Speldator 12 - 15.000. Lite frågor.

Permalänk
Medlem

Speldator 12 - 15.000. Lite frågor.

Min planerade rigg efter att ha läst timtal här på forumen:

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

XFX MB-N680-ILT9 nForce 680i LT SLI MCP 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400C4 4-4-4-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

2 x Gainward GeForce 8800GT 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express (Eller annat klistermärke )

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Asus DRW-1814BLT Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA

Sen skärm:
Samsung 226BW 22" Wide TFT Svart Analog&DVI 2ms Widescreen

Utan skärm: 12329:-

Totalt: 15024:-

(Sen ska kylning till... Vilken fläkt jag ska välja är jag helt lost på. Rekomendationer här? Läs även nedanstående fråga, kanske det påverkar valet av kylning)

Har läst en oändlig mängd trådar om chassin, processorer osv, och tror att ovanstående är en rätt okej spelrig. Men har ändå ett par frågor. (Och om ni inte håller med om komponenter så mottas självklart alla råd )

1. Processorn.

Jag har aldrig klockat förut, men tänkte göra det nu (om det inte är för krångligt). Frågan är här:

Ska jag istället kanske skaffa en Quad Q6600 (som jag läst klockar rätt bra)? Vad jag förstår kan en Quad processor vara en god investering framöver då kommande spel kommer utnyttja det.

Eller bara köra på E6850?

2. Vilken kylning är att rekomendera i båda ovanstående fall?

3. P182 är inte världens största Chassi, kommer det blir problem med 2 x 8800GT? Både plats och värmemässigt?

4. Om man låter datorbutiken.se montera, hur noggranna är dom med att t.ex. få bort sladdar från huvudutrymmet (med P182 kan man ju dra dem bakom panelen)? Någon som har erfarenhet av deras montage?

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Avstängd

Jag är verkligen ingen expert men eftersom jag funderar på att köpa ett ungefär likadant system så kan jag ju skriva vad jag tror. Hoppas att det hjälper lite i alla fall.

1. Det finns (minst) en stor tråd på detta forum om vilken av de två processorerna som är bäst. Jag rekommenderar att du läser den/dem. Jag har själv velat mellan de två många gånger och för tillfället lutar jag åt E6850. Ingen av dem är väl dåliga i alla fall.

2. Vet ej.

3. Jag tror verkligen inte det blir något problem med det chassiet. Men 100 % säker är jag inte.

4. Jag vet inget om hur bra de är på att montera men jag brukar säga att om man vill ha något ordentligt gjort så får man göra det själv. Det stämmer väldigt ofta.

Två frågor har jag också:
- Är du på att moderkortet du har valt fungerar bra att överklocka med?
Jag har sökt själv och hittat indikationer på att det ska fungera men inget bombsäkert.
- Varför köpa så snabb dator och köra med en äcklig LCD-skärm?
Då kan du bara köra max 75 Hz vilket gör att du har en massa kapacitet outnyttjad i spel. Med en hyfsad CRT-skärm kan du köra dubbelt så hög uppdateringsfrekvens vilket ser så otroligt mycket bättre ut. Om du inte ska spela så behöver du väl inte en sådan dator?

Permalänk

Har du inte kollat denna?
http://www.sweclockers.com/recension/5941-luftkylare_2007
Där står ifall allt du behöver veta om kylare.

Så länge moderkortet klarar SLi tror jag inte chassit är några problem.
(tror jag)

Men du borde nog satsa på lite kraftigare nätaggregat.

Kanske du ska satsa på ett E6750 istället för dem två, för att senare uppgradera till något som är bättre. oavsett borde du vänta några veckor.

Permalänk
Medlem

Re: Speldator 12 - 15.000. Lite frågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
1. Processorn.

