Servicepack 1 för Vista släppt (RC)

Permalänk

Servicepack 1 för Vista släppt (RC)

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Märkte ingen större skillnad, om någon alls

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Funkar kalas

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
Funkar kalas

Vad är det för skillnad på före och efter du installerade uppdateringen?

Permalänk

Passa er om ni kört SP1 v658 innan... Den måste avinstalleras, men avinstallationen är inte 100%-ig, utan lämnar en del skräp kvar på hårddisken som stoppar uppgraderingen till RC1. Det är tjänsten "Trustedinstaller.exe" som skall fixa detta, men ändå inte i alla lägen...
Om man uppgraderar från nedladdad fil, så finns risk att allt kraschar till den grad att man måste återställa allt från en backup.
Säkrast är att uppgradera från Windows Update, då sker en smidig systemåterställning automatiskt om något går snett.
Hittills har jag en x86 burk som är klar, men x64 har kraschat varje gång med ISO-återställning som resultat, nu försöker jag bara via WinUpd.

Jag vet att det alltid är en risk med beta och rc, men har man en ISO-backup i reserv så är man ganska säker.
Men jag hade väntat mig bättre av en RC1:a, helt klart...

Diskussionen finns här:
http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowForum.aspx?ForumID=19...

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Märkte ingen större skillnad, om någon alls

Samma här. Har kört releasen i cirka en timma och har inte märkt något alls. Den käkar upp närmare 2.3GB på hårddisken så om jag inte känner några prestanda skillnader under resten av veckan så kommer jag att avinstallera uppdateringen i väntan på den slutgiltiga SP1.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Installerade Vista SP1 RC idag och även SP1 för office, hopaps att det kommer märkas någon skillnad.

"Med tanke på att så gott som alla delar av Vista förbättrats i SP1 så kommer du möjligen att märka en prestandaförsämring initialt efter installationen. Detta beror på att Vista börjar om med alla optimeringar, till exempel Superfetch, och efter några timmar eller max ett par dagar kommer systemet att återigen vara optimerat och din dator kommer då till och med att fungera avsevärt bättre än innan du installerade Service Pack 1"

http://www.idg.se/2.1085/1.135006

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Står juh language English... funkar det för Svenskt Vista då?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

skulle aldrig installera en engelsk SP på en svensk installation!

"# Microsoft does not recommend installing this software on primary or mission critical systems.
# Windows Vista SP1 Release Candidate is time-limited software."

tidsbegränsad?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thokar
Här kan du ladda ner för svenska

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

tack, men nej tack. jag väntar nog på den skarpa SP1.an. har inga som helst problem nu heller för den delen med mitt ultimate.

Permalänk

Den fungerade inte att inställera på 64-bitars.....finns det någon nerladdning till vista64 också?

När jag försökte installera filen som finns som länk i tråden så stod det att det var för 32-bit vista......

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Avstängd

Det ska finnas en "fullständig" SP1-fil för nedladdning också...

Den stödjer ALLA språkversionerna. Men en för x86 och en för x64.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voodoodockan
64-bit Standalone- alla språk

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c21c...

32-bit Standalone- alla språk

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=be34...

Hehe... förresten. Det är ganska så skapligt som filstorleken minskats jämfört med tidiga betaversionerna. 50% ungefär.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick felmeddelande vid installation och kunde inte fullfölja inst. Kan det bero på att jag kör ett strippat (Vlite) Vista ???
Jag har bl a tagit bort Säkerhetscenter,systemåterställning, Defender, mm.
Skulle ju vara lite surt om jag inte får in den riktiga SP1 n senare.

Lasse

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Jag fick felmeddelande vid installation och kunde inte fullfölja inst. Kan det bero på att jag kör ett strippat (Vlite) Vista ???
Jag har bl a tagit bort Säkerhetscenter,systemåterställning, Defender, mm.
Skulle ju vara lite surt om jag inte får in den riktiga SP1 n senare.

Lasse

Låter mycket troligt att det är orsaken. Men det är inte säkert.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kunde inte heller installera det, nån fel kod i slutet... kompisen fick det med.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tankade filen men inget händer när jag dubbelklickar på den. Tips?
Inget dyker heller upp på Windows Update.

Edit: Nu har det kommit upp, och jag skämtar inte, ca 100 meddelanden som berättat för mig att installationsprogrammet redan körs. Så många gånger har jag knappast försökt starta installationen. Inget mer händer.

Permalänk
Medlem

Hehe de tar bra lång tid,de gjorde de för mig iaf.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
Hehe de tar bra lång tid,de gjorde de för mig iaf.

Nu har det gått .. typ 2 - 3 timmar utan att något hänt.

Permalänk

Har du tankat hem uppdateringen, eller har du använt cmd-filen som ändrar i registret så att Windows Update uppdaterar?

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Jag har installerat sp1 rc på min vista business x64 idag. Jag gjorde det genom att hämta hem register hacket och sen hämta uppdateringen via update. Det gick en stund innan jag kunde hitta uppdateringen, den var tydligen tvungen att installera en eller två uppdateringar innan sp1 visades. När man sedan väl skulle hämta ner uppdateringen tog det en evighet. Tror microsofts lina får jobba lite idag. Men när jag väl fått ner den så gick det ganska fort eller den installerar en del först sen ska man starta om för att den ska kunna fortsätta installationen. Detta tog typ 25-30 min.

