Installera XP på sata-disk utan diskettstation (nc6400)

Permalänk

Installera XP på sata-disk utan diskettstation (nc6400)

Hallå dudes!

Jag skulle vilja installera XP professional på min HP-laptop. Problemet är att den inte hittar hårddisken.

Trycker man F6 vill den bara ha en diskett som den kan läsa allt ifrån och det har jag inte tillgång till.

På HP:s hemsida finns det drivrutiner för detta, dock bara i ett paket som man direkt lägger till en diskett.

Fråga: Är det någon som vet vart jag hittar denna specifika drivrutin som jag kan integrera i min xp-skiva(Detta görs med hjälp av nLite om jag inte missförtått mig)? Vi talar om en HP nc6400.

Något annat jag undrar över: Min xp cd-key är registrerat på en svensk dator, måste jag då ha en viss version av ett svenskt xp, eller räcker det med vilket som helst? (Alltså ingen betydelse om det finns servicepack installerat osv så länge det är svenskt)

Tackar sveklokkers!

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Den här http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...
ska du nog tanka hem och baka in i xp. Det kvittar nog vilken xp du installerar.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Tack för svar, men det är just den jag beskrev att jag hade. Räcker det med att lägga in den filen rakt in i cdn, då det är en fil som används för att packa upp filer till floppyn?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Nej, använd nLite.

Lägg drivrutinen i en mapp, (alla filer)
Starta nlite och välj din CD-rom XP-skivan ligger i
välj vart du ska spara den moddade XP'n
välj integrera drivrutiner och gör den startbar (*.iso)
Välj Integrera flera drivrutiner och välj mappen du la drivrutinerna i
Bränn till en ny skiva direkt i Nlite.

Så är det klart.

Du kanske måste trycka F6 endå och välja standard-pc eller dylikt. (man får en meny med vissa SATA drivrutiner)

Permalänk

Jag har samma problem på min maskin, vill nedgradera från Vista till XP, finns det ingenstans man kan ladda ner drivrutinen?
Om man laddar ner floppy img måste man ju ha en driskett station att packa upp den till, och några sådana omorderna saker har inte jag iaf.