Permalänk

Vad tror ni om denna design

Satt å funderade på att bygga mig en itx-rigg så satte mig ner å började rita lite i sketchup.

resultatet blev denna

Vad tror ni?

( kom gärna med förslag m.m. )

Datorn är tänkt att ha som "media"-dator så

Mvh Niklas

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk
Medlem

snyggt, men var åker luften ur?

Permalänk
Medlem

tänkte på precis samma sak som Danne92, men annars helt klart snygg och annorlunda design!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Avstängd

OM gu gör något åt den hiskeligt fula toppen kan det nog bli riktigt bra

För er som undrar lär luften åka ut i toppen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
snyggt, men var åker luften ur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
tänkte på precis samma sak som Danne92, men annars helt klart snygg och annorlunda design!

Missade ni den gigantiska fläkten?

Tycker den är snygg, dock ser det litet ut som ett gammalt kineshus med den där toppen. Men den fungerar väl som en tratt för fläkten antar jag så funktion > design antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Missade ni den gigantiska fläkten?

Tycker den är snygg, dock ser det litet ut som ett gammalt kineshus med den där toppen. Men den fungerar väl som en tratt för fläkten antar jag så funktion > design antar jag.

du skrev ifall dom missade fläkten ,svaret är nog nej men luft måste kunna komma ut åxå det hjälper inte att man pumpar in luft i lådan om den inte kan komma ut ,men han kanske har botten delen som är ventlierad .

enligt min mening skulle han ha fläkten i botten o utsug i toppen för den varma luften stiger

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Jag antar att fläkten blåser ut - då måste det komma in luft någonstans och det sker lämpligen i bottenplattan om man inte vill ta upp en massa hål i sidorna

Sedan kan man styra luftflödet runt varma komponenter med hjälp av tunna plastbitar (tex värmetålig/kopieringssäker Oh-film)

Nackdelen med att ta upp stora hål i bottenplattan är att stabiliteten blir åsidosatt....

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

om man kollar på bilden så är fläkten så att den suger in luft, du skulle kunna göra små gulliga håll längst ner i plexit eller under mobot..riktigt stligt ;D

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

det är menat att det ska vara aluminiumnät runt inte plexi ;P glömde skriva de ( fanns ingen nät-textur i sketchup så )

tack för svaren , anledningen att det ser ut som ett "kineshus" är bara mina dåliga kunskaper i sketchup fick inte till "tratten" så bra.

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk

Mjo de kanske skulle vara nice med plexi å .. vi får se

Tackar :), det är gjort i sketchup

Visa signatur

{Spelmaskin}

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Kasta i ett väääldigt svagt diskret blått ljus som du på nåt sätt får hela datorn att se svagt lysande ut med så blire perfect!

Gör du det bruna i oljat trä kan det bli riktigt riktigt stiligt

Fast försök fixa en lite mindre antenn så den göms bakom datorn. Antar att det är en antenn, eller?

Det är iaf vad jag tycker du borde göra

Hoppas jag inspirerade dig lite

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt idén, men som många påpekar så är toppen inte snygg som den är nu dock så är det ju extremt smart att ha en gigantisk fläkt upptill då varm luft stiger uppåt MEN du måste göra ordentligt placerade luftintag nertill.

Se till så att luftintagen är placerade så att luften "dras" förbi de delar som genererar mest värme.

Mvh
Milkacid

Permalänk

tycker det är en bra ide! lägg upp bygggalleri när du börjar så man kan följa bygget

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk

milka: Mjo men fläkten på toppen är tänkt att blåsa in :), har tänkt att göra några ventilationshål i plexit baktill på datorn så.

Bennie: Det är inte en shuttle utan ett itx-kort. den kommer att vara i storleken
(LxBxH) 20x20x15-20 cm så å ja jag har tänkt att använda den som media-dator

Visa signatur

{Spelmaskin}

Permalänk
Medlem

SnOof {AMD X2} jag skulle rekommendera dig att montera den så den suger ur luften istället för då får du verkligen ur den varma luften ut ur lådan. Pressar du in kall luft m.h.a fläkten så måste den varma luften ha någonstans att ta vägen.

Permalänk
Medlem

Du kanske inte ens behöver nån fläkt. Räcker det inte med att ha luftintag i botten och utsug i toppen. Luften kommer ju ändå att vilja röra sig uppåt pga värmen. Har du tillräckligt kraftiga flänsar på CPU:n och sådant så kanske allt kan kylas passivt.

Snyggt annars!

edit: förresten, var har du nätagget? Och blir inte dvd-spelaren lite instängd där nere? tänkte på värmen från den..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

ingen som sett att de är trådlöst nätverkskort??

ser faktiskt bra ut, om du ska ha plexi kan du ju bara göra små runda hål här o där i det för o få in luft.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det vore ju väldigt nice om du kunde sätta in en 25cm fläkt i toppen som blåser ut och en i botten som blåser in med dammfilter under. Har du dom på väldigt låga varvtal låter dom ingenting men dom blåser bra mycket luft ändå. Har en i sidan på mitt chassi och den blåser utav helvete men har bara ett litet dovt ljud som inte är störande alls. DÅ borde du kunna köra passivt på delarna om du använder grymma passiva som nedanstående

grafikkort : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THEHR-03
cpu : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA12...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Moderator
Testpilot

En idé.

Eftersom varm luft stiger uppåt så hade det smarta vara att ha fläkten insjunken i toppen så det bara syns ett galler av något slag, sen sätter du den på att blåsa ut luft.

Sen kan du ju borra massa små hål bak på lådan där du ändå har en massa fula kontakter och bös, alternativt två stycken små fläkter som går på lågvarv så att de inte väsnas så förbannat. Tror jag hade funkat fint.

Kul idé annars.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Har du tänkt på vad du ska ha för delar? Om du ska ha den som mediadator behövs det väl inte några starka delar? Bara grafikkortet har TV-out och ljudkortet i är bra.

Isf kanske detta paketet kan intressera dig?

http://img225.imageshack.us/img225/9466/mediatopplh5.jpg

Kanske tjötar men vill bara hjälpa till =P

Tyvärr, men han ska använda ett mini(?)-itx moderkort.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

mjo precis men tack ändå.

Tanken var ju som sagt att den skulle vara så liten som möjligt därför valde jag ett itx-kort så:)

m3tr0: Ska använda ett sånt där "mini-nätagg" som inte är stort alls tror det ligger på 165w eller nått http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MCUBHFXMP... de där

Visa signatur

{Spelmaskin}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Det vore ju väldigt nice om du kunde sätta in en 25cm fläkt i toppen som blåser ut och en i botten som blåser in med dammfilter under. Har du dom på väldigt låga varvtal låter dom ingenting men dom blåser bra mycket luft ändå. Har en i sidan på mitt chassi och den blåser utav helvete men har bara ett litet dovt ljud som inte är störande alls. DÅ borde du kunna köra passivt på delarna om du använder grymma passiva som nedanstående

grafikkort : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THEHR-03
cpu : http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THULTRA12...

hur ska man lyckas få såna stora kylare i en burk på (LxBxH) 20x20x15-20 cm? fläktarna är större än själva burken, plus det passiva..

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60