Permalänk
Medlem

Beställning skickad på M570RU/NP5790

Vilken ångest!
Har nu suttit sömnlös i stockholm flera nätter i sträck och funderat fram och tillbaka... fram och tillbaka... fram och...
Det är inte lätt att köpa dator idag!
Speciellt inte när man har kriterier samt letar bärbar.

Jag behöver en laptop som jag då och då kan ta med mig till högskolan samt till en början nästan varje dag till jobbet.
Jag äger ingen fungerande stationär utan har idag en HP dv8000.

Så, det jag var ute efter var en drui... hybrid desktop/mobilitet.
Jag vill ha en med kräm i, som går att spela på men den får inte vara för stor/tung.
Den jag har släpat på dagligen idag väger runt 3,6kg och har en 17" skärm.
Det har inte varit några problem för mig, så där någonstans ligger min övre gräns, 17" ~4kg.

Så de jag initialt kikat på och valt emellan var Asus G1s/G2s samt Zepto.

Det krav som satt käppar i nästan alla mina hjul är mitt krav på hdmi/dvi port då jag har en tv som enbart klarar 1280 via vga men 1920 via hdmi.

Det plockar bort alla zepto burkar då de varken har hdmi/dvi och jag läst att en sådan skulle komma ut kring sensommar/höst, but hey.. ingen sån ute och jag behöver datorn fort!

Så.. huvudvärken fortsätter med valet g1s eller g2s.
G1an har högre upplösning på en mindre skärm (15,4")
G2an har lägre upplösning på en större skärm (17")
G2an som den ser ut i USA hade varit perfekt, 1920 upplösning men tyvärr kan man i sverige bara få tag på 1440-versionen.

Jag kollar väldigt mycket på film och inte alltid på tvn då jag tycker ljuset är för starkt och man blir trött av att kolla på en 42" nattetid.
Därav är en större laptopskärm önskvärt.

Kan man förresten få en filmupplevelse på en 15,4"?
Ni som sitter med sådana. (SÄG INTE JA då blir jag ledsen...)

I annat fall är G1an perfekt, hög upplösning, bra prestanda etc. Lite för lite skärm bara.

Nåväl sökandet fortsätter, det måste ju för fan finnas en dator på 17", bra prestanda samt hög upplösning och INTE FÖR JÄKLA TUNG.

Enter M570RU/NP5790!
Vilken skönhet!
17" 1920x1200
Grym spec (valde 7950gtx kortet)
3,95kg!
7200rpm

Perfekt!
En riktig jäla hybrid!

Så... nu efter jag dragit iväg beställningen, var det ett klokt val?
Borde väl väntat med beställningen till efter detta inlägg men fan ni vet hur det är! Dessutom beställer jag idag får jag den imorgon!! Woho!
Har läst runt lite och den verkar bra, dock har jag bara sett en review.

Någon som äger en sådan?
Vad är din personliga bra/dåligt-lista för den?
Känd för något bra/dåligt?

Jag hoppas hoppas att jag gjort ett bra val.
HATAR att köpa något och en stund senare se ett bättre alternativ.

Jag beställde den för övrigt från http://www.ggsdata.se/laptops/se5.html
GGS-Data Style-Note M570RU-GTX, T7250

Permalänk
Medlem

Jag tycker den verkar bra, det enda jag kan säga är att väldigt väldigt snart kommer 8800M GTX-korten, då får du riktigt bra spel-prestanda (ca dubbla mot 7950) samtidigt som den drar mindre ström och borde därmed kunna vara lättare.

Det kostar väl kanske en 5000 extra med det kortet dock.

Ang. valet av Go7950GTX, det är visserligen snabbare än 8700M GT, men det drar ungefär dubbelt så mycket ström (mucho varmo), kanske är det då bättre med 8700M GT?

Kom på en annan bra grejj för dig som ser film, 8800M GTX har inbyggd hårdvaruavkodning för h.264, cpun belastas bara med ca 1% vilket kan vara trevligt.

Men man ska inte hålla på och vänta i evigheter heller.

Visa signatur