Permalänk
Medlem

Sångare - olika band

Tjena
Tänkte att vi i denna tråden kunde ta upp sångare (men även andra bandmedlemmar) som är medlem i flera olika band. Speciellt intressant kunde vara att ta upp sådana band som befinner sig helt inom olika musikstilar.

Vill tipsa om bandet Stone Sour. Sångaren Corey Taylor är också vokalisten i Slipknot, men soundet i Stone Sour är något helt annat och mer i min smak.
Deras platta från 2006 Come What Ever May är sjukt bra, speciellt den sista låten Zzyxz rd.

Så fortsätt med fler tips på andra musiker som återfinns i flera olika band.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till Stone Sour och är inget Slipknot fan... Men Corey Taylor är i alla fall riktigt grym med Apocalyptica med låten "I'm not Jesus".

Om ni frågar mig vem som är bästa sångaren (teknik, karisma, attityd, låtskrivande, kraft, "äkthet", känsla osv) är svaret helt klart... Ronnie James Dio! Om nån inte känner till honom var han med i Rainbow på 4 första plattorna (inte inräknat live-skivor) och i Black Sabbath mellan 80-82 och 92. Från 83 och framåt har han ett eget band vid namn Dio.

Grymmaste artisten all categories är nog Jimi Hendrix, men han behöver ingen presentation.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

E inget vidare slipknot fan heller, dock så är iaf de lugnare låtarna av Stone sour riktigt riktigt bra. Lätt värt att ta sig en titt på om du frågar mig.

Dio e grym, sån jäkla härligt röst. Sen är väl kanske inte Jimi Hendrix dålig han heller

Permalänk
Hedersmedlem

Jesse Leach.

Föredetta sångare i Killswitch Engage, numera vokaliserar han för Seemles. Jag tycker dock att hans röst passar bättre till Seemless än vad den gjorde i Killswitch Engage. Även om det är ruggigt bra i KSE så känns det som om den passar mycket bättre i Seemless.

Lite roligt angående Slipknot/Stone Sour. En kompis ogillade Stone Sour men verkligen diggar Slipknot. Och detta var pga att sångaren var för fjollig i Stone Sour.

Permalänk
Medlem

vet inte om detta räknas men..
Tobias Sammet. sångare i Edguy och även i rockoperan Avantasia. nu är ju Avantasia Tobias eget projekt så det är väl egentligen inte ett annat band

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
Tobias Sammet. sångare i Edguy och även i rockoperan Avantasia. nu är ju Avantasia Tobias eget projekt så det är väl egentligen inte ett annat band

Vadå inte ett annat band?
Avantasia är inte samma sak som Edguy om det är det du menar.

För övrigt tycker jag Sebastian Bach och Daniel Heiman är grymt duktiga sångare, finns många fler men jag orkar inte tänka just nu

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning

Har du hört honom live någongång?
Hans skills försvinner rätt fort, kan jag säga. ^^

Nej, tacka vet jag Hansi Kürsch (Blind Guardian)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Har du hört honom live någongång?
Hans skills försvinner rätt fort, kan jag säga. ^^

Nej, tacka vet jag Hansi Kürsch (Blind Guardian)

Jag har hört Sammet live, jag tycker inte han sjöng så illa då.

Hansi är väl rätt ok, men att han skulle vara bästa power metal sångaren som många vill få det till kan jag inte hålla med om.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Maynard James Keenan med i både Tool, A perfect circle och nu Puscifer. Banden kör relativt lika stil dock.

Mike Patton har vart med i flera band. Men Inte i alla samtidigt. Faith No More, Mr. Bungle, Fantômas, Tomahawk, Peeping Tom. Här skiljer sig stilen mellan banden mer.

Permalänk
Medlem

Jack White är sångare i båda "the white stripes" och " the raconteurs".
Dave Grohl är sångare i "Foo fighters" men även trummis ibland för "Queens of the stone age" och " Tenacious D".

Permalänk
Medlem

Min favorit när det gäller svenska sångare är Mats Levén. Han har sjungit bland annat i Yngwie Malmsteen och Therion. Jag såg honom på en lokal krog när han spelade tillsammans med bland annat Sonata Arcticas ex-gitarrist Jani Liimatainen. Riktigt skön kille De spelade mest covers av Dio, Twisted Sisters, Queensrÿche, Ac/Dc... men hans skicklighet lyste verkligen genom.

Dave Grohl är ingen permanent medlem av Tenacious D om jag förstått det rätt. Förutom Jack Black och Kyle Gass är inga medlemmar permanenta, utan de byter vid behov.

Edit: Stämmer nog att Grohl vanligtvis är trummis i bandet, men inte som permanent medlem.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Devin Townsend... I sina egna projekt och bandet Strapping Young Lad. Senaste (och sista? ) skivan Ziltoid - The omnicient är underbar.

Devin varierar ju sin musik en hel del. Strapping Young Lad specifieras väl mest som bröt-mangel, medands exempelvis Ocean Machine är ganska lugn och harmonisk.

En annan kille med skön känsla i rösten är Max Cavalera. FD sångare i Sepultura och numera i Soulfly. Inte så mycket annan musik dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Om ni frågar mig vem som är bästa sångaren (teknik, karisma, attityd, låtskrivande, kraft, "äkthet", känsla osv) är svaret helt klart... Ronnie James Dio! Om nån inte känner till honom var han med i Rainbow på 4 första plattorna (inte inräknat live-skivor) och i Black Sabbath mellan 80-82 och 92. Från 83 och framåt har han ett eget band vid namn Dio.

Glöm inte Elf, speciellt Carolina Country Ball är en riktigt skön skiva

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Chris Cornell ofc Soundgarden och Audioslave.
Föredrar dock Soundgarden men dom gjorde ett par sköna låtar i Audioslave med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jebus
Jack White är sångare i båda "the white stripes" och " the raconteurs".
Dave Grohl är sångare i "Foo fighters" men även trummis ibland för "Queens of the stone age" och " Tenacious D".

Dave Grohl är ju framför allt trummis i Nirvana, eller ja han var.

Sångaren i Queens of the stone age, Josh Homer, var med och startade det absolut bästa bandet inom, och även de som startade, genren stoner-rock nämligen Kyuss. (rekommenderas starkt, speciellt skivan Blues for the red sun)

Permalänk
Medlem

Blä.. Slipknot och massa annat drägg..

Sångaren i Stereophonics tycker jag är helt enormt grymm, vilken röst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Blä.. Slipknot och massa annat drägg..

Sångaren i Stereophonics tycker jag är helt enormt grymm, vilken röst.

Du läste att tråden handlade om sångare eller andra bandmedlemmar som var med i mer än ett band? Nu har jag inte koll på Stereophonics men enligt wikipedia så passar inte sångaren in på den beskrivningen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Chris Cornell ofc Soundgarden och Audioslave.
Föredrar dock Soundgarden men dom gjorde ett par sköna låtar i Audioslave med.

Jag såg Chris på Graspop Metal Meeting 2007 nu i somras.
Vad exakt är det han spelar egentligen? Han satt mest o plinka på sin gitarr.. fattade aldrig galoppen riktigt?

Visa signatur

---