Permalänk
Medlem

Datorn startar men får ingen bild..

Stängde av min dator som vanligt igår och när jag skulle starta upp den idag går den igång som vanligt men skärmen är helt svart, d.v.s. jag får ingen bild.

Hör hur hårddiskarna börjar arbeta och alla fläktar går igång men det verkar som att den inte startar "helt" om man säger så. Vanligtvis varvar fläktarna alltid max vid uppstart men efter att ha kommit in i windows så saktar de ner.
Nu vet jag visserligen inte om datorn kommer in i windows iom att jag inte har någon bild men fläktarna saktar då inte ner, vilket får mig att tro att den inte kommer in i windows överhuvudtaget.

Så, min gissning är att något är sönder... Men vad? Kan det bara vara grafikkortet som gett upp (~3 år gammalt)? Bytte nätagg och moderkort för några månader sen då mitt gamla nätagg bestämde sig för att kortslutas. Antar att grafikkortet kan ha blivit skadat i samma veva även om det fungerat utan problem sen dess.
Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle bero på nätagget så det lämnar moderkortet eller grafikkortet.

Komponenterna i datorn är följande:

Nätagg: Tagan 480W
CPU: AMD Athlon64 3000+
Moderkort: Köpte ett billigt som den lokala butiken hade i lager efter att mitt gamla dog då jag ändå tänkt uppgradera vid nyår, men det är ett Asrock 939A8X-M
Minne: Corsair XMS3200, 2x512MB
Grafikkort: Leadtek WinFast A400GT TDH (6800GT, 256MB, PCI-E)

Nätagget och moderkortet är som sagt bara några månader gamla men resten är ungefär 3 år gammalt.
Skulle behöva lite förslag på vad man kan göra för att testa vad som är fel. Lär inte lämna iväg datorn på felsökning, kan jag inte komma fram till vad som är fel själv så får den stå tills dess att jag uppgraderar.

Tacksam för alla förslag!

Permalänk

Har själv samma problem, fick det igår när jag skulle starta den efter skolan.

Jag tror inte det är grafikkortet som är felet.
På min dator tog jag ut grafikkortet och startade den och fläktarna lät lika mycket som innan. Har även en röd lampa som lyser när datorn "jobbar" och den lyser hela tiden, normalt så brukar blinka eller inte lysa alls efter en stund.

Isåfall skulle det vara moderkortet, funderar på om det inte kan vara processorn eller kanske hårddiskarna? Men om det vore hårddiskarna skulle det väl komma upp till BIOS eller när den räknar upp RAM-minne och CPU-fart? Och om processorn vore trasig skulle väl datorn inte ens starta?

Jag har funderat på om det kan vara nåt virus som ser till att startprogramet loopar om sig hela tiden, låter väldigt osannolik, är det ens möjligt???

Delarna i min dator är:
Nätagg: 400W okänt märke.
Processor: 2,66GHz Intel Celeron.
Moderkort: Asus P4S61 (inte helt säker).
RAM-minne: 2*512 + 1*126, DDR, okänt märke.
Grafikkort: X1650PRO Asus.

Grafikkortet köptes i augusti. Datorn är från början från 2000 eller nåt sånt men uppgraderades runt 2003/2004, RAM-minne, processor och moderkort vet jag uppgraderades, vet inte hur det var med nätagg.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna tror jag inte det är, även om det hade varit något fel på dem så förklarar det inte varför det inte blir någon bild.

Vet inte hur det är med processorn, har för mig att även om den är kass så ska datorn iaf starta upp, och även om den vore kass så förklarar det inte varför det inte blir någon bild, eller?

Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara något virus som orsakar detta.. Och återigen är man tillbaka på varför det inte blir någon bild.

Det enda jag ser som ett möjligt fel, iaf på min sida, är antingen grafikkortet eller moderkortet, just nu lutar det väl mest åt moderkortet.

Permalänk

Men ditt moderkort var ju nästan helt nytt? Mitt moderkort kan jag mer förstå om det har gått sönder. Utgår ifrån att vi har samma problem...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jo, mitt moderkort är i stort sett helt nytt och inte mycket använt. Men man vet aldrig, kan ju ha fått ett dåligt exemplar.

//EDIT:
Har testat lite nu och kommit fram till att det är grafikkortet som är sönder.
Provade det i 2 andra datorer och samma sak där, provade byta skärm för att se att det inte var fel på den, vilket det inte var.
Sitter just nu med onboard vga på en gammal 17" crt skärm men datorn fungerar iaf.

Blir till att ringa till SBSData där jag köpte det för nästan 3 år sedan och fråga om det fortfarande är någon garanti på det, eller försöka komma i kontakt med Leadtek och se vad de säger om det.

Permalänk

För mig funkar det fortfarande inte. Har testat att ta bort alla sladdar och plockat loss RAM-minne och grafikkort och sedan sätta fast det igen. Ingen skillnad...

Har testat ett annat grafikkort + det inbyggda förutom det vanliga. Ingen skillnad med något av dom, så det är nog inte grafikkortet det är fel på.

Visa signatur