Permalänk
Medlem

Trött på allt snack om P182!

Hej, alla.
Är det fler som är trötta på allt snack om Antecs 900 och P180/182? Visst, de är bra, men långt från perfekta. Kan någon vänlig själ rekommendera ett bra chassi som liknar P182 funktionsmässigt men är annorlunda?

P182 hade ju varit ett solklart val om det inte vore för några punkter...

*Priset är liite högt (men värt det)
*Fläkten framför agget
*Chassit är krångligt att jobba med och det tar tid att få kabeldragningen bra
*Luckan mellan agget och resten av datorn är meningslöst enligt vissa

osv. Dessa sakerna får mig att tvivla på ett inköp av P182... och Antecs 900 är överdriven, kylningsmässigt. Det är lätt att tro att man behöver monsterkylning, att datorn blir MYCKET svalare och så vidare, men skillnaden är faktiskt inte så stor, eller hur? Så nu vill jag be er om hjälp. Någon eller några av er som kikar här måste sitta på info om ett riktigt bra chassi som är i princip okänt, eller helt enkelt inte syns av någon anledning. Jag upprepar, tipsa oss (mig) på ett chassi som är som P182 men utan de irriterande detaljerna. Det viktigaste är väl att den ser bra ut, har möjlighet att dra kablar på ett bra sätt (som P182) och, tja... är någorlunda tyst? Vad vet jag. Viktigast är nog kabeldragningen.

Snälla, tipsa om kvalitetschassin. Priset kan vi sätta på högst ~1 600kr. Smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=210221
Mkt billigare och låter troligtvis ganska mkt mer än P182 men kylning har den ^^
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5953&page=1 test på lådan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105480
Trevligt chassi från Lian Li.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130500
Bra kylning, finns test @ swec också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130508
Det här får också plats i listan.

Dom här chassina är i samma liga typ, dock lär dom ej vara lika tysta som ett p182 men kyler minst lika bra.

Vill bara påpeka lite grejor angående dina punkter om P182an.

1.Priset är ganska mkt men konkurenter som Cosmos ligger betydligt högre.

2. Fläkten framför agget behöver du ej om du har lite diskar då kan agget sköta kylningen annars kan man sätta en fläkt i fronten nere har jag för mig.

3. Beror helt på hur händig du är, vissa säger att det är svårt och andra inte.

4. Happ? Kasta luckan om den är i vägen?

Permalänk
Medlem

Wow, bra svar. Du har t.o.m. tagit dig tiden att posta länkar. Men även om chassina du länkat till inte är dåliga så känns de endå inte som lika bra val som P182... inte en enda hade bra kabeldragningssystem. Sen angående punkterna... ska inte fläkten vara svår att avmontera? Den framför agget, menar jag. Och luckan... om man tar bort den blir det tyvärr fulare och lämnar ett gapande hål.
Jag vill inte känna mig tvingad till att köpa P182 bara för att marknaden inte kan erbjuda något chassi som har en lösning för kabeldragning, bl.a. Jag menar, det känns nästan som ett måste, att ha bra kabeldragningsmöjligheter, som i P182. Att dra en maffig ATX-kabel (eller vad den heter) över moderkortet och kylning som man kan ha där känns drygt, när man kan slippa det med P182.

Men jag tror inte att man måste ha plats bakom moderkortsplåten för att stoppa kablar bakom. Det finns ett Lian-Li chassi som en moderator på Swec har köpt och recenserat här, som också har en intressant lösning. Tyvärr funkar ju inte det på allas system, men något är det iallafall.

Så, för att summera, skulle gärna vilja se andra chassin med smarta lösningar för kablarna.

Permalänk

kort fråga ang p180/182 vs Sonata III, hur mkt tystare är de förstnämnda?
i procent eller i db, det beror naturligtvis på vad man stoppar i det hajar jag men ungfär bara ?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
kort fråga ang p180/182 vs Sonata III, hur mkt tystare är de förstnämnda?
i procent eller i db, det beror naturligtvis på vad man stoppar i det hajar jag men ungfär bara ?

