Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkSniper
ok... Problemet är att jag ser inte texten nu, eftersom fläkten är vänd med texten mot kylaren. Men jag antar att jag får ta bort fläkten o kontrollera det för att vara säker på att den sitter rätt..

Tack för ditt svar!

Du har monterar den så det blåser mot kylflänsen med största sanolikhet.Etikett/motorsidan brukar vara "blåssidan".

Pilmarkeringen som visar åt vilket håll detsnurra/blåser hittar du inte på etiketten, utan på någon av de 4 "yttersidorna" av fläkten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Du har monterar den så det blåser mot kylflänsen med största sanolikhet.Etikett/motorsidan brukar vara "blåssidan".

Pilmarkeringen som visar åt vilket håll detsnurra/blåser hittar du inte på etiketten, utan på någon av de 4 "yttersidorna" av fläkten.

Tack för bra information! Nu behöver jag inte skruva bort fläkten för att se om den sitter rätt..=)

Visa signatur

Q6600 | 4 GB PC-6400 | Gigabyte GA-P35-DS4 | BFG 8800GTX | Thermalright 120 extreme | Vista 64 bit

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa en Ultra-120 Extreme till min E6750! så man kan dra upp volten en aning

Med Originalkylaren ser det ut såhär i Coretemp:

E6750 @ 425*8 = 3400mhz -- 1,325 vCore (original)

Idle 28/30
Full 57/58

det tycker jag inte är farligt men skulle vara roligt att prova kring 3,8-3,9 och då måste jag upp med volten en aning. Frågan är bara om det är värt det...blir ändå några hundralappar för en Extreme och en fläkt till...hmmm

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Q6600@3.2GHz 1.35v
Maximus Formula (0903)

Load 72C på kärna 1, 2
Load 59C på Kärna 3, 4

Idle, varierande.

Det verkar inte rapporteras så vidare bra på mina nyinhandlade grejer...

Permalänk
Medlem

när jag skruvade på min Thermalright 120 Ultra extreme så fick jag skruva av en "crazycool" kylning på baksidan av mitt moderkort ( gigabyte X38 - DQ6 ) funkar perfekt utan den endå!

Permalänk
Medlem

Lite noob-frågor kring installationen av min nya Thermalright u-120 extreme. Ska i veckan installera den på ett ASUS M2N-SLI Deluxe, med en AMD X2 64 6000+, men är lite osäker på ett par punkter även efter att ha läst igenom allt i denna tråd =P

1. Många i den här tråden har satt ett mynt/bricka mellan fästkorset och botten på kylflensen eftersom den annars sitter lite löst. sgs alla här använder dock Intel. Med en AM2 socket använder man ju en annan fästanordning, dvs inte korset. Är problemet detsamma med en AM2 socket?

2. Ska smeta på Arctic silver 5 på den. Tänkte på att ytan på flensen ju är relativt grov. man känner ju skåror efter tillverkningen...Minns att förr så skulle man typ gnugga in AS5 på flensen ordentligt och sedan torka av den (typ så man fick ner kylpatsan helt i alla skåror) Behöver man det med denna?

3. Den noob'igaste till sist... Man ska väl skruva ner skruvarna så långt det går va? Står lite kryptiskt på Thermalrights egna beskrivning: "until you would not have to apply pressure to tighten them any more". Jag förstår iaf inte vad dom menar med det =P

Permalänk

installerade min thermalright 120 ultra extreme i förrgår på mitt M2N-E moderkort med 5000+ BE.

1. Det behövdes inga mynt eller något annat mellan fästanordningen och botten av kylflänsen, den satt hur bra som helst

2. Smetade ut min kylpasta jämnt över ytan och monterade sedan fast den. Vad jag vet så fungerade detta väldigt bra då jag har bra temperatur på CPU:n

3. Jag var också tveksam till hur långt jag skulle skruva, men skruvade ändå så långt det gick och inget gick sönder

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför man inte kan välja Thermalright Ultra 120 bland processorfläktarna när man väljer Datorer -> Bygg själv på Datorbutiken?
Får inte upp det som ett alternativ, trots att den finns i lager.

Den borde väl funka bra med en Q6600?

