jag helt övertygad om kommer att köra över 8800Ultra. Nvidia lovade en helt ny arkitektur varje år och en helt ny generation, så vi får väl se vad dom skriver. Jag kan förstå varför Nvidia inte skulle göra det tanke på att ATi inte har något att komma med men kom igen, tror ni att det endast handlar om main stream som inte skulle prestera om Ultra?

Angående spekulationer eller ej så tycker jag vi slutar upp med att i tråden påpeka att vi inte ska spekulera med mera. Detta är ett forum och i detta forum existerar det en tråd som heter Senaste nytt om G92. Jag tycker det är roligt och se vad andra skriver och hur dom tänker när dom spekulerar. Det handlar om logiskt tänkande tillsammans med erfarenheter samt spekulationer, mycket intressant! Nu vet jag inte vem av er som började skriva att spekulationer är onödigt och jag struntar faktiskt i vilket. Låt tråden flöda med spekulationer, kanske blir vi alla missnöjda eller supernöjda? Fritt fram tills dess!

Mvh Albin

Gällande länkarna.
Härligt "smaskig information i slutet av nästa vecka" dvs denna vecka. *Gnuggar händerna*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Gällande länkarna.
Härligt "smaskig information i slutet av nästa vecka" dvs denna vecka. *Gnuggar händerna*

Jo, får hoppas det dyker upp något. Det vore najjs!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

ON-T:

Mvh Albin

om jag hade menat 256-varianten så skulle minnet vara mer en flaskhals, och det vill vi ju inte när man jämför skillnaden i snarlika arkitekturer. kanske skulle skrivit 512 från början

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför folk förväntar sig nåt nytt dräparkort.. nVidia har ju redan prestandatronen, deras krut lär ju läggas på att matcha R700 (om det nu blir nån match med tanke på HD2900..).

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Förstår inte heller varför folk förväntar sig nåt nytt dräparkort.. nVidia har ju redan prestandatronen, deras krut lär ju läggas på att matcha R700 (om det nu blir nån match med tanke på HD2900..).

Vilket ingen vet hur det kommer prestera.
Vi får se i November helt enkelt.. håller tummarna för monster varianten ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Vilket ingen vet hur det kommer prestera.
Vi får se i November helt enkelt.. håller tummarna för monster varianten ja.

Men hoppas inte för mycket, det är svårt idag att få sålt 8800ultran då den kostar upp mot 6500-7500kr och som återförsäljare är det vansinne att behöva sälja de små mängder kort, som ändå blir en investering, vid lägre pris än inköpspriset. G92 kan prestera bra, men Nvidia har ingen anledning att spendera tid på att utnyttja potentialen utav kortet förrän ATi dödat 8-serien gällandes prestandan. Det finns ingen anledning för Nvidia att slänga ut ett nytt flaggskepp.

Permalänk
Citat:

Men hoppas inte för mycket, det är svårt idag att få sålt 8800ultran då den kostar upp mot 6500-7500kr och som återförsäljare är det vansinne att behöva sälja de små mängder kort, som ändå blir en investering, vid lägre pris än inköpspriset. G92 kan prestera bra, men Nvidia har ingen anledning att spendera tid på att utnyttja potentialen utav kortet förrän ATi dödat 8-serien gällandes prestandan. Det finns ingen anledning för Nvidia att slänga ut ett nytt flaggskepp.

En annan sak är att det tar 2-3 år att utveckla en hel ny arkitektur. Att skrota den gamla efter 1 år är då djupt idiotiskt då man inte ens försökt gå ner i tillverkningsstorlek och därmed lägre strömförbrukning och ökad prestanda. Att dessutom skrota den ledande arkitekturen när man inte har någon egentlig konkurrent bara för att blidka de entusiaster som alltid köper high-end-kort är dåligt affärssinne.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En annan sak är att det tar 2-3 år att utveckla en hel ny arkitektur. Att skrota den gamla efter 1 år är då djupt idiotiskt då man inte ens försökt gå ner i tillverkningsstorlek och därmed lägre strömförbrukning och ökad prestanda. Att dessutom skrota den ledande arkitekturen när man inte har någon egentlig konkurrent bara för att blidka de entusiaster som alltid köper high-end-kort är dåligt affärssinne.

8k serien tog faktiskt 4 år att utvekla. Dock så skrotas den inte då g90 är en vidareutveckling.
Men visst vore det vansinne att utveckla något som slår Ultran och kostar mindre?
Men på andra sidan slanten kan det ju även vara för att de vill parera innan R700 kommer med ett kort som presterar bättre..

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla inlägg, men var det inte så att det skulle släppas 2 olika 9xxx kort? Har iaf hört att G9[U]8[/U] ska vara ett mainstream kort och att G9[U]2[/U] ska vara nästa "superkort".

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, det vore verkligen att skjuta sig i foten om nvidia knuffar ner sina egna produkter från tronen liksom. Jag tror att det blir ett ballt kort i mellansegmentet.

Edit: Fast i och för sig är det möjligt att det är som jonathan82 säger, att nvidia planerar att _alltid_ ligga steget före ati. När ati lanserar sin serie så har nvidia precis släppt sin serie som är bättre än ati's.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men hoppas inte för mycket, det är svårt idag att få sålt 8800ultran då den kostar upp mot 6500-7500kr och som återförsäljare är det vansinne att behöva sälja de små mängder kort, som ändå blir en investering, vid lägre pris än inköpspriset.