Jag har aldrig klockat förut, men tänkte göra det nu (om det inte är för krångligt). Frågan är här:

Ska jag istället kanske skaffa en Quad Q6600 (som jag läst klockar rätt bra)? Vad jag förstår kan en Quad processor vara en god investering framöver då kommande spel kommer utnyttja det.

Eller bara köra på E6850?

Båda är väldigt klockningsvänliga, men alla processorer är individer, så man måste ha lite tur också...

Det finns en jättetråd om valet mellan Q6600 och E6850 här:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=69767...

Så stor skillnad är det inte, ta en av dem och var nöjd...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
2. Vilken kylning är att rekomendera i båda ovanstående fall?

Ska du klocka riktigt mycket: Thermalright Ultra-120/eXtreme.
Ska du klocka normal-mycket: Scythe Ninja/Infinity/Andy Samurai.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
3. P182 är inte världens största Chassi, kommer det blir problem med 2 x 8800GT? Både plats och värmemässigt?

P182 har bra kylning. Alternativ som är större och har minst lika bra kylning:

* Silverstone TJ-05B
* NZXT Lexa
* CM Dominator 690

http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=63859,199651,210221

Sedan finns ju alltid über-chassina:
* CM Stacker 830/832/Cosmos
* Lian-Li S80B/2100 plus
* Silverstone TJ09-B

http://www.prisjakt.se/produkt.php?j=75677,148406,196480,7747...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
4. Om man låter datorbutiken.se montera, hur noggranna är dom med att t.ex. få bort sladdar från huvudutrymmet (med P182 kan man ju dra dem bakom panelen)? Någon som har erfarenhet av deras montage?

Nej, är du noga med monteringen så kanske det är säkrast att göra det själv. Har läst att Levitech är väldigt duktiga på att montera snyggt, om du absolut inte vill bygga själv.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Kristin:

1. Tack, hittade faktiskt den precis som jag läste era svar (sök funktionen är min vän... ). Jaja, verkar inte finnas nått enhälligt svar, lutar åt Q6600 just nu.

Citat:

- Är du på att moderkortet du har valt fungerar bra att överklocka med?
Jag har sökt själv och hittat indikationer på att det ska fungera men inget bombsäkert.

Nu har jag börjat få lite ågren angående moderkortet... Hört att Asus P5N32-E SLI nForce 680i ska vara bra, men en del säger att det blir väldigt varmt och kan behöva en hel del kylning. Dessutom ska BIOSet inte vara helt 100% från början utan kräven en del meck iaf för att klocka. Då jag aldrig klockat förut gör detta att jag känner mig något osäker.

Vart lutar du i moderkort?

Citat:

- Varför köpa så snabb dator och köra med en äcklig LCD-skärm?
Då kan du bara köra max 75 Hz vilket gör att du har en massa kapacitet outnyttjad i spel. Med en hyfsad CRT-skärm kan du köra dubbelt så hög uppdateringsfrekvens vilket ser så otroligt mycket bättre ut. Om du inte ska spela så behöver du väl inte en sådan dator?

Läst ett antal recenssioner på att 226BW ska vara en helt okej gamingskärm. Ids verkligen inte sitta med en CRT skärm som jag gjort de senaste 10 åren. Suttit på min 60 Hz CRT (gaaaaaammal) så länge att jag inte direkt tror en 75 Hz LCD kommer störa mig på något sätt. Så det får nog bli en LCD iaf.

Noel:

Jo, läst den... Mitt enda gissel här har varit att P182 inte är allt för brett vad jag förstår. Men dock läst senast idag i tråden på chassiforumet att nån körde på Thermalight 120 extreme i ett P180b utan problem, så det lär nog bli en sån monsterkylare bara för att vara på den säkra sidan.

Har sett tester på liknande riggar som inte kör på mer än 330w... Vad jag förstått går det något av en nätaggshysteri i entusiastvärlden, men kanske ändå ska köra på Corsairs 620...