P182 har 3lagrade sidoplåtar dvs alu-gummi-alu på så sätt så behöver du ej köpa dämpmatta att sätta in. Sen har P182 ganska många fläkthål men det blir tystare jämfört Sonatan iaf men hur mkt vet jag ej.

zeroqp

finns inte så många andra chassin å välja på då :/
Cosmos och Silverstone TJ09 som är liknande/bättre än P182 kostar över 2000kr.

Permalänk

Det låter som att p182 är det bästa valet för dig trots allt Man får ofta leva med att det är någon liten detalj man finner irriterande, men enligt mig överdriver du angående p182.

*Priset är liite högt (men värt det)
Priset är definitivt inte högt med tanke på vad man får (bra ljudisolering och kylning), precis som du säger själv är det värt sitt pris. Och det ligger dessutom i lägre prisklassen för prestandachassin trots sina kvaliteer.

*Fläkten framför agget
Förstår inte riktigt hur det kan vara så irriterande

*Chassit är krångligt att jobba med och det tar tid att få kabeldragningen bra
Visst det är lite krångligt att få det bra men när det väl är bra behöver man ju inte göra något mer, någon dags jobb är väl inte i hela världen i sammanhanget.

*Luckan mellan agget och resten av datorn är meningslöst enligt vissa
Enligt vissa? Luckan skyddar ju mot att värme kommer upp från nätagget till datorkomponenterna, detta kan knappast vara dåligt.

Alltså missuppfatta mig inte nu, du har all rätt att vara missnöjd över saker om du känner så, jag försöker bara uppmuntra dig till att inte se sakerna som större problem än vad dom egentligen är. Antec p182 är ju erkänt ett av dom mest prisvärda chassina om man söker kylning och ljudisolering, jag tvivlar starkt på att du hittar något annat som är lika bra i samma prisklass.

Det är ju liksom synd att hoppa över något väldigt bra bara för att man kräver något som är perfekt - vilket i största allmänhet inte finns

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Hej alla, dags för tre mindre intelligenta frågor i en såhär smart tråd:

1. Hur vet man om ens moderkort går i ett chassi, generellt? (ex. gigabyte x38-dq6)
2. Hur vet man om speciella CPU-fläktar går i? (ex. Tuniq Tower, http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.102650)
3. Hur stora grafikkort går i? (ex. 8800GT eller ATI 3870)

Svar uppskattas starkt, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. du kollar vilken formfaktor chassiet och moderkortet har. EX, om moderkortet är ett mATX så kolla så chassiet stödjer mATX, eller ett ATX så kolla så det stödjer det.

2. det måste du tyvärr kolla upp själv och jämföra höjden på kylaren å kolla så chassiet är så djupt. eller så söker du på google typ: Sonata III and Tuniq Tower (eller vilket chassie du nu vill kolla om kylaren passar i)

3. nästan bäst att googla eller fråga i forumet. Ex. ett 8800GTS passar i ett Sonata III men ett GTX passar inte sägs det.

Permalänk
Hedersmedlem

Q

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=210221
Mkt billigare och låter troligtvis ganska mkt mer än P182 men kylning har den ^^
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5953&page=1 test på lådan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105480
Trevligt chassi från Lian Li.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130500
Bra kylning, finns test @ swec också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130508
Det här får också plats i listan.

Dom här chassina är i samma liga typ, dock lär dom ej vara lika tysta som ett p182 men kyler minst lika bra.

Vill bara påpeka lite grejor angående dina punkter om P182an.

1.Priset är ganska mkt men konkurenter som Cosmos ligger betydligt högre.

2. Fläkten framför agget behöver du ej om du har lite diskar då kan agget sköta kylningen annars kan man sätta en fläkt i fronten nere har jag för mig.

