XBox360-> dator-> skärm?

Permalänk
Medlem

XBox360-> dator-> skärm?

Titeln säger väl det mesta. Skärmen är en Samsung 206BW och grafikkortet ett 8800GTS 640MB (med två st DVI-in, en använd av skärmen, och en S-Video-in). Om jag förstår det rätt så måste Xboxen isåfall köra i 780p eller i eller vad det nu heter, och så skalar skärmen upp detta till 1680x1050 (skärmens nativeupplösning). Hur kommer det se ut? Bättre än min gamla 21" "tjock"-TV antar jag?

Och hur bör jag göra? Om jag kopplar Xboxen till skärmen direkt måste jag då använda VGA-sladden (en VGA, en DVI har skärmen) samt adapter, försämrar inte det kvalitén rätt markant? Hur gör jag för att få ut bästa möjliga kvalité utan att behöva koppla om massa sladdar osv varje gång jag ska spela?

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800

Permalänk
Medlem

Kan ju låva att ditt grafikkorti nte har ett enda DVI-IN eller S-video-IN utan DVI-UT och S-Video UT.

Tvivlar väälädigt starkt på att dit 8800 GTS är ett TV kort sorry. Faktum är att jag inte hört om ett hitils.

I vilket fall som hellst vill du spela Xbox 360 på en dator skärm så behöver du VGA sladden som du koppliar in i valfri datorskärm.
Du har inga andra alternativ.

Edit: Värt att nämna. Om du inte har en Xbox 360 med HDMI så kan din konsoll enbart skicka analoga signaler, Komponent är Analogt, så är VGA, de flesta dator skärmar tar VGA signaler dock men finns undantag, VGA->DVI kabel conventerar inget annat en kontakten mer eller mindre, men blir DVI-I

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Kan ju låva att ditt grafikkorti nte har ett enda DVI-IN eller S-video-IN utan DVI-UT och S-Video UT.

Tvivlar väälädigt starkt på att dit 8800 GTS är ett TV kort sorry. Faktum är att jag inte hört om ett hitils.

Givetvis Tänkte lite fel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
I vilket fall som hellst vill du spela Xbox 360 på en dator skärm så behöver du VGA sladden som du koppliar in i valfri datorskärm.
Du har inga andra alternativ.

Edit: Värt att nämna. Om du inte har en Xbox 360 med HDMI så kan din konsoll enbart skicka analoga signaler, Komponent är Analogt, så är VGA, de flesta dator skärmar tar VGA signaler dock men finns undantag, VGA->DVI kabel conventerar inget annat en kontakten mer eller mindre, men blir DVI-I

Okej. Går det inte att köpa ett TV-kort, koppla Xboxet till det och köra det på det sättet? Eller är detta helt enkelt onödigt? Så jag gör bäst i att koppla VGA-kabeln till Xboxet (adapter om det behövs, vet inte vad ett Xbox har för in- och ut-gångar), eller bör jag använda DVI-sladden från skärmen istället? Ger detta (markant) bättre bildkvalité, värt att jag använder VGA-sladden till datorn istället och DVI till Xbox?

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800

Permalänk
Medlem

Har du en widescreen skärm till burken, som tar 720P med andra ord 1280x720 och har en Xbox 360 med HDMI, så köp en HDMI -> DVI kabel.

Annars så behövs bara en VGA->DVI adapter inte så svåra att få tag på, kolla bara upp så din skärm stödjer DVI-I

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Har du en widescreen skärm till burken, som tar 720P med andra ord 1280x720 och har en Xbox 360 med HDMI, så köp en HDMI -> DVI kabel.

Jorå, det är widescreen. Men en 720p-upplösning är väl 16:9, hur ser detta ut på en 16:10-skärm (1680x1050), antagligen inga större problem? Och hur blir kvalitén efter uppskalning av bilden?

Tack för svaren förresten.

Edit: Så här står det i specifikationerna:

Signalingång video: Analog RGB, DVI
Syncmodell: Separate H/V, Composite, SOG
Signalingång: 15pin D-sub, DVI-D
Plug & Play DDC: DDC 2B

Inget om DVI-I? Eller har Analog RGB något med detta att göra också? Hur bör jag göra isåfall. Har en ledig VGA-kabel kvar.

En annan specifikation (dock ej från officiella hemsidan) säger:
Analog anslutning: D-Sub
Digital anslutning: DVI-I

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800

Permalänk
Medlem

Det jag undrat lite över om man vill ha en datorskärm att spela på med hjälp av en Xbox 360 VGA HD AV Cable. Hur gör man med ljudet då? ser att det finns den röda/vita sladden för ljud, men om man inte har en förstärkare utan bara några gamla datorhögtalare/headset

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Picard
Det jag undrat lite över om man vill ha en datorskärm att spela på med hjälp av en Xbox 360 VGA HD AV Cable. Hur gör man med ljudet då? ser att det finns den röda/vita sladden för ljud, men om man inte har en förstärkare utan bara några gamla datorhögtalare/headset

Ingen större expert, men menar du RCA-kontakter (röd och vit för höger/vänster-ljud, gul för bild)? Isåfall tror jag det finns RCA-Tele-sladd, så kan du koppla till input på ljudkortet och använda datorns högtalare.