Varför vänta några veckor? Är Intel på g med nya processorer? Tror du det släpps nya processorer i samma prisklass som de här, eller är det att dessa två kan gå ned i pris som kan bli aktuellt?

xJom:

1. Bra

2. Blir nog en Thermalright... Är ju förstagångsklockare, så trots att jag inte kommer försöka maxa på nått sätt vill jag nog ha bästa möjliga kylning för att vara på den säkra sidan.

3. Landar nog på ett P182 ändå, sen blir det kabelmeck

Fråga: Läst en del trådar där du pratat om 680i chipset på moderkort och hur BIOSet har varit struligt. Dock var de trådarna rätt gamla, är det nått som Asus kommit till rätta med? Finns det andra SLI moderkort, som helst ska hålla ett tag, som lämpar sig bättre för en "nybörjare"?

Tack för alla svar, verkligen uppskattat allihopa!

Jävligt irriterande ibland att man inte kan vara nöjd med en skitburk från net-on-net och istället måste läsa på. Ju mer man läser, desto mer problem, val och ångest har man ju att brottas med

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kristin-84

- Varför köpa så snabb dator och köra med en äcklig LCD-skärm?
Då kan du bara köra max 75 Hz vilket gör att du har en massa kapacitet outnyttjad i spel. Med en hyfsad CRT-skärm kan du köra dubbelt så hög uppdateringsfrekvens vilket ser så otroligt mycket bättre ut. Om du inte ska spela så behöver du väl inte en sådan dator?

Du menar väl inte allvar? Om han spelar något gammalt spel där man kan få över 75fps så spelar det väl ingen roll om han får 75 eller 100 fps? Och vad är det för spel man spelar om man ska över 75fps? Cs?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Nu har jag börjat få lite ågren angående moderkortet... Hört att Asus P5N32-E SLI nForce 680i ska vara bra, men en del säger att det blir väldigt varmt och kan behöva en hel del kylning. Dessutom ska BIOSet inte vara helt 100% från början utan kräven en del meck iaf för att klocka. Då jag aldrig klockat förut gör detta att jag känner mig något osäker.

Fråga: Läst en del trådar där du pratat om 680i chipset på moderkort och hur BIOSet har varit struligt. Dock var de trådarna rätt gamla, är det nått som Asus kommit till rätta med? Finns det andra SLI moderkort, som helst ska hålla ett tag, som lämpar sig bättre för en "nybörjare"?

Så här ligger det till nu. Asus P5N32-E SLI har ren 680i, och eftersom 680i-chipsetet är så pass gammalt, så har alla BIOS stabiliserat sig väldigt väl. Jag skulle säga att det är ett säkert köp i dagens läge.

Dessutom är det Asus "P5N32-E SLI PLUS" som blir väldigt varm då man klockar, inte "P5N32-E SLI", utan PLUS.

Alternativet är EVGA 680i, som är löjligt lättklockat, och håller sig svalt.

Men det är 500 spänn dyrare och kan bara köpas på Komplett, men det kanske är värt det för dig?

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=138575

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack för den förklaringen och tillrättavisandet. Måste även säga generellt att det är en oerhört positiv upplevelse att fråga om råd här på forumet. Istället för massa "Men använd SÖK IDIOT" eller "Läs det jag skrev i min post den 14 januari -05!!!" får man raka bra svar, trots att många av er säkert behövt svara på samma frågor om och om igen

Det lutar åt ett Asus då.

Jag har än inte börjat kolla seriöst på klockandet, utan tog bara ett samlat intryck av poster jag läst här. Har även hört att det är ett iaf hyffsat lättklockat kort, så med lite mer inläsning ska jag nog lyckas komma igång.

Efter att ha kollat rådet från Z0xx0 i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Så känns den riggen som ett bra alternativ, då jag redan tidigare tänkt skaffa 4GB ram direkt. Dock utan ljudkort, med ett annat chassi och 620W agg.