Visa signatur

På ingång: Antec P182 | Intel Q6600 @ 2.4GhZ | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DS4 | Corsair XMS2-6400 @ 800MHz 5-5-5-12 | GeCube Radeon XHD3850 512MB DDR3 | Samsung SH-203N | WD Caviar XL 500GB SATA2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merla
Någon som vet varför man inte kan välja Thermalright Ultra 120 bland processorfläktarna när man väljer Datorer -> Bygg själv på Datorbutiken?
Får inte upp det som ett alternativ, trots att den finns i lager.

Den borde väl funka bra med en Q6600?

Det spelar väl ingen roll, när du byggt färdigt datorn så går du bara in i fliken kylning och klickar på att köpa kylaren.

Ja kylaren funkar perfekt med en Q6600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Det spelar väl ingen roll, när du byggt färdigt datorn så går du bara in i fliken kylning och klickar på att köpa kylaren.

Ja kylaren funkar perfekt med en Q6600

Hade tänkt att de skulle montera den osv så därför jag hade velat välja det direkt! Men kanske bara kan maila dem om det senare och be dem lägga till det i ordern?

Hur svårt är det annars att montera nätagg?

Visa signatur

På ingång: Antec P182 | Intel Q6600 @ 2.4GhZ | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DS4 | Corsair XMS2-6400 @ 800MHz 5-5-5-12 | GeCube Radeon XHD3850 512MB DDR3 | Samsung SH-203N | WD Caviar XL 500GB SATA2

Permalänk
Medlem

Någon som fått loss backplaten utan att skada Mobo?

Har kylaren på Tradera nu men backplaten är fortfarande monterad...!

Värma? Eller lossnar den ändå om man bara är försiktig?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merla
Hade tänkt att de skulle montera den osv så därför jag hade velat välja det direkt! Men kanske bara kan maila dem om det senare och be dem lägga till det i ordern?

Hur svårt är det annars att montera nätagg?

När dom ser att du har beställt en cpu kylare också så antar jag att dom monterar den också men som du sa så kan du ju mejla eller ringa till dom.

Nätagg är sjukt lätt att montera det är bara att för in det i lådan och skruva fast det med 4 skruvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
När dom ser att du har beställt en cpu kylare också så antar jag att dom monterar den också men som du sa så kan du ju mejla eller ringa till dom.

Nätagg är sjukt lätt att montera det är bara att för in det i lådan och skruva fast det med 4 skruvar.

Sant iofs. Tackar för svaren!

Visa signatur

På ingång: Antec P182 | Intel Q6600 @ 2.4GhZ | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DS4 | Corsair XMS2-6400 @ 800MHz 5-5-5-12 | GeCube Radeon XHD3850 512MB DDR3 | Samsung SH-203N | WD Caviar XL 500GB SATA2

Permalänk

Köpte en Thermalright 120 och satte dit en distansbricka. Sitter som berget. Idlar på 28 och har inte kommit över 45 i max. Kör med tre Noctua-fläktar med motstånd och lägsta varvtal. Datorn är alltså ljudlös.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk
Medlem

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_accessories.h...

Thermalright LGA775 Bolt-Thru-Kit

finns denna att få tag på löst ?

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Någon som fått loss backplaten utan att skada Mobo?

Har kylaren på Tradera nu men backplaten är fortfarande monterad...!

Värma? Eller lossnar den ändå om man bara är försiktig?

Om du fortfarande inte har fått bort den så kan jag tipsa om att rå styrka i fingertopparna kombinerat med aggressionsproblem och kort stubin får bort den på ca 10 minuter, dock så får man väll tänka efter lite och inte böja moderkortet för mycket när man försöker. Tejpen kommer att sitta kvar på moderkortet, iaf mer parten av den.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Är det svårt att sätta fast Ultra 120 på moderkortet? Har ett P35.
Man bör montera bort det innan man sätter dit det, eller?

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonteyayo
Är det svårt att sätta fast Ultra 120 på moderkortet? Har ett P35.
Man bör montera bort det innan man sätter dit det, eller?

Det bör man väl göra eftersom det ska dit en backplate på baksidan av moderkortet...
För övrigt är det lätt. Möjligtvis kan den sitta lite löst som du kanske har läst i tidigare inlägg. Gott råd är att lägga dit en distansplatta...