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Picard
Det jag undrat lite över om man vill ha en datorskärm att spela på med hjälp av en Xbox 360 VGA HD AV Cable. Hur gör man med ljudet då? ser att det finns den röda/vita sladden för ljud, men om man inte har en förstärkare utan bara några gamla datorhögtalare/headset

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Billigt och bra

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Har en fråga som jag hoppas nån kan svara på. Finns det inget sätt att koppla in min 360 (ej elite varianten) till min monitor som har DVI-D anslutning? Funkar det bara om man har dvi-i på skärmen? Har köpt en vga 360 kabel i onödan nu tror jag

Har även en 20" skärm med både dvi och vanlig vga anslutning men den kör ju 1600x1200 native o 360 stödjer ju inte den upplösningen vad jag förstått.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Finns det inget sätt att koppla in min 360 (ej elite varianten) till min monitor som har DVI-D anslutning? Funkar det bara om man har dvi-i på skärmen?

DVI-D är vad som används, DVI-I indikerar bara att även analog signal kan tas in via samma kontakt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm. Så det ska alltså fungera. Försöker bara hitta vad för typ av adapter jag måste ha, men jag lyckas inte så bra. Jag hittade någon hemma, från vga till dvi-a (tror jag) men den passade ju inte i skärmen. Så tex en http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=464495&ReferId=14&... skulle funka?

Skärmen jag hade tänkt koppla in till: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF06a/21067-156223-15...

Jag är ganska förvirrad, så om någon kunde hjälpa så skulle det verkligen uppskattas.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem

nej den där funkar inte. det är bara en adapter för att plugga in en DSUB (VGA) i en DVI-I som jag nämnde tidigare. DVI-A indikerar en kontakt som endast tar analog i DVI. vilket låter konstigt, men så är det.

du behöver en DVI till HDMi-kabel eller adapter som passar en ren kabel av nån av dessa sorterna.

om boxen stödjer den skärmens upplösning kan det funka. (men jag tvivlar på det. på WS-skärmen däremot)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte förstår nu, men är det inte något sånt jag ska ha? Kabeln från 360n är ju vanlig vga (dsub) ?! då måste den ju göras om på något sätt för att passa dvi anslutningen på datorn. Hur ska en hdmi lösa detta? Så vida man inte har 360 elite. Angående upplösningar så stöjder 360 bla 1280x1024 vilket 19 tummaren har. Någon widescreen har jag inte? Såvida du inte menar tvn i min sig

Jag blir galen av detta :/

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Ursäkta att jag inte förstår nu, men är det inte något sånt jag ska ha? Kabeln från 360n är ju vanlig vga (dsub) ?! då måste den ju göras om på något sätt för att passa dvi anslutningen på datorn. Hur ska en hdmi lösa detta? Så vida man inte har 360 elite. Angående upplösningar så stöjder 360 bla 1280x1024 vilket 19 tummaren har. Någon widescreen har jag inte? Såvida du inte menar tvn i min sig

Jag blir galen av detta :/

jasså du hade en VGA redan? jag missuppfattade nog när du pratade om DVI då, beklagar det.

men om du har en VGA är det ju bara att plugga i och kolla. adaptern behöver du bara om skärmen endast har DVI-I men det är ju rätt ovanligt isf. men datorn ska du ju hursomhelst inte koppla xboxen till iallafall, ge fan i det!

ja stöder den den upplösningen med så borde det ju funka fint, kör på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"Videoingång
Två kontakter, dubbla DVI-I (VGA analog och digital)"

Så står det om skärmen. Så vilken adapter är det exakt jag ska ha?
Hehe, jo jag är för lat att gå ner en trappa, starta tvn och allt Vill ha min box på samma ställe som datorn, bryr mig inte så mycket om skärmstorleken. Vet att det låter väldigt konstigt men jag har svårt att koncentrera mig i längre stunder i soffan, föredrar att spela spel "seriöst" sittandes framför datorn i en skön stol. Datorskada i guess

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
"Videoingång
Två kontakter, dubbla DVI-I (VGA analog och digital)"

Datorskada i guess

hmm, ja så står det faktiskt. konstigt iof, men då är det förmodligen en sån här:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=458014 du ska ha, notera skillnaden mot den du funderade på tidigare:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=464495

kolla även i skärmens tillbehör om du sparat det, det ska ingå adapter enligt sköärmens info verkar det.

finns säkert nån terapi mot sånt också..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Den du länkade till nu är en sådan som jag redan hittade först men som inte passar (om du kollar så ser du att det fattas två piggar på ena sidan i mitten). Kollade i förrådet och hittade en som passar dock, så nu funkar det
Tack för hjälpen iaf

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Den du länkade till nu är en sådan som jag redan hittade först men som inte passar (om du kollar så ser du att det fattas två piggar på ena sidan i mitten). Kollade i förrådet och hittade en som passar dock, så nu funkar det
Tack för hjälpen iaf

nja, den du länkade var en honkontakt, för sladd tex alltså. men ja, som sagt så ingick en till skärmen då troligen.

att det fattas piggar spelar ingen roll dock, de används inte för DVI-A.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Den som du länkade till passar inte i vart fall (prövade först med en som såg ut exakt sådär).

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40