Så just nu:

Totalpris: 17685:- (råkade klippa )

Phew, priset sprang ju iväg en del, men datorn lär väl stå sig ett tag...

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Warpony: Intressant jag har själv lusläst detta forum de senaste dagarna och kommit fram till att jag nog ska skaffa en nästintill identisk rigg som din enda skillnaden är väl att jag möjligtvis nöjer mig med ett grafikkort och istället ett x38 moderkort.

Du och jag verkar ha ungefär samma erfarenhet och frågor, och jag har också varit tveksam till att låta Datorbutiken sätta ihop allt åt mig men eftersom jag aldrig byggt en dator själv så blir det nog så ändå.

Jag kommer dock att vänta ett tag till tills ekonomin tillåter så när du fått din burk och testat allt kan du väl posta dina synpunkter?

Permalänk
Medlem

Hehe, jo, men många refererar till de här delarna och i den här prisklassen är det väl (som alltid diskutabelt) det bästa

Jag sätter ihop min själv har jag bestämt mig för. Har lite erfarenhet (byggde burken jag sitter på nu för... 4? år sedan) och när jag läst:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Så fräschade det upp det mesta tillräckligt för att jag ska våga mig på det här.

Jag är övertygad om att med den där artikeln som grund, en noga studie av moderkortsmanualen och sen att man är något tekniskt lagd så är det inga problem.

Mina största orosmoment är:

1. Montera kylningen på processorn. Dock verkar det bra mycket lättare nu än när jag gjorde det sist, då krävdes det en del våld och det är jag rätt rädd för att använda när det kommer till datakomponenter av förklarliga skäl. Dock tål det mer än man kan tro är min erfarenhet.

2. Moderkortsinställningar... Vad man behöver pilla med i form av jumprar osv om det ska till specialinställningar. Vill inte riskera att bränna nånting när man flippar på den första gången :/

Men som sagt, är rätt övertygad om att om man bara läser manualen och använder sunt förnuft ska det fixa sig.

Ska väl beställa i nästa vecka tror jag om ingen skriker till om nått problem med den här rigen före det. Så återkommer efter det med hur det gick.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

1. Det krävs fortfarande en del våld för de flesta kylarna.

2. Du ska inte hålla på å löda å skit på moderkortet, sålänge du inte ska bonnaklocka den till 600 GHZ och råka spränga sönder asien från planeten tellus när du ändå håller på, så klarar du dig med de vanliga inställningarna... höj bara inet volten för mycket

Köp det paketet jag har skrivit i tråden som Warpony länkade till och lägg till skärm.. vill du ha prestanda? där finns prestanda ;). Visst du får lägga ut lite till men du ska se att den klarar sig i några år

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

1. Har sett en del bildbeskrivningar på att montera Thermalright 120, var kommer våldet in i bilden? Är det de 4 skruvarna som måste tryckas in tokigt hårt eller?

En fråga på det btw... Vad är bäst att lägga moderkortet på när man då våldar lite? Funderade på en handduk under, sen kanske att lägga en antistatpåse, den kortet kom i, mellan.

2. Hahaha, nä, ska inte göra nått liknande alls Men har för mig att när jag byggde denna burk skulle det ställas in med jumprar osv efter processortyp och nått mer. Men det kanske är ancient eller att jag bara kommer ihåg fel?
Förutsatt att man kopplar alla kablar rätt så ska det vara lungan alltså?

Det är exakt samma paket som jag "moddat" lite ovan i bilden jag klistrade in... Ville inte ha ljudkort, föredrar p182 chassit (orka med bling bling på Antec 900 ) och tog ett högre nätagg då folk sa att det kanske kunde komma behövas.

Säker på att 520 räcker? I så fall spar man ju några hundra.

Men ja, det var ett fint paket som fan

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
En fråga på det btw... Vad är bäst att lägga moderkortet på när man då våldar lite? Funderade på en handduk under, sen kanske att lägga en antistatpåse, den kortet kom i, mellan.