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk

Jag har precis köpt denna kylaren och den är underbar!
Tänkte höra med er ifall ni vet någon varv-villig billig fläkt så man klarar 3.2 Ghz++++ med min E2160

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det står uttryckligen i manualen att man inte ska ta bort skyddsplasten på tejpen @ backplate. De borde nog använt lite skummgummi istället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nån som har kylaren på ett Gigabyte moderkort?
Har själv beställt en och har en gigabyte GA-MA790FX-DS5..
på den sitter det redan en "backplate" till original kylarfästet... Måste den bytas ut eller är det bara och skruva loss original ramen och skruva dit kylaren?

Mvh: Copa

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Ingen som känner till vart man kan få tag på http://www.thermalright.com/a_page/....htm#acc_lga775 ?..

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

Jag måste säga att jag är ganska missnöjd med min xp120 ultra. Kör den på en q6600 och det är inga jättebra temperaturer jag får. Idlar på ca; 43grader medans jag loadar på runt 55grader @ 3ghz. Det konstiga är att om jag sänker ner till original clock så är det precis samma temps. Kör jag henne (Ja, det är en hon, hon heter Christina) på 3.6ghz så ligger den på samma idle temp men loadar runt 60-65. Kanske inga dåliga siffror, men jag hade hoppats på bättre. Både Christina och kylaren är lappade och nu funderar jag på att istället införskaffa mig antingen Tuniq tower eller en Ninja rev.b. Någon mer än jag som har detta problem? När man läser runt i alla trådar som handlar om q6600 och så verkar det som att de flesta ligger och idlar runt 30grader på originalclock med xp120:an. Jag börjar misstänka att det är för att flänsarna sitter såpass tajt som dom gör, och för att få bra less genom kylaren får man väl montera en motorfläkt från en volvo för att få bra temps. Kör just nu med 1200rpm noctua fläkt som är lite nedställd.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

Jag har samma skit, fast sämre. Har load på 57-61 grader @ 2.7Ghz. Kan tillägga att jag har en B3:a. Har du en G0 eller?
Så fort jag ska upp i 3 Ghz eller över så hamnar load temps på 64-67 grader ungefär. Trots att allt är lappat...

Permalänk

Japps, det är en g0.

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk

Kan det vara så att det är något fel på själva kylaren? Verkar vara en hel del som får höga temperaturer inklusive mig, medans många andra har väldigt låga. Trist att lägga 550kr + fläkt på en kylare som inte riktigt når upp till nivåerna som "den borde".

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

Måste vara något som är fel, har en Q6600 @ 3 Ghz och jag idlar ca 34 på alla kärnor och ca 50 vid 100% load.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.Martini
Måste vara något som är fel, har en Q6600 @ 3 Ghz och jag idlar ca 34 på alla kärnor och ca 50 vid 100% load.

Ja, nåt fel måste det vara. Jag idlar på mellan 26 och 30 grader och har än så länge inte kommit upp på temp. över 45 grader. Kör med en Noctua-fläkt på med motstånd och på lägsta hastighet. Jag har visserligen inte använt den medföljande kylpastan och så har jag lagt en distansplatta mellan kylaren och låsandordningen eftersom jag tyckte den satt för löst.

Visa signatur

Antec Sonata III | Asus P5E | E6850 3GHz | 4GB Corsair XMS2 Xtreme | NesteQ PowerSupply 450W | Thermalright Ultra-120 | 3xNoctua 120mm | 2xScythe Quiet Drive | Asus 8800GT | Accelero S1 | Native Instrument Audio Kontrol 1

Permalänk

Jag kör lappat med AS5 och en bricka som distans, men det vill bara inte bli bra. Men jag har i princip bestämt mig för att införskaffa en tuniq tower istället och förvisa ultran till soptunnan där den enligt mig hör hemma. Känner inte för att chansa och köpa en likadan till och få samma resultat. Tack för alla svaren iallafall!
Mvh
Martin Neumann

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Tjena när ni kollar tempsen på era cpu:er i idle och load kollar ni på kärnorna eller kollar ni hela cpun?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|