Vilket val, ny dator? Var "Fet vit rand över skärmen!"

Permalänk

Vilket val, ny dator? Var "Fet vit rand över skärmen!"

Skriver ny tråd för att få svar riktigt snabbt!

Nu har jag bråttom, behöver göra ett beslut. Dell erbjuder att sätta ihop en likvärdig eller bättre maskin, vad skulle ni göra? Det är lockande, men blir den lika bra? Latitude D505 serien var känd för att vara bättre kvalitet, Inspiron idag t.ex. är klart sämre, det medger t.o.m. Dell själva, vad tror ni man får? Och finns det ett andrahandsvärde på det när det är något ihopsatt? Så här skriver Dell:

"Vi vill dock ge dig ett alternativ, istället för att serva maskinen. Det är att vi byter ut den (mot en likvärdig eller bättre maskin.). Anledningen till detta är att den service vi får lägga kommer att infatta fler delar än vad som är normalt, samt att du redan har haft två service-tillfällen på den under det här ärendet. Det vi skulle göra nu blir alltså det tredje. Du bör vara medveten om dock, att ett byte av maskin kommer att ta ett tag, då det är en viss brist på delar för att bygga en ny maskin. Du kommer förståss ha denna maskinen kvar fram tills det att du får en ny."

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt datorn du har nu om den är bättre än den de vill ge dig. Skit i att de får betala mer för att reparera den än att ge dig en ny...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är ett val över huvudtaget. Latitude D505-serien kom ut 2004, den nya Inspiron-serien kom ut i år.

Även om man tar med byggkvalitet i ekvationen så kommer DELL ge dig en dator som är minst 3 gånger snabbare än din gamla dator. Realistiskt sett så har din D505 inte något högt andrahandsvärde alls (2-3000) i dagsläget.

Se till att få en Inspirion 1520 eller 1720 så du får "mest för pengarna".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad_swe
Se till att få en Inspirion 1520 eller 1720 så du får "mest för pengarna".

ärligt talat så tror jag inte att avalancher har så mycket val när det gäller modell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
ärligt talat så tror jag inte att avalancher har så mycket val när det gäller modell

Jag antog att de erbjudit en Inspiron då TS nämnde det i första tråden. Självklart är en "ny" Latitude även den bättre än en D505, både prestanda- och värdemässigt.

Permalänk
Medlem

Som ren företagspraxis brukar man blir erbjuden en likvärdig eller bättre modell i samma segment. Då D505 inte säljs som ny idag kommer förmodligen en dator som sälj i dagsläget i samma segment (läs business dator) erbjudas.

Troligaste kandidaten är isf en D520/D531

Personligen hade jag valt ny dator istället för att göra fler försök på den gamla.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Inaktiv

Såg nu att hon blev erbjuden en D520