Jag brukar lägga moderkortet som det kom i kartongen på en hård och stor bänkskiva. Dvs kartong => skumgummimatta => antistatpåse => moderkort. (Jag har dock en superlättmonterad Scythe Infinity som jag monterat om X antal gånger. Förvånar mig varenda gång att det går så lätt...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
2. Hahaha, nä, ska inte göra nått liknande alls Men har för mig att när jag byggde denna burk skulle det ställas in med jumprar osv efter processortyp och nått mer. Men det kanske är ancient eller att jag bara kommer ihåg fel?

Väldigt "ancient", man kan ju tro att du är lika gammal som jag...

Det står "JumperFree" i alla BIOSar nuförtiden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Förutsatt att man kopplar alla kablar rätt så ska det vara lungan alltså?

Ja, och skyddar dig mot statisk elektricitet. Du känner inte statisk elektricitet förrän laddningen är 3000 volt, men en komponent kan skadas redan vid 100 volt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Det är exakt samma paket som jag "moddat" lite ovan i bilden jag klistrade in... Ville inte ha ljudkort, föredrar p182 chassit (orka med bling bling på Antec 900 ) och tog ett högre nätagg då folk sa att det kanske kunde komma behövas.

Säker på att 520 räcker? I så fall spar man ju några hundra.

Men ja, det var ett fint paket som fan

Jag tycker också att det är ett riktigt bra paket. Jag skulle nog gjort som Warpony med chassi och nätagg. Chassit för att jag uppskattar att det är tyst, och nätagget för att ha lite i reserv. (Jag är inte säker på att 520W räcker, men det är rätt så troligt.)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Du menar väl inte allvar? Om han spelar något gammalt spel där man kan få över 75fps så spelar det väl ingen roll om han får 75 eller 100 fps? Och vad är det för spel man spelar om man ska över 75fps? Cs?

Jag menar allvar! Det behöver knappast vara ett gammalt spel för att få över 75 Hz med den datorn. Det räcker att man inte kör max upplösning och samtidigt snyggaste inställningarna.

Eftersom du inte förstår varför man skulle vilja ha mer än 75 Hz (och fps) i ett spel så antar jag att du aldrig har sett det själv. Om du själv upplever att spela ett spel i 150 fps och Hz kommer du fatta vad jag pratar om, och du kommer inte att vilja byta tillbaka till 75. 120 eller t.o.m 100 fps duger ganska bra också, men 75 är på tok för lågt.

De spel när man behöver hög fps är främst spel med snabba rörelser. Oftast fps-spel (First Person Shooter, inte Frames Per Second ) som t.ex. cs.

Permalänk
Medlem

ok.. Folk på swec brukar gnälla på folk som säger att 40fps är lagom. Och säger att man ska ha minst 60fps. 60 fps är lagom. Är det över så flyter det bättre kanske men det skiter jag i, känns mer som man snabbspolar då.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Ögat kan faktiskt inte uppfatta skillnader över 120 Hz, under detta är det registrerbart, och sedan är det väl upp till var och en var man lägger sin acceptansnivå. (jag tycker faktiskt också att 40-60 fps är lagom, lite beroende på typ av spel...)

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Som sagt... Med tanke på att jag spenderat de senaste alldeles för många åren med en CRT som max kör 60-65Hz och att jag de iaf senaste 2 åren aldrig sett mer än 20-30 fps i något spel alls så tror jag inte riktigt det kommer störa mig att min nya 22tums LCS inte går över 75Hz och att jag tvingas nöja mig med 75fps istället för 150

Det enda jag oroar mig för med den här skärmen är väl det eeeeeviga tjatet om A eller S panel och vilket man kan få.

Men visst är det så att man har full ångerrätt inom 14 dagar (om man nu inte skadar nånting)?

Så om man får en sämre panel är det bara att skicka tillbaka och sen köpa skärm från nån annanstans?

