Permalänk
Medlem

Chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Chassi?

Hahaha

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Ja jag undrer också... Ger det mycket med 2 fläktar och ger det något att lägga dit ett mynt för att öka trycket mot cpun?

Visa signatur

E2140@ 3,44ghz: 120- ultra extreme: Corsair 520w: Gigabyte ds4: corsair xms2 800mhz cl4 2 gig: 6800nu :/ Antec nine hundred

Permalänk
Medlem

En grejj jag tänkt på... Har ganska höga temps (runt 35 i idle med orginal klock) men när jag känner på kylaren så är den inte änns varm.

Hur känns era kylare?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
En grejj jag tänkt på... Har ganska höga temps (runt 35 i idle med orginal klock) men när jag känner på kylaren så är den inte änns varm.

Hur känns era kylare?

Jag har funderat på exakt samma sak,, jag kör min Q6600 B3 i 2,7 Ghz och idlar på runt 43 grader och tycker inte heller att min kylare känns varm alls..
Då har jag även lagt en bit hårdplast emellan för att öka trycket..

Permalänk
Medlem

Jag kan vrida på min kylare medans den är monterad. Jag får bra temps ändå.

Två fläktar gör mycket, iaf för mej.

Vidare, av någon anledning så verkar inte kylaren imponera lika mycke på dual-core som på quad-core.

Permalänk
Medlem

Min q66 idlar 34 grader i 3.7GHz som den går i nu....loadar ca 60 grader. Min kylare känns också kall.
Blossa: Jag kunde också vrida min kylare men jag la dit en bricka för att ordna det.

Permalänk
Medlem

Sitter själv hemma och skall köpa mig en ny rigg i slutet av november(när lönen trillar in:)). Är väldigt sugen på just en Thermalright Ultra-120 eXtreme. Men dock så undrar jag om den får plats i ett Lian Li PC-7BSCAND V3, eftersom detta är i stort sett det ända chassi som jag vill ha.

Skulle även vilja ha lite tips på passande fläkt, eftersom ja tänkte klocka lite, men även ha datorn igång över nätterna så vill jag ha en fläkt med bra flås och relativt låg ljudnivå.

MVH

Permalänk
Medlem

Har inte kunnat se hur brett Lian Li PC 7BSCAND V3 verkligen är... Du behöver minst 19,2 cm för att denna ska få plats. Precis som mitt Nzxt Hush är alltså

Som fläkt tycker jag Schyte fläkten på 1200 varv gör ett fantastisk jobb i min låda, har testat Noctua osv. men denna ger ett bra blås fast den inte låter nästan nåt.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Har inte kunnat se hur brett Lian Li PC 7BSCAND V3 verkligen är... Du behöver minst 19,2 cm för att denna ska få plats. Precis som mitt Nzxt Hush är alltså

Hehe okej, det är på det berömda håret för din del då ;). men eftersom Lian li chassit har Dimensionerna (HxBxD): 450x210x490mm så borde det ju rent logiskt inte vara några problem då.

Okej det låter ju bra med en sån fläkt, sen är det väl klart att man får ned ljudet lite extra med en fläktkontroller. Bara så han blir lite tyst när man ska sova

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Blossa: Jag kunde också vrida min kylare men jag la dit en bricka för att ordna det.

Det fanns ingen anledning för mej att lägga dit en bricka, det gick hyfsat ändå.
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=263732

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VengO
Hehe okej, det är på det berömda håret för din del då ;). men eftersom Lian li chassit har Dimensionerna (HxBxD): 450x210x490mm så borde det ju rent logiskt inte vara några problem då.

Okej det låter ju bra med en sån fläkt, sen är det väl klart att man får ned ljudet lite extra med en fläktkontroller. Bara så han blir lite tyst när man ska sova

hehe om du ska ha en fläktkontroler så kan du jue lika gärna köpa den snabbare varianten av den fläkten den ger 14 cfm mer (högre varv) du kan ju alltid dra ner den sen som sagt men svårt att dra upp en som går sagtare:P

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på hur jag ska sätta kylaren ?

Vågrätt eller lodrätt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
http://www.c-andersson.se/Bilder/chassi.jpg

Någon som har förslag på hur jag ska sätta kylaren ?

Vågrätt eller lodrätt ?

Vänd så den nedre fläkten suger ut luft och sätt kylaren mot den..

Bättre att låta fläktar suga ut luft och skapa undertryck än att trycka in luft och skapa övertryck.

Enligt mig så ger undertryck svalare luft i burken än övertryck då varm luft tar mer plats

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Vänd så den nedre fläkten suger ut luft och sätt kylaren mot den..

Bättre att låta fläktar suga ut luft och skapa undertryck än att trycka in luft och skapa övertryck.

Enligt mig så ger undertryck svalare luft i burken än övertryck då varm luft tar mer plats

Du menar såhär:

?

( Älskar vad fint jag skriver "Fläkt" .. pft. )

Permalänk
Medlem

OpA: Jag skulle röstat på det senare förslaget.. Förutsatt att du har en fläkt där nere i hårddisk raket så du får in lite sval luft i burken också.

VengO: Då är det inte vara några problem för din del att trycka in thermalrighten.

Varit en del diskussioner om kylpastan och kvaliteten på den medföljande. Jag bytte moderkort förrut och passade även på att byta till den medföljande kylpastan och jag måste säga att den är riktigt bra.

Enligt SweClockers test förrut så påstods det ju att soja pastorna skulle vara dem sämsta men thermalrights slog min Spire CPU thermal med 99% silver ganska bra. Hade load temp på över 70 grader på 3.5 ghz men med thermalright pastan har jag runt 65 på den kärnan som visar högst.