3. Beror helt på hur händig du är, vissa säger att det är svårt och andra inte.

4. Happ? Kasta luckan om den är i vägen?

Kan ju lägga till lite info om Lian-Li PC101B. Har själv ett sådant chassi och även en del att tillägga om det:

Kvalitetskänslan är på topp. God finish med gedigen design och konstruktion. Men, chassifläktarna som medföljer är inte jättetysta. Vill man ha ett tyst chassi rekommenderar jag fläktkontroller.

Hårddiskplatserna saknar all form av ljuddämpning/vibrationsdämpning. Ljud från hårddiskarna fortplantas lätt i chassit vilket medför högre ljudnivå. Jag skulle rekommendera att försöka minska vibrationer med gummipackningar eller liknande. Har inte testat det själv än men funderar på att göra det.

Längst ner vid utrymmet för nätagget blir det lätt trångt. Har ett Antec NeoHE 550W med modulära kablar, det blir väldigt trångt och skapas lätt kråkbo.

Eftersom moderkortet monteras uppochner medför detta en del problem: många SATA-kontakter hamnar därmed längst upp vilket ger att långt avstånd för SATA-kablarna. Jag rekommenderar att köpa lite längre SATA-kablar än de som brukar följa med moderkorten.

Även processorsockeln hamnar längst ner i chassit. Där upptäckte jag ännu en komplikation. Innan jag bytte moderkort till Gigabyte X38-DQ6 hade jag ett ASUS P5B Deluxe/Wifi, där var det inga problem med min kylare (Zalman CNPS7700-Cu). Moderkortet gick sen sönder så jag inhandlade ett nytt, Gigabyte X38-DQ6. Processorsockeln är placerat närmare moderkortets kant på Gigabyte-kortet än ASUS-kortet. Detta gjorde att min Zalman-kylfläns hamnade längre ner i chassit, närmare chassits botten. Den hamnade så nära att montering ej gick att slutföra, flänsarna gick emot chassibotten. Så jag har blivit tvungen att köpa en ny kylfläns. Värt att lägga till är att Zalman CNPS7700-Cu är utrustad med en 120 mm-fläkt, så kylflänsar i liknande konstruktion med den storlek på fläkt är med stor sannolikhet för stor för kombon Gigabyte X38-DQ6+Lian Li PC-101.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Jag tänkte köpa p182:an i slutet av veckan. den verkar enligt min mening, det mest prisvärda chassit man kan få tag på.

Kolla gärna in videon på följande länk

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=09182

Antec lyckas iaf övertyga mig.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en burk åt en polare i ett P182 för nån dag sedan och jag måste säga att det var en grymt trevlig låda att arbeta i..

Sen förstår jag inte riktigt vad ni menar med att det är svårt att få till kabeldragningen i detta chassi, finns ju massvis med ställen att gömma kablarna på..
Testa dra kabel i ett P900 eller ExtremEngine 3, då kan vi börja snacka bängel..

Nä jag måste nog rekomendera P182 även fast det tar emot lite då chassit är fruktansvärt "mainstream"

Permalänk

Antec Solo är ett rätt konstruerat chassi. Köp till 4 mm (TJOCKT) bitumin samt ca 10 mm poröst ljuddämpmaterial (kostar ca 250 kr på tex Mekonomen) så blir chassit riktigt tyst och helt utan vibrationer.

Sen kan man alltid gömma kablar mellan moderkortet och plåten. Distanserna gör att det finns ganska mycket plats där. Isolera noga bara så är det helt lungt. Speciellt flata IDE-kablar är mums att bra bakom moderkortet.

Permalänk

Förstår inte riktigt vad det är som är problemet egentligen?!
Trådskaparen verkar ju trots allt ändå tycka att P182 är ett bra chassi.

Permalänk
Medlem

Jag tror att zeroqp inte vill följa "mainstream" och hitta ett bättre chassi bara för sakens skull.