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Ögat kan faktiskt inte uppfatta skillnader över 120 Hz, under detta är det registrerbart, och sedan är det väl upp till var och en var man lägger sin acceptansnivå. (jag tycker faktiskt också att 40-60 fps är lagom, lite beroende på typ av spel...)
/xJom

Det beror på hur man mäter. Personligen tycker jag att allt under ~100 Hz flimrar störande. 100 Hz är ok och stör inte mig, 120 är följaktligen också ok. Men om jag ändrar från 120 till t.ex. 160 Hz ser jag faktiskt skillnad, liten men tydlig.

Om man snackar rörliga bilder är det i princip omöjligt att få tillräckligt hög fps och Hz. Här är ett exempel: Du sitter i en bil på motorvägen och tittar ut genom sidofönstret när du möter en MC. Du kör i 120 km/h och MC:n i 130 km/h. Motorcykelns relativa hastighet mot dig är alltså 250 km/h. Du kommer givetvis se MC:n swisha förbi. Hade du sett samma sak på en bildskärm med 75 Hz hade MC:n färdats ungefär en meter per bildruta. Du hade alltså sett ett framhjul och sen ett bakhjul i två bildrutor, eller kanske bara föraren i en ruta. Du hade inte kunnat avgöra i vilken riktning mc:n färdades, även om det i detta fall var ganska uppenbart. Det optimala hade varit att den inte flyttades mer än en pixel per bildruta. Om du har upplösningen 1920*1080 på en 24"-skärm hade du alltså behövt ha ca
250*1920*100/(3,6*24*2,54*cos(arctan(16/10)))=257928,2 Hz
för att kunna utnyttja skärmen fullt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warpony
Som sagt... Med tanke på att jag spenderat de senaste alldeles för många åren med en CRT som max kör 60-65Hz och att jag de iaf senaste 2 åren aldrig sett mer än 20-30 fps i något spel alls så tror jag inte riktigt det kommer störa mig att min nya 22tums LCS inte går över 75Hz och att jag tvingas nöja mig med 75fps istället för 150

Du tvingas ju inte att nöja dig med den skärmen. Du köper ju nu och kan välja. Om du ska spela mycket så förstår jag inte att du väljer det sämre alternativet.

Permalänk
Medlem

aldrig crt skämms när jag ser min gammla ligger på golvet slänger den snart. Tung ful och vem bryr sig hur mkt fps man har så länge spelet flyter och det inte laggar då e de shit the same.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
aldrig crt skämms när jag ser min gammla ligger på golvet slänger den snart. Tung ful och vem bryr sig hur mkt fps man har så länge spelet flyter och det inte laggar då e de shit the same.

Tung, ja men det är väl ditt bords problem. Du behöver ju knappast stå och hålla den framför dig när du använder datorn. Ful, det är väldigt subjektivt. Personligen tycker jag att monitorn får vara hur ful som helst så länge bilden är bra. Jag har den inte som prydnad.

Du skriver "vem bryr sig hur mkt fps man har så länge spelet flyter och det inte laggar då e de shit the same".
Det är just hur mycket fps man har som bestämmer om spelet flyter. Ju mer fps desto bättre flyter det. Du säger ju emot dig själv.

/Kristin

PS
Du behöver jobba lite på din svenska. Det är inte helt lätt att förstå vad du menar. Inget illa menat.

Permalänk
Medlem

Yep det har du rätt i Kristin, det är väldigt subjektivt... Jag bryr mig faktiskt om hur det ut i mitt hem därför bryr jag mig om hur skärmen ser ut.

Sen e det den här långa diskussionen igen om hur hög fps flyter och hur låg fps flyter inte. Det är också subjektivt. När jag hade min gamla dator hade jag typ konstant 20 fps i WoW. Det hackade som fan men det tänkte jag inte på för jag var van. Just 60 fps har ju många erkänt är fullt tillräckligt, du är faktiskt väldigt väldigt kräsen när det gäller FPS om jag ska vara ärlig. Utifrån mina observationer över dina inlägg har jag iaf märkt en viss tendens till det.