Men jag tycker inte heller det är någon större skillnad, men det tror jag inte heller jag väntat mig. Eller jag trodde nog att filhanteringen skulle gå lite snabbare och gärna när man är offline från domänen. Men jag tycker tvärtom att den blivit lite långsammare vid uppstart och även när man ska trycka alt-crtl-del så tar det en evighet innan man får skriva password. Men jag tror det kan vara så att den ska startas om ett par gånger innan den kommit igång riktigt...

Man får avvakta och se. Den som överlever får se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Har du tankat hem uppdateringen, eller har du använt cmd-filen som ändrar i registret så att Windows Update uppdaterar?

Ja, jag har gjort både och för att den inte dyker upp i Windows Update trots att jag kört CMDn. Så, jag tankade alltså hem uppdateringen på ~500 meg men inget händer när jag kör den filen. Jag har Svensk Vista Home Basic (kom förinstallerat på bärbara så den är även laglig).

Permalänk

Jag rekommenderar att du kör Windows Update-varianten. Den är säker och gör en automatisk systemåterställning om något skulle gå fel.

Idag har jag bl a uppdaterat 2 HP laptops, inga problem alls. Tänkte ev att det skulle strula med HP-Vista men det gick bra.

Hmm, du har packat upp och kört cmd-filen som administratör, och sett i DOS-fönstret som poppar upp att registret är uppdaterat.
Sedan kör du Windows Update (Klicka på sök efter uppdateringar), som kommer att tanka upp en första uppdatering ca 5B.
Du startar om, och kör Windows Update en gång till, och uppdaterar ca 5MB en gång till.
Starta om igen, och gå till WIndows Update. Ibland får man klicka/söka efter uppdateringar flera gånger innan den poppar upp, men nu hittas en stor fil som laddas hem.
Datorn börjar installera, och kommer sedan att starta om för att slutföra installationen (den sista efter omstarten går i 3 steg, men du kan fika under tiden).
Klart!

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Jag rekommenderar att du kör Windows Update-varianten. Den är säker och gör en automatisk systemåterställning om något skulle gå fel.

Idag har jag bl a uppdaterat 2 HP laptops, inga problem alls. Tänkte ev att det skulle strula med HP-Vista men det gick bra.

Hmm, du har packat upp och kört cmd-filen som administratör, och sett i DOS-fönstret som poppar upp att registret är uppdaterat.
Sedan kör du Windows Update (Klicka på sök efter uppdateringar), som kommer att tanka upp en första uppdatering ca 5B.
Du startar om, och kör Windows Update en gång till, och uppdaterar ca 5MB en gång till.
Starta om igen, och gå till WIndows Update. Ibland får man klicka/söka efter uppdateringar flera gånger innan den poppar upp, men nu hittas en stor fil som laddas hem.
Datorn börjar installera, och kommer sedan att starta om för att slutföra installationen (den sista efter omstarten går i 3 steg, men du kan fika under tiden).
Klart!

JA! Nu dök den upp.
Grejen var att jag hade ett SP1 till Office 2007 som dök upp. (går inte att installera). När jag valde att dölja den uppdateringen och sökte igen så kom SP1 för Vista upp så nu tankar den. Umgås med ungarna och hoppar fikan tror jag.

Edit: Visst, jag har bara 2 Mbit men det går RIKTIGT långsamt. 7% av 52 meg. Kommer ta tiiid. Den verkar dessutom ha stannat på 7. Edit igen: Avbröt och startade om den och nu går det något snabbare. Kanske annan server eller nåt. hehe

Permalänk

Det känns som om uppdateringen var lite onödig för mig som har haft noll besvär med Vista.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd

funkar bra.
snabbare respons.
Lite mer tight än rtm.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag tycker också att min jobblapptop HP-Compaq 6510b (T7100, 2GB RAM) blivit snabbare i responsen, känns piggare. På en modern stationär märker man mindre skillnad, den hanterar alla OS rappt och fint även om de inte är 100% optimerade.
Det enda som bekymrar mig på x64 är att Kaspersky inte riktigt vill trivas lika bra som förr. Testade också om jag fick några skillnader i spel och grafikprestanda, men det var oförändrat. Här är det mest kvalitén på grafikdrivrutinerna som avgör.
SP1 sägs ju göra systemet stabilare, men även RTM är ju stabilt och fint om man har någotsånär modern hårdvara. Jag märker därför ingen skillnad, och har aldrig upplevt problem tidigare heller.

Vissa HP laptops i 6600-serien har haft problem att snabbt koppla upp till trådlösa nät (tar 2 min). Tyvärr kvarstår problemet även med SP1RC1, så jag tror att det är nåt med HP:s tilläggsprogram som inte är bra.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Avstängd

Jag ser en avsevärd hastighetsskillnad i t.ex winrar eller att flytta filer i nätverket.

Windows Vista 32-bitars.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180