Måste säga att många här var jävligt kräsna angående kylning och kabeldragning. Jag är glad om ens chassit funkar i princip och någorlunda bra design utvändigt. Nästan iallafall

Funderar själv på att köpa ett nytt chassi, men det är ju så jävla dyrt dessa dagar. Det kanske inte var billigare förr heller när jag tänker efter. Jag har ett Aspire X-Navigator som för övrigt låter som ett monster och samlar en jävla massa damm. Jag skulle vilja ha ett stilrent chassi, gärna i "Liquid Metal" (Starkare än Titanium och snyggare än aluminium, dvs inga repor och blank skön finish). http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_metal
Det ironiska (läs varför på wikipedia) med det hela är att jag hatar plast, kan man inte använda någonting annat. Plast är inte den bästa isolatorn precis. Dock skulle vi väl antagligen få gå upp ytterliggare i pris, varför jag säger emot mig själv då jag vill att det ska vara billigare.

Bättre damm/smuts filter, stilrenare, bättre designat (inte bara design i sig utan användarvänlighet och så vidare), tystare etc ... det borde prioriteras ännu mer anser jag. För tillfället finns det inget chassi som matchar mina behov. Antingen är det för dyrt, "pimpat", onödiga funktioner eller något annat. Jag bryr mig inte så mycket om kylning och kabeldragningen då jag ändå inte överklockar.

För övrigt tycker jag fokusen på Antec är alldeles för stor. Önskar att man kunde få inblick bland dem andra märkena. Antec känns för tryggt och stabilt för att alla rekommenderar dem. Det medför att jag inte får samma känsla och förtroende för andra företag. Tycker det bör finnas mer konkurrans, som med Intel och AMD ;P

Kanske bara är jag som tycker detta, eller?

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Kul att se att någon förstår mina tankegångar. Ja, damm i datorn är verkligen inte kul. Om jag skulle få välja så skulle mitt drömchassi vara...

Tyst
Bra design (mot damm och kylningsmässigt, för att inte tala om utseendemässigt)

Egentligen får det gärna vara fult, bara det får jobbet gjort. Jag vill inte rensa hela datorn från damm varje/vartannan månad.

Kabeldragning... tja, det här är år 2007. Det borde finnas bra medel mot det vid det här laget. Varför är det bästa vi kommit fram med är att dra kablar bakom moderkortsbrickan? Jag inser att priser måste hållas nere, men det känns primitivt.

Låt oss lista de viktigaste sakerna med chassin och se om det verkligen är så omöjligt att hitta ett drömchassi

*Pris
*Finish/yta
*Storlek
*Kylning
*Utseende
*anti-damm (i brist på bättre ord. )
*användarvänlighet
*design
*kabeldragningsfunktioner

Missade jag något? Hursomhelst, av dessa är de enda måsten... hm... kylningen måste vara okej, inget i stil med tidigt 2000-fläkthål här inte. Dammet måste också bort. Designen är förstås också superviktig. Inga platser för floppy, plz. xD Det är främst designen på insidan som jag tänker på. Inte utseendet, men var allting är och så. Jag kan leva med ett högt pris (under 2 000kr?) och fult utseende om det får jobbet gjort. Jag gömmer den bara under skrivbordet och låter den humma där i några år. Jo, och den måste ha någon sorts stöd för bra kabeldragning, så inte luften blockeras.

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa trådlös el (:P), så slipper man ju kablar och kabeldragningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

Jag har själv ett Antec P180B som jag har "dammsäkrat" så mycket det går. Har även efter en del tänkande fått bort kablarna som kan vara ivägen för att få bra genomströmning i burken. Men det är sant, det borde tusan i mig ha kunnat göras så att det skulle vara enklare.
Håller också med om att det är mycket fokus på Antec, men det måste ju bero på något. Bra förhållande pris/prestanda borde vara en av sakerna. Eller vad tror ni?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Bra design (mot damm och kylningsmässigt, för att inte tala om utseendemässigt)

Egentligen får det gärna vara fult, bara det får jobbet gjort. Jag vill inte rensa hela datorn från damm varje/vartannan månad.