Ju mer fps desto bättre flyter det. Javisst men det märker inte de flesta medelgamerna.

/Zoxx0

PS
Hans svenska är fullt förståelig. Du behöver nog jobba på dina tolkningsfärdigheter. Inget illa menat.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
Yep det har du rätt i Kristin, det är väldigt subjektivt... Jag bryr mig faktiskt om hur det ut i mitt hem därför bryr jag mig om hur skärmen ser ut.

Sen e det den här långa diskussionen igen om hur hög fps flyter och hur låg fps flyter inte. Det är också subjektivt. När jag hade min gamla dator hade jag typ konstant 20 fps i WoW. Det hackade som fan men det tänkte jag inte på för jag var van. Just 60 fps har ju många erkänt är fullt tillräckligt, du är faktiskt väldigt väldigt kräsen när det gäller FPS om jag ska vara ärlig. Utifrån mina observationer över dina inlägg har jag iaf märkt en viss tendens till det.

Ju mer fps desto bättre flyter det. Javisst men det märker inte de flesta medelgamerna.

/Zoxx0

PS
Hans svenska är fullt förståelig. Du behöver nog jobba på dina tolkningsfärdigheter. Inget illa menat.

Javisst är jag ovanligt kräsen när det gäller FPS/Hz. Men jag tror att många inte bryr sig för att de inte har sett skillnaden. Många gånger har jag sagt till folk som sitter på jobbet med superflimrande skärmar att höja uppdateringsfrekvensen eftersom det flimrar. "Vadå flimrar det?" brukar svaret bli. Sen när jag har höjt den så brukar de säga "oj vad mycket bättre det blev". Med mina ovanstående inlägg försöker jag göra lite fler uppmärksamma på detta. Så att fler än jag kan uppleva det trevliga med hög fps.

Angående hans svenska.
"aldrig crt skämms när jag ser min gammla ligger på golvet slänger den snart."
Jag tycker inte det är helt självklart vad han menar. Han kan säkert uttrycka sig bättre men orkade inte. Han hade dessutom kunnat installera rättstavningsfunktion i webbläsaren men han orkade väl inte det heller. Då får han tåla lite tillsägningar istället.

Permalänk
Medlem

Som sagt, ju mer fps desto bättre flyter det men ögonen klarar sig på 60hz, man blir inte dum i huvet för det

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Om jag inte fattar fel så sitter de absolut flesta här på swec med platta tft-skärmar(eller lcd?). Och nu får man läsa att de platta skärmarna suger på spel? Finns det spelentusiaster på swec som använder platta skärmar och suger de verkligen så hårt? Jag spelar CS source väldigt mkt och är nöjd med min gamla Samtron 19 crt som jag kör på 85Hz. Så om jag köpte en platt 19 tft(75Hz) så skulle jag uppfatta flimmer och lagg? Dessutom undrar jag om det här med optimeringen. En 19 tft med 1280x1024 upplösning är optimerad för den upplösningen men om jag spelar ett spel som hackar betänkligt i 1280x1024 så vill jag sänka upplösningen till 1024x768 så att jag får mer flyt men det sägs att bildkvaliteten blir sämre än vad fallet skulle vara i crt, stämmer det och i såfall hur mkt sämre?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag kör på en 22" för 3k, LG L225WT, lirar UT3 på den med 60hz... Märker inte av något laggande elller hackande. Och jag skulle vilja se den som tycker UT3 går långsamt. (Håll tyst Painkiller entusiaster)

EDIT: felstavning

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

bra läsning pony, intressant, letar själv efter en ny burk i samma prisklass,

angående skärmen, fråga oldhoof, han har en sådan. (syncmaster 226BW)

//Tavuk =O

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4