Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering

Hallå på er. Nu är det så här att min dator inte längre håller måttet och jag har lagt ner WoW och vill testa på de lite nyare och mer krävande spelen.
Har testat på Hellgate: London lite grann. Flyter på fint på 1280 med högsta inställningarna tills jag hamnar i en stor fight, då laggar det som bara den, även på lägsta inställningarna. Antar att det är min cpu som krabbar?

För tillfället så sitter jag med en:

CPU: Intel Celeron 2.4GHz (socket 478)
Grafikkort: nVidia GeForce 6800 XT (agp)
Moderkort: ASUS IS-7
Minnen: 2gb kingston

Vill bara påpeka att det var ca 2 år sedan jag byggde min dator och jag har inte hängt med i datorkomponent utvecklingen sen dess.

Det första jag ska investera i är en ny cpu, har kollat runt lite och den här verkar bra: http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?cPath=79...

Vad tycker ni om den? Finns det bättre för liknande pris?

Vad betyder "bus in a box"? Är det mycket bättre än "vanlig", eftersom de kostar lite mer?

Sen med tiden så ska jag då investera i ett nytt grafikkort, men har inte en aning om vilket. Kom gärna med tips runt 1500-2000kr

Är det något ni undrar, eller något annat/mer jag borde investera i så skriv gärna, men ha i baktanken att jag är en fattig student

- Vad jag vill uppnå med min dator är att kunna spela de nyare spelen på en medel till hög grafiknivå flytande (absolut högsta är ju inte nödvändigt, men det ska ju inte heller se ut som ett -99 spel, som Hellgate: London gör just nu på min dator).

Hoppas på snabba svar!

MVH hajN

Permalänk

Du ska inte köpa den cpun^^ köp en dual core eller om du har råd en q6600 sen som grafikkort kan du köpa atis HD3870 eller lite dyrare 8800gt

men skriv ett pris så kommer jag lr nån annan fixa en bra lista

Hmm såg att du kanske valde den prollen för den funkar med moderkortet =/ isf kan du inte köpa de grafikkort jag tipsade om heller då de är pci-e....

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret. Hade tänkt mig att lägga ut ca 1000kr på en cpu och 1500-2000kr för ett grafikkort

ha i baktanken att det måste vara socket 478 cpu och agp grafikkort

EDIT: nu blev det lite struligt men vad tror du om den cpu:n då? kommer jag kunna lira på lite högre grafikinställningar utan lagg, kanske tom utan att behöva uppgradera grafikkortet på ett tag?

Permalänk

hmm jo isf funkar ju en p4 3,4 ghz, vilket grafikkort du ska ha får någon med de kunskaperna svara på sj tycker jag att du bör lägga 6-7 k och få en ny dator

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Vet inte om du märkte det, men läs min edit i förra posten tack ^^

Permalänk

jodå en p4 är lite underskattade jag har själv en sån och jag spelar på fint med ett 8800gts (640) och 2gb ram

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Spara dina cash.. inte köpa agp graffe eller gammal processor. Dumt att köpa out of date grejjor. Nee.. ngt sånt här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323785

Vänta lite tills mellandags rean o hitta ngt skojjigt då.. Eller sattsa på 8800gt eller komande 8800gts 512 eller limnande... Men jag säger det igen! KÖP INTE GAMMALT! Så vida det inte är begagnat och svin billigt

Permalänk
Medlem

slaktareolsson:

Fattar inte varför du råder mig att köpa det paketet när jag redan har 2g ram?

Permalänk

för att 2 gb ram kan variera mkt i prestanda, dina ram minnen lär va ddr med sjukt låg Hz medans dessa är nyare ddr2 med ganska snabb hz

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

jaha, men nu va ju inte minnena fallet. du sa att du kör en p4, hur stor skillnad tror du att det kommer bli för mig med en ny p4 3.4Ghz till mitt nuvarande system, på en skala 1-10? ^^

Permalänk

vet itne men jag skulle inte vilja lägga pengar på en dator som är omodern =/ sj e jag trött på denna datorn och väntar till penryn kommer i januari, då lägger jag 16-17k på en dator som kommer ligga i top ett tag

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
vet itne men jag skulle inte vilja lägga pengar på en dator som är omodern =/ sj e jag trött på denna datorn och väntar till penryn kommer i januari, då lägger jag 16-17k på en dator som kommer ligga i top ett tag

Lyssna på evil_ananas! Han verkar klok ^^