Information om Lacie Ethernet Disk

Permalänk
Hedersmedlem

Information om Lacie Ethernet Disk

Tjo!

Jag har fått ett bra erbjudande om att köpa en Lacie Ethernet Disk i rackformat. Följdaktligen dyker det upp lite frågor i huvudet. Som andra instegs-NAS:er verkar den bygga på en vanlig dator och VIA:s C7-processor. Det står att den stödjer Windows Vista bland annat, men Windows Server 2003 står inte med. Datorn har bara 256 MB RAM vilket inte är en höjdare om man ska använda NAS:en till mer än bara dela filer på det lokala nätverket.

Någon som har erfarenhet av denna NAS och kan säga om man kan uppgradera minnnet i den? Den levereras med Windows XP Embedded men önskar köra Windows Server 2003.

En andra fråga är ljudet, jag hittar ingen information om kylning på den, men det lär den ha. Är det högljudda 40-millimetersfläktar, och hur många?

Sist men inte minst, är det SATA eller PATA-gränssnitt på diskarna som sitter i?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har en sådan liggandes på golvet här..

Är ett standard mini-itx kort, enligt faktablad m.m. 800MHz, i min satt det en 1GHz (Via C3 Nehemiah) cpu som jag kör i 1,5Ghz med standardvolt 100% stabilt. Ganska oväntat med 50% clock..kan garanterat pressa den mer..men ser inte nyttan med det just nu.

Har tryckt i ett 1GB standrard DDR i min..inga problem..

Kylningen är det värre med..
4x40mm för diskarna
1x40mm för cpu
1x40mm för psu

Inte så njutbart..
Själv har jag kopplat ur de 4 40mm för diskarna, satt 40mm för cpun till 5v och flyttat på tempdioden i psun för att tysta ner den..

Hur det påverkat temperaturen har jag inte full koll på och bryr mig heller inte sålänge den är 100% stabil vilket den är. Diskarna passerar aldrig 50grader enligt SMART hursom.

Har planer på att kanske slänga ur psun och trycka i ett picoPSU för att bli av med lite värme och ljud, men funkar som det är nu.

Det finns även ett integrerat 10/100 kort som enkelt kan användas genom att bara ta bort ett "klistermärke" som sitter över porten..

Själv kör jag WHS på burken utan problem så 2003 server fungerar garanterat.

Är PATA, Hitachi HDT725050VLA.

Vad har du fått för pris?

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt, DDR har man ju alltid liggandes så där lär jag kunna uppgradera den minst till 1 GB - är det 1 eller 2 minnesplatser? Lite trist att det är PATA-diskar, men antar att man inte byter ut dem föränn de är helt fyllda.

Trevligt med överklockning, lär göra lite om man pumpar hårt på Gigabit-interfacet. Angående nätverkskorten, vilka tillverkare är det på dem? Går det att använda 10/100 som ett vanligt NIC? Det är inget konsoll-uttag bara?

Ang. priset kan jag inte säga det, men om jag lyckas få hem den kan jag posta prestanda/info i denna tråd sen.

Tack för mycket värdefull info!

Mvh Kr^PacMan

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

1 Plats bara tyvärr..köpte en 1GB sticka för 400:-, DDR är ju ofta svindyrt mot DDR2 :/

Synd med PATA ja..men finns ju alltid PATA-SATA adaptrar får man trösta sig med om man får för sig att stoppa i ett Intel D201GLY2 eller liknande.

Jag antar att den klena cpun begränsar nätverksprestandan men har inte orkat testa så mycket än, kör den på 10/100 just nu temporärt.

Realtek RTL8169 & RTL8139. Inga konstigheter med det integrerade, helt vanligt NIC.

Skulle vara kul om kunde skriva lite om det blir något..prestanda m.m.

Inga problem..bara att fråga om det är något!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
1 Plats bara tyvärr..köpte en 1GB sticka för 400:-, DDR är ju ofta svindyrt mot DDR2 :/

Synd med PATA ja..men finns ju alltid PATA-SATA adaptrar får man trösta sig med om man får för sig att stoppa i ett Intel D201GLY2 eller liknande.

Jag antar att den klena cpun begränsar nätverksprestandan men har inte orkat testa så mycket än, kör den på 10/100 just nu temporärt.

Realtek RTL8169 & RTL8139. Inga konstigheter med det integrerade, helt vanligt NIC.

Skulle vara kul om kunde skriva lite om det blir något..prestanda m.m.

Inga problem..bara att fråga om det är något!

Hej igen!

Det är väl ett vanligt PCI-nätverkskort på den? Så om jag hade ett bra NIC skulle jag kunna ersätta det?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Gigabit kortet är PCI, sitter i en PCI-raiser. Inga problem att byta ut!

Såhär ser alla portar m.m. ut..

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt. Har ett Adaptec serverkort med fyra portar, det kan vara skojj att virtualisera exempelvis FreeNAS och skapa ett par virtuella burkar för säkerhetskopiering eller nått. Eller så kör man ett Intel PRO/1000-kort direkt. Standardkortet är väl ett Realtek RTL8169?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Trevligt. Har ett Adaptec serverkort med fyra portar, det kan vara skojj att virtualisera exempelvis FreeNAS och skapa ett par virtuella burkar för säkerhetskopiering eller nått. Eller så kör man ett Intel PRO/1000-kort direkt. Standardkortet är väl ett Realtek RTL8169?

Stämmer att standardkortet är ett RTL8169. Provade själv att köra ett antal olika firewalls (pfsense, smoothwall osv) virtuellt men fick otroligt dålig throughput. Testade både Microsoft Virtual Server 2005 R2 och VMware Server, tror aldrig jag fick över 16Mbit.. Tänkte att något var fel och testade samma sak på en piggare burk men med lika kassa NIC med samma resultat. Vilket jag inte ser logiken i då det såg ut att vara cpun som flaskade vilket borde öka throughputen på den piggare burken? Så skulle var väldigt kul om du testade med bättre NIC så jag vet om det är värt att trycka i ett dual/quad intel kort..

Vad har du tänkt att köra på burken mer än lagring?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pro
Stämmer att standardkortet är ett RTL8169. Provade själv att köra ett antal olika firewalls (pfsense, smoothwall osv) virtuellt men fick otroligt dålig throughput. Testade både Microsoft Virtual Server 2005 R2 och VMware Server, tror aldrig jag fick över 16Mbit.. Tänkte att något var fel och testade samma sak på en piggare burk men med lika kassa NIC med samma resultat. Vilket jag inte ser logiken i då det såg ut att vara cpun som flaskade vilket borde öka throughputen på den piggare burken? Så skulle var väldigt kul om du testade med bättre NIC så jag vet om det är värt att trycka i ett dual/quad intel kort..

Vad har du tänkt att köra på burken mer än lagring?

Ett gigabit-kort vore ju helt trevligt. Virtuella routrar har jag ingen bra erfarenhet av throughput-mässigt, skulle nog inte köra den som router virutellt iaf. Processorn är ju ingen höjdare prestandamässigt men den bör ju klarar av pfsense och m0n0wall exempelvis utan några som helst problem med nästan 100% prestanda.

Jag vet inte vad jag ska köra på burken än, möjligen kör jag igång en FTP-server på den. I övrigt tror jag inte man kan slänga på alltför mycket på den. Kanske man ska investera i ett PRO/1000-kort och slänga i dock..

Får se när jag hinner prestandatesta den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+