Kabeldragning... tja, det här är år 2007. Det borde finnas bra medel mot det vid det här laget. Varför är det bästa vi kommit fram med är att dra kablar bakom moderkortsbrickan? Jag inser att priser måste hållas nere, men det känns primitivt.

Så länge du har datorn på golvet får du nog ta smällen med damm!
Bra dammfilter täpper inte bara till för damm, utan också för luft. Det är en balansgång. Tyvärr.

Det där med kablarna kan jag hålla med dig om, men å andra sidan, det skulle vara om det fanns kabellister som det gick att gömma in, så det blir lätt att öppna och ta fram en kabel när det behövs. Å andra sidan är det smidigt att lägga bakom moderkortsplåten, ett annars oanvänt utrymme.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Här har du annars ett nice chassi http://www.ultraproducts.com/product_details.php?cPath=13&pPa...
Dock så tror jag inte att det finns i Sverige än. Enda minuset så som jag ser det är plexit.

Permalänk
Medlem

Det ända chassit jag ser som eventuellt kan vara bättre än p182 tycker jag är "Cooler Master Cosmos 1000" som är minna drömmars chassi. Det har nästan allt, det ända som verkar saknas är nog riktigt bra möjligheter för kabeldragning. priset är lite i överkant med men inte helt åt skogen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Antec 900 är nog det sämsta chassit när det gäller kabeldragning skulle jag gissa. Lyckades aldrig göra nåt snyggt med kablarna om jag inte hade börjat borra genom sidväggen som jag såg nån hade gjort och det hade jag inte lust med eller verktyg till

Visa signatur

Antec 900 , Core 2 Quad 6600 2,4GHz,2x4MB,1066MHz , Gigabyte GA-X38-DQ6 , Samsung 500GB SATAII 7200RPM 16MB , Zalman 600w , 8800Gt 512Mb , 2GB CORSAIR XMS2 DDR2 800MHZ HEAT SPREADER TWIN2X2048-6400C4

Permalänk
Medlem

Thermaltake Armor är nog den fetaste jag kommer på. 250mm sidofläkt, 2x120mm i fronten, 90mm i taket och intill nätdelen och en 120mm utblås. Har fönsterpanel och ser solid ut. Kostar dock runt 1399kr.

Jag valde en Thermaltake Armor Jr av estetiska själ, en orörd fönsterpanel är en bra fönsterpanel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Nä jag måste nog rekomendera P182 även fast det tar emot lite då chassit är fruktansvärt "mainstream"

Ja, det har tagit lång tid för folk att inse hur bra chassit är. Köpte P180 direkt när den kom ut i Sverige så har haft chassit sedan 2005. Då var det inte mainstream direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Här har du annars ett nice chassi http://www.ultraproducts.com/product_details.php?cPath=13&pPa...
Dock så tror jag inte att det finns i Sverige än. Enda minuset så som jag ser det är plexit.

Här har du en review på m998 Mid-Tower ATX Case
http://www.youtube.com/watch?v=iOO5Ea4vq5w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
3. nästan bäst att googla eller--> fråga i forumet. Ex. ett 8800GTS passar i ett Sonata III men ett GTX passar inte sägs det.

hehe han frågar juh i forumet?

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
hehe han frågar juh i forumet?

Han menar ju att han ska Googla skiten först och SEN fråga om han inte hittar sitt svar.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Har haft ett antec p180b sen det kom och gjort ett antal moddar i den. Många av dessa avspeglas i hur antec p182 är designat. men nu när jag skippar vattenkylningen och ska försöka ha en tyst luft kyld dator så har jag köpt ett nytt p182. Visst känns trist att ha ett likadant chassi igen, men har ärligt inte hittat något som passar mig bättre. Visst ett antec p150 är ett bra chassi det också, men betydligt mindre än p182. Så som en arbetsburkspel burk så kör jag med ett p182, ska jag dock bygga en filserver/NAS lösning så hade jag då gått på ett p150 för att det är mindre och smidigare till storleken.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk