Har en extern satadisk, den funkar bra, Tills idag. Jag skulle plugga in den i usb-utaget, windowsljudet som man alltid får när man stoppar in någon usbsak kom, "plingplong" Men disken finns inte under denhär datorn, datorn kan inte få fram disken.
När jag stoppar in disken så går jag in på säker borttagning av maskinvara, då hittar den disken, och man kan ta bort den. Men jag vill ju kunna gå in på den.
Vad skall jag göra? Formatera kommer inte på frågan.
Låter som om FAT/MFT eller partitionstabellen har blivit skadad. Synd att det är en USB-disk då SMART är "optional" men om du har tur så kan hårddisktillverkaren ändå ha implementerat SMART och du kan då kolla hur disken mår.
Först kolla SMART och se om disken är hel (du kan posta här om du inte vet hur du ska tyda resultatet). Innan du vet det, kör disken så lite som möjligt. Om disken är hel kan du använda GetDataBack för att plocka tillbaka filerna, om den inte är hel måste du skapa en avbild först och sedan använda GetDataBack. Låter detta för komplicerat eller du inte vill ta risken så kan du ju lämna in den, men det kommer kosta från 1500 kr och uppåt (hos oss i alla fall).
Asså jag hittar disken i enhetshanteraren, så den borde ju inte vara trasig eller?
Mickael: Jag förstog nog inte ett enda ord du skrev, jag är inte så hypad på datorer
En hårddisk kan vara trasig och ändå synas i enhetshanteraren.
Jag vet inte var jag ska börja och jag känner att det kan bli en rätt lång förklaring så jag tror jag undviker det. Du får helt enkelt tro på mig. Men gå in på tillverkarens hemsida och se om de har något så kallat "diagnostikprogram". Om de inte har det och du har viktig information på disken bör du förutsätta att disken kommer att gå sönder snart och därför skapa en avbild som jag sa.
Vi får in USB-diskar som det inte är något problem att plugga in men sektorer på disken har gått sönder (men vanligaste är att de har blivit korrupta av okänd anledning - mjukvara). Om man inte vet vad som har hänt bör man ta det lugnt och försöka ta reda på om disken håller på att gå sönder. Om man inte kan det bör man förutsätta att den kommer att gå sönder snart (även om det inte är så troligt).
Du kan prova att använda den tillsammans med en annan dator. Fungerar inte det och du inte har något av vikt på den kan du formatera den. Du kan även plocka ut SMART (om det går dvs) och kolla hur disken mår inuti.
Ursprungligen inskrivet av Mickael Du kan prova att använda den tillsammans med en annan dator. Fungerar inte det och du inte har något av vikt på den kan du formatera den. Du kan även plocka ut SMART (om det går dvs) och kolla hur disken mår inuti.