Permalänk
Medlem

ändra lösenord på konto

Jag får inte det här och funka

: ändra lösenord på konto
echo.
echo.
set /p i= välj konto:
echo.
echo.
set /p j= välj lösenord:
echo.
echo.
set /p k= välj medelande:
echo Valt konto: %i%
echo Valt lösenord: %j%
echo Valt medelande: %k%
pause
net user %i% {%j% | *} [/comment:"%k%"] [/domain]
pause
goto start

(detta är en del av ett program jag gjort)

Kontot som jag har försökt ändra lösen på finns redan o har inget lösenord. Men programet stänger bara av sig efter det här och inget blir ändrat (visar heller inget meddelande när jag försöker ändra lösen på mitt admin konto (som har lösenord)). Jag förstår int vad som är felet den borde väll åtminståne pausa efteråt???

(alla andra "saker" i programet funkar)

snälla hjälp mig!

Visa signatur

terapi är dyrt
smälla bubbelplast är billigt
Välj själv!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du går efter hjälpmeddelandet för NET USER kommandot.

C:\Documents and Settings\Alexander>net user /help Syntaxen för kommandot är: NET USER [användarnamn [lösenord | *] [alternativ]] [/DOMAIN] användarnamn {lösenord | *} /ADD [alternativ] [/DOMAIN] användarnamn [/DELETE] [/DOMAIN] NET USER skapar och ändrar användarkonton på datorer. Om kommandot anges utan parametrar visas användarkonton på datorn. Den information som visas lagras i databasen med användarkonton. Detta kommando kan endast användas på servrar. användarnamn Detta anger namnet på det användarkonto som ska skapas, tas bort ändras eller visas. Användarkontot kan vara högst 20 tecken långt. lösenord Tilldelar eller ändrar lösenord för användarens konto. Lösenordet måste vara minst så långt som angetts av alternativet /MINPWLEN för kommandot NET ACCOUNTS command. Det kan vara högst 14 tecken långt. * Gör att du tillfrågas om lösenord. Lösenordet visas inte när du skriver det. /DOMAIN Utför aktiviteten på den aktuella domänens domänkontrollant. /ADD Lägger till ett användarkonto i databasen med användarkonton. /DELETE Tar bort ett användarkonto från databasen med användarkonton.

Parametrar inom [] betyder att det är frivilligt att inkludera dem, själva hakparanteserna är alltså inte en del av syntaxen för att anropa kommandot.

{lösenord | *} betyder att du måste välja att skriva lösenordet ELLER en asterisk på platsen för det. Som du ser i förklaringen betyder en asterisk att batch-skriptet kommer fråga efter lösenord om en asterisk anges.

Det borde gå att anropa net user kommandot på följande sätt:

net user %i% %j%

Ha det så kul med skriptandet!

Permalänk
Medlem

Ahh tack
du hur lyckades du kopiera texten från dos?

Visa signatur

terapi är dyrt
smälla bubbelplast är billigt
Välj själv!

Permalänk
Medlem

Kopiera? Jag skrev av den, som alla andra. Haha, nej nu ljuger jag.

När du har kommandotolken öppen, tryck på ikonen uppe till vänster i titelraden. Under "Redigera" i menyn väljer du "Markera". Sen är det bara
att markera med musen och trycka på [Enter] för att kopiera det till urklipp.