Hur framtidssäkert är EarthWatts 500W och Sonata III?

Permalänk

Hur framtidssäkert är EarthWatts 500W och Sonata III?

Tänkte köpa ett Antec Sonata III där en EarthWatts 500 W ingår. Hur framtidssäkert är både chassit och nätagget?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Det beror väl på vad du tänkt att köpa i framtiden.
Om du tänkt att köpa ett grafikkort som är över 24cm långt ungefär, så får det inte plats, om du inte modifierar hårddiskvaggan.

Har du tänkt att köra SLI med bättre kort än 8800GTS, så behöver du ett starkare nätaggregat.

Om du inte tänkt köra med något av ovanstående alternativ, så är Sonata III framtidssäkert.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nej, SLI har jag inte råd med ens en gång, och ett grafikkort på över 24cm, blir det typ GeForce 8800 ULTRA eller GTX?
Annars kanske det räcker med att montera bort fläkten som sitter på hårddiskvaggan.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag skulle inte valt Sonata III för ett system med ultra/gtx. Kylningen är på tok för underdimensionerad om man är kräsen med ljudnivån. Satsa på P180 istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag skulle inte valt Sonata III för ett system med ultra/gtx. Kylningen är på tok för underdimensionerad om man är kräsen med ljudnivån. Satsa på P180 istället.

....och kortet får inte plats om man inte plockar fram dremeln.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
....och kortet får inte plats om man inte plockar fram dremeln.

Säker på det? Jag har för mig att det passar med någon millimeters marginal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Säker på det? Jag har för mig att det passar med någon millimeters marginal.

Läste i SPCF's forum:

"I checked with Antec customer support.

Indeed, the 8800GTX will NOT fit in the Sonata III, but the 8800GTS should - as long as the card is <10" long. The EVGA 8800GTS is 9", so I assume it, and most other boards based on its reference design will fit."

Å andra sidan så läste jag även att teknikern verkar mena med frontfläkten fastsatt på HD-buren. Utan påstår någon att det precis skall gå att klämma in ett GTX.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Well, jag köpte Sonata III och är väldigt nöjd med den.
Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Silver, vad körde blev det för grafikkort? Låter nätagget å fläkten mycket?

Permalänk

Jag har kvar samma system som förr, dvs ett Radeon 9800Pro 128mb.
Inget grafikkort du ska köpa till ett nytt system för det är ett rätt så gammalt kort.

Nätagget låter nästan ingenting, och det kan du även få bekräftat i recensionen av Sonata III.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morsbo
Silver, vad körde blev det för grafikkort? Låter nätagget å fläkten mycket?

det kan jag svara på. Nätagget verkar inte låta speciellt mycket men vill man att lådan ska vara tyst så blir det till att byta den medföljande 120mm fläkten.

stänger jag av graffikortsfläkten och sätter 120mm fläkten i lägsta läget så är blir datorn väldigt tyst. Självklart så är det ju min subjektiva upplevelse.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Varför byta den? Är ju väldigt tyst den med om man ställer dens hastighet på mellan.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

njao, kan vara jag som är kräsen men jag gillar verkligen inte ljudet. ska byta ut den vid nästa inköp.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag skulle inte valt Sonata III för ett system med ultra/gtx. Kylningen är på tok för underdimensionerad om man är kräsen med ljudnivån. Satsa på P180 istället.

Problemet är väl att om man funderar på ett sonata 3 gör man det antagligen pga begränsad ekonomi, och ett p180+nätagg blir väl närmare dubbelt så dyrt.

Men angående p180 chassina, dom går ju att hitta aningen billigare än 182. Men hur är det har dom fixat så att p180 har samma kabeldragning bakom moderkortet? Funderar nämligen lite på ett p180 chassi.

Sorry att jag snodde tråden lite och tack för svar

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400