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem

Keepan: Jepps, det är två st 92mm fläktar som blåser in kalluft på hårddiskarna, dock blåser nog det mesta ut genom sidodörren där fläktgallret/ hålen-för-nedkyld-kalluft är, men det kommer alltid in något därifrån in i chassit iallafall

Så ni tycker man ska köra på den medföljande kylpastan och inte arctic silver ?

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu när jag har bytt chassi från Antec Ninehundred till Antec P182 Gun Metal Black så har min idle temp höjts från 28-31C till 35C och load från 38C till ~51C. Detta chassit kyler inte riktigt lika bra som Antec Ninehundred. Men rätt bra temps ändå.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Hej!

Nu när jag har bytt chassi från Antec Ninehundred till Antec P182 Gun Metal Black så har min idle temp höjts från 28-31C till 35C och load från 38C till ~51C. Detta chassit kyler inte riktigt lika bra som Antec Ninehundred. Men rätt bra temps ändå.

/Mvh x_link.

Det är ju det jag har sagt från början, av alla jag byggt är nine Hundred svalast

Nu är det iaf ännu en som fått erfara det..!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Det fanns ingen anledning för mej att lägga dit en bricka, det gick hyfsat ändå.
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=263732

Tydligen inte!!
Makalös klock....

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, kommer NB-kylfänsen på moderkortet att vara i vägen/för hög för Ultra-120 eXtreme om jag vill montera den på "rätt" ledd?

(är det någon som sett någon review av Abit IX38-QuadGT än?)

Permalänk
Medlem

Lappade min CPU och Ultra-120 eXtreme nyss, sjuk skillnad.
6-7 graders skillnad i load.

Min måste ha varit riktigt kass hehe.

Ändå gjorde ett ganska slarvigt lappningjobb, kassa sandpapper (tålde inte vatten) och inte speciellt mycket tålamod

Bara det blir plant behöver det inte vara spegelblankt tydligen.

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket skillnad gör det att ha 2 fläktar än 1 på denna kylare? Kommer det ge illräckligt med headroom för att klocka till 3.8-4 Ghz? Idlar vid cirka 30 grader och load 55-60.

Permalänk

I mitt Lian Li (PC-6 eller 7 tror jag) chassi så ligger min sidoplåt imot kylaren, det går att trycka dit sidoplåten o stänga chassit men jag funderar på om det gör något att sidoplåten ligger imot? Vad tror ni? Kan det leda till något negativt?

Tack!

Visa signatur

Q6600 | 4 GB PC-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | BFG 8800GTX | Thermalright 120 extreme | Vista 64 bit

Permalänk
Medlem

har du bra kontakt kan du se det som en utbyggnad av kylflänsen, smörj in med kylpasta och kör på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetSam
har du bra kontakt kan du se det som en utbyggnad av kylflänsen, smörj in med kylpasta och kör på

Det var precis så jag tänkte oxå..=) Men det var skönt att du tänkte lika då känns det mer tryggt att köra på den teorin..

Visa signatur

Q6600 | 4 GB PC-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | BFG 8800GTX | Thermalright 120 extreme | Vista 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skepparkrantz
två snabba frågor..
har lite tight budget så jag funderar på om jag köper en Thermalright Ultra 120 nu, kan jag köra med den utan fläkt på en Q6600 så länge jag inte klockar?
och passar den bra på ett GA-P35-DS3 moderkort?

tack på förhand..

Visst kan du köra den utan fläkt om du inte klockar (2.4 GHz) och
JA den passar på Gigabyte P35-DS3 men kan nudda vid kylflänsar
om man monterar den exakt mitt på CPUn (kan vridas och flyttas lite
i sidled). Jag har ett P35-DS4 med eXtreme kylare - funkar fint.

Om du har en tight budget finns det dock billigare kylare - t ex
Scythe Ninja Plus som levereras med fläkt för 400 SEK ca.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

känner mig rätt dum men jag är osäker på om jag monterat min fläkt korrekt på kylaren..

Jag har en adda fläkt:
https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Jag monterade den med fläktens text inåt, alltså mot kylaren.

Är det rätt? Jag har sett på en del bilder att många har sina fläktar monterade så man kan läsa texten på fläkten, detta gjorde mig osäker..

Mycket tacksam för svar...

/Fredrik

Visa signatur

Q6600 | 4 GB PC-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | BFG 8800GTX | Thermalright 120 extreme | Vista 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSniper
känner mig rätt dum men jag är osäker på om jag monterat min fläkt korrekt på kylaren..

Jag har en adda fläkt:
https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

Jag monterade den med fläktens text inåt, alltså mot kylaren.

Är det rätt? Jag har sett på en del bilder att många har sina fläktar monterade så man kan läsa texten på fläkten, detta gjorde mig osäker..

Mycket tacksam för svar...

/Fredrik

Om du tittar på fläkten så ser du på 2 små pilar. Den ena visar rotationsriktningen, den andra luftflödet. Du ska sätta så att fläkten blåser luften igenom flänsen.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Om du tittar på fläkten så ser du på 2 små pilar. Den ena visar rotationsriktningen, den andra luftflödet. Du ska sätta så att fläkten blåser luften igenom flänsen.

ok... Problemet är att jag ser inte texten nu, eftersom fläkten är vänd med texten mot kylaren. Men jag antar att jag får ta bort fläkten o kontrollera det för att vara säker på att den sitter rätt..

Tack för ditt svar!

Visa signatur

Q6600 | 4 GB PC-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | BFG 8800GTX | Thermalright 120 extreme | Vista 64 bit