Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Behöver hjälp med motor

Hur kan jag justera varvtalet på en likströmsmotor?
Tänkte köpa delar från Kjell så länka gärna till deras produkter.
Undrar även hur man driver en stegmotor?

Och en annan fråga är vart ifrån jag kan köpa en radiosändare och mottagare samt servon till radiostyrning i Stockholm?

EDIT: Vet någon nån bra sida för robotbyggen och radiostyrning?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Wentzels hobby och Roffes Modellflyg har servon och radioutrustning.

Permalänk

Wentzels vet jag, fast synd att man inte kan(kunde?) gå in på deras hemsida.
Tack!

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

mja, om du ska vill ha varvtalsreglering på en likströmsmotor så kan du ju bygga en PWM eller nått av en NE555'a, googla på PWM och kolla efter lite kopplingsscheman så löser det sig säkert.

Visa signatur

<3

Permalänk

Ok, tackar för svaren!

Något forum som kan vara bra vid robotbyggen/radiostyrt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ok, tackar för svaren!

Något forum som kan vara bra vid robotbyggen/radiostyrt?

Detta kanske?: http://www.elektronikforumet.com/forum/index.php

Permalänk
Medlem

Vill du styra DC-motorn exakt behöver du en varvtalsgivare och åtminstonde en P-regulator, hellst en PI-regulator. Regulatorn kan i sin tur styra motorn via PWM eller en enkel transistorkoppling. Är det inte så noga och belastningen på motorn är jämn så kan du trimma in den manuellt via en transistorkoppling.

Segmotorn driver man inte, man styr den. Den matas med konstant spänning men roterar bara när man säger att den ska rotera. Den måste konstant styras av någon mikrokontroller som bestämmer riktning och fart för att fungera. Jag kan beskriva principen för hur den styrs, men först vill jag veta om du har några kunskaper inom digitalteknik, mikrokontrollers och c- eller assembler-kod. Jag orkar inte skriva så mycket i onödan.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk

Nej, har inte så mycket kunskaper inom det. Inget alls faktiskt

Skulle du kunna förklara det där med transistorer?

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hittade en enkel PWM-koppling som fungerar till DC-motorer. Jag tror att det är enklare att förstå än en förstärkarkoppling med transistorer.

Manuell PWM-styrning

I exemplet styr de en liten fläkt men det är inga problem att även styra motorer som drar mer ström än så. Det enda du kan behöva ändra är valet av transistor, alternativt antalet transistorer, för att klara den ström som krävs.

Han nämner att man klarar sig utan de två glättningskondensatorerna som sitter vid transistorerna, jag har svårt att tro att de gör någon nytta alls så jag skulle prova utan dem först och sedan lägga till dem om man märker att motorn går ojämnt.

Visa signatur

Permalänk

Kan inte besöka vissa länkar pga mitt OCD(tvångssyndrom). Skulle därför verkligen uppskatta ifall någon ritade ett kopplingsschema i paint.
Skriv gärna också vilka komponenter jag skulle behöva till att driva en motor på 12V och upp till 0,726A igenom detta.
Förlåt för att jag är jobbig.

EDIT: Har en till motor på 3Vdc, vet inte hur många A. Kanske lika bra att få hjälp med att göra en sån här till denna med.

EDIT2: Återigen, förlåt för att jag är så kräsen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu är jag mycket snällare än jag brukar

Inköpslista från ELFA:

ICM7555 (555-krets), 73-043-63, 1st, 6,85:- st
Resistor (1,5K, 60-760-46, 1st, 4,69:- st
Resistor (10K) T.ex., 60-734-23, 1st, 3,45:- st
Potentiometer 4K7 (4,7K), 64-252-68, 1st, 17,10:- st
Kondensator (1uF), 67-112-20, 1st, 2,06:-st
Transistor (NPN) T.ex, 71-060-24, 1st, 4,57:- st
Kondensator (0,47uF), 65-227-67, 1st, 3,62:- st
Kondensator (1000uF), 67-009-42, 1st, 7,39:- st

Totalt: 49,73:-

Transistorn får du byta ut till någon som passar ditt effektbehov, om du parallellkopplar flera transistorer som i schemat så kan du multiplicera en enskild transistors effekttåligheten med antalet transistorer för att få total effekttålighet.

*Bild och inköpslista länkat från Länk

EDIT: ett litet slarvfel angående parallellkopplade transistorer.

Visa signatur

Permalänk

Tackar så grymt mycket!
Mycket schysst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tag lämplig vridresistor o koppla i seri med motorn .

Sen kan du ju PWM;a den o liknanade om du vill , iof.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Tag lämplig vridresistor o koppla i seri med motorn .

Det är bra, lura honom bara... Med lite tur kanske poten smälter, orsakar kabelbrand och förhoppningsvis brinner huset ner.

Ok, jag kanske överdriver lite, men det är absolut ingen bra lösning även om det fungerar hjälpligt om motorn är mycket liten, tex chassifläktar.

För det första så blir det mycket dyrare att köpa en potentiometer som klarar runt 1W och uppåt än att bygga en strömregulator alternativt någon PWM-styrning. För det andra så blir det stora effektförluster i potentiometern, det kommer alltså att gå åt mycket mer effekt än nödvändigt och det kommer avges mycket mer värme. Det finns många fler nackdelar med att bara använda ett motsånd, tex en pot, men detta är de två stora.

Det är ytterst sällan så enkelt som att använda ett motstånd när man vill begränsa ström eller spännning. Får man rådet att göra det så ska man fråga sig om den personen verkligen vet vad han pratar om. Här på forumet känns det som att resistorer rekommenderas som lösning till både det ena och det andra, oftast är det fel sätt. Visst man uppnår kanske syftet med modifieringen men oftast så medför det även en hel del oönskade bieffekter, ibland allvarliga sådana. Generellt så ska resistorer aldrig användas för att begränsa spänning eller ström som ska driva något (leds är ett undantag), de ska i princip endast användas för att begränsa eller styra signaler.

Kör på kopplingsschemat ovan, det blir billigare, drar mindre ström och ger mindre värme.

Visa signatur