5500-6000kr är kanske närmare verkligheten....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Låter flummigt att bara släppa ett mid range kort som inte klår ett år gamla 8800 ultra. Det skulle ju bara vara en besvikelse för alla entusiaster och inte bra för nVidia.

Håller med dig, men 8800Ultra har inte funnits i 1år, utan 8800GTX som snart har funnits i 1år

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

Ni måste ju tänka logiskt. Bara för att ATi inte har något att komma med just nu och sedan 1 år tillbaka så betyder inte det att Nvidia står och väntar på ATi innan mållinjen. Nvidia försöker så klart vinna så mycket kunder från ATi som möjligt. Detta kallas konkurrans. Det är varken korkat eller onödigt av Nvidia att lansera ett topp kort som kör över Ultra och allt i ATis väg just nu och förmodligen i vinter också, tvärtom. Jag tror ni ser från fel vinkel.

Även om det har tagit 4 år för Nvidia att utveckla G80 till en färdig slutprodukt innebär ju inte att dom inte tar del av arkitekturen, förminskar tillverkningsprocessen och höjer klocken eller hur gubbar?

Det absolut mest logiska vore om Nvidia lanserar ett grymt main stream och ett top of the line som kör över Ultrat stenhårt. Det gör kortet om ryktena kring Marcus meningar stämmer. Det jag skriver betyder väldigt lite här inne men tänk efter. Vi har Crysis i Nobember. Vi har Assassins Creed i November. Vi har Alan Wake i December, vi har förmodligen UT3 innan årsskiftet. Varför i Albins namn skulle Nvidia köra vidare på 8800Ultra som top-of-the-line när spel redan idag sänker kortet ganska rejält?

EDIT: Möjligt det inte lanseras något kort innan årsskiftet men jag skulle ärligt talat bli väldigt förvånad om inget kort som kör över Ultra lanseras senast i Januari '08.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Håller med dig, men 8800Ultra har inte funnits i 1år, utan 8800GTX som snart har funnits i 1år

Med andra ord samma kort. Annan klock och kylare = ultra

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Med andra ord samma kort. Annan klock och kylare = ultra

Precis och är därför har Nvidia en större anledning till att trycka ut nya kort som tar över Ultra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi har Crysis i Nobember. Vi har Assassins Creed i November. Vi har Alan Wake i December, vi har förmodligen UT3 innan årsskiftet. Varför i Albins namn skulle Nvidia köra vidare på 8800Ultra som top-of-the-line när spel redan idag sänker kortet ganska rejält?

Tror 8800 GTX/Ultra har mycket kvar att ge, Att det går ner på knäna nu är bara värdelös optimering av speltillverkarna, och jag hoppas verkligen att dem tänker mer på det i framtiden (Crysis tillverkarna pratar iaf om att dem gjort det, kan vara ett stort steg som får många att ta efter)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Tror 8800 GTX/Ultra har mycket kvar att ge, Att det går ner på knäna nu är bara värdelös optimering av speltillverkarna, och jag hoppas verkligen att dem tänker mer på det i framtiden (Crysis tillverkarna pratar iaf om att dem gjort det, kan vara ett stort steg som får många att ta efter)

Crysis flyter fint på ett 8800kort oavsett om det är GTS eller GTX samt Ultra. Så crysis bekymrar jag mig inte så mycket för men dessa spelen ovan är spel tillsammans med dagens Bioshock i en helt ny generation av grafikmotorer. Dom fungerar ypperligt och ser betydligt bättre ut än tidigare.

Återigen så finns det absolut ingen anledning för Nvidia att vänta med lansering. Nvidia precis som ATi vill ju dominera marknaden även om vi konsumenter tycker det suger och detta jobbar så klart Nvidia för. Fokus, målmedvetenhet och gå på affär!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

väldigt märkligt val av namn.. då borde det ju rimligtvis vara tröttare än ett 8800GTS..

Av de senaste ryktena att döma så verkar det ju vara ett kort som ligger nånstans emellan 8800gts och gtx

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Ni måste ju tänka logiskt. Bara för att ATi inte har något att komma med just nu och sedan 1 år tillbaka så betyder inte det att Nvidia står och väntar på ATi innan mållinjen. Nvidia försöker så klart vinna så mycket kunder från ATi som möjligt. Detta kallas konkurrans. Det är varken korkat eller onödigt av Nvidia att lansera ett topp kort som kör över Ultra och allt i ATis väg just nu och förmodligen i vinter också, tvärtom. Jag tror ni ser från fel vinkel.

[/B]
Håller med. Och det allra smartaste från nVidias sida, om de vill ge ATI en riktig pungspark, borde vara att släppa ett "mainstream"-kort som spöar allt som finns på marknaden idag.

Skitsamma om de sänker sitt egna flaggskepp 8800 Ultra. Mainstream-segmentet är det som genererar flest kunder och kan nVidia både bli kungar där och i toppsegmentet med samma kort, då lär ATI få svettas.

Sen får vi väl om ytterligare ett litet tag något kort i toppsegmentet

Så hade i varje fall jag gjort om jag velat sparka boll med ATI